Jag gråter inte floder över det här direkt. Han ville till FBK men hamnade någon annanstans så då vill FBK inte ha honom helt enkelt och jag tycker inte HV ska vara nån nödlösning. Som alltid försvann han när han behövs som mest för Leksand exempelvis och en sån spelare vill jag helst inte ha.
Vi kommer aldrig att kunna konkurrera ekonomiskt med andra länder mycekt pga skatt, det är den verkligheten vi lever i. Sen i Schweiz är man smarta, stor skillnad lönemässigt på toppspelare och sämre spelare (tror dekman var inne på det här för ett tag sedan). Det är något vi i Sverige också måste bli bättre på. Vi kan inte låta en 3:e eller 4:e lina kosta flera hundratusen i månaden. Eller som vi, en person med över 200k ska öppna en båsdörr. Pengarna måste placeras på rätt position och det är många av SHL´s sportchefer riktigt jävla dåliga på.
Hur som helst, förhoppningsvis kommer KHL´s nya system med “farmalag” och sänkt lön kanske avskräcka en och annan spelare till våran fördel.
Näe jag ser det som NR1 problem för Hv de senaste åren, vi har haft sjukt mycket pengar i tredje och fjärde kedjan, gör dom kedjorna billigare och dunka in mer pengar i andra och framförallt första
På tal om just de, har kollat in en finne; www.eliteprospects.com/player.php?player=12094
Tycker han låter som en Laine-typ och verkar ju producera hyfsat med poäng, breddspelare, ersätta Krog?
Håller med. Nästa värvning vi ska ha i hamn bör vara en kille som kan vinna poängligan. Förra året tog vi Holza när Kolarik var ledig. Kolarik kom 3a i AHLs poängliga det året och Holza kom 34a och jag vågar sticka ut hakan lite och säga att Kolarik var en vassare värvning än Holza. Han vann trots allt skytteligan i SHL första året han var här men HV valde att värva Holza istället. Nu tycker inte jag att Holza var en dålig värvning utan han har skött sig bra men inför förra säsongen ställde jag frågan vem som skulle göra HVs mål för jag kunde inte hitta någon och en kille som Kolarik hade tillfört bra mycket mer än Holza gjorde.
Men bara för att Kolarik var ledig så tror du det bara var för honom att komma till hv? Hur vet du att hv inte var ute efter honom men att han trots det inte valde hv? Sånt händer…
det har jag inte en susning om men för hans skull tror jag inte han drömt om att spela i LHC. LHC värvade ju Taffe först och när han ballade ur snodde man åt sig Kolarik fort som fasen. Hade HV legat på Kolarik hade han nog gått hit för att han hade varit HVs förstaval medan han var LHCs andraval. Lönemässigt hade vi säkert legat lika i anbuden och för hans del tror jag knappt han hört talas om HV eller LHC.
Jo vafan man kan få skit för allt på detta ställe så lika bra att vara ödmjuk i allt man hävdar
Så Hult/Davidsson snälla rara söta med socker på toppen värva en målspruta av guds nåde. Bäst i HV förra året var PC på 15 baljor, hälften av Kolarik och vi kan väll säga att HV och LHC hade hyfsat lika ruttna säsonger förra året
Börjar bli så trött på att läsa alla spekulationer om vad som hade hänt om Stillman bara hade gjort si eller så. Vi (iaf de flesta av oss) har ingen aning om ifall Stillman försökte locka hit Kolarik och om han nu gjorde det så kan det ha funnits tusen anledningar till att han valde LHC i första hand. Stillman kanske hade fått ett muntligt ja från Jagr (men som sedan ändrades till ett nej tack i sista stund) när Kolariks namn dök upp och valde därför att tacka nej. Kolarik kanske hade någon gammal lagkompis som hört att LHC är en bra klubb. Eller så gillar han Cloettas godis väldigt mycket och fick till en bra deal om en gratis årsförbrukning för honom och hans familj.
Om man nu “inte har en susning” om vad som pågick bakom kulisserna så kanske man inte ska spekulera i att Kolarik hade valt HV om man bara hade legat på honom.
Ursäkta om min ton är tråkig, men det är tråkigt att läsa alla förståsigpåare som får det att låta som världens enklaste jobb att vara sportchef.
Razz: angående Schweiz så har du rätt, jag som var inne på det för ett tag sen. Förlåt, nu blir det lite ot, men jag vill reda ut det hela. Shl har treje högsta totallönerna i hockeyvärlden efter NHL och khl. Hv har t.ex högre totallön än ett schweiziskt storlag som Zürich. Så det borde rimligen betyda att lönespridningen är mycket större där än här, då stjärnspelare får mer betalt där.