Sen verkar överhuvudtaget Larsson inte vara intresserad av att komma hem överhuvudtaget om man ska tro hans agent. Men visst, bli sura för att Hult inte värvar en spelare som inte ens (troligen) finns på marknaden…
"Han bekräftar däremot att det finns en dialog med Brynäs och några andra SHL-klubbar:
– Brynäs är jätteintresserat och har anmält sitt intresse, men det finns absolut inga förhandlingar över huvud taget. Brynäs vet hans marknadsvärde och är beredd att göra vad de kan för att få honom till Brynäs om han nu behöver vända hemåt. Mitt tips är att han spelar i NHL kommande säsong. Jag precis pratat med Johan och det finns ingenting nytt över huvud taget runt hans situation, säger agenten."
Vänta. Din poäng var alltså att andra gnäller på att lag värvar spelare som spelat där tidigare?
Har inte sett den typen av gnäll tyvärr. Så svårt att koppla det.
Svårt att dra den slutsatsen av " En spelare som Larsson finns ju t.ex knappt på marknaden överhuvudtaget. Kommer han tillbaka till Sverige så är det redan till 99% sannolikhet att det blir Brynäs. Nu funkar ju inte riktigt SHL som ett managerspel där man bara kan ge högre lön så kommer spelaren…"
Du tycker alltså att jag missar poängen när jag frågar om det samma gällde Axel Holmström?
Finns ju svenska kvalitetsspelare kontraktslösa också, utöver Petersson… tänker Videll (monstersäsong så kanske svårt) och Gynge. Sen tror jag inte vi kan räkna med tre killar av den kalibern iofs. Matej Stransky tycker jag såg intressant ut i Mora
Varför fortsätter vi diskutera en spelare som inte ens är aktuell?
Och Larsson och Holmström är olika personer… Men visst, jag tror man lyckades värva Holmström för att man ger honom en roll i nån av de ledande kedjorna, och med en hygglig lön. Vet inte ens om ZAIK varit med i den här diskussionen för övrigt.
Chris har ett fint poängsnitt men är ändå 33 år, lite väl gammal. Den andra mäktade med 16 poäng på 60 AHL-matcher som fw, bör ju finnas bättre spelare på marknaden än så…
Att det ska vara så svårt att förstå. Är minnena man har från en klubb bra, man vet att man trivs i klubb och stad, man känner trygghet, då är det givetvis något som varje spelare tar i beaktande - kontra om man inte trivts i en tidigare klubb. Exempelvis går ju Tedenby ut och tackar för sin tid i Hv för denna gång och hoppas att vägarna möts igen. Det är en signal till såväl Hv, som övriga SHL-lag om att han känner starkt för klubben och att det mao rimligtvis krävs en högre lön för att han ens skulle tänka sig en annan klubb än Hv när det beger sig.
Axel fick troligen en bra lön samt ett gott intryck av oss.
Som spelardröm skulle ju Johan Larsson absolut kunna vara aktuell. Inte sant?
Annars är ju diskussionen i sig intressant enligt mig.
Växjö har ju varit grymma på att sno hemvändare. Everberg, Burström, Lundberg är dom första jag kommer på.
Minns du när Petrasek skulle återvända från KHL?
Han åkte till och med och träffade Evertsson. Han hade tjänat mycker mer i Växjö och han dröjde ju innan han bestämde sig.
Att vi varit skonade från att hemvändare inte väljer andra lag kan ju ha att göra att det är svårt för andra lag att matcha 300k i månaden för tex Tedenby.
Att Holmström inte valde Skellefteå kanske helt enkelt beror på att de helt öppet har gått ut med att de ska köra med en “budgettrupp” då de har gått back med ca 30 miljoner på tre år. Det är inte så roligt att spela i ett lag som på förhand inte har några chanser på guldet.
Det är fint att man tror att spelare väljer HV71 för att vi är ett topplag.
Gått back 30 Miljoner är ju inte helt rättvist när året dom gick -17 miljoner gjorde investeringar i arenan och restaurang och dylikt.
Det är tidningsrubriker
Att sänka budgeten en aning är inte att ha budgettrupp heller men skitsamma.
Djurgården tävlade om guld och dom ligger aldrig i toppen med sin lönebudget. Såklart det går.
idrottensaffarer.se/affarer/ … as-ekonomi
Kolla den här artikeln så ser du att det inte är någon kris i ZAIK. Och att man investerar i arena och restauranger är väl sunt när man har ett eget kapital på över 50 miljoner. Nu ligger dom på över 40 Miljoner
Det här är ju helt offtopic men du får det att låta som att det är en kris i Skellefteå och att dom inte har råd att anställa spelare.
Surt för dom att publiken sviker fast dom bjudit på bra hockey.
Tur att det inte är så i HV71. Men man ska nog vara lite ödmjuk. Tänk så skulle HVfans tröttna och vi var helt plötsligt tvungen att ha en sådan budgettrupp du pratar om?
Vad skulle hända då? Vi har ju problem med toppbudget
Sedan känner dom Axel. Dom kanske inte tyckte det var värt att hamna i budkrig med honom. Kanske för att han var väldigt “streakig”
Men tack för att du kommer med flera aspekter till varför man aldrig ska se en spelare som borta från marknaden
Brendan Shinnimin drömmer jag om. Visst han filmar.
Men första spelaren någonsin som blev dömd för filmning spelade i HV71.
Ska vi tillbaka till toppen så behöver vi spelare som får andra att tappa balansen. Det har varit lite väl mysigt i HV71.
Emil P skulle också vara rolig. Men ha byttes ju till Arizona. Så möjligt att lättare chans på NHL där.
Men man kan hoppas. Tror han skulle ersätta Tedenby som Barnens favorit alldeles utmärkt.
Dom gillar ju trollkarlar
Blir traumat för stort så plocka upp den här mannen.
Tedenby who? skulle dom säga
Årets mål 3 gånger i SHL och gör ju bara snygga mål. Sedan att man inte vinner med honom är kanske en annan 5a. youtube.com/watch?v=viNcLkIqnEQ youtube.com/watch?v=WlaHDVpkL3U
Faktiskt vad man skulle kalla för en unik profil. Ingen annan är i närheten av årets mål 3 gånger.
För att vara seriös så skulle drömmen vara Shinniminn-Scott-Abbott.
Brynäs har ju inte presenterat Scott ännu. Så drömma går ju. Han var öppen för allt när man läste intervjun. Alltså pengar.
Om jag får ändå drömma lite orealistiska drömmar. Så hade min dröm varit någon av dessa:
Teemu Harttikainen.
Brandon Pirri.
Phil Varone.
André Pettersson.
Hehe…
Nä men, hade inte Andrew Calof varit något? Visst han hade ju 1 bra säsong i KHL. Men drömma går ju.
Varone hade inte gjort bort sig i SHL. Såg han en match i Binghamton och det är en riktigt vass kille. Han är nog dessutom inte helt omöjlig att få heller. Skulle vara en klockren ersättare till Tedenby.
Eget kapital är ju dock som vanligt lite halvskakigt mått, det är ju t.ex inte så att Hv har 50 mille över på banken. Men som du säger, det går självklart ingen nöd på Skellefteå (eller HV för den delen). Tror heller inte på snacket om att Skellefteå kommer att ha en “budgettrupp utan chans på guldet”. Skellefteå har aldrig haft dyraste trupperna, inte ens när de dominerade SHL. Samma med Växjö, de har också lägre än HV.
Lule, Färjestad, Frölunda, HV har haft de dyraste trupperna senaste åren.
Shinnimin är inte aktuell, i alla fall inte just nu. För att citera Växjös sportchef:
" Jo, men sedan är det så att det är just nu man ska bestämma sig för det Brendan väntar på, annars får han nog vänta väldigt länge eller sluta vänta. KHL har tagit i det de vill ha, om ingen bryter det normala mönstret. Därefter väntar klubbarna in VM och ser vilka som gör bra ifrån sig där. Sedan går man en sväng till och hamnar i den kategorin Brendan tillhör. Han har såklart även blickarna mot Nordamerika och det kan han ha fram till den 15 juni utan att behöva signa med någon europeisk klubb. Det är det vi försökt förmedla"
Så vi får se vad som händer efter 15 juni helt enkelt. Växjö kanske inte är sugna på att vänta in att han ska bestämma sig, samtidigt som ingen NHL-klubb är intresserade.
Tackar. Bra info.
Han signade sent förra året också.
Nu när han ändå är på tal.
Skulle vara intressant att höra vad du tycker om honom. Han är helt klart kontroversiell.
Skulle du kunna tänka dig att se honom i HVtröjan?
Känns som en spelare som vi hade kunnat tjafsa om här på forumet
Lite nördfakta för att ge perspektiv på hur spelarmarknaden ser ut idag:
Senaste säsongen spelade i runda slängar 200 (drygt) svenskar i någon av ligorna AHL. NHL, Schewiz eller KHL.
Det motsvarar nästan tio hela lag om man ska räkna på det så. På tio år så har den siffran dubblats. Som räkneexempel är det alltså ca sju svenska spelare färre per lag i SHL att välja på mot för tio år sedan. Det är klart att det gör det hela ännu tuffare än kanske någonsin att hitta rätt spelare. Utbudet är helt enkelt betydligt mindre idag, om man vill ha svenska spelare. Det är därför vi ser fler som plockas upp från Allsvenskan - och mer eller mindra chansningar på utländska spelare (främst transatlanter).
Jag tror att den SHL-klubb som framöver satsar på professionell scouting i utländska ligor kommer vinna mycket på det. En scout i AHL kanske inte vore så dumt? Liksom ha nån med fokus på Europa, t.ex Tyskland, Tjeckien, Finland. Tankar på det?