SHL 23/24 - Här kommenterar vi de andra lagens trupper!

Då kör vi Leksand!

Styrkor, svagheter, utropstecken och frågetecken :slight_smile:

Folk med knätofsar skapar inget annat än frågetecken. Sveriges mest överskattade publik.

1 gillning

Håller med helt. Så fort de vinner en match låter det som om de vunnit sm-guld.

Ska dock försöka mig på några tankar. Leksand…

Styrkor: Stabil stomme. Grupp som jobbat ihop sig. Leksand har lyckats behålla större delen av laget och dessutom lyckats hyggligt med sina importer. Anton Lindholm ryggrad där bak. Björn Hellkvists snusläpp är nog ändå Leksands största styrka.

Svagheter: Elvenes symboliserar Leksand väl. Leksand är sin egen svaghet. Leksand är kort och gott Leksand.

Utropstecken: Max Véronneau om han kan upprepa sin peak från förra sejouren.

Frågetecken: Östman. Vi vet ju alla vart han egentligen vill spela. Avföljer ”av misstag” sitt eget lag och ”råkar” börja följa HV i nästa tryck. Kalle, Kalle, inte lätt att heta Kalle…

5 gillningar

Ja, vad tusan hände där? Ett misstag, ja visst.
En person som jobbar på tex Swedbank:
”Jaa men jag råkade avfölja min arbetsgivare på Instagram och följa Nordea istället, sånt händer”
Eller hur…

1 gillning

Styrkor: Bra forwardssida. Bred. Bra tränare i Hellkvist också.

Svagheter: Jag tycker nog backsidan kunde behövt en lite flashigare PP-back till kanske. Håller Filip Larsson SHL-nivå om Armaldo skulle svikta lite?

Frågetecken: Vilken nivå håller Lukas Vejdemo? När jag säger bred forwardssida förutsätter jag att han kommer vara bra men det var ju länge sedan han spelade i SHL sist.

1 gillning

Då går vi vidare till allas vårt kära silvergäng LHC.

Styrkor: Största styrkan bör rimligen vara att man spelat ihop sitt lag. De 11 bästa poängplockarna är kvar. Säger kanske inte så mycket och jag väljer att se det som att dessa spelare inte varit attraktiva för andra klubbar i kombination med avsaknad av kravställning från klubbens sida. MEN, detta borde rimligen ge effekt rent kollektivt sett. Två kanadicker förstärker, Elie och Leier, där den sistnämnde kan bli ett utropstecken och den förstnämnda fått 32 matcher i SHL att acklimatisera sig på.

Svagheter: Plastklubb som aldrig lär nå längre än silver på sin absoluta höjd. Utöver det, så finns givetvis svaghetstecken angående kravställning och klubbhjärta. Känns extremt känsligt på backsidan om Fantenberg går sönder.

Utropstecken: Tre intressanta spelare födda 2004 som mycket väl kan vara ledande spelare stundande säsong. Hävelid, Bystedt och Wagner. Här har LHC gjort något riktigt bra och fått fram en fin årskull. Snyggt! Vill också höja en spelare som jag tycker är en underskattad, nämligen Christoffer Ehn som är en av få som står för lite hjärta och stabilt tvåvägsspel.

Frågetecken: Det mesta är frågetecken när det kommer till Linköping, men väljer jag en enskild spelare så blir det om Ljungh kan studsa tillbaka efter en trög fjolårssäsong.

2 gillningar

Styrkor: vetifan faktiskt

Svagheter: När Little går sönder så faller dom ihop som ett korthus och bli 12:a igen

Utropstecken: När Högberg är på topp är han riktigt bra

Frågetecken: likt Davidsson hos oss så har dom Arla i ledarstabben, kan bli flipp och kan bli flopp

Unnar egentligen Arla all framgång men inte till vilket pris som helst.

Var inne och läste på lhcs forum, och många där tror att denna säsongen blir den där verkligheten hinner ikapp.

Vår verklighet eller deras verklighet, kring lhc?
I min verklighet spelar de i hockeyettan efter jul.

I övrigt vägrar jag se åt deras håll.

1 gillning

Silvergänget
Styrkor: Bäst PP förra säsongen och har kvar stora delar av samma manskap plus adderat lite mer spets som Ryan Elie.

Svagheter: Ett gäng skadebenägna äldre spelare, Junland troligtvis borta väldigt länge. En del viktiga forwards som börjar bli hockeymässigt ålderstigna där formen mest sannolikt fortsätter peka neråt.

Utropstecken: Deras yngre spelare som redan fått lite shl rutin.

Frågetecken: Andra hälften av förra säsongen var dom SHL sämsta lag, de avslutade med 7 raka förluster, en del av anledning HV höll sig ifrån kvalet var ju deras fullkomliga ras där även Högberg svajade. Frågan står sig om det fortsätter svaja.

1 gillning

Styrkor: Svårt, men Högberg är ju otroligt bra i sina bästa stunder. Fantenberg är ju en klassback.

Svagheter: De behöver nog en del poängspelare.

Utropstecken: Tror Remi Elie kan bli väldigt bra för dem. Bystedt och Hävelid är stora talanger och jag får medge att jag verkligen hoppas de gör det bra eftersom jag håller på San Jose i NHL, vilka de är draftade av :joy: :joy: :joy:

Frågetecken: Allt utom de spelare jag nämnt under styrkor och utropstecken. Laget underpresterar relativt konstant och fortsätter de med det kan det mycket väl bli Hockeyallsvenskan snart.

2 gillningar

Vi tuffar vidare till Norrbotten och Luleå.

Styrkor: Lagspelet där man på ett effektivt sätt brukar hjälpa varandra och stå upp för varandra. Bulan brukar kunna kräma ur mesta möjliga. Kan han göra det igen?

Svagheter: Vissa nyckelspelare som inte får gå sönder. Omark, Gustafsson, Laaksonen och Lassinantti känns oerhört viktiga.

Utropstecken Omark. Överskattad enligt mig, men eftersom alla experter hyllar honom så finns det säkerligen oerhört mycket skicklighet där. Laaksonen är en riktigt fin värvning och kan mycket väl bli lagets stora utropstecken.

Frågetecken: Är Erik Gustafssons karriär på nedgång? Har Bulan mer kvar att ge? Kan Andreasson producera igen? Har Tyrväinen käkat tillräckligt med taggtråd? Många frågor runt detta laget känns det spontant.

2 gillningar

Jag känner ungefär samma tveksamhet inför bulan som jag gjorde Tommy. En coach of yesteryears. En Leif Borkare.
Jag skulle tro att Luleå kunde bli ännu bättre som lag med ett nytänk där. Men, jag är inte särskilt insatt i hur han faktiskt jobbar, så detta är mer av en gissning från min sida. Han känns passe. Någon som faktiskt vet?

Laget i övrigt verkar stabilt.

Tråklule gonna tråkluleåa.

2 gillningar

Du summerade på ett jättebra sätt så jag bara svarar istället för att skriva en hel egen kommentar :laughing:

Styrkor kan knappast bli något annat än Omark. Det är på ett sätt också lagets svaghet då de, som du nämner, är väldigt beroende av honom. När jag tänker på Luleå förförra säsongen kontra förra säsongen är det så otroligt stor skillnad. Jag blev så förvånad förra säsongen över hur otroligt beroende ett lag kan vara av en spelare.

Utropstecken får väl sägas vara Omark och Larsson-stipendet(som min autocorrect ville rätta Lassinatti till :joy: :joy: :joy:). Sättet som Lassinatti kan vinna matcher åt Luleå är spektakulärt, ärligt talat. Tycker att Luleå har en bra bredd på backsidan, även om det är oroväckande för dem att Gustafsson håller på att bli sämre.

Frågetecken: Vad gör de om Omark går sönder? Finns ju ingen annan spelare i laget som är ens i närheten av hans skicklighet.

1 gillning

Styrkan är Omark kanske Europas bästa spelare senaste åren. Kommer betyda allt för Luleå. Är nog seriens bästa värvning med Tömmernäs.

Tror Luleå studsar tillbaka lite i år men ser dom inte på övre halvan när jag kollar på laget. Men är nog ett av seriens mest revanschsugna lag dock och Bulan är grym på sätta bra spel som alla köper.

2 gillningar

Vi traskar vidare till Malmö…
Vad säger ni deras chanser?

Styrkor: Finska duon Kuokkanen och Pajuniemi blir starka tillskott i en trupp som länge saknat skills. Man bygger upp laget markant med lite mindre tyngd och lite mer ungdomlighet och finess.

Svagheter: Just ombyggnaden. Är Malmö ens skapta för något annat än tyngd och ett fysiskt spel? Klarar man av omställningarna?

Utropstecken: Mycket hänger på Kuokkanen framåt. En mycket stark värvning. Om Ollas Mattsson, Händemark och Carl Persson kommer upp i nivå kan de utmana här.

Frågetecken: Finns egentligen frågetecken i alla lagdelar. De två kanske största frågorna är om målvakterna Marmenlind och Werner är utpräglade förstamålisar i SHL? Samt om Kollar är en tränare av SHL-mått?

1 gillning

Styrkor: Faller det väl ut med finnarna så kan dom säkert hjälpa dom att plocka poäng

Svagheter: Tappat hemmasönerna Sylvegård. Tror detta är ett enormt tapp att bli av med två egna spelare som säkert satte en del krav på träningar etc.

Utropstecken: Ollas Mattson är riktigt bra! Hade gärna sett han hos oss.

Frågetecken: Tycker dom saknar spets. Faller det inte väl ut med finnarna och den där kanadicken så känns deras lag svagt.

Sen trodde jag faktiskt att Malmö skulle bygga ett starkare lag men pengarna finns väl inte efter att dom gick back 18 miljoner. Tror dom kommer tampas i botten med LHC och MoDo

2 gillningar

Jag fattar inte. Varför kör de vidare med ambitionen att vara i botten? Jag vet att det INTE är roligare i HA, men för malmö… kanske…

Vilket år i rad ställer de nu en trupp på isen som alla tippar i botten? För vilket är i rad skall de klarar sig ifrån att åka ur med minsta möjliga marginal?

Vad är deras vision? Vad är deras plan för framtiden, för de kommande fem åren? Vad är meningen med vad de gör?

2 gillningar