Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Är det någon som har vet statusen på Simon Karlsson?
Är han frisk till nästa säsong? Är han tillräckligt bra i så fall?

Känns som det är lika bra at släppa honom samt Williamsson.
Eidstedt borde man definitivt förlänga med och göra till en rikitg klassback - gillar den killen skarpt.

Hoppa Olausson gör ett bra jobb till nästa säsong och ser till så att Pilut, Johansson och Eidstedt växer ut på riktigt.
Annars tycker jag faktiskt vi kan behöva en stabil backförstärkning.
Tycker inte Karalahti riktigt tagit rollen som den “farliga” klippan vissa hoppades på.

Vad gäller utveckling bland våra egna backar så känns det riktigt surt att spelare som Welch och Rahimi växt fram till de klassbackarna de är idag EFTER att dom lämnade Hv… :confused:

Fullkomligt orealistiskt. Som att tråna efter McDavid.

Detroit tror stenhårt på Pulkkinen.

Vi kommer värva en back. Det jag inte förstår är beskrivningen av den back många här söker. Vi behöver ingen “stor, fysisk” back. Tycker du att det var ett problem i år? Förlorar vi pga spelet framför eget mål? Jag skulle föredra en back som kan hjälpa andra PP. Låt oss säga att vi plockar in en spelartyp som Frögren så tror jag inte att det hjälper oss att bli ett så mycket bättre lag än vad vi var denna säsong. Vi åker inte ur kvarten pga att vi möter Rahimi.

Visst, hittar vi en “Karalahti” som både kan bidra i det fysiska spelet samt PP vore det optimalt (undra vem).

Jag läste ditt inlägg. Jag är dock av åsikten att det är bättre att förebygga så att vi inte drabbas av “storm” lika ofta istället för att säkra upp med något pga att vi ofta drabbas av “storm”. Så om vi nu ska plocka in en back föredrar jag en som kan spela samt hjälpa andra PP. Tror det gör oss till ett bättre lag. Jag menar, handen på hjärtat, vem i ZAIK skulle du vilja hålla i handen när det blåser storm? Sevc möjligen men då föredrar jag nog Campoli. Skillnaden är att stormen sällan drabbar ZAIK. Märkligt det där.

Nej, vår backsida är förmodligen billigare nästa säsong. Beror lite på hur Karalahtis kontrakt är uppbyggt (avancerat det där). Det ger oss dock möjligheten att lägga mer pengar på fw-sidan som enligt mig var det stora problemet denna säsongen. Vilket i slutändan ger oss ett bättre lag.

Men det är min åsikt…

Håller med om att det är bra att undvika spel i egen zon, men som jag ser det så är det inte främst våra forwards fel att vi hamnar i pissiga situationer i egen zon utan snarare vår ignorans i uppspelsfasen. Det känns som att Andreas & co la så mkt tid på att fixa till överbelastningsspelet att de inte hann lägga den tid som behövdes på uppspelen (förståerligt - med tanke på kaoset i försvaret säsongen innan denna). Detta gjorde att vi gång på gång fastnade i egen zon och inte kunde skapa offensiv samt få de byten vi ville. Jag hoppas evigt väl att det är något som tränarna prioriterar högt inför nästa säsong tillsammans med att fortsätta utveckla vårt försvarsspel.

Jag tror vi båda är överrens om att FW sidan behöver mer spets framförallt någon målskytt och en grym playmaker center. Angående backplatsen i 2PP så tycker jag att man ska lira Björn Melin där (om han nu blir kvar). Björn har ett bra skott och träffar alltid mål, vågar söka avslut, har bra rörelse och tar snabba beslut med pucken. Jag tycker att han var vår bäste spelare på blålinjen i PP den gångna säsongen - synd att han inte fick fler chanser där!

Agree to disagree typ. Min syn lite kortfattat, många lika spelartyper i tex Laine/Jämtin leder till dålig puckkontroll när inte EC´s lina är inne, pucken dumpas, fw jagar, kostar energi och spelet vänder. Vi blir satta under press. Utveckla det och belastningen på försvaret kommer inte att bli lika hög.

Ang Melin i andra PP håller jag med. Haft utlägg om det på twitter bla.

Den enda dröm jag har är att vi värvar en rejäl sniper som kan smacka in macka efter macka på Christensens passningar. Senast vi hade en sån var väl typ Jukka, och det känns för längesen, dags nu.

Tja, Voutilainen gjorde fler mål än Ridderwall i år endast EN säsong, övriga säsonger färre.

Det stora tappet i år tycker jag var Fiala, främst eftersom han gjorde att vi hade 2st PP-formationer som kunde göra mål. Absolut viktigast blir att hitta en andracenter av rang så att vi kan hota i PP nr2 också.

Visst, kanske inte var bästa exemplet, men när jag bara tänkte till som hastigast var det hans patenterade snärt i slottet från snörets passningar som ploppade upp i minnesbanken. Men en sån som Pesonen,Little,Pavel Brendl(!) eller liknande som sätter sina lägen. Känns mest som Ridderwalls har varit grötmål och styrningar hela säsongen, även fast dom såklart också räknas.

Tänkte namedroppa en spelare jag velat se i Hv ett tag nu, efter att ha sett honom i diverse landslags-turneringar. Hans beskrivning på eliteprospects sammanfattar honom rätt bra.

eliteprospects.com/player.php?player=9616

En center som jag alltid gillat och som skulle göra ett grymt tvåvägsjobb!
eliteprospects.com/player.php?player=6626

Men Voutilainen hade ett farligare skott och var ett större hot utanför mål än vad Ridderwall är. O en sniper med bra skott är behövligt te nästa säsong, EC kan ej både vara sniper o speluppbyggare även om han klarar båda

Hoppas verkligen HV är med i racet om Thoresen. Kanske den bästa skandinaven med utgående kontrakt.

Värvar vi honom och Önerud så tycker jag vi kan mönstra fyra slagkraftiga linor.

Brithen - Christensen - Ridderwall
Tedenby - Thoresen - Önerud
Laine/Purre - Bengtsson - Melin
Törngren - Sandberg/Stenlund - Ahl

Mikko Louma äger i finska ligan denna säsong mkt tack vare operationen han gjorde efter förra säsongen. Har för mig han inte vågade operera sig tidigare pga mkt riskfull operation.

Han är väl en stor orskak till JYP’s framgång i år.

Kan vi få in honom för en billigare peng än förra ggr han var hos oss hade det vart värt en funderare.

Nej till Louma, han är lite för orörlig, räcker me åldermannen karalahti.

Ersättare för Jämtin? För mig är han välkommen tillbaka, han har hjärta för föreningen!
En drömspelare!

expressen.se/sport/hockey/sh … ea-hockey/

Inget ont om ledin men nja, vi skall föryngra tycker jag

Absolut, men går inte att bara ha yngre spelare, det håller inte. Ledda är viktig även i omkl.rummet
han håller i peppningen och segersången, han har stort hjärta för klubben.

Allvarligt!

Någon vill ha tillbaka Luoma och nån Ledin!
Fantastiska karaktärer men absolut inte rätt väg att gå.

Båda har paserst bäst före datum. Om Perasek går till ett SHL lag och gör en del poäng ska vi ta in han nästa säsong då eller?

Ledin missbrukades under Dahlén men nu måste vi gå vidare för att återigen nå toppen!

“If he´s good enough, he´s old enough”