Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Dags för en ny drömtråd, nu för säsongen 15/16.

Dåså då inleder jag den här tråden med att önska mig en back jag velat ha sen 2012 nämligen Aaron Ness.

Jag såg han spela med Bridgeport på en semester när jag åkte dit från NY för att se Ulla in action och jag fastnade rejält för den här killen.

Liten, kvick, riktigt snabbt pass och ett hyggligt skott. Spelade mycket PP för bridgeport och det lilla jag såg så gjorde han det bra.

Han är nog precis det som HV saknat det här året när vi haft relativt tröga backar.

Han har varit assisterande lagkapten i Bridgeport och har den här säsongen haft ett C på bröstet och det är väll en rätt bra merit det med.

Han har producerat bra under flera säsonger i AHL och var i år uttagen i AHLs all star game där han även deltog i skills competition där han körde en bana med puck på tid och vann sin del av tävlingen.

Den enda stora nackdelen jag kan se med han är att hans +/- inte direkt innebär skryträttigheter. Han är en offensiv back och jag kan tänka mig att han spelar mycket tid i 6 mot 5 och då blir det ofta mål i baken, vet inte om dessa räknas i statistiken men om så är fallet så har man förklaringen där skulle jag tro.

eliteprospects.com/player.php?player=17497

Några snabba rejäla backar måste vi har som LHC har ju Junland och Rahimi ju. Något i den stilen!

Att vi behöver en stor och fysisk back som kan dominera i det fysiska spelet, t.ex Daniel Rahimi, Ole-Kristian Tollefsen, Noah Welch, Lance Ward, är för mig prio ett. Där vet jag dock redan att Hult/Davidsson har agerat då en spelare med liknande spelstil redan är “klar”. Återstår enbart detaljer. Väljer därav inte att gröta mig ner i det då denna “drömmen” redan är uppfylld. Vem spelaren är vill jag ej avslöja, med respekt för källan, men han är i samma nivå som exempelvis Rahimi, Tollefsen, Welch och Ward.

Min drömvärvning på forwardssidan är såklart Jordan Smotherman. Har tidigare i “Silly Season 14/15: Spelardrömmar!” gett 3-4 motiveringar gällande denna gud till spelare så väljer att hänvisa till den tråden (sida 1) för en mer utförlig motivering.
Annars är det bara att kolla på Jordan’s profil på Eliteprospects och börja dregla. De har inte uppdaterat statistiken gällande slutspelsserien och direktkvalet till SHL men Jordan vann poängligan i slutspelsserien och har nu i direktkvalet till SHL, mot Västerås, pangat dit två mål på tre matcher.

[size=130]Jordan Smotherman[/size]
eliteprospects.com/player.php?player=11568

Högsta prio borde vara en RIKTIG andrecenter, om det nu är så att brithén av någon anledning inte vill spela center. Man var ju på Ryno så jag antar att ambitionen finns.

Om man utgår ifrån att följande försvinner: Carlsson, Holzapfel, Laine, strandberg, Malte, Melin (kan gissa att det var han som gjorde uttalandet “Om AJ är kvar nästa år är inte jag kvar”). Jämtin kan vara kvar om han accepterar en roll i fjärdekedjan

Samt att Önerud är klar, skulle man kunna formera laget i stil med:

Thörnberg/Joensuu - Christensen - Brithén
Tedenby - NY (Ryno om LIF åker ur) - Ridderwall
Sandberg - Bengtsson - Thörngren
Jämtin - Önerud - Ahl/Stenlund

Namedroppar en back bara på kul :slight_smile: Han har iof kontrakt för nästa år men hur fränt hade det inte varit att ha en pöjk som är lika stor som Chara i laget :slight_smile:

Oliver Mebus

eliteprospects.com/player.php?player=43363

Vad jag gillar hos den här pöjken är 3 saker.

1:Hans storlek gör han till one of a kind.
2:Hans ålder gör att han kan utvecklas en hel del i framtiden.
3:Hans +/- stats är inte helt illa pinkat för en så ung back som spelar i ett lag som håller till på nedre delen av tabellen i DEL.

Kan bli en bra tillgång till att hålla rent framför egna kassen i BP med mera.

Detta var ren och skär EP scoutning från min sida, kollat lite youtube på han men inte mycket mer men mitt intryck är att han verkar vara en hyggligt tongivande spelare i Krefeld iallafall.

Herkie82, påtal om stora grabbar ;

Patrik Magnusson 204 lång och 120 KG tung, Född i Jönköping och fostrad i HV.
[url]http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4511[/url]

Ingen drömvärvning direkt, men om han använder sin tyngd skulle han väl kanske kunna vara något man slänger in då och då i slutspel. Eller kanske inte, hur som helst en stor jäkel som just nu kvalar upp IK pantern till Allsvenskan. :smiling_imp:

Hoppas på Jonas Ahnelöv.

Jag vill ha tillbaka Oscar Sundh!
Han har ett stort hjärta för den här föreningen.
Hans kontakt med LHC går ut efter den här säsongen.

Jag antar att detta inte är på gång på nåt sätt, men jag läste nyss att Ledins kontrakt med Luleå gått ut. Skulle det kanske vara nåt, eller skulle det bara bli pannkaka av det? Han och Jämtin ihop igen kanske? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag är så trött att både i förra och denna tråden (även i var och varannan kategori här på forumet) höra, Kan vi inte ta tillbaka spelare som Rahimi, Welch, Sundh mf. Det går ju så bra för dem nu. När vi väl tagit hem said names som ex Laine, Teden mf och dom inte lyckas, Ja då ska dom fan bort med en gång. Det ska nog vääldigt mkt till att spelare som blivit kickade/inte fått förlängt/klippta kontrakt ska komma tillbaka till oss Och om dom nu kommer tillbaka, Har dom då verkligen den där glöden i hjärtat eller vill dom bara avsluta karriärerna med ett fett lövekuvert? Just sayin’

Med det sagt så tycker jag fortfarande Tedenby och Laine är bra värvningar, låt dom få tid att anpassa sig bara (trotts deras lönekuvert). Kan vi även plocka hem Törna och Juenssu, som inte alls är dåliga namn för ett SHL-lag, så skulle jag bli jätte glad.

Plocka också in några tunga backar och en center a la Jason Krog så är jag väääldigt nöjd. :slight_smile:

Precis, Yttrar har vi i mängder men naturliga Centrar är det ont om. Ja, självklart kan en forward spela center - men hur gick det för Patrik Carlsson och Ted Britén? Jo, båda var helt osynliga som centrar!

Vårt största orosmoment inför säsongen var bristen på centrar, med facit i hand var detta samt avsaknaden av ett stabilt grundspel i uppspelsfasen som fällde oss mot LHC. Vi saknade även en center som styr vårt 2:a PP.

Min absoluta dröm är Patrick Thoresen. En grovjobbande men även otroligt spelskicklig spelare. Ganska komplett som spelare då han även är stabil i egen zon. Han har även aviserat att han inte är intresserad av mer spel i KHL efter denna säsongen. Nu spelar främst Patrick LW, men tror ej han skulle göra bort sig som Center.

eliteprospects.com/player.php?player=3419

hockeysverige.se/2015/01/23/ … i-sverige/

Jag tror dock inte vi får Thoresen! Han lär vara för dyr och många lag lär slåss om hans underskrift!

En mer realistisk värvning är Tim Kennedy! Tim är en perfekt blandning mellan spelskicklighet och grovjobb! En riktig lagspelare! Tim har haft det svårt att ta en ordinarie i plats i NHL och har hamnat på waivers flera gånger de senaste åren utan att något lag snappat upp honom. I år har han hittintills inte fått någon speltid alls i NHL.

Jag ser Kennedy som väldigt trovärdig (om man nu väljer en nordamerikansk spelare). Andreas Johansson och våra sportchefer söker en spelskicklig center men förespråkar samtidigt en spelstil byggd på grovjobb. Andreas har troligtvis bra kontakter i USA efter sina många år där som spelare. Dessutom borde Kennedy ledsna mer och mer över att producera i AHL men att inte få en ordinarie chans i NHL. Kennedy borde även inte bli speciellt dyr, något som spelare från AHL sällan blir - eftersom de har en väldigt dålig grundlön i AHL som utgångspunkt så kan de inte kräva hur mycket som helst. Utöver detta är Tim Kennedy 28 år, vilket gör att han är i en perfekt ålder! Som slutnotis ligger Kennedy just nu på andraplats i AHL:s assist-liga.

Tim Kennedy:

eliteprospects.com/player.php?player=11412

en.wikipedia.org/wiki/Tim_Kennedy_(ice_hockey

Tycker din uppställning ser intressant ut, jag hade själv tänkt mig något liknande.
Hade inte varit fel dock om man kunde få in BÅDE Thörnberg och Joensuu :slight_smile:

Det hade behövts, för efter vad de presterat denna säsongen tycker jag faktiskt inte att alla tre av Brithen, Ridderwall och Tedenby hör hemma bland topp 6 forwards.

Kapten Brithen i all ära, men jag anser att han ser lite loj ut emellanåt och har inte rätta killerinstinkten för att kliva fram offensivt i avgörande lägen. Han är en stabil och nyttig forward som är omtyckt av Christensen, men jag saknar lite glöd där.

Ridderwall har jag börjat gilla mer och mer under säsongen för hans hårda jobb och förmåga att hålla i pucken. Men tycker ofta han sviker i avsluten och att flera av de målen han gjorde i början av säsongen var fladderpuckar som lite turligt studsade in.

Och hur mycket man än älskar Tedenby och hur hårt han än jobbar så har hans poängproduktion varit långt under förväntingarna och vad han får betalt för. Han måste steppa upp till nästa säsong.

Vi behöver minst två tillskott i våran topp 6 som är riktiga KILLERS i slottet som man kan lita på i avgörande lägen som sätter sina skott (likt Voutilainen) !

I mina ögon har vi i dagsläget bara en riktigt pålitlig avslutare när det gäller, och det är Christensen.

Bjuder som vanligt på facit på fw-sidan så ni slipper fundera mer:

(Thörna) - EC - NY
NY - NY - Riddarn
(Önerud) - Ted - Teden
Törngren - Bengtsson - Sandberg
Ahl - Stenlund - E. Andersson

“Monstret” Gustavsson - Ersberg

Ilkka Heikkinen - Karalahti
MK - Berglund
Campoli - Johansson
S. Karlsson - Eidstedt/Williamsson

Thörnberg - EC - Joensuu
N.Bergfors - NY - Ridderwall
Önerud - Brithen - Tedenby
Törngren - Bengtsson - Sandberg
(Ahl - Stenlund - E. Andersson)

Där har ni guldlaget, förutsatt att “NY” blir en toppcenter.

En realistisk trupp till kommande säsong:

Thörnberg-Christensen-Brithén
Tedenby-Ny (Ryno?)-Ny (Rakhshani?)
Bengtsson-Sandberg-Ridderwall
Jämtin-Önerud-Ahl

Karalahti-Ny (Welch?)
Campoli-Ny (Ahnelöv?)
Pilut-Berglund

Resten extraspelare

Alsenfelt (?) - Ersberg

Leksandsspelarna är nog intressanta för HV om Leksand åker ut.

Varför drömmer en del om att få tillbaka Rakshani?

Tycket han har på tok för låga dalar i sitt spel!

Bergfors, Thörna, Jouensuu, Önerud och en het center.
Sen en PP back och en s.k försvars general!
Målvakter vet jag för lite om men hoppas A.J tar ett snack med polaren Granqvist om en bra målvakt!

Lösa rykten placerar Bergfors i Karlstad.

Mer mellanmjölk är väl det sista vi behöver på forwardssidan? Hoppas verkligen inte på Sundh, känns inte som att vi behöver fler spelare som får en att svära under matcherna för att dom inte kan få in pucken i mål.

Håller med, inte Oscar Sundh. En trevlig kille men har varit iskall sedan huvudskadan han fick när han spelade i HV.