Silly season 19/20: Spelardrömmar

Kontrakterade 19/20:

Gunnarsson
Åhman

N.Andersson
Strömberg
Persson
Lauridsen

Tedenby
Ljung
Sandberg
Thuresson
Önerud
J.Andersson
Thörnberg
Törngren
D.Gustavsson
Sundh
J.Johnsson

Utgående kontrakt:

Berglund
Fehervary
Lehtonen
Ytterell

Figren
Brännström
Wännström
Bengtsson

Rykten in:
Anton Karlsson, b
Axel Holmström, c
Linus Sandin, Rw/c

Fortsätter min finlandsresa lite och gör lite avbrott i diskussionerna.

Sett följande matcher sen senaste inlägget

Tappara - Jukurit
HPK - TPS
JYP - kalpa

Tappara - Jukurit

Tappara har helt klart bra spelare men Jukurit spelade så makalöst spelförstörande så det var löjligt. Tappara vann med 2-0 efter mål i öppen kasse. Jag hittade ingen i den här matchen som jag tyckte stack ut. Dock skall Ben Blood ha utvecklats rejält denna säsongen. Var i England av alla ställen och spelade, fick chansen i Tappara och har gjort det bra där tydligen. Vill jag se han i HV? Vetifan men det är en transatlant som verkar ha lyckats anpassa sig till europeisk hockey och gjort det bra.

HPK - TPS

Här hittade jag lite mer intressant faktiskt.

Jere Innala: ung kille med Tedenby tendenser helt klart. Kan göra mycket själv, skapa lägen åt sig själv och har ett bra avslut. Tyckte det ofta blev farligt när han var inne. Inte lika vass tekniskt som Tedenby utan snäppet sämre där men kanske ett litet snäpp bättre näsa för mål.

Kaapo Kakko: tyvärr, han kommer aldrig spela i HV men drömma kan man väl få, talang finns det helt klart. Verkade dock vara lite humörspelar som blandade bländande insatser med lite sämre.

Oula Palve: spelade bra med Kakko. Kunde hitta några ”omöjliga” passar så är en playmaker av rang helt klart. Fick mycket speltid i alla spelformer och gjorde det bra. Kändes stabil överlag men gissar att drar han till SHL vill han nog bli ganska välbetald.

Jonne Virtanen: 0 finska landskamper. 111 poäng på 540 matcher i Liiga. Varför vill jag ha denna kille då? Jo det började på uppvärmningen när han retades lite med en medspelare och med röven tryckte upp han mot sargen lite lätt. Det var 177 cm väyrinen som blev tillplattad som om det vore en film med gråben och hjulben. Jag skrattade så tårarna sprutade och kollade upp Virtanen på EP. 197 cm och 118 kg. Virtanen gjorde sitt jobb helt klart men jag tyckte TPS använde han lite fel. Virtanen kommer inte vinna skytteligan för HV men är kanske det vi skulle behöva exempelvis i vårt PP. Lycka till att flytta på 118kg finskt fetto framför mål. Ny Lance Ward helt enkelt.

JYP - kalpa

Hittade inte heller i denna matchen någon som jag tyckte mig vilja se i HVs färger. Finns många bra spelare i JYP som passerat bäst föredatumet och såna ser jag ingen anledning i att värva. En rolig grej med JYP var att de var identiska med HVs sämsta sidor i att passa bakom ryggen när man är sista man och ge bort puckar till motståndare och lite allmänt odisciplinerat spel överlag.

Har hittat en sak i varje match som jag gillar lite granna som jag inte tycker man ser i SHL och det är att det är några karaktärsspelare som försöker få laget att tagga till rejält på uppvärmningen. Man försöker påverka varandra till att tagga upp ett snäpp till. Vet inte om det har någon som helst betydelse för slutresultatet men jag gillar spelare som har en ”nu jävlar” attityd och försöker sprida den.

Mv:s ser bra ut om det blir sådär.
Backar: förläng med Berglund så vi inte gör alldeles för stora förändringar. Persson back in business. Hoppas på Anton Karlsson, en toppback och en offensivt duktig back.
Forwards: 11 under kontrakt. Rykten om Sandin och Axel Holmström, 2 intressanta namn. Utöver dessa hoppas vi på skadefri Sandberg och likaså Thörnberg som här nog kanske gör sin sista säsong. Sedan flytta upp ett par av våra lovande junisar, samt värva en spets som är grym i pp.

[quote=“Quila”]
Kontrakterade 19/20:

Gunnarsson- Blir nog Khl
Åhman- Ja spännande

N.Andersson-
Strömberg
Persson- Lite frågetecken även här, Vill Hv71 behålla eller jobbar man på en skilsmässa?
Lauridsen- Lite frågetecken är rätt ojämn, Vill Hv71 behålla eller jobbar man på en skilsmässa?

Tedenby
Ljungh
Sandberg
Thuresson- Vill Hv71 behålla eller vill man bli av med Thuresson?
Önerud
J.Andersson
Thörnberg- Jag tror det är slut efter säsongen.
Törngren - Hur tänker Hv71 här?
D.Gustavsson- Blir det Ahl?
Sundh
J.Johnsson

Utgående kontrakt:

Berglund- Tror jag vill hemåt
Fehervary- Ahl lär vänta
Lehtonen- Bara att glömma.
Ytterell- Här lär väl ingen part vilja förlänga.

Figren- Känslan säger Dif. Men tror Hv71 vill behålla
Brännström- Oklart vad alla inblandade vill.
Wännström- Lär dra från Jönköping så snart han kan.
Bengtsson- Skriver Mrmadhawk att han lämnar så lämnar han.

Rykten in:
Anton Karlsson, b - Skriver Mrmadhawk att det är klart så är det klart.
Axel Holmström, c- Skriver Mrmadhawk att det är klart så är det klart.
Linus Sandin, Rw/c - Skriver Mrmadhawk att det är klart så är det klart.

Hem med Sebastian Strandberg

Som har kontrakt över nästa säsong. Hur tänkte du då?

Tack som fan Quila. Högsta möjliga betyg.

Hoppas man kan locka hit Ahti!
Pålitlig poängspelare samt finne som brukar trivas i Jönköping och HV71.
eliteprospects.com/player/5 … ti-oksanen
Även iika hade suttit fint!
eliteprospects.com/player/9 … angasniemi

Men är väl för bra för att Hult ska värva sån här klass.
De passar väl inte in i lagbygget!

Om Mora åker ur SHL så finns Rowe och Abbot där som jag tycker Hult skulle dyka på DIRR om de åker ut :slight_smile:

Skulle Timrå åka ut så är Salomonsson och Törnqvist ganska intressanta?

Asså du skriker efter spets hela tiden. O sen vill du att Hult värvar salomonson.???
Fattar ingenting. Salomonson är väl inte bättre än nån som spelar i hv just nu knappt.O de säger väl en del.

Har nu sett mina sista matcher i liiga och som helhet skulle jag nog säga att ligan är bra. Den känns lite mer fysisk än shl men den individuella skickligheten kanske är lite lägre överlag. Känns dock som att man kan hitta väldigt mycket bra spelare om man värvar rätt och kanske inte stirrar sig blind på den exakta produktionen. Hög poängproduktion i Liiga är inte en garant för detsamma i shl och vice versa.
Sista matcherna jag såg var pelicans-ilves och hifk-TPS åbo. Hatten av till Pelicans som tagit fram en egen drink i klubbens ljusblåa färg. Det var ett mycket enkelt sätt att råna mig på 7 euro iallafall.

I hifk så hittade jag helt ärligt inget som var intressant. Erik Throrell har utvecklats väldigt mycket sen han lämnade allsvenskan och hade nog inte gjort bort sig i shl. Han skapade bra lägen för sig själv och sådant men mina fördomar om hans skicklighet sätter kanske lite stopp. Gör han en lika bra säsong till så kan han vara värd att chansa på.

Pelicans hade däremot iallafall en intressant spelare.

Oliwer Kaski: En högerskytt med ett tungt skott från blå. Hade en riktigt bra offensiv uppsida men troligtvis klappkass defensivt (känns ändå ok när det är en offensiv back som faktiskt producerar) han loggade mycket tid i PP men inte så värst mycket mot slutet när Ilves jagade kvittering. Denna killen är högerskytt, i en bra ålder och hade blivit ett farligt vapen på blå i vårt PP.

Fick se Lepaus och Antonen igen och tyckte de gjorde mycket bra denna matchen med även om de var sämre än sist. Ilves vart nollat så båda gick poänglösa från matchen men Lepaus förstärkte det jag såg sist med att han är väldigt duktig på att göra sig spelabar och vill ha puck jämt. Tror han bara genom att åka så som han gör orsakar lite oreda för motståndarna. Antonen stod på blå när Ilves jagade mål på slutet, en liten kul detalj var att de ställde sina två första lines på isen dvs ingen back. Att av alla de sex är Antonen på skott tyder på att det är rätt bra krut i bössan och de skotten han fick iväg var bra.

Så summa sumarum av en jävla massa matcher så hittade jag några som kanske skulle passa i HV, tyvärr har många av dem kontrakt över nästa säsong med men de är såpass unga så det är inte hela världen.

MV

Ingen

Backar

Oskari Laaksonen - Ilves eliteprospects.com/player/3 … -laaksonen
Oliwer Kaski - Pelicans eliteprospects.com/player/9 … iwer-kaski

Forwards

Teemu Lepaus - Ilves eliteprospects.com/player/5 … emu-lepaus
Joose Antonen - Ilves eliteprospects.com/player/5 … se-antonen
Jere Innala - HPK eliteprospects.com/player/2 … ere-innala
Oula Palve - TPS eliteprospects.com/player/43555/oula-palve

Finns givetvis fler men dessa är såna jag ser att HV har en chans på. Exempelvis Kakko är u inte ens lönt att titta på och troligtvis inte Laaksonen heller men han känns lite mer trolig iallafall.

Har ni möjlighet så är Liiga helt klart värt att se. Om ni inte köper på nätet till en HIFK match så häng på låset för det är i det närmaste utsålt jämt där tydligen.

Känns som att forwardssidan är klar om ryktena om Linus Sandin och Axel Holmström stämmer såvida inte något kontrakt bryts eller någon av våra utlandsproffs kommer hem. Vi har ju även en del duktiga juniorer som Simon Holmström och Zion Nybeck som kommer få chansen 19/20. Centersidan är dock fortfarande för dålig - där skulle vi behöva få in någon som verkligen kan leda laget. David Ullström?

På backsidan däremot måste vi värva en hel del. Mikko Lehtonen och Martin Fehervary lär med största sannolikhet försvinna. Alexander Ytterell håller inte. Christoffer Persson har kontrakt men har stundtals varit riktigt dålig. Kristofer Berglund har varit ojämn men jag ser gärna att vi förlänger där. Tre, fyra backar in då.

Marc-André Gragnani är en stående spelardröm. Jag ser det inte som omöjligt att killen förr eller senare spelar i HV-dressen om det fortfarande finns intresse från vår sida. Tyvärr så håller han nog fortfarande för hög nivå för att välja spel i SHL. Sedan finns det ju spelare som Mat Robinson och Juuso Hietanen som är lite på väg utför men fortfarande håller hög SHL-klass.

Storebror Lauridsen är min drömvärvning. 197cm, 108kg dansk dynamit. Skulle sitta fint med den värvningen. Dock helt orealistisk. Gjorde sin poängbästa säsong med Jokerit i KHL och hade bäst plus minus i laget med +23. Har dessutom kontrakt över nästa säsong.

Ryan Gunderson är min andra drömvärvning. Och nästan lika orealistisk den. Tror inte Gunderson skulle överväga någon annan klubb än Brynäs i SHL. Har en otrolig poängsvit som inte många, om ens någon, back i SHL kan matcha. 39-34-36-41-36-27-27-29-34* är poängraden för dom 9 senaste säsongerna. Min favoritspelare utanför HV71.

Det borde finnas ekonomi för ett par backar av den här kalibern. Hoppas vi är villiga att öppna plånboken bara.

Om forwardsidan är klar blir jag mörkrädd och orolig för HV71 framtidsvisioner!
Det har varit uselt i år och man bör hotta upp det till nästa säsong om man har mål att komma till slutspel utan att gå via play in!
Då kan vi börja vänja oss vid att vi framöver är ett lag mer neråt i tabellen och kan sluta drömma om guld.

Håller helt med. Den forwardsida som presenterats i denna tråd känns om möjligt ännu trubbigare än årets. Med en bra backsida kan man kanske tråka sig till slutspel men lär snarare landa på play in. Är det detta som är visionen?

expressen.se/sport/hockey/s … -stjarnan/

ÖPPNA PLÅNBOKEN HULT EXAKT EN SPELARE SOM VI KAN BYGGA PÅ

Tror FBK ligger på bra på Ejdsell. De kommer nog göra allt som går för att få honom.
Ligger Hult på lika hårt? Det krävs nog om han ska välja HV71 vid hemkomst.
Vet inte hur ofta Hult åker över för att träffa gamla Hv spelare.

Men visst hade en Ejdsell smakat mumma till nästa säsong i HV71!

Ejdsell hade varit najs, men vi har sjukt mycket centrar nästa år.

Kanske inte direkt en dröm. Men jag vill behålla DG nästa säsong. Tills för lite drygt 10 omgångar sedan trodde jag att vi skulle få ha honom kvar ett år till. Nu känns det mer som en önskedröm. Därav i denna tråden…

Adam Almqvist ligger högt på min önskelista, kan vara en viktig pusselbit i vårt PP, bra på att få igenom skotten och ska ligga som point som ensam back med 4 forwards i diamantformation. Återvänder troligen till SHL, hugg!

Bryan Lerg vore en klockren värvning, en sniper, snabb och samtidigt fysisk trots sin storlek.

Om inte Bromé har skrivit på för Örebro så hugg! En av SHLs bästa spelare, nästa säsong blir hans sista i SHL innan har går till NHL.

Har väll aldrig varit någon tvivlan om att DG ska spela i HV nästa år, han har haft det lite tungt pga skador. Han är sista årsjunior nästa säsong och inte redo för NHL. Han är en talang nästan i paritet med Lias. Troligtvis skriver han kontrakt och lånas ut.