Silly season 19/20: Spelardrömmar

Skapar en ny drömtråd nu för säsongen 19/20.

DREAM ON !!


Kom ihåg att motivera varför ni vill se just denna spelaren. Vad kan han tillföra och vad för plats/roll ska denne fylla i lagbygget. Detta är av yttersta vikt för att skapa ett bra klimat för diskussioner!

frippe-borås får börja: :wink:

Har inte ändrat åsikt sedan jag skrev detta. Tycker han skulle vara en kanonvärvning. Dock så är flera klubbar intresserade utav att signa Bromé.

Mina drömmar är Almqvist, ullström, Ejdsell, Petersson, och meyer från Södertälje.
Sen är ju Sandin och Karlsson påväg in vilket leder till att troligen Berglund och Bengtsson/Gustavsson är påväg. Inga direkta förluster då Berglund inte är lika bra och stabil längre och kanske dags att föryngra. Bengtsson vore bra att spela nått år i Finland elr Tyskland för att få lite miljöombyte.

Drömuppställning
Teden-Ljung-Thuresson
Önerud-ullström-Petersson/Ejdsell
Sandberg-Andersson-meyer
Sundh-Sandin-Törngren

Vet de inte är realistiskt men man kan drömma. Ni får skrika hur mycket ni vill men Thörna bör gå i pension efter denna säsong

Utgående kontrakt:

Målvakt:
Felix Sandström (lån) - Jag tror han kan tänka sig att sticka och harva lite i AHL faktiskt, ingen optimal sits som tvåa i HV. Åhman bör vara redo att axla en andraspade nu i HV. Billig lösning, som inte alls behöver vara fel heller.

Backar:

Kristoffer Berglund - Viktig ledartyp och stabil, men börjar bli lite till åren och jag tror faktiskt han själv vill flytta hem till norrbotten. Räknar inte med honom. Anton Karlsson från linköping är en bra ersättare spelmässigt, men vi kommer sakna hans ledaregenskaper.

Mikko Lehtonen - Lär lämna till NHL eller KHL, visst är han bäste back i HV, men inte ofelbar. Slappt agerande t.ex. när widing tilläts göra segermålet i söndags. Hursomhelst så måste han ersättas med en europeisk toppback, lägg mycket krut här.

Alexander Ytterell - Helt ok andra halva av säsongen MEN han hänger inte med när tempot skruvas upp vilket märks tydligt. Tack och adjö. Borde normalt sett vara 8:e back, och bör kunna ersättas med nån lovande yngre back från allsvenskan som kan ta den rollen.

Martin Fehervary (lån) - Jag tycker han har varit bra, och kanske t.o.m borde fått spela lite mer än vad han gör. Bidrar iofs ingenting offensivt även om han har visat tendenser med sin skridskoåkning. Hult räknar iaf inte med att han kommer spela i HV nästa säsong. Här tycker jag man ska passa på att lägga lite mer pengar som ersättare, vi hade inte mått dåligt av någon mer offensivt lagd back.

Forwards:
Anton Bengtsson - Också bättre andra halva av säsongen. Mycket hjärta, kan få stanna till rätt peng. Men vill han fortsätta harva i 3:e/4:e och döda utvisningar i all evighet? Tror inte det. Linus Sandin är en mycket bra ersättare.

Isak Brännström - Tycker vi ska behålla honom, har blommat ut lite mer i år.

Robin Figren - Han får gärna stanna också, men inte till någon fantasilön. Han är inte värd 200000/mån. Tror han lämnar faktiskt.

Sebastian Wännström - Känns som att han har misshandlats av tränarstaben, men de ser väl nått som inte jag ser, lär lämna för Brynäs

Thörnberg (osäker, slutar troligen) - Känns som 1% chans att han kommer spela mer.

Sandberg (osäker, HOPPAS han kan spela mer) - Jag vill tro att hans karriär inte är över, isåfall en oerhört nyttig spelare på SHL-nivå och med mycket hjärta.

Summa summarum så behöver vi 1 målvakt, 4 backar och 3 forwards då jag redan ser Sandberg som Thörnbergs ersättare. Vi behöver inte 15 forwards.

Laget skulle då kunna se ut såhär:

Gunnarsson/Åhman

N.Andersson - Ny top allroundback
Anton Karlsson - Ny offensiv back
Strömberg - Persson
Lauridssen - Ung lovande back

Tedenby - Ljung - Sandberg
Thuresson - NY center - Önerud
Sandin - J.Andersson - Sundh
Törngren - D.Gustavsson - I brännström
J.Johnsson, Junior

Då har jag flyttat om vissa löneposter för att kunna satsa på en riktigt bra 2:e center (Ullström eller bättre), samt 2 nya backar som sammantaget är dyrare än Lehtonen + Ytterell.

Spaawn,

Det där känns som ett väldigt realistiskt lag och troligtvis nära facit av vad vi får se nästa säsong. Möjligen att man kan rucka på det där en aning om Ulla/Ejdsell/Engvall vill röra på sig. Vore intressant med Emil Johansson och Borgman in på backen med.

Jag vill ha hem Ullström. Han kan visserligen knappast bli en ny JD, men han borde kunna bli en ledande spelare på SHL nivå i flera år framöver. Det blir kontinuitet blandat med erfarenhet även från andra klubbar.
Men jag hoppas verkligen att man gör klart med honom vad som förväntas. Skall han bli en stötesten skall han jobba stenhårt i alla lägen, även när det går lite tungt. Och hårdare ju sämre det går…
Det har inte alltid sett ut som att han har varit en inspirationskälla för sina kedjekamrater…
Sedan vill jag ha en dedikerad specialteams coach. Jag har inget förslag på vem. Men någon förändring måste till!

Linus Sandin som ryktas till oss gjorde hattrick för Rögle ikväll. Får säga att jag inte har någon större koll på killen men han har gjort en del mål på sistone. Skriver här då vi inte har någon diskussionstråd för seriösa rykten 19/20.

Jag drömmer om lite mer roller på våra spelare nästa säsong, inte ett gäng med allround spelare i alla femmorna.

Jag vill tillbaka till tiden med en super bra första femma igen, där femmorna var lite mer uppbyggda kring spelfördelare, någon som tar skit framförmål men som är målfarlig också och en sniper som forwards, medans man har minst 1 riktigt målfarlig back för första och andra femman också.

Jag vill se att man tar en ordentlig genomtänkare vad som är problem med vårt pp år efter år och förhoppnignsvist inser att det beror precis på ovanstående, vi måste ha in lite mer spets i Hv71 igen, inte 4 allround femmor. Vi behöver lite högre klass på våra spelare för att få igång vårt pp igen, och att de kreativa spelarna får lite mer utrymme för sitt kreativa spel.

Här skriver du anledningen till att jag INTE vill ha hem Ullström. För stort ego. Jobbar inte tillräckligt hårt i motgång. Lyfter inte sina lagkamrater. Skadebenägen. Såg många dåliga vibbar från honom förra säsongen. Fattar inte alla som har honom som önskespelare. Han kommer enbart för att han är HV-kille om han kommer tillbaka. ”Rätt karaktär” har han inte. Skulle faktiskt kunna se honom i en annan SHL-klubb utan att det skulle kännas jobbigt…

Exakt! En center och en vinge av högsta klass måste in. Varför skulle man inte kunna ge våra duktiga juniorer chansen i en fjärdelina? Tror inte de skulle göra bort sig. Sparar dessutom lite pengar som kan gå till klassvärvningar eftersom vi måste värna vår skrala ekonomi… host host

Ny-Ny-Önerud
Teden-Ljungh-Sandberg
Figren-Andersson-Sundh
Wennlund-Holmström-Nybeck
Heikkinen

Boxplay forwards: Figren, Andersson, Sundh, Önerud, Sandberg

Powerplay forwards: Ny, Ny, Önerud, Nybeck, Ljungh, Sandberg

Om vi inte byter ledning kan vi sluta drömma om bra spelare för en toppklubb i SHL

Så var det alltid förr, vi hade en fjärde kedja med junisar av bra kvalite, super spets i första kedjan, bra spets i andra, tredje kedjan var lite brunkar aktig, och 4e kedjan en ugn joker kedja, jag längtar tillbaks till det tänket. Hults 4 jämna kedjor kan dra åt #¤EFDF

Drömvärvning. Fredrik Stillman.

Helst som ny sportchef. Tränare går också bra förutsatt vi får in ett nytt namn på sportchefsstolen.

Stillman alltså? Jag har inga bättre alternativ själv men tycker du verkligen att HV ska återgå till gamla hjulspår?

Definitivt.

De nya har ju visat sig leda rakt åt skogen.

Precis hemkommen från matchen Ilves-Kalpa. Hittade några guldkorn där.

Oskar Laaksonen var en riktigt skicklig back på alla sätt som går. Kanske något svagare defensivt än offensivt. Han har en offensiv förmåga som jag skulle säga kan trumfa Pilut om nått år. Högerskytt dessutom, vän med puck, snabb, duktig på att göra sig spelbar. Vi lär aldrig få han men det är ju en drömtråd trots allt.

eliteprospects.com/player/3 … -laaksonen

Utöver det fastnade jag för Ilves 2a line. De hade en ruskigt bra kemi och hittade varandra helatiden. 3 spelare som individuellt är typiska 2e 3e linespelare men tillsammans spelade de ruskigt bra. Tyckte två av dem var snäppet vassare så tar med dem.

Teemu Lepaus: Hårt jobbande forward med riktigt bra attityd, åkte runt på uppvärmningen och taggade till medspelare som såg lite slöa ut. Kämpar hårt och spelar väldigt enkelt efter sin förmåga. Gjorde ett mål i matchen när han kom halvfri och satte den enkelt mellan benen på målvakten, inga dumheter eller konstigheter utan raka rör. Jobbig kille att möta som inte viker ner sig. Gnuggade en bra stund efter ett pucksläpp med Ilka Piikarainen som de flesta av oss vet är för spelartyp. Lepaus känns lite som en något sämre variant av Laine men jag fick intrycket av att han är en riktig ”karaktärsspelare”

eliteprospects.com/player/5 … emu-lepaus

Joose Antonen: såg längre ut än EP säger. Det jag tycker stack ut med han var en riktigt bra klubbteknik fast han är en lite större spelare. Svår att ta pucken från och kunde även göra små oväntade saker. Såg riktigt vass ut påuppvärmningen och kemin med Lepaus under matchen var klockren. Sliter och jobbar på men har samtidigt ganska bra teknik och sånt för sin storlek.

eliteprospects.com/player/5 … se-antonen

Bra scoutat!
En sak som jag har funderat på sen flera år tillbaka är varför man sällan värvar en hel kedja, låt oss säga att ett lag i Allsvenskan har en kedja som har en fin kemi och har spelat ihop massa poäng tillsammans. Oftast ser man ju då att spelarna splittras och hamnar i olika lag. Tänk då ifall man hade möjligheten att värva alla 3, och då ha en redan ihopspelad line.

Skiter i alla spelardrömmar just nu, det enda jag drömmer om är, Hult sparkad

Om vi ersätter Hult då kan jag äntligen våga drömma om ett bra HV71 igen.

Insåg precis en sak när jag ser att Hv71 är med och budar på Axel Holmström…

Även om vi missar slutspel, Hult blir sparkad så har han ju redan mer eller mindre satt truppen till nästa säsong.
Så hur man än vänder och vrider på det så blir det ett Hult byggdt lag nästa säsong också. Och att man budar på Axel
säger väl ganska mycket om att man siktar på 4 jämna kedjor nästa säsong också, Axel i mina ögon hade kunnat centra tredje kedjan typ
men i Hv lär han väl bli första eller andra center

Dock så lär vi få bättre midseason värvningar om man kickar Hult nu och det är ju verkligen Hults akkileshäl