Man värvar sällan spelare utan de vet sin roll innan de kommer. Tror inte de kommer bli något problem alls faktiskt.
Styrka: Otroligt bra bredd i offensiv och defensiv. Grym coach och GM.
Svagheter: Ska vara om Kvaca sviktar som backup då.
Utropstecken: Bra spelare på nästan varje position. Imponerande att de fått ihop det så bra på papperet
Frågetecken: Har de fått tillräckligt med slutspelsrutin för att gå hela vägen iår?
Rögle får inte mer tid i rampljuset än såhär, utan vi kastar oss vidare till ett annat potentiell topplag - Zkellefteå AIK:
Styrkor: En personlig favorit i båset, där jag tycker Robban gör ett fint jobb. En än större styrka är nog ändå mv-sidan. Lindvall/Söderström skojar man inte bort. Dessutom säkrat upp med Rautio som tredjemålvakt. Inga junis-målisar i Zaik inte… En tredje styrka är förstås centersidan som håller mycket hög, solid klass. En sista är Pudas, som är en av ligans bästa backar. Finns med andra ord gott om styrkor i detta lag på pappret, men de lär på detta också vara solida i sitt spel, vilket gör att det blir en tuff motståndare stundande säsong.
Zvagheter: Hur står sig Zkellefteå som klubb efter att ha fått känna på lite rubriker i media som inte lär gå obemärkt förbi. Helyllekänslan är blottad. Nog om det, för visst finns det andra svagheter i denna trupp. Utöver Pudas (och möjligen Granberg) så känns det som att de yngre förmågorna behöver ta kliv för att denna backsida ska stå sig staket? Hur hanterar man avsaknaden av Jocke Lindström och Möller (som lär vara borta en tid)?
Utropstecken: Hv-killarna förstås, vad annars? Falk i båset, Söderström i kassen och Svampen framåt. Blir även intressant att se Heikkinen.
Frågetecken: Hittar Zkellefteå en spetsforward till och i så fall, hittar man denna spelare utanför KHL?
Vad tycker ni andra om Zkellefteå AIK?
De har ju rasat i anseende den senaste tiden… frågan är om debaclet kommer påverka organisationen något. Har förtroende tappats internt?
Jag tror de kommer bli ett mittenlag detta år, tyckte mig se den nivån redan förra året, och nu har de ännu fler kulturbärare som är borta/tveksamma.
Styrkor: Målvakterna och Centersidan
Svagheter: Möller och Jocke är stora tapp, två stora profiler som drivit laget säsong efter säsong.
Utropstecken: Juniorverksamheten! Dom är riktigt duktiga på att slussa in Juniorer under säsongens gång.
Frågetecken: hur mår klubben? Mycket med media det senaste och sen 2 profiler bort på det.
Själv har jag tippat Zkellefteå som " årets " flopp faktiskt, inte att dom harvar i botten men tror dom kan missa topp 6
Timrå nästa lag…
Styrkor: En offensiv spets på centrar och fw:s där många spelare kan bidra offensivt. I stort sett samma lag som förra året, där de få förändringarna vässat till laget lite till med Juel in istället för Rautio och Hållander in framåt.
Svagheter: Sätter ett frågetecken kring tränare Karlsson, samt hur vinnarmentaliteten är i bygden? Bland lagdelarna är nog backsidan inte lika spetsig som övriga lagdelar.
Utropstecken: Dahlén. Egentligen konstigt att man kunnat behålla honom. En riktigt bra spelare som borde kunna tjäna mer pengar utomlands. Cred till Timrå som verkar göra ett bra jobb med ”de sina”.
Frågetecken: Lyckas man denna säsong få igång fler av sina tongivande spelare? Klarar man sig undan skador? Backsidan behöver en Erixon i toppform och framåt hoppas man få igång Wedin, Lundin och Hållander. För mig ser det starkt ut på pappret offensivt, men får ändå en ihålig känsla om att något saknas och att bygget luktar lite fusk och ”genväg” genom starka namn. Får man ihop helheten?
Vad tycker ni andra om Timrå anno 23/24?
Styrkor: Grym toppkedja och hemvävt. Dahlén(Som egentligen borde spela i NHL), Lander, Pettersson, Wedin.
Svagheter: Jag vet inte varför, men målvaktssidan känns som att båda har tillfälliga formtoppar, snarare än att vara elitmålvakter
Utropstecken: Lite samma som styrkorna men sportchef Kapanen gjorde väldigt bra midseason-värvningar
Frågetecken: Kan Lyytinen och Rindell fortsätta på den höga nivån? Krävs nästan om Timrå ska ta sig till slutspel tror jag.
Timrå var iskalla på forumet så vi drar vidare till Växjö!
Styrkor: Backsidan. Trots att Bengtsson, Koivisto och Häman Aktell försvunnit och Martinsson kommit in (förlåt Eric) så är ändå backsidan av hög SHL-klass. Persson, Lowe, Cooper och nye Gabriel Carlsson är riktigt bra allihop, men visst blir det en något mindre producerande fyra jämfört med fjolårets dito.
Svagheter: Tror avsaknaden av spelare som Glenn G, Josefsson och även Kellman kommer att kännas. De stod för gediget arbete och var riktiga iglar med mycket hjärta och smartness. Inga flashiga typer, men gav andra förutsättningar att gå framåt.
Utropstecken: Växjö tror mycket på Östlund. Det gör jag också. Hade gärna sett honom utvecklas i HV och inte i denna hockeykulturbefriade klubb. Är Kossila och Larmi skadefria lär de vara starka kandidater här också.
Frågetecken: Sylvegårds? Gillar de båda då de verkligen är sällsynta i dagens hockey, men blir ändå fundersam till att Växjö plockar in båda bröderna. Visst Emil är tuff, men var man tvungna att ta in han för att få Marcus? Rosén? Håller han hög nivå ytterligare en säsong? Evertsson? Kan han ens misslyckas med ett lagbygge?
Vad säger ni andra? Är Växjös tid i rampljuset förbi?
Jag har hoppats på det sedan de lyckades ta sitt första SM-guld, men de vill med bestämdhet hänga kvar. Tycker att Växjös lag ofta ser medelmåttigt ut, men ändå lyckas man få till det.
Tror dock att man får se växjö lite längre ner i tabellen i år, någonstans i mitten.
Denna jävla Evertsson.
Hade inte han haft sin magi så hade lökars lirat i div tre. Skitlag. Men tyvärr så spelar det ju ingen roll vad det laget gör, eller hur det ser ut, för har Big E satt ihop det, då blir det bra.
Äckligt.
Dom kommer garanterat topp 6.
Dom vet hur man bygger ett lag och sätter garanterat ett spel som får ut max av laget.
Trodde ALDRIG att jag skulle säga det här men är fan avundsjuk på lakers, det är sånt lugn och stabilitet som genomsyrar hela föreningen.
Hoppas det går åt helvete för dom
amen
Så är det.
Drömvärvningen till HV71 är Evertsson.
Han vet precis hur man bygger lag år efter år.
Fan vet asså… så ointressanta och historielösa lag som han bygger, baserat på legokneckteri, vill vi verkligen ha det?
Styrkor: Larmi håller såpass hög nivå att han kan bara Växjö långt.
Svagheter: Jag tycker inte riktigt att backsidan har särskilt mycket att bjuda på offensivt om man bortser från Joel Persson. Deras säsong förra året byggde ju på att backarna hade så bra uppspel och var så kreativa offensivt. Möjligen om Martinsson kan hitta tillbaka till 20/21-formen.
Utropstecken: Henrik Evertsson som vanligt…hur lyckas han år efter år?
Frågetecken: Backsidan, men även om Åhman håller om Larmi går sönder.
Upploppet kvar och sista laget ut är Örebro!
Styrkor: Enroth. Tror han kommer få bekänna för denna säsongen.
Svagheter: Tycker lagdelarna ser sådär ut. Det plus att en framgångsrik tränare (nåväl, Örebro-mått-mätt) tar ett steg uppåt i hierarkin.
Utropstecken: 3 nyckelspelare i Enroth, Holm och Bromé. De blir ruskigt viktiga för detta Örebro som tappat Näkyvä, Abols och troligen också Leo Carlsson - inga dåliga tapp det.
Frågetecken: Många, både på spelarsidan som tränarsidan. Man gör tränarbytet för att enligt sig själva försöka ta nästa steg. Tror deras tid är förbi och verkligheten är påväg ikapp.
Vad säger ni andra om Örebro?
Har svårt att se Örebro hamna topp 4 igen, lite för många viktiga spelaretapp i laget. Bland dom är ju oxå Linus Öberg är ett rätt tungt tapp för Örebro
Finns inget att säga mer än följande:
Jag tycker synen på Örebro som ett troligt topplag visar på en del intressanta saker. Tittar man på laget så är det ju svagare än HVs, ingen tvekan alls från min sida iaf.
Många likheter gällande backsidan och målvaktssidan som är båda lagens starka sidor.
ÖHK har sen Ludvig Larsson och Björninen som sina toppcentrar och ännu värre ser det ut på C3 och C4 jämfört med HV.
Spelar Leo Carlsson så blir det genast jämnare men utan honom är ju ÖHKs trupp klart sämre än HVs enligt mig.
Där det skiljer är ju att experterna rankar HVs coachstab som SHLs sämsta, svårt att gå emot tyvärr i dagsläget, medan nye Johan Hedberg rankas klart högre och därav tipsen att ÖHK hamnar före i tabellen.
Jag tror att Örebro kan få svårt men är svårbedömda. Mycket hänger ju även där på coachen, Hedberg, och hans stab samt om de får behålla sin värmländska diamant.
Du har verkligen en poäng när det gäller centersidan. Tycker den saknar mycket spets. Ludvig Larsson känns verkligen inte som en förstacenter i ett mästarlag, även om han såklart är en bra spelare. Förvånar mig att alla experter dissar vår centersida(visst att den har frågetecken) men hyllar t.ex Örebros och Frölundas. Frölundas centersida är så svag på papperet enligt mig så att Sjöström tar en enorm risk med den. Visst att man kan värva under säsongen men vi såg ju hur det gick för Luleå när man försökte ersätta Andreasson och Omark. De spelare som fanns på marknaden sedan lyfte ju inte laget nämnvärt(Komarov, Sallinen och Kempe).