Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

de skulle absolut inte förvåna mig.

Jag hoppas man försöker sig på att värva Bergfors elr Thoresen som har små ryktas lite om te SHL. Tror de kan bli en bra radarpartner till EC som saknat riktig uppbackning. O vi behöver naturliggare målskyttar och de ser jag i Bergfors och Thoresen (mer i Bergfors då Thoresen är en lite mer speluppbyggande forward).

Thörnberg-Christensen-Bergfors
Ridderwall-Brithen-Joensuu

Alt
Thörnberg-Christensen-Joensuu
Ridderwall-Brithen-Thoresen

Sen tycker jag man skall ge Henrik Eriksson en try out under CHL och se ifall han klarar av SHL spel. Han har producerat hyffsat i allsvenskan
Önerud-Bengtsson-Eriksson
som tredje kan funka

Orkar inte eliteprospecta spelmarknaden just nu men ett drömförvärv i mina ögon hade varit om man hittade nån ny oväntad finne forward eller back nånstans likt Voutilainen, Rajala, som har näsa att hitta målet och vara användbar i PP. Mer finnar i HV tack;)

HV kanske borde kolla upp Olli Palola. Vet dock inte om han fortfarande är ledig på marknaden, men näsa för mål har han iaf.

Klasspelare

Dennis Rasmussen (C/LW)
eliteprospects.com/player.php?player=9985
Vi som följer SHL vet hur bra han är. Hamnar förmodligen Växjö om han väljer Sverige. Men HV bör självklart vara där och hugga.

Johan Larsson (C)
eliteprospects.com/player.php?player=9009
Förvisso gjort en riktigt bra säsong. Både i NHL och AHL. Bör få ett nytt kontrakt. Annars är den en fördjävla bra spelare som mer än gärna får krita på för vårat HV.

Magnus Pääjärvi (LW/RW)
eliteprospects.com/player.php?player=6014
Behöver knappast någon närmare presentation. Utgående kontrakt och ryktades till Sverige redan förra säsongen.

Peter Regin (C)
eliteprospects.com/player.php?player=4104

Skulle vara en dröm att ha som andrecenter. Åren går och han får liksom inte till det riktigt i NHL. Har spenderat majoriteten av året i AHL och har ett utgående kontrakt. Bra på rören och besitter fina offensiva kvalitéer.

Kan tänka mig att lag som Jokerit ligger nära till hands om han nu skulle välja KHL. Men Regin har lirat i Sverige förr och trivdes väldigt bra. HV bör vara intresserade.

Michael Keränen (C/RW)
eliteprospects.com/player.php?player=16456

Sajnade ett 1års med Minnesota efter att gjort 1PPG i Liiga. Har spenderat säsongen i Iowa och inte riktigt fått chansen i Minnesota. Vet att han blev uppkallad ganska nyligen men tror inte han fick spela.

Iaf otroligt skicklig med puck, bra händer och en pålitlig målskytt som jag tror skulle göra det jävligt bra som andrecenter bakom Christensen.

Unga, skapligt billiga och tuffa backar. Här listar jag några namn jag tycker HV borde ta en närmare titt på.

Jani Hakanpää (D)
eliteprospects.com/player.php?player=45342
Stor och tuff, vet inte så mycket mer om honom.

Markus Lauridsen (D)
eliteprospects.com/player.php?player=12363
Som Hakanpää, stor, tuff och resolut. Sitter tydligen inne med ett ganska fint slagskott. Ung och utvecklingsbar.

Oliver Laruidsen (D)
eliteprospects.com/player.php?player=6660
Äldre bror till Markus. Samma spelartyp-

Viktor Svedberg (D)
eliteprospects.com/player.php?player=13538
Stay at home defensemen".

Hur resonerar ni som vill ha en “stor, stark, tuff” back? Var det ett av problemen i år? Var det som saknades för att vi skulle ta oss förbi kvarten? Vem ska bort? Varför betala dyrt för det när vi likaväl kan förlänga med Eidstedt? När det gäller backsidan så har vi redan nu en väldigt bra grund att stå på i:

Pilut - Karalahti
Emil - Campoli
Kolan - Berglund
(Eidstedt) - S. Karlsson

Utöver dom så har vi ett gäng riktigt bra juniorer som snart är redo och värda chansen att matchas in försiktigt. Tänker på kanske framförallt Younan/Cederholm/Ahnelöv/Moverare.

Nu utgår jag såklart från att alla med kontrakt stannar. Kan givetvis ändras om någon lämnar.

Som jag ser det så behöver vi en stark & stabil back längst bak. Vi behöver en back som likt Rahimi i år dominerade den defensiva aspekten av spelet. Nu behöver enligt mig inte denna backen vara en som smäller in 3-4 tacklingar/match. Utan snarare de kvalitéerna jag önskar är att backen är riktigt bra framför eget mål och riktigt brytstark som spelare. T.ex: en Niklas Andersén kopia ifrån Brynäs. Visst - han smäller på ibland, de gör de flesta defensiva backar - men han är framförallt oerhört duktig på att agera städgumma i egen zon. En kvalité som jag enbart ser i Berglund (även om det är lite väl mkt misstag till och från) samt till viss del i Eidstedt.

De som vi framförallt saknar i vår backlinje är en stabil defensiv back som är noggrann med att “boxa ut” framför eget mål och som är duktig på att komma först till puck, alternativ jäkligt brytsäker.

Elakhet har vi redan i Eidstedt (antar att man förlänger) och Karalahti, så om den nya backen är elak utöver de egenskaperna jag beskrev ovan så är det snarare en bonus än en nödvändighet.

Håller helt med Razz. Jag tycker faktiskt vi har en ganska bra backsida och med flera unga spelare som kommer fortsätta att utvecklas. Pengarna behövs betydligt mer på forwardsidan.

Ut med LIF så tar vi Ryno.

Du svarar inte på vem vi ska plocka bort och hur ska vi få ihop det ekonomiskt? Vi har redan nu en backsida med 8st (inkl Eidstedt) plus 4 juniorer som kan vikariera. Tycker du det är ekonomiskt försvarbart att plocka in ytterligare en back för någonstans mellan 150-250k? Gör det oss till ett så mycket bättre lag att det är värt det?

I min värld finns det tillräckligt med “tuffhet” i Karalahti/Campoli/Eidstedt. Räcker gott och väl.

Många såg Rahimi o såg hur dominant har var och nu vill man ha en likadan. O enligt nån moderator (kom ej ihåg vem) sa att en var “klar” så vi får se ifall de var ett troll elr inte. Ryktas även att Karlsson är påväg te Schweiz o då har vi en plats öppen o sen får vi se ifall Eidstedt förlänger/förlängs…

Inte en chans att HV tänker inleda säsongen med nuvarande backbesättningen. Men du kanske vet något vi andra inte vet?

Och i och med att jag tror att HV kommer att värva minst 1 back. Så ser jag gärna en stor, fysisk back. Gärna med erfarenheter från NA som också är i utvecklingsbar ålder.

Och om någon måste bort. Så ser jag gärna att Kolan går. Gjorde en bedrövlig säsong och jag ser flera yngre killar som kan göra ett likvärdigt jobb för en mindre peng.

Sedan räknar jag med en snorbra Center. Gärna någon utav dem jag länkade!

Känns som att du inte läste mitt innlägg ordentligt Razz… Jag påpekar i mitt inlägg ovan att det inte behöver vara en elak jävel utan en stabil jävel. Handen på hjärtat vem i vår backlinje har du tänkt hålla i handen när det blåser storm? Vi har ingen superstabil defensiv back i dagsläget - Eidstedt kan bli det en vacker dag, men han är inte där än! Så ja, eftersom vi inte har någon sådan back nu så gör det oss till ett mer komplett lag om vi får in en stabil back.

Dessutom lär Petrasek lämna. Han satt på ett fett kontrakt och där frigörs spelarlön. Wesslau lämnar där frigörs pengar, tror inte den lite yngre typen av målvakt som HV verkar titta på är i närheten av lika dyr som Wesslau.

Nu antar jag att det kommer in dyra namn på FW sidan - men det kommer också troligtvis försvinna några namn som tjänar helt okej. (Laine? Jämtin? PC? Holza 180k i månaden?)

Emil Johansson är fortfarande junior, vilket gör att han kan få någon match då och då i J20. Eidstedt behöver enligt mig utveckla sitt spel med pucken och skulle därför må bra av att växla spel i HV med utlåning till HA eller div 1. I år hade vi 10 backar i A-laget ändå hade vi backbrist i slutspelet och alla de unga fick ganska mkt speltid. Inför nästa år har vi 7 backar under kontrakt och max 9 (om man behåller både Williamsson och Eidstedt).

Lag som ZAIK, Frölunda och Växjö (samtliga 3 lag har 10 backar under kontrakt i år) funkar rätt bra ekonomiskt & spelmässigt. Dessutom tror jag inte att backar som Pilut, Johansson, Berglund, Simon Karlsson samt Eidstedt och Williamsson (under förutsättning att man nu behåller de två sista) är speciellt dyra?

Har jag inte sett ngnstans, tror inte att det är ngn mod som namedroppat Rahimi…

Håller med och förtydligar. Varken mod eller admin har skrivit “klar” om Rahimi. Finns inget rykte överhuvudtaget till HV.
Motbevisa mig gärna, för det är ingen dålig spelare och ser gärna en comeback.

Inte riktigt med på vad du menade me namedroppade Rahimi? Ingen har väll sagt han är påväg hit de var inte så jag menade iallafall.

Hittade Jompiis text om att en “liknande” spelare skulle vara “klar”

Får be om ursäkt för missförståndet Robert

“Många såg Rahimi o såg hur dominant har var och nu vill man ha en likadan. O enligt nån moderator (kom ej ihåg vem) sa att en var “klar” så vi får se ifall de var ett troll elr inte”
Vad jag menade med denna text är att man såg Rahimi och ville ha en liknade spelartyp i laget. Sen är de Jompis text jag refererar till om att “EN” liknande spelare skulle vara “klar”.

Jag ber tusen gånger om ursäkt för missförståndet, jag har aldrig menat att någon mod har sagt att Rahimi varit klar. Förlåt

Vill inte ha Rahimi eller någon annan fjant :wink: …Jag vill ha en Stor stark Back som vet vad en avslagen käke är värt för laget,eller 1-3 omgångars avstängning för rensning framför mål är värt…GULD i mina ögon i ett slutspel…Nu tänker ni…aaa men då blir han avstängd så fort han gör något…ja det är möjligt,men motståndarna vet att OM jag går in där så riskerar jag min framtid som hockeyspelare och det är värt alla pengar i världen enl mig…Då tänker dom ett varv till och det är det jag VILL… Saknar Lance Ward. Skål alla HV vänner och så ser vi fram emot ett nytt jävla starkt HV år. Med Thörna och joensuu och en stark BACK

Mod Kan nog flytta detta till någon annan sida för jag vet inte vad fan jag skulle skriva från början :blush:

Jag hatar verkligen att såra folk eller liknande men måste säga detta, om det skulle bli så att Rögle går upp till SHL så förlängs kontraktet med Jordan Smotherman per automatik över nästa säsong.

Har för mig att HV var intresserade utav tyske centern Felix Schütz inför den här säsongen. Gjorde en kanonsäsong ifjol men har haft det lite tyngre i år. Kanske kan han vara vår nye center?

[url]http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10613[/url]

Passar på att länka till skarpskytten Olli Palola (72 mål dom två senaste säsongerna för Tappara och de finska lejonen) som jag nämnde tidigare i tråden. Kommer dock med största sannolikhet spela i KHL nästa säsong.

[url]http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10364[/url]

Här kommer en [size=150]riktig[/size] drömspelare jämte Christensen! :smiley:
Teemu Pulkkinen, 23 år gammal, tung forward!
Har en ordentlig näsa för målet och snittat över 1 poäng per match i AHL

eliteprospects.com/player.php?player=16036

Alla målen från säsong 13/14:
youtube.com/watch?v=d3P1xhCP3aU

Tycker att HV sitter riktigt bra på det inför årets Silly Season, där de flesta av våra nyckelspelare har kontrakt. Tror inte att man kommer förlänga med speciellt många av de som ännu inte förlängt.

Backar:
Petrasek och Williamsson lär få lämna. Eidstedt bör vara kvar efter de framsteg han visat under året. En intressant spelartyp som kan ta rejäla kliv nästa säsong. Kolan ryktas till Schweiz men har kontrakt så det får vi väl ta med en nypa salt än så länge. Simon K är ett stort frågetecken efter en säsong helt i spillror. Enas om att börja om i KHK igen? På plussidan kan intressante offensive högerskytten Robin Press hamna, vilket vore ett mycket intressant nyförvärv.

Karalahti - Campoli - M Karlsson - Berglund - Pilut - Johansson - Eidstedt - (Press)

Forwards:
Finns (ovanligt) mycket intressanta namn på marknaden, men HV är främst i behov av centrar, och där känns det tunnare. Thörnberg, Joensuu, Önerud, Sweatt, Rajala, Bergfors, Lilja, Kovacs är några intressanta namn. Av de med utgående kontrakt vill jag inte förlänga med någon, däremot finns ett problem i Melin som har kontrakt men inte får spela. Det kontraktet lär båda parter vara intresserade av att lösa och jag räknar inte med honom nästa säsong.

(Thörnberg) - Christensen - (Joensuu)
Tedenby - Brithén - Ridderwall
Törngren - Bengtsson - Sandberg
(Kovacs) - Önerud - (Lilja)