Silly Season 14/15: Spelardrömmar!

Jag hoppas HV förlänger med:

Erik Andersson
Filip Sandberg
Toni Rajala
Oscar Fantenberg

och kanske med Sebastian Strandberg.

Tycker inte man ska förlänga med Liket, Krog, Nilson och Fält även om dom vill. Sen önskar jag även att Salmela vill förlänga men det kommer han va det verkar inte vilja göra.

HV behöver alltså ta en en klass back till om vi nu säger att alla förlänger. Och en ny kedja med forwards. Blir intressant att följa. Vore ju en dröm ifall Jesse skulle bryta sitt kontrakt och spela i HV. Aja det blir intressanta kommande månader nu.

Är det verkligen så säkert att vi kommer ta in en klassback till om vi nu förlänger med Fanten? Anledningen till att vi plockade in Salmela var ju för att ersätta Kolan som var beräknad att missa hela säsongen. Så om vi behåller Fanten har vi ju även Campoli och Karlsson på det, har svårt att se oss plocka in ännu en högavlönad toppback på det också, men det kanske bara är jag som ser det så?

Alla experter har sågat Hv backuppsättning så jag hoppas verkligen det börjar byggas därifrån men tyvärr så ser det ju ut som samma skit!

Har någon hört något om Shawn Lalonde? Jag har nämligen hört att han ryktas till SHL i allmänhet och hans facit i Tyska ligan är rätt så imponerande och han har en bra ålder (24). Det är iaf bättre än det HV värvade Johan Larsson för. eliteprospects.com/player.php?player=11246
Vad tycker ni?

Det som behövs är en defensiv klippa i backlinjen. Jag är oerhört nöjd om det kommer in en back som kan spela +/- 0 i varenda byte, han behöver inte ens göra en endaste poäng i min mening.
Som backparen har behövts komponerats den här säsongen har det nästan i varenda backpar funnits en (eller ibland två…) säkerhetsrisker bakåt på backplats.

Stabilitet bakåt!

[size=150]Jordan Smotherman[/size]
[size=110]Eliteprospects:[/size] eliteprospects.com/player.php?player=11568
[size=110]Stats denna säsong:[/size] 55 poäng (27+28) på 53 matcher i Karlskrona HK. 18+ i +/-.
[size=110]Kommentar:[/size] Jordan har varit min drömvärvning de två senaste SS och han är det även denna.
Enligt mig en av de bästa spelarna i HA de två senaste säsongerna. Dundrade in mål förra säsongen i ett väldigt blekt TAIF och fortsätta även denna säsongen. Gjorde 27 mål denna säsongen varav många av dessa är GWG. Steppade upp rejält nu i kvalet till kvalserien och gjorde 12 poäng på 6 matcher. Jordan är en riktigt stor och fysisk ytterforward (191 cm/102 kg) som älskar att smälla på i närkamperna.
Är stabil både i offensiven och defensiven. Bra på att forchecka och kan stå framför mål i PP och röja. Jordan är i en bra ålder (född 86) och jag är övertygad om att han skulle passa in i HV71. Jordan skulle ge HV71 en extra dimension då vi i nuläget inte har någon stridsvagn ala Jesse Joensuu. Lek med tanken att man placerar in Jordan tillsammans med Fiala/Christensen, två oerhört smarta/passningsskickliga spelare. Jordan gjorde 27 mål den gångna säsongen med en “OK-omgivning”, tänk vad han kan göra när han får spela med toppspelare.
Enda negativa är att det finns intresse för Jordan hos andra SHL-klubbar/klubbar i EU. Svårt att konkurrera med schweiziska lag.

Anton Lander! Där har vi en kanoncenter att bygga en förstakedja kring. Ryktas vara på väg hem till Europa.

eliteprospects.com/player.php?player=6016

Blivit lite tveksam till sådana här värvningar. Hyffsat gamla spelare som haft sina bästa år. Gör det riktigt bra i HA. Men tror inte han kommer leverera tillräkligt i SHL. Mark Hurtubise och Eric Himelfarb är två exempel på lika spelare. Det som ska in i HV nu är spets, då jag räknar med att man förlänger Sandberg och Strandberg.

Håller med dig till 100% Junior.

Jag är osäker på Strandberg, tycker det nästan är bättre att satsa mer på Jonsson eller Franzen. Men som sagt lite kluven.

Håller med dig Junior om att det kan vara lite riskfyllt att värva spelare ifrån HA men det kan även vara en guldgruva.
Pär Arlbrandt, Patrik Hersley, Carl Söderberg, Johan Åkerman och Jesper Ollas är fem exempel på “medelgamla” spelare som värvats från HA till SHL/Elitserien och gjort det riktigt bra. Jordan är dessutom bara 27 år vilket enligt mig är en pefekt ålder.
Det går inte enbart att ha 20 åringar i laget utan man måste även ha ett par äldre spelare i laget. Nu ser det ut som att vi tappar ett antal av dessa i form av Krog, Fälth, Salmela, Davidsson (?) och Liket.
Skillnaden mellan Smotherman och Hurtubise/Himelfarb är först och främst att Jordan är ytterforward medan Hurtubise/Himelfarb är centrar (även om de kan spela winger). Jordan är även mycket mer komplett som hockeyspelare än vad Hurtubise/Himelfarb är.
Hurtubise/Himelfarb är playmakers medan Jordan är en grovjobbare. Hurtubise/Himelfarb måste spela i en första eller andra kedja för att vara användbara, det behöver inte Jordan. Jag skulle vilja jämföra Jordan med Martin Thörnberg fast en storlek större. Jag ser Jordan som en spelare för 2:a/3:e kedjan (främst tredje).

De forwards som vi har kontrakterade, just nu, nästa säsong är ganska små/tunna utav sig.
Den största forwarden (Ted Brithén) är 186 cm lång och det är endast två stycken som väger mer än 90 kg.
Vi har, just nu, endast två forwards som kan stå upp i det fysiska spelet, Holzapfel och Jämtin. Om man nu kan räkna Jämtin. Jag tycker att även han väger ganska lätt när spelare som Frögren, Welch, Tollefsen m.m kommer köttandes.
Framförallt så saknar vi någon spelare som kan stå framför mål och kötta och trycka in ett par puckar. Kolla bara vårat PP-spel denna säsongen, ingen höjdare direkt. Det är ju bara att blicka tillbaka till de senaste matcherna. Jimmie Ericsson gjorde 5 mål på 5 matcher mot HV71. Alla dessa mål (om inte jag minns helt fel) gjorde framför mål. Såkallade skitmål. Hur många sådana gjorde HV71?

Först måste jag fråga vad ni egentligen tycker att vi ska göra med Williamsson och S.Johansson? Jesper fyller 24 om en månad och han känns helt ointressant, känns som att han mest tar plats. Likadant med Johansson som nyss fyllt 26, ser ingen framtid med honom och ser hellre att Eidstedt får speltid istället för honom. Istället för dessa backar hade man kanske kunnat ta in något roligare dessutom?

Vad jag tycker behövs för att få igång vårt PP är en riktigt rörlig, teknisk, hårtskjutande back av hög klass. Tycker att det saknas helt just nu och med en sådan spelare i laget hade vi haft ett oerhört mycket bättre PP än vad vi hade i slutspelet (1 mål på 34 chanser). Sedan ser jag gärna en back likt Sevc, behövs lite tuffhet.

Ska först säga att jag inte har sett denne herre spela och har ingen vidare koll på honom annars. Men som du säger är det en chansning att värva från HA, det har värvats både floppar och toppar. Visst är det så att man inte hela tiden måste värva unga spelare. Jag tycker nog att det är mer 1 och 2 kedje lirare som ska in där ålder inte är den viktiga faktorn utan en mer säker värvning.

Jag skulle villja se Smortherman i HV pga tror han kan bli ett bra komplement till t ex Christensen och Rajala/Fiala. Stor kille som kan ge ytor till de mer spelskickliga spelarna. Jag vet att Brithén-Christensen-Fiala vart en bra kedja men tycker att den har saknat lite fysik och om man får in det i den trion kan de får me öppen is och mer lägen. Det har vart lite för mycket individuella prestationer som leder till farligheter i den formationen tidigare. Smotherman kan ha lite samma roll som PC i första. Om vi skall spara lite pengar är nog denna uppställning en hyffsad idé (Brithen var center i rögle?)

Rajala-Brithen-PC
Fiala-Christensen-Smortherman
Nilson/Melin-Holzapfel-Jämtin
Sandberg-Jonsson-Strandberg

Jag går på de rykten/önsketänkande med Smortherman som finns ute nu. Ett förslag är ju att låna ut Fiala till en allsvensk klubb för att få mer rutin och ersätter honom nu med en ny toppcenter och spela Brithen med Christensen och Smotherman. Nilson ryktas stanna meddans Melin ryktas tillbaka, ser lite som de tävlar lite om samma plats i laget och vem som är bäst? Jag tror de är hugget som stucket, men skulle Melin acceptera en roll i 3?

“Ett förslag är ju att låna ut Fiala till en allsvensk klubb för att få mer rutin”

Reaktioner på det? Kanske det mest provokativa jag läst den här säsongen.

Skulle inte riktigt förstå varför man ska låna ut Fiala som varit en av våra bästa spelare? Såpass billig som han med all säkerhet är förstår jag inte alls varför man skulle låna ut honom och ta in t.ex. Smotherman som förvisso är en spelartyp som behövs, men han besitter inte alls den klass Fiala håller.

Verkligen inte aktuellt enligt mej.

Låter ju onekligen ganska dumt, ja.

Jag påfyller en del andras resonemang kring att vi behöver värva storlek. Vi har helt enkelt vägt för lätt och motståndarna har flyttat på oss hur enkelt som helst. Dumt, då jag trodde HV på förhand skulle gynnas av att ha mindre, tekniska lirare när bedömningsnivåerna för hakning etc höjdes. Givetvis behöver vi spets, men å andra sidan finns det gott om material för att skapa högproducerande linor. Till och med jag hade kunnat räkna ut att “dump n’ chase-hockeyn” inte var en lämplig metod för spelarvirket man hade. Ekonomin behöver dessutom ett lyft och en verklig förändring är på sin plats. Av ovan nämnda skäl att döma, skulle jag tippa att det är två forwards som ska in i anfallet. Häri räknas kontraktsförlängningar på nuvarande spelare (Sandberg, Strandberg, Rajala m.fl) - men visst är det ett dåligt skämt att Mackan ser ut att få stanna?

Således: Smotherman är definitivt ett hett namn. Ruskigt vass skytt, lite grinig och svår att flytta på framför mål. Sedan är frågan med centerplatserna… Tänker man använda Sandberg eller Strandberg som tredjecenter? Brithén och Holzapfel C eller W? Christensen är given i första. Jag röstar dock för att plocka in ytterligare en center i andra för att stabilisera och utmana i toppen. William ersätts inte hur som helst! En lirare jag är löjligt förtjust av är Janmark Nylén som lär lämna när AIK åker ur. Han kan spela både C och W.

Mitt lag enligt drömmen, och med viss verklighetsförankring:

Rajala-Christensen-Smotherman
Fiala-Janmark-Brithén
Sandberg-Holzapfel-Jämtin
Andersson-Strandberg-Franzén

Vad säger folket?

Sen är ju dock inte Fiala och Smotherman direkt samma speltyper. Tycker därför inte riktigt att man kan jämför dom.
Jordan och Kevin’s uppgifter i ett lag är ju troligen inte samma. Nu vet inte jag exakt vad deras uppgifter är men jag kan tänka mig att Jordan ska in och spela tufft, kötta i närkamper och stå framför mål. Ungefär som Martin Thörnberg.
Kevin å andra sidan är ju mer av en playmaker. Man kan ju inte förvänta sig att Kevin t.ex ska komma in och köra över spelare.
Jag ser inte Jordan som en ersättare till t.ex William Karlsson eller Jason Krog utan mer till Joensuu/Sundh (som jag inte tycker att vi ersatt). Det går inte bara att ha finlirare som åker runt och lägger mysiga mackor utan man måste, enligt mig, ha ett par tunga spelare som kan öpnna upp för finlirarna (t.ex Fiala). Det var ju det som gjorde kedjan med Joensuu/Krog/Fasth och Voutilainen/Davidsson/Thörnberg så bra. Joensuu och Thörnberg åkte runt och tuktade och skapade på så vis ytor för Davidsson/Voutilainen och Krog/Fasth. Har man även en stor “elaking” på isen så kanske inte motståndarna vågar åka runt och proppa lagets stjärnor. Kolla bara på när Lance Ward var på isen. Då var det inte många som vågade sätta in en “fuling” på t.ex Davidsson.
Jordan är för mig en komplett spelare. Han har många olika verktyg i sin verktygslåda. Han kan, uppenbarligen, producera framåt men han kan även ta på sig rollen som polisen och ta en fajt för en lagkamrat. Hörde i någon intervju med Jordan där han fick fråga vad det första han sa till en medspelare under en match var, han svarade kort “Do you wanna go?” :wink:

En annan fördel med att värva Jordan, jämfört med att t.ex värva en nordamerikan från AHL/NA, är att han troligen inte kostar alltför mycket. Jag menar kolla på de lagen han har spelat i. Karlskrona och Tingsryd är knappast två klubbar som kan erbjuda miljonlöner.