Silly season 20/21: Spelardrömmar

Drömmen är ju få in en center som fortfarande har en uppåt pekande form men som man kan bygga mer långsiktigt kring.
Joel Kellman är defentivt en som passar in här, vet inte riktigt hur hans chans är att stanna kvar i NHL, Sharks har ju dock gjort klart med en annan svensk center i Händemark.

Tokintressant namn som är bekant med föreningen redan.

Står i Aftonbladet om Hv:s guldplan 2021!!,kan någon vänlig själ länka in den här för alla som inte har plus prenumeration.

På bilden finns både Wedin men även Pilut!!!

Har inte läst artikeln, men det jag vet och har skrivit om tidigare är att inom en tvåårsperiod vill man ha Almquist, Pilut och Hjalmarsson som grundbultar i laget. De ska vara med och utgöra kärnan. Borgman tror jag mer är taget ur luften, men man vet ju aldrig.
Utöver dessa backar har man även en liknande plan bland forwards och centrar, med en kärna av ”Hv-killar” som ska värvas ”hem” och bilda en stark ryggrad.

Det viktigaste i artikeln:

• Niklas Rahm anses som “Nyckelperson” för hur det ska gå och att han i “allra högsta grad” var inblandad i beslutet som fick Sundh och THörnberg att lämna.
  • Wedin nämns igen som “klar” och får beröm som en stark värvning med frågetecken för hans skadehistorik
  • En till back i “mitten av hirarkin ska in”, Pilut och Borgman nämns som drömvärvningar men inte särskilt realistiska “mer penningstinna ligor lär locka om de inte stannar i nordamerika”.
  • Förstecenter-värvningne nämns som oerhört viktig och “här måste hv träffa rätt”. Namn som spekuleras om är Peter Regin (“drömvärvning”), Ullström (“men hur intresserade är HV egentligen?”), LIas Andersson (“Lär isåfall dröja till hösten och hur länge kan HV vänta?”).
  • Bergström och “speciellt” Önerud behöver HV få ut mer av
  • HOlmström nämns som ett frågetecken p.g.a sin skada. “Vart tar hans karriär vägen?”
  • Man konstaterar att 61 av 150 mål har försvunnit på forwardssidan
  • Avslutningsvis ses inte HV som en realistisk guldkandidat för 2020/2021

"Man inser att tiderna förändras när HV71 värvar billigt från Karlskoga i stället för dyrt från Finland eller andra SHL-klubbar. Utöver senaste klubbadress har Jesper Kokkonen och Fredrik Forsberg en sak gemensamt: det ska bli väldigt intressanta att se vad de här två offensivt skickliga spelarna kan leverera på SHL-nivå. Jag förutsätter att HV71 har värvat BIK-duon för att testa deras offensiva potential. Då behöver de också förtroende, istid och rätt omgivning, sedan får vi se om de själva har kapaciteten att ta chansen. Framför allt Forsberg har i sitt skott en spetsegenskap som sticker ut. "

Kan tycka såhär “en back in till mitten av hierarkin” nej verkligen inte.

Vi har tappat Lauridsen och Andersson, två av våra absolut bästa backar.
Sen tappade vi även Norbe som jag anser var en medelback+
Ska vi ersätta dessa tre med en medelback ?

Vi har Andrea in och Bertov. Två stycken medelbackar som bäst, Andrea har utvecklingspotential men…
Bertov ser jag som ersättare till Persson. Tuff defensiv back.

Får inte ihop matematiken här.

Hur ser våra backpar ut just nu ?:
Martinsson Kinvall som första backpar…absolut inget att klaga på här, detta backpar är top of the line i SHL.
Men sen då ?
Johansson har väl potential att kunna lira i en andra kedja men var ojämn senaste säsongen.
Williamsson och Didrik är solklara tredje kedja backar enligt mig.
Andrea tredje/fjärde kedjan

Det är klart man kan se andra kedjan som mitten av hierarkin men mja jag tycker vi borde satsa på en riktig toppback in. Ja eller två faktiskt med tanke på att vi tappat två toppbackar.

Det kommer komma in en back av hög SHL-nivå. Man jobbar ju på Adam och tycker allt han är hyfsad :wink:
Frågan är isf om man ser Bertov som en möjlig back för andra backparet. Där ser ju jag Emil J och han är i behov av en riktigt bra backkollega. Svårt att sia om, men tror AB är ute och cyklar här iaf.

Ja, man har tid till i höst att vänta på Lias. Han har högsta prio. Ullström ses enligt uppgifter isf mer som Fw, men att man absolut kan använda honom som center i någon av de högre kedjorna om det skulle behövas.

Tror fortsatt att framförallt Forsberg - i rätt omgivning kommer bli ett starkt tillskott. Han har ett stort målskytte i sig och lär isf ligga på närmare 20 baljor.
Många i truppen som behöver ta kliv. Martinsson, Johansson, Önerud, Lillsvamp, Ikonen, Holmström är spelare som man förväntar sig mycket mer av - med all rätt.

Jag hoppas att det är Joel Kellman som är på ingång, känns som ett rimligt val av många anledningar. Visserligen kanske inte den spets som man hoppas på men tror absolut inte att han skulle göra bort sig.

Joel hade varit smäck men han har nog ganska goda chanser att spela mer NHL så känns ganska långt bort.

Kellman är en bra spelare, men är han den ledande vi söker?
Strömberg tror jag kommer ta ytterligare steg och bli en stöttespelare.

Jag håller tummarna att Sannys finne kommer som han trodde skulle kunna bära Hv71.
Men är han för bra för vårt sätt att bygga lag! ?

Kan den sista backen Hv tittar på vara Philip Holm?!,hade vart ett bra förvärv och känns ganska realistiskt,dags att vända hem nu till SHL!!

Hoppas jag verkligen inte att Holm skulle vara sista backen.

någon särskild anledning till varför inte?

Säger det samma? Har lanserat Holm tidigare som ett mkt intressant namn på marknaden, som känns både rimlig och logisk. Skulle prestera i båda riktningar och kunna logga mkt istid. I mitt tyckte ett riktigt bra namn till sista backplatsen.

Fredag imorgon,Hult brukar presentera nyförvärv på just Fredagar,vågar vi hoppas på en Wedin imon?!,hade vart riktigt festligt!!

De som tvivlar på Kellman får gärna förklara varför.

Gjorde tre dundersäsonger i SHL innan han flög över och lirade dryga 30 matcher i NHL.

Det är inte Holmström vi pratar om

Utöver ovanstående. Bra ålder och är bekant med föreningen.

Vad mer kan man begära? I min värld är det en superknall om vi skulle landa honom.

Tänker man att Bertov ska ersätta Nils Andersson så vet jag inte vad jag ska säga. Förstår ej hur man tänker om man inte ersätter både Lauridsen och N Andersson med toppbackar

Tycker fortfarande det är rätt svårt att prata om spelare som ersätter varandra rakt av. Tycker man ska kolla på det man har och vilka roller och steg de kan tänkas ta. Kinnvall kommer ju tex få anses vara vår toppback nästa säsong med så mkt tid i pp han orkar, vilket nog inte riktigt var kravet när han värvades ifjol.

Med en ny back till har vi:

Kinnvall - Martinsson
Johansson - X
Strömberg - Bertov
Williamsson - Andrae

Tycker det skulle kännas klart bra och väldigt homogent med exv Holm där. Ska dessutom Andrae ha chans till speltid (även i pp) så kan vi absolut inte värva in två nya…

Det kan också vara så att de tänker sig dra ner lite på back-konstnaderna för att kunna landa en riktigt bra förstacenter. Senaste säsongen var forwards och ffa centrar obalanserat dåliga jämfört med backarna (ni förstår förhoppningsvis vad jag menar). Vi hade ligans bästa backar, en av ligans bästa centeruppsättning defensiv sett, men också en av ligans sämsta centeruppsättning offensivt sett, åtminstone tills Lias dök upp.

Var tvungen att kolla upp det. Poäng av centrar säsongen 2019/2020:

Fröberg 10+24=34
Holmström 8+12=20
Joakim Andersson 9+7=16
Christian Sandberg 3+4=7
Johan Johnsson 3+1=4

Jämför med t.ex. Färjestad
Rydahl 19+16=35
Ejdsell 17+14=31
Linus Johansson 9+19=28
Ryno 4+11=15

eller Frölunda
Hjalmarsson 16+20=36
Lundqvist 17+14=31
Sundström 13+18=31
Lasu 11+8=19

Vi hade en andra-center och fyra fjärde-centrear…
Visst, vi har ett spelsystem där ytterforwards ska gå och centrarna ska ta defensivt ansvar, men det skadar ju inte om de kan slå en och annan avgörande pass eller skjuta ett skott. By the way, hade Jocke Andersson gjort mål på 10% av lägena som Törngren serverade honom hade Jocke vunnit skytteligan och Törngren poängligan i laget. Något tillspetsat…