SHL 23/24 - Här kommenterar vi de andra lagens trupper!

Fattar inte heller vad deras plan är. De kommer åka ur förr eller senare.

Är det inte snarare så att de inte har ekonomi till att göra någon större satsning?

Så kanske det är, men gör något åt det då. Långsiktigt. Och nu är jag den första att erkänna att jag inte har någon som helst aning om varför de inte lyfter ekonomiskt. Säkerligen är det inte för att de inte försöker… men man undrar ju, som utomstående.

Tror faktiskt Malmö kommer klara sig oki och slippa kval. De hittade en sjukt bra grund i slutet och gjorde det sjukt bra sista 15 matcherna. Imponerad av de höll kvar Kollar som gjorde det han kunde med laget. Nu har laget lite mer spets och med ett bra grundspel tror jag de klarar sig ovanför 13-14 plats.

Det kommer stå mellan Malmö och MODO om Allsvenskt spel nästa år…

Jag säger LHC och Modo.

2 gillningar

Samtidigt har de tappat de ledande spelarna. De som kommer in ska helst vara ett snäpp upp till för att MIF ska undvika kval. Men vem vet, de har haft en otrolig förmåga att klamra sig kvar i SHL de senaste säsongerna

LHC börjar redan få skador på Fanten och Remi är de borta ett tag kommer de få stora problem med. Littel är till åren Ljung har gått ned sig rätt mkt. Sen tycker jag nog deras tränare är säst i SHL. Men de kommer bli super tajt!

1 gillning

Jag sticker ut hakan och slänger in Frölunda som en joker i den kampen också

1 gillning

Visst att Malmö står och faller lite om finnarna är bra, men tycker ändå deras lagbygge har mycket potential. Svagheten är väl att det känns ovisst och få beprövade kort. Tror dock Kuokkanen kommer vara riktigt bra, såpass meriterad spelare att man vet att han inte kommer vara klappkass. Utropstecken är målvaktssidan tycker jag. Två målvakter med väldigt hög högstanivå. Frågetecken skulle jag säga är om ekonomin är tillräcklig för att värva sig ur ett eventuellt bottenträsk.

Vi traskar vidare långt norrut, Ö-vik och Modo. Kul att se denna klassiska klubb i SHL igen. Tycker de hör hemma här. Frågan är, kan de verkligen överleva detta första, tuffa år i landets högstaserie?

Styrkor: Här hänger nog extremt mycket på tränartrojkan att få ihop ett på pappret svagt lag (SHL-mått mätt) till fungerande enheter. Att man ändå behållt en stor mängd spelare från ifjol gör att det finns en grund att stå på där spelare känner till varandra. Bland lagdelarna får nog mv-sidan med Lehtinen i spetsen ses som den starkaste lagdelen med bred marginal.

Svagheter: Finns svagheter i alla lagdelar. Många som behöver prestera på nivåer de inte gjort tidigare. Finns få ledande spelare där just dessa kanske egentligen inte är gjorda för ledande roller i SHL anno 23/24.

Utropstecken: Ska bli intressant att se Ruohomaa i en tydligare topproll. Får se vad han kan skapa ihop med Sampo Ranta. I övrigt gäller det att spelare som Woods, Dickinsson, Aagaard och Bernhardt kan spela stor hockey även en division upp samt att Rundblad blir den härförare man hoppas på.

Frågetecken: Laget är fullt av frågetecken, men det största är nog vem eller helst vilka som ska bära Modo framåt och vara spjutspetsen.

Vad säger ni andra om Modo gott folk?

Önskar alla en trevlig lördag! :blush:

2 gillningar

Styrkor: Rundblad är en fin värvning men han är för ensam i försvaret

Svagheter: en HV71 2.0 deluxe trupp när man går upp. Alldeles för många spelare från allsvenskan som aldrig testat SHL innan och vi såg hur det såg ut för oss.

Utroppstecken: Tror Dickinson kommer göra en stabil säsong faktiskt.

Frågetecken: väldigt många! Bernhardt målas upp som guden. Ruohommas temperament när det går dåligt, kan Woods leverera?
Väldigt många ? på samtliga lagdelar och direkt svagt på papperet.

Gissar på att dom kommer ligga i topp efter 5 matcher och det pratas slutspel bland supportrar för att sen sjunka som en sten när övriga lag kommer in i shl lunken.

2 gillningar

Styrkor: Bra coach, bra förstakedja, bra målvaktssida på papperet.

Svagheter: Truppen i övrigt. Väldigt många spelare från förra säsongen i Hockeyallsvenskan i laget. Ser egentligen inte hur de ska undvika kval.

Utropstecken: Tror målvaktssidan kan bli riktigt bra. Mikkel Aagaard kan nog bli bra i SHL.

Frågetecken: Många. Kan Bernhardt verkligen vara en toppback i SHL? Har han verkligen utvecklats tillräckligt mycket för det sen senast han var i SHL? Kan Kristians Rubins vara en toppback? Han har aldrig spelat i svensk hockey. Backsidan överlag är extremt tunn. MoDo kommer behöva förstärka under säsongen, tror dessutom de ska ha in en forward till.

1 gillning

Tror noll på Modo och tycker verkligen inte om den klubben. De får gärna vara i HA för mig. Det är den mest dryga och enögda publiken i hela shl utan tvekan.

Jag tycker de gör fel att behålla många från HA steget är för stort upp till SHL. Laget ser väldigt segt och långsamt ut. Inget direkt imponerar på mig alls. Tok sist och SHLs stora slagpåse kommande säsong. Kommer säker vinna lite i början på ren energi men sen går de utför. Lär få se ett antal spelare lämna och komma.

Tror även Rundblad blir en jätte flopp.

2 gillningar

Modo

Styrkor: Grattis till SHL 23/24
Svagheter: Välkomna till HA 24/25
Utropstecken: ?
Frågetecken: Många

Tror Modo kommer bli årets frontsida på löpsedeln och den stora snackisen som HV blev när de åkte ut. Det kommer vara ångest klubben i år och värvas hej vilt. Men också intressant att följa och en måste 3 poängare HV möter detta lag…

1 gillning

Från norr till söder, dags för Rögle Bandyklubb, Bollklubb (?) …

Styrkor: Många styrkor och alla lagdelar ser bra ut, men Fw-sidan är riktigt giftig! Det lär blir svårt att hålla nollan mot Rögle i vinter.

Svagheter: På pappret ser allt väldigt starkt och bra ut, men frågan är om det går smidigt att få ihop detta lagbygge. Köper alla sin roll? Hierarkin lär bli tuff och kan man göra så gott som alla nöjda med speltid osv?

Utropstecken: Offensiven. Tambellini, Ryfors, Abols (för att nämna en bråkdel) där den sistnämnde jag gärna sett i HV denna säsongen.

Frågetecken: Kan man nå högsta höjd? Kan man gå till semifinal, final, eller rentav ta guld i vår? Finns det vinnarmentalitet i laget?

Tror Rögle kan nå långt, men brukar tippa fel, så vad jag tror behöver ni inte lägga så stor vikt vid. Nu till det mer intressanta, vad tror ni andra om Rögle 23/24?

Bandyklubb är det korrekta

1 gillning

Gällande Rögle så är det nog hierarkin som kan bli problemet. Bra spelare som får för lite speltid (tycker de) och sprider dålig stämning. Det handlar om att alla köper sin roll, som det så fint heter, för att RBK ska lyckas.

1 gillning

Känns som att bröderna A är helt rätt personer för det.

1 gillning