Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Meh :frowning:
Ut med Ljungan och in med Olsson säger jag! Men det är nog för mycket begärt att sparka honom, kanske Ljungberg kan ta Forsbergs plats i J20 tills hans kontrakt går ut? :nerd:

  1. Tror inte att det finns ekonomi för att anställa fler tränare. Räkna in fystränare och heltidsanställda J-tränare (Forsberg tex) så blir det rätt så många. Även om jag personligen tror att man tjänar på att spara in 100k/mån i spelarbudgeten och lägger den summan på en tränare som fokuserar på spelarutveckling. Jämför med tex IFK Göteborg (borde vara en rättvis jämförelse) så har man 3 tränare i A-laget plus fystränare samt 3 tränare i U-laget. Ungefär samma som vi har.

  2. Har hört en hel del om Granqvist. Dels det som står i Aftonbladet samt att han inte alls kommer att vara en del av våran tränarstab utan kommer att starta upp eget och agera konsult. Jag förstår inte varför att han ska lämna FBK för HV då det är mer eller mindre samma sak för honom rent karriärsmässigt. Speciellt med tanke på att han så sent som förra sommaren var väldigt nära Pittsburgh. Men å andra sidan har han sagt i interbjuer att han vill göra något nytt.

Det är svårt att få en bild av vad HV har tänkt sig på tränarsidan. AJ kommer som sagt att vara headcoach men sen? Jag har fortfarande förhoppningar om att Olausson kanske kan ingå i den nya tränartrion.

Det sänder ut EXAKT de signalerna du själv nämner, att han är en stor röst och en mentor. En ledartyp helt enkelt.

Jo absolut och alla dessa egenskaper är viktiga. Men jag tänkte mera emot fansen och sponsorer. Han har inte direkt rosat marknaden i år. Har en hög lön samt en relativt hög ålder. Självklart finns det ju en tanke med en eventuell förlängning från hv:s sida. Men det rimmar på något sätt illa efter året som vart föryngringen förväntningar på stora värvningar m.m. Melin kontra Nilsson? Fast å andra sidan det är Silly tider så svårt att egentligen tro på något fören det faktiskt står på hemsidan.

Ang. Mackan. Man ska inte underskatta vikten av erfarenhet och kontinuitet. Hur många spelare har vi kvar i truppen sedan säsongen 11/12 till exempel? Davidsson, Pettan, Williamsson och Liket, inga fler. Byter man ut en hel spelartrupp säsong för säsong, så är det klart att man aldrig får till det helt och hållet. Med det sagt ska ingen få förlängt bara för man att man har hjärta eller är en go gubbe, men jag tycker att Nilson gav riktigt fina indikationer, speciellt i slutet av säsongen. En himla attityd och kämpaglöd, samtidigt som att han när han får utrymme kan producera poäng.

Precis.
Kan någon som har tid räkna ut något mått på spelaromsättning och jämföra ZAIK nu, med HV då vi tokdominerade från 2004-2010?

ZAIK har kontinuitet på de viktiga positionerna och kan laborera med de andra positionerna tills de blir rätt. HV har inte någon stabil grund, vi laborerar på SAMTLIGA positioner… åså blir det därefter.

Det som gjorde att HV föll av tronen var inte en tränare eller att vi tog in några felaktiga transatlanter. Det är enkelt att skylla på det, men det som gjorde att Janne K tog sm-guld var att truppen hade en gedigen grund med spelare. Detta är fan inte nån hemlighet. Men någonstans där började tappet av kompetent folk bli så stor att man gick över den “kritiska massan”. Man fick laborera på för många positioner och det klarar ingen klubb av.

Jag är en ivrig förespråkare av kontinuitet och jag har ännu inte sett ett enda lagbygge som motbevisar tesen att kontinuitet är det allra viktigaste. Man kan komma ganska långt med, för stunden, mediokert material, bara det drillas och har potential för utveckling.

Razz:

Låter mer troligt att Granqvist skulle agera konsult i HV, såsom han faktiskt har sagt att han vill göra efter säsongen. Visst kan det locka med att få en mer komplex yrkesroll samt få arbeta med en uppskattad kollega. Men det kan han fortfarande göra som konsult.

Håller fullständigt med dig, ser hellre att man förflyttar 100k från spelarbudgeten till tränarsidan.

Det sänder signalen (inom organisationen) att man uppskattar spelare som visar stor respekt för fansen, även om spelaren inte gör några som helst ansträngningar för att detta ska synas utåt.
En kille som agerar på ett föredömligt sätt just för att han anser att det är korrekt. Inte för att få ett fjäskande blogginlägg på HV71:s svenskafans-sida, men i andra sammanhang klaga på hur jobbigt det är att delta på supporterevents.

Förutsatt att han får en lönesänkning hoppas jag innerligt att Mackan blir kvar i HV.

Mycket bra skrivet.
Vissa här på forumet kunde ju inte riktigt acceptera att HV’s storhetstid skulle dala när den generationsväxlingen började ta vid. Folk fortsatte hävda att HV skulle vinna ALLA matcher om man bara “ville”.
Fram till 2010 hade man en intakt stomme i en jävla massa år utan någon större spelaromsättning. Dåvarande Elitseriens bästa förstakedja och PP. Lägg där till en stomme med lokal anknytning.

Att bara plocka ihop ett lag genom värvning är liksom “hit or miss”. Då spelar ingen budget i världen någon större roll. Det är inte lätt att vara Stillman när folk förväntar sig att man ska dominera som man gjorde 2004-2010.

Ska vi ta o hålla oss till ämnet i denna tråd nu kanske?

Håller med Nick.

Dekman rensade ju bort en massa inlägg. Dags att flytta x antal till tråden om truppen och spelardrömmar.

Undrar återigen om det är möjligt att låsa trådens översta inlägget så det syns på varje sida.

jag håller med Nick och lejacques :

Flytta mitt inlägg och reply till “tråden om HV71”

sorry

Erik Andersson har kritat på ett 2-årskontrakt och blir alltså kvar i HV. Finns att läsa på Jnytt. Kul!

hv71.se/artikel/50529/

Eidstedt, Törngren och Andersson får nytt kontrakt. Och så var det ju det här med Nilson också. Vet inte vad jag ska tycka. Spontant känns det inte okej att spelare belönas med nytt kontrakt efter en sådan säsong som Nilson presterat. Samtidigt förstår jag att man vill ha rutin. Kluven, minst sagt.

Som jag var inne på tidigare i tråden man är minst sagt kluven. Men det är ju en chansning rent hockeymässigt helt klart efter en sådan säsong. Men tanken måste ju gått vi vet att han kan bättre på isen och ledaregenskaperna är ovärderliga som Stillman nämner. Längden 1 år känns bra. Mackan har mycket att bevisa på isen 14/15. Lär ju betyda att Melin och Liket är borta ur bilden?

Betyder det här att den nye tränaren, oavsett om det blir AJ, AO eller någon annan, är helt klar? Juniorerna borde man väl förlänga med oavsett, men med Nilsson känns det som att en ny tränare borde bli konsulterad först.

aftonbladet.se/sportbladet/h … 8613446.ab

Och där försvann Thorwalls. Till näringslivet – grattis, näringslivet! Han menar att det inte har med årets säsong att göra. Må så vara. Men man kan ju inte annat än att ifrågasätta hans engagemang när han säger:
“– Jag hade en vecka på mig att bestämma och det var för lockande att säga nej till. Tjänsten jag blev erbjuden är väldigt smickrande, säger Thorwalls.
Avhoppet beror alltså inte på HV 71:s turbulenta säsong, dementerar han.
– Det har inget med det att göra. Det kom ett sånt bra erbjudande att det inte spelade någon roll om vi hade gjort en bra säsong eller inte.”

Thorwalls, Stillman, Dahlén har så fort det värvats nytt stolt proklamerat att “det här minsann är spelare som vill utvecklas och vidare till annat.” Thorwalls lever som han lär.

Hoppas nu att tiden med ledare och spelare “som vill vidare” är förbi.

Ryktet om en återkomst för Björn Melin går varmt på twitter. Vissa hävdar att han är klar tom?

Då OT fortsätter, även att Dekman nyligen påpekat det så ger jag ett exempel.

Jason Krog - Inget nytt kontrakt(100%). Diskussionen fortsätter här: viewtopic.php?f=11&t=43
Jason Krogs nya klubb - Växjö Lakers(75%) Diskussionen fortsätter här: viewtopic.php?f=3&t=44

Källorna är två denna gång och översta behöver jag inte förklara. Nr:2 är mkt trovärdig och han vågar knappast
lura min bortgångne far.

Mvh sir Ward

  1. Man startar en ny tråd
  2. Man skriver PM till mod/admin och frågar hur man ska göra om man inte klurar ut punkt 1 själv.

Har rensat tråden. Håll er till ämnet nu.