Silly Season 16/17: Spelardrömmar!

[size=150]Detta är tråden om Spelardrömmar för säsongen 2016-2017. I denna tråden skriver vi vilka spelare & ledare vi vill se i HV71!

För att skapa underlag för diskussioner, beskriv gärna spelaren/ledaren och/eller vad ni tror denne spelare ska kunna tillföra och i vilken roll.[/size]

Då ska vi se… Om Borgman är klar och förhoppningsvis en förlängning med Emil Johansson sker, så är det ersättare till Jere och Ryan vi behöver. Förutsätter nästan att Ryans kontrakt rivs. Campoli är frågan, eller ska vi leta nytt? Mmm svårt. Eidstedt får gärna ersätta Ryan för min del. Kolan? Nej tack!

Kan sedan inte sluta drömma om en ny förstecenter vid namn Ullström :slight_smile: Det vore något att bygga flera år på det! Landar vi honom, är jag nöjd! En center av toppklass och minst en back av samma kaliber behövs verkligen!

Hade älskat om Pontus Netterberg kommer med Lillis till HV!

Det hade smakat!

Kom igen nu Johan och Johan!

Spänn musklerna lite och ta in dessa killar som är producerande spelare!

eliteprospects.com/player.php?player=6667
eliteprospects.com/player.php?player=11620

Måste börja hitta spelare som kommer från andra sidan som sprutar in poäng. De andra lagen klarar ju av detta så varför inte vi.
Är bara Christensen och Krog som varit något att ha de senaste åren. De andra känns som medelmåttor!

Bourque tror jag skulle vara perfekt.
Bud Holloway vet vi ju vad han gjorde i SAIK!

Dessa två hade hade gjort alla andra lag skakiga!

Finns bara en sak, vill dom ens till Sverige :laughing:

Andre petersson, david ullström och Jesse. Hade vart underbart om vi lyckades med någon av dessa. Dock lär det högst troligt stanna vid just en dröm.

Jotack men Ullström är den enda av dem som är realistisk eftersom de andra har kontrakt.

På backsidan så är ju Marc-Andre Gragani helt klart en drömspelare, tycker även Erik Gustafsson som kom 4:a i backarnas poängliga i NLA är en bra back som borde vara intressant för HV.

Hoppas hoppas hoppas!

Har du eller någon annan sätt Gragnani spela!? Alltså på pappret ser värvningen väldigt intressant ut. Det var bara en seriöst ställd fråga någon som faktiskt sett honom lira? Känns dock som att han besitter mycket av de kompetenser som söks på backsidan.

En spelardröm jag har är att vi INTE värvar Mattias Karlsson. Tror han kommer vara extremt nöjd och lojj när han är färdig utomlands. Vi har nog med spelare som spelar otaggat. Vi behöver vinnarskallar !

Precis hemkommen från en USA resa som gav mig möjligheten att se 3 AHL matcher och scouta lite på kul :slight_smile:

Några spelare ploppade upp som jag tyckte stack ut lite granna men jag tror man ska ha bra koll på vem man värvar innan man värvar från just AHL. Det fanns ett par spelare som jag tyckte individuellt var riktigt vassa, bra teknik och kvicka med mera men när jag kollade dem på eliteprospects så var produktionen sisådär. Kan vara så för att de var mindre till storleken och får svårare i AHL än vad de hade haft i SHL.

Några som jag tyckte stack ut lite är följande.

Målvakt:

ANTHONY STOLARZ: Lehigh Valley Phantoms

eliteprospects.com/player.php?player=131368

Skulle PW dra till KHL så kan vi ha en bra ersättare här. En riktigt stor målvakt som utnyttjar sin storlek bra men som ändå var rätt snabb för sin storlek. Han gjorde flera snabba förflyttningar i sida som borde vara något svårare för större målisar än mindre. Stod rätt placerad och gjorde en kanonmatch det jag såg. Motade 40 skott om jag minns rätt. Kändes helatiden som tryggheten själv. Har just nu blivit uppkallad till Flyers för att öppna båsdörr antar jag men får han inga NHL chanser så kan han bli en stabil SHL målvakt garanterat.

Back:

AARON NESS: Hershey Bears

eliteprospects.com/player.php?player=17497

En spelare som jag velat se i HV sen jag såg han första gången i Bridgeport. Där var han dominant men syntes inte riktigt lika mycket nu men det kan bero på att Hershey i det läget ledde hela AHL så spelarna runt omkring han är ju bättre än omgivningen han hade i Bridgeport. Han ligger dock ganska stabilt på 0,45 ppg och har gjort så i flera säsonger och är väl lite av en Pilut-typ fast med en bättre offensiv. Kan behöva en bra defensiv back som rensar bakom han.

JORDAN SUBBAN: Utica Comets

eliteprospects.com/player.php?player=97951

Jag kan väl tyvärr inte se denna killen hamna i HV för han har nog sin framtid i NHL men jag gillade han skarpt. Mycket bra teknik och riktigt snabb på rören, hade ett rejält skott och smällde upp en i nättaket från blålinjen. Spelade aggressivt och vågade gå upp och utmana motståndarbackarna och gjorde detta med framgång. Kan dock även han behöva en kille som rensar bakåt efter han. I skrivandets stund 34 poäng på 57 matcher i AHL och lär väl få chansen i NHL kommande säsong men tyckte ändå han var värd att nämna.

MICHAEL SDAO: Rochester Americans

eliteprospects.com/player.php?player=33912

Tämligen begränsad talang men en rejäl back som spelade stenhårt och den som gick mot mål fick skylla sig själv helt enkelt. Sänkte en spelare i Binghamton med en rejäl tackling följt av vad som nästan skulle kunna kallas en klassisk chokeslam och sänkte sedan killen som gav sig på han efteråt med en rak höger. Jag har bara en enda anledning till att jag har med denna killen och det var att jag fick Lance Ward vibbar av han. Vill vi ha en ny Lance Ward i laget så skulle nog denna herre kunna axla den manteln. Dock lär han spendera stora delar av säsongen avstängd med den disciplinnämnd vi har nu…

FREDRIK CLAESSON: Binghamton Senators

eliteprospects.com/player.php?player=14412

Totalt dominant bland backarna på plan. Man kunde se att han var en nivå vassare än de andra på det mesta. Fick chansen i Ottawa nu men har harvat i Binghamton ett rätt bra tag nu och kan kanske längta hemåt. Lär väl hamna i DIF där han har spelat tidigare men han skulle göra mycket nytta i HV. Han gav intrycket av trygghet helt enkelt och fick även spela en del PP trots att han kanske inte är det vassaste offensiva vapnet man hört talas om. Spelades med Erik Karlsson i Ottawa senare och gjorde inte bort sig i den matchen heller vad jag kunde se iallafall. Kanske är på g att spela till sig en plats i NHL men helt klart värd att hålla ett öga på iallafall.

Forwards:

CHRIS BOURQUE: Hershey Bears

eliteprospects.com/player.php?player=6667

Chris hade jag lite koll på redan innan jag såg han live, svårt att missa en kille som ligger i topp i poängligan typ. Jag fick faktiskt lite Jukkavibbar av den här killen. Det var full fart och fullständigt orädd men verkade ändå ganska smart och verkade ha ett skott som var helt i Jukkas kaliber. Han gjorde 1 mål i matchen jag såg och det var en stänkare i första krysset där det fanns ungefär noll yta att göra mål på så han gav mig en rätt bra magkänsla iallafall. Det negativa med han är väl ålder i så fall.

PHIL VARONE: Binghamton Senators

eliteprospects.com/player.php?player=15485

En liten spelare som var kvick, teknisk och ett riktigt bra spelsinne. Han levererade en av de snyggare passarna jag sett och gav ett generellt intryck att han lyckades på nått konstigt sätt göra rätt helatiden vad han än gjorde. Jag kan inte sätta fingret på vad han gjorde bra för jag tyckte inte det fanns så mycket som “stack ut” hos han men han gjorde 4 poäng i matchen jag såg och verkade helatiden vara på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt.

En liten bubblare är TROY MANN. Han är huvudtränare för Hershey och vad han än gör så gör han det bra. Hershey var ett riktigt bra hockeylag måste jag säga. Alla verkade helatiden veta vad de skulle göra och det var nästan aldrig situationer som de inte hade kontroll över. Alla litade på att alla alltid skulle göra det hårda jobbet som krävs och gruppen verkade vara i riktigt bra harmoni. Hershey Bears som jag såg det hade nog helt ärligt slagit HV som det ser ut idag utan större problem. Jag fick lite SAIK vibbar av dem och det kan inte bara vara spelarkvaliteten utan jag tror den här tränaren kan vara en del av det. Han har ingen nämnvärd erfarenhet tidigare så om han går och vinner nått så vet ni vem som sa det först :wink:

Om man hade kunnat knyta åt sig Sjögren framför näsan på LHC (om han nu lämnar KHL) hade det varit jävligt mycket mumma. Grymt bra center åt båda hållen, stor och känner Arlbrandt väl också.

I min mening en ganska överskattad spelare som dock brukar vara riktigt het i slutspel. Men vet inte vilken centerplats han ska fylla. I bekostnad på EC?

EC är ju färdig, inte en chans att hans knä läker.

Vill du se en ny Davidsson, som kan spela ett par matcher som en stukad bäver?

Jag drömmer lite efter någon oväntad värvning ala Janne niiniimaa, Jesse Joensuu eller Jan hrdina.
Något ingen har räknat med. Ett potentiellt guldkorn helt enkelt. Allra främst drömmer jag om Andre Petersson och Jesse Joensuu men det stannar väldigt troligt vid just en dröm. Otroligt roligt Silly Season är äntligen här :smiley:

John Hughes tycker jag hade kunnat vara en intressant värvning. Tyckte han var riktigt bra mot oss när vi mötte Salzburg i CHL och hans poängsnitt i Österrike liknar Derek Ryans. Hade förmodligen inte varit jättedyr heller? (Någon med koll får gärna informera om lönerna i Österrike).

Det som är något ovisst är hans kontraktssituation då jag inte kan hitta någon information om hur långt hans kontrakt är någonstans. Sen kan man givetvis tycka att det vore tryggare att gå på ett “säkert kort”, t.ex en Ullström (antar att just Ullström är hyfsat svår att lösa men ni förstår principen).

eliteprospects.com/player.php?player=11254

[size=140]Mathis Olimb[/size] ([b][url]http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4225[/url][/b])
Det verkar ju uppenbarligen som att Erik Christensen kommer lämna HV71. Vi bör alltså hitta en första center.
Nu har jag inte påbörjat min “silly season-sökning” men ett namn som är väldigt intressant är Mathis Olimb.
Mathis lämnade ju Frölunda HC inför den här säsongen och skrev på Jokerit där det blev 38 matcher innan han lånades ut till Kloten.
Hans kontrakt med Jokerit löper även över nästa säsong men allt tyder på att det kontraktet kommer rivas.
Tidigare idag så kom det upp ett rykte om att Mathis ryktas förhandla med Färjestad BK. Något som tyder på att han inte är trofast till Frölunda HC, något jag trodde. Detta betyder att även HV71 kan ha en möjlighet att locka hit Mathis.
I och med att Erik lämnar HV71 så har man en ganska stor säck med guldpengar som man kan spendera på Mathis.
Spelare som även haft ett, eller flera, “misslyckade” år utomlands och vänder hem vill generellt skriva på ett flerårskontrakt.
Jag behöver ju knappast gå in på Mathis hockeykunskaper utan jag är ganska övertygad om att alla här vet vad han går för.
Tänk er Mathis tillsammans med Martin Thörnberg och Pär Arlbrandt, fyfan vilken våt dröm!

Tänk på att både Karlstad och Göteborg ligger betydligt närmare Oslo, det spelar säkert in.

Det är dock inga större skillnader. Avstånden till Oslo är enligt följande:
Karlstad: ca 22 mil
Göteborg: ca 30 mil
Jönköping: ca 40 mil

Jag tror inte avståndsskillnaden är så pass stort att det är någon avgörande faktor när det kommer till Mathis val av klubb.
Tio eller ca 18 mil extra gör nog ingen större skillnad om de övriga förutsättningarna är korrekta/bättre är i HV71/Jönköping.
Däremot tror jag det skulle kunna vara en faktor om det stod mellan t.ex Färjestad/Karlstad och Skellefteå (100+ mil).
Vem vet, vi kanske även kan värva hans lillebror Ken Andre så har vi en stor fördel :wink:

Tycker Ville Leino har varit grymt bra i växjö, en riktig smart playmaker som vi har saknat sedan EC knä gick sönder, och skulle passa perfekt som förstecenter.