Sen får man tänka på skatter osv också. Kan skilja väldigt mycket på vad spelaren får ut netto på 300tkr/mån här och i Schweiz. Där har jag ingen koll.
On-Topic: Om vi bortser från typ alla Jkpg-killar som alltid står överst på min önskelista så är nog David Rundblad precis där bakom. Vore mumma.
Antar att du skriver i sömnen just nu, karln gör sin bästa NHL-säsong nånsin och dominerar defensivt för Rangers just nu med sitt uppoffrande spel, skulle inte Rangers förlänga med honom (vilket dom lär) så kommer garanterat något annat lag plocka honom.
SHL lär inte vara aktuellt för honom på bra många år.
Hur kan jag vara en “förståsigpåare” i samma inlägg som jag säger att jag inte vet vad som pågår bakom kulisserna?
Går väll att kritisera någons åsikter utan dålig ton?
AHLspelare skiter högaktningsfullt i vad de har på bröstet. De har aldrig hört talas om varken HV eller LHC. De bryr sig om chansen att vinna guld, speltid och hur mycket kulor de får. Varför hamnade han hos LHC? för att de erbjöd honom nått bättre? Knappast troligt för vad erbjuder man en kille som kom 3a i AHLs poängliga? 50K, boxplay och en plats i 4e linan? Nä jag tror att om HV hade varit intresserat av Kolarik hade de lagt ett liknande erbjudande som LHC och med tanke på cirkusen med Taffe så borde de ha varit ganska långt in i förhandlingarna när LHC knackade på dörren och sa “kom till oss du får gratis choklad”.
Vi kan agree to disagree, Jag tror Kolarik hamnade hos LHC för att HVs sportledning inte scoutade på ett bra sätt, du tror att ledningen fick ett muntligt ja från Jagr och gratis choklad till Kolarik
Herkie82: Förståsigpåare var kanske en onödig formulering. Och du har såklart rätt i att man inte behöver använda en tråkig ton, men ibland blir jag frustrerad när jag läser här eftersom det är många som ser världen helt utan nyanser och som alltid vet precis hur HV borde ha agerat (vilket är betydligt lättare att avgöra i efterhand, medan sportchefen däremot måste fatta besluten utan att ha tillgång till facit).
Min poäng är väl att om man inte vet vad som pågår bakom kulisserna så har man inte heller någon grund för att rikta kritik gentemot HV:s agerande. Citaten som jag har listat från dig innehåller formuleringar som antyder att den uteblivna värvningen av Kolarik berodde på att HV agerade fel. Vi har ingen aning om varken hur HV agerade eller varför Kolarik till slut hamnade i LHC och då tycker inte jag att man bör formulera sig på det kritiska sättet som du gör.
Per automatik för att en spelare gör succé i ett annat lag så är det dåligt att HV att inte plockat honom?
Var det på förhand klart att Kolarik skulle bomba in 30 mål? Är det så självklart att han skulle ha gjort det i HV?
Sterling var(är?) en poängmaskin i AHL men lyckades inte acklimatisera sig i SHL vad det verkar. Man kan inte på förhand veta att en spelare kommer göra 30 mål eller 50+ poäng, vad som skett tidigare säsonger är historia. Allting måste stämma. Visst är scouting en viktigt del för att kunna hitta spelare som är POTENTIELLA för att leverera även här. Var väl ungefär samma tongångar när MODO värvade Hensick, “varför HV inte lyckades plocka honom”, denna Hensick som år efter år sprutar in poäng i AHL, hur gick det i Sverige? Han kom hit fet och otränad, som Lizana-Wallner sa i Hockeygalan - “Vem fan är det där?”
Viktigast är inställningen, är spelarna inte motiverade kommer det heller inte gå vägen. Spelare från AHL är alltid en stor chansning, speciellt de nordamerikanska spelarna. Gagnon kom hit och gjorde inget större väsen av sig och fick senare lämna av olika anledningar.
Men det jag ville säga är att för att Kolarik gjorde 30 mål i LHC är det inte så självklart att han hade gjort det i HV som du verkar tro Herkie…
Nu är detta mitt första (och troligtvis sista) på länge och jag ber Admin, moderatorer och fruWard om ursäkt för off-topic!
Jag tror ni missförstår mig lite om Kolarik eller så är det jag som uttryckt mig dåligt. Jag tar Kolarik som ett bra exempel på att HVs scoutning förra säsongen var ett väldigt stort misslyckande. Jag skulle kunna ta upp fler exempel och har i många inlägg tidigare sagt att jag velat se scoutrapporten på Aaron Gagnon då han aldrig producerat jättemycket vart han än varit.
AHLspelare är en chansning, ibland går det och ibland går det inte och exemplen med Hensick, Sterling och Kolarik är rätt bra.
Sterling är en värvning jag inte har nått emot att man gjorde för han har en poängskörd som man inte förklarar bort.
Däremot så känns det som att mycket av scoutarbetet gjorts med väldigt dålig kvalitet och jag använder Kolarik/Holza som ett exempel för det.
Holza hade gjort en poängmässigt stark säsong innan han kom till HV, innan den var hans bästa facit 37 poäng varav 16 mål på 57 matcher
Kolarik har lite styvt aldrig varit under 20 mål/säsong medan Holza vid ett tillfälle har varit över 20.
HV kan ha jagat röven av Kolarik och bönat och bett att han skulle hit det kan vi inte veta men hur cirkus Taffe gick till och att LHC skaffade Kolarik istället tycker jag tyder på att HV inte jagat han alls utan man gått för en spelare som har en historia som är väldigt mycket sämre.
Om vi ser det till denna sillyn så nått i detta inlägget handlar om det så ser jag hellre att HV värvar Zach Boychuk än Alexandre Bolduc för att han har presterat bättre historiskt helt enkelt. Boychuck har gjort över 20 mål alla sina AHL säsonger utom en medan Bolduc har gjort över 20 en säsong. Märk väl nu att jag tror inte någon av dem hamnar i HV utan det var bara ett exempel så det inte blir nått “Herkie sa att Boychuck var klar han har ingen aning om nått”
Blir lite OT nu och ber om ursäkt för det, ville bara förklara mig lite. Tycker ni fortfarande jag är helt väck i huvudet så ta det i ett pm till mig så kan vi diskutera där
Herregud, hockey en lagsport som bygger på olika roller. Holzapfel och Kolarik är varken lika sett till spelstil, roll samt lönemässigt. Riley var inte värvad som en absolut spjutspets utan som en hårt jobbande 3:e center med utvecklingspotential.
Här har ni min drömvärvning och ersättare till W.K och J.D: Tim Brent som den förra säsongen lirade i KHL för Torpedo och Metallurg. Vad jag gillar i honom är hans karaktär och kvalitéer. Offrar sig väldigt hårt och är en mycket skicklig tvåvägscenter. En bonus med denna spelaren är att han är en rightare, eftersom att jag tycker att vi för tillfället saknar duktiga sådana.
Beskrivs såhär på eliteprospects: “Brent is a two-way center with terrific character. Plays a well-rounded game and can play in many situations. Isn’t overly large, but doesn’t shy away from physicality or traffic. Has good playmaking skills and is a great faceoff guy.”