Silly season 19/20: Spelardrömmar

Han är en spelare man HATAR i andra lag, men som man skulle älska ha i sitt eget. Så jag har säkert sagt att jag aldrig skulle vilja se honom i HV, men ja, jag skulle nog uppskatta honom. Man gillar ju spelare som river upp känslor som t.ex Jämtin och Ledin. Och shinnimin är ju en bättre spelare än vad de är. Så jag hade absolut kunnat tänka mig honom. (Plus att jag vet hur mkt Växjö-fansen gillar honom och jag älskar att knäppa dom på näsan)

Hur många fler är det som spelar hockey nu jämfört med för 10 år sedan?

Inte en aning. Men SHL har utökats med två lag också, så det behövs fler spelare av hög kvalitet - och alla som spelar i de ligorna jag nämnde håller ju viss kvalitet.

Om vi nu ska hålla oss till fakta så är det Skellefteå kommun som har investerat i arenan inte föreningen. Det vet jag med säkerhet eftersom jag har ritat ombyggnaden.
Visst har de fått höjd hyra men den ligger ändå långt under en marknadsmässig nivå så det har knappast påverkat deras resultat.

Kul att du vet att de inte haft den dyraste spelarbudgeten under sina “storår” för det är inte riktigt den bilden som kablats ut i övriga världen.

Förlåt för OT!

Svårast var det nog när KHL etablerade sig. Då är känslan att dom mest tog spelare och man hämtade nästan inget därifrån. Nu hämtar man ju högklass därifrån.

Men samtidigt är var det fler svenska spelare förra säsongen än 09/10. Dock fler lag nu.
Och Jens Lööke gick raka vägen från AHL till allsvenskan häromdagen.

SHL har ju blivit bättre mycket tack vare KHLs dragningskraft som fått spelare att flytta långt för pengar. Och ingen begränsing på icke eu spelare var det bästa vi kunde göra med ligan.

Så att scouta Nordamerika tror jag skulle vara det bästa. Därifrån verkar det lättast att hitta kvalité.

Ett namn var intressant som nämndes tidigare. Om han ger upp NHL som han borde. så hade Hult kunnat erbjuda topproll och om han vill tjäna pengar är det perfekt att synas inför KHL.

Sedan är det ingen dum idé att lägga pengar på att scouta dom ligorna du nämner.
Camara och Brynäs nyförvärv blir intressanta att följa den här säsongen och se hur dom håller i dagens SHL som faktiskt är riktigt bra.

Jämför man med förr och svenska spelare typ Jonas Esbjörs hade han platsat? Jag är väldigt tveksam faktiskt.
Men det är möjligt att jag underskattar dom.
Titta på Jämtins ppg + utvisningar när han kom till HV som ung spelare. Han hade inte gjort samma siffror i dagens SHL tror jag.
Men samtidigt så gick det ju sådär för våra dåtidens stjärnor som Louma, Puistola, Åkerman Melin osv i KHL som också blivit bättre och bättre.

Det är svårt att jämföra, men kvalitén på svenska spelare känns spontant högre?
Man hör ofta att det är svårt att locka dom bästa spelarna nu också. Men det bör ju vara lättare när man kan användas som ett skyltfönster.
Samt att man inte har någon begränsningar på antalet utlänningar

Nordamerika får bli mitt svar.

Okej men då ljuger dom och fifflar.

Anledningen till det negativa resultatet är uteblivna sportsliga framgångar och vikande publiksiffror, enligt klubben. Efter sex raka SM-finaler fick Skellefteå respass i kvartsfinal mot Frölunda. Investeringar i arenan och restaurangverksamheten bidrog också till det negativa resultatet.

norran.se/sport/skelleftea- … -miljoner/

Nu kvittar det ju att dom gick till final året efter igen då folket där inte gillar ishockey.
Surt för dom och tur att vi kan vara lyckliga att vi inte är i samma situation.
Objektivt sett så kan man inte göra mycket mer än att ständigt gå till final för att dra publik.

BAM! Snyggt Sussan med riktig fakta! :smiley:
Alltid underbart att sätta ”vet-bästare” på plats.
Är det detta ungdomar kallar ägd? Tror det. :wink:

Borde finnas gott om pengar över för oss nu som sagt, så håller tummar för ett par spetsvärvningar, varav 1 tror jag man kan vara ganska långt gångna i förhandlingarna med.

Borde föras samtal med Håve med.

hockeynews.se/articles/8991/

Finns inte en chans i helvetet att Petersson skulle gå till ett annat SHL-lag. Finns absolut inget som talar för det.

Nej, håller med. Ifall Leksand skulle lyckas sno Petersson då får de väl fan ge han en månadslön på 1 000 000kr

Aldrig att Pettersson skulle gå till Leksand. Leksand verkar ju ganska friskt gå ut och säga att det är intresserade av varje stjärnspelare som är tillgänglig på marknaden.

Fasen vilken värvning det skulle vara om André återvände till HV. En stor dröm!

Tänk om vi skulle få hem André Pettersson och David Ullström. Och sen kryddar vi med en stjärncenter som Phil Varone på det. Haha vilken dröm det hade varit…

vem är den här varone alla snackar om helt plötsligt?

Bara en dröm! eliteprospects.com/player/15485/phil-varone

Snälla sluta höj Ullström till skyarna. Förstår inte varför så många av Er dyrkar denna spelaren? Vad exakt är det han har som gör han så otroligt speciell? Jag förstår faktiskt inte.

David är Ingen spetsspelare i mina ögon. Dessutom sjukligt skadebenägen. Bäst före datum har passerat på honom också.

Vi behöver 3 otroligt bra forwards för att fylla luckorna. Då håller absolut inte en spelare som David Ullström. Men sen beror det ju helt och hållet på hur marknaden ser ut, och framför allt hur mycket Johan Hult vill satsa.

André Peterson är däremot en helt annan typ av spelare och där ser jag absolut en återkomst i HV71, om nu båda parter skulle kunna komma överens om något bra. Det enda som oroar mig här är väl hans skadeproblematik med ryggen. Hur ser status ut där nu för tiden? Är han helt återställd?

Om man leker lite så kan det se ut på följande sett. Observera att inga kedjor är huggna i sten här. Endast en tanke, på amatörnivå.

1:a kedjan: Mr X - Mr X - André Petersson (NY)
2:a kedjan: Önerud - Holmström - Sandberg
3:e kedjan: Camara - Gustafsson - Sandin
4:e kedjan: Thörnberg - Andersson - Sundh
Extra: Törngren, Johnsson

Går ju inte vinna guld utan lite finsk sisu i laget så hoppas på nån finne, tänkbar center:
eliteprospects.com/player/7 … ti-suomela

Förstår inte tjatet om Ullströms skadehistorik? Så jävla farlig är den knappast, skador drabbar de flesta spelare och i Ullas fall har det ju handlat om otur till viss del och hans spelsätt gör ju att han ibland drabbas av nån skada. Sen om man inte ser hans storhet som spelare så är det ju bara beklagligt, lätt topp 10 i SHL och med rätt kedjekompisar kanske t.o.m. bästa C i ligan. En bulldozer som är bra på grillorna, teknik och med näsa för både mål och ass.

En liten summering på antal matcher/säsong (landslag inräknat) 07-08 55
Säsong. Matcher
08-09 50
09-10 48.
10-11 67.
11-12 69.
12-13 53.
13-14 51.
14-15 53.
15-16 40.
16-17 8.
17-18 47.
18-19 29.
Har inte klurat ut hur jag kopierar in bilder här när jag använder mobilen…

Sjukt ändå, Hult har säkerligen vetat ett bra tag att oddsen att man tappar Ljungh och Tedenby är höga. Så han började ju knappast leta efter ersättare igår. Ändå går det noll rykten om spelare in till Hv just nu…Och Hv är inte direkt kända för att inte läcka ut information (förtom Camara så har vi vetat alla nyförvärv månader innan de presenteras) Detta oroar mig endel, det är ju faktiskt en hel första kedja som saknas.

Du menar att oddsen var låga?
Emil kände vi inte till så lång tid innan. Det spekulerades ju vilt i backar i svenska topp 6 lag. Inte förrän på slutet blev det mer fokus på att det kunde vara Emil.

Vi är i maj.

Den största drömmen är ju helt klart André Petersson!
Men är tveksam om vi någonsin får se honom i Hv tröjan mer.
Verkar vara en kille som har mer behov av att tjäna pengar och få spela på en så hög nivå som möjligt.
Har full respekt för det att både tjäna stålar samt spela mot bästa möjliga motstånd.

Den dagen han vill komma så lär Hv stå med öppna armar men vill höja ett varningens finger. Det får inte gå för många år så han inte har något kvar att leverera utan bara vill tjäna sina sista pengar.

Som sagt det finns otroligt bra klass borta i AHL vilket många SHL lag har visat!