Silly season 21/22: Spelardrömmar

Då var transferfönstret stängd för 20/21 så dags att blicka framåt. Jag döper tråden till drömmar och inte enbart spelardrömmar då jag hoppas mer förändring än bara spelarsidan.

Den största dröm från min sida är främst ändring på ledarsidan. Ut med Agne och Hult fort som tusan och ta in riktiga hockeykunniga personer som förhoppningsvis leder föreningen i rätt riktning igen. Blir det att vi får in en ny sportchef (vilket jag fortfarande tvivlar på) hoppas jag att denne inte lägger ut fantasilöner på spelare som Fröberg och Holmström.

När det gäller spelarsidan vill jag gärna se förlängning med Donovan och Murray, förutsatt att vi spelar i SHL nästa år. Hoppas på en ny 1:a, 3:e och 4:e center om man utgår från att Arttu Ilomäki ska vara 2:a center.

Får man drömma vidare så bryter man med Kokkonen och Bertov oxå.

Mina drömmar sofar:

Bort med Hult, Arell, Axel, Emil J, Kokkonen

Förläng med Murray, Donovan, Martinsson, F Sandberg
Wedin och Berget har väl kontrakt nästa säsong med ?

Att hela styrelsen med Hult får omedelbart sparken det är min dröm

Målvakter
(NY) - Hugo

Backar
Martinsson - Donovan
NY - NY
NY - Strömberg
Andrae

Forwards
Wedin - NY - NY
Bergström - NY - FSandberg
NY - Ilomäki - Foppisov
Nybeck - NY - Olausson

Ny styrelse
Ny GM (Lillis?)
Ny SC
NY Ass SC
NY HC
Nyman
NY Ass Coach
NY MV Coach

Siikonen ser jag gärna att man förlänger med.
Kan bli en ny Falk som gör ett rejält jobb. Perfekt 3:e center.

Vill ha kvar Siikonen, Murray, Donovan
Förläng genast!!

Ny FÖRSTE Målvakt!!!

Gör av med följande spelare.
Axel holmström ser obekväm, tung ut)
Jesper Kokkonen (Kan blixtra till, inte mer)
Jonas Gunnarsson (Uruselt målvaktsspel)
Jesper Williamsson (Bara skadedrabbad)
Emil Johansson (Kan grabben spela hockey?)
Nicklas Arell (Tveksam än)

Styrelsen borde nog få lämna sitt uppdrag, men årets slut resultat kommer avgöra deras framtid.

Hult, kan sitta lugn i båten sålänge Hv71 tar sig till slutspel. (Det är upp till spelarna nu, deras ansvar)

Svampen är med största sannolikhet förlorad, till Rögle. ( annars kan Rögle inte spela hockey) Deras grund är föredetta Hv71 spelare.

Donovan blir svår att få behålla. Tyvärr
Murray kommer OM han blir kvar den ledande backen tillsammans med Martinsson kommande säsong. Didrik ger alltid 200% varje byte, varje match!! Trotjänare!! Han vill och kommer stanna i Hv71.

Mina tankar och Åsikter.

Ha det bäst allihop!

Ah äntligen en drömtråd, här trivs jag som bäst :smiley: :smiley:

Jag vill få ut hela den sportsliga ledningen, bygg nytt och bygg med folk som inte kommer från föreningen utan hitta kompetent från annat håll. Angående styrelse så är jag lite delad. Jag tycker inte styrelsen är så kass som alla säger för de har som främsta uppgift att sköta ekonomin i föreningen och detta tycker jag de gjort ganska bra ändå. Enda felet som de gjort är att de har en extrem övertro på den sportsliga ledningen och verkar inte se det som glada amatörer ser i slutet på oktober.

Ny sportslig ledning är följande.

Sakari Välimaa och Jarno Kultanen. Den sportsliga ledningen för Kookoo i SM-liiga som jag anser är den bästa i hela ligan. I säsong efter säsong så lyckas de alltid hålla till på den övre halvan av tabellen trots minimala resurser. De lyckas hitta guldkorn och göra dem bättre. Strömwall är ett bra exempel då han var kass till han kom till Kookoo och där jäklar tog det fart.

Ny förstemålis:

Lasse Lehtinen. Ja han har kontrakt med Lukko över nästa säsong men detta är en drömtråd. Han lär bli kvar eller hamna i bättre liga men det är inget snack om vem som är bästa målvakten i Liiga i år och varför inte en finsk målis? det var ju ändå ett tag sen nu.

Stabil andremålis, skiter i namnet men vi behöver en stabil andrekeeper i laget. Hugo trodde jag skulle försvinna inför denna säsongen men han lär försvinna inför nästa för att spela i AHL. Så en trygg, tråkig andremålis som gör det han ska.

Nya backar:

Jarkko Parikka: Ilves. 23 år och har i många år för sin ålder varit en stabil back i Ilves. En stabil back som aldrig verkar göra en dålig match och som skulle bli ett välkommet tillskott till våra topp 4 backar under en lång tid framöver då han troligtvis inte kommer ta plats i NHL nån gång i framtiden. Lite av en ny Puistola kanske. Hans +/- från de tre senaste säsongerna snackar man inte bort, +16,+17,+15 och han lär vara god för 0,3-0,4 poäng per match i SHL.

Niklas Hjalmarsson: Han har åldern inne att det är dags att vända hemåt och ta ett sista guld innan han tar fram fiskespöt.

Nya FWD:

Emelie Soumi: Ilves. Ja han har också kontrakt över nästa säsong men som sagt detta var en drömtråd. Alltid stabil poängproduktion och mycket goda ledaregenskaper, här har vi kanske äntligen vår nya kapten? Likt Parikka väldigt duktig men troligtvis inte tillräckligt duktig för att nå så mycket högre än SHL vilket gör att han är en vi hade kunnat bygga en stomme runt. Han är även likt Parikka ung och har många bra år framför sig.

Jere Innala: HPK. Har hör och häpna inte kontrakt över nästa säsong. Har säsong efter säsong presterat bra siffror både när HPK gått bra och när HPK gått dåligt. Är ung och även han lite för dålig för de allra bästa ligorna. Min åsikt från när jag såg han sist är att han är lite som Tedenby fast han har något sämre teknik än Tedenby (vilket de flesta har…)

Hannes Björninen: Pelicans. Har producerat bra i flera år och likt alla tidigare nämnda finnar fått göra landskamper i de mindre turneringarna kontinuerligt. Har en riktigt bra säsong i år MEN den ska vi ta med en liten nypa salt för han har nog troligtvis spelat med Lasch och då hade även jag spottat in en poäng eller två. Han ligger dock stadigt i sin poängproduktion men kanske inte tillräckligt högt för att snappas upp av de bästa ligorna.

I övrigt så låter jag det vara osagt. Jag har för stunden lite för dålig koll på hur folk presterat i år.

Men här har vi något som jag saknat väldigt länge som alltid funnits när vi varit framgångsrika och det är en stomme av finsk SISU! Dessutom en stomme av finsk SISU som är realistisk och dessutom kan bli kvar i HV i lång tid framöver. Ska man sikta på det långa perspektivet är det såna här importer man ska ta in.

Tar in en sista för att det är lite kul. Jonne Virtanen, nej han har inte talangen för att spela i SHL men han kommer flytta på jobbiga spelare och dessutom vara rätt jobbig att lyfta på själv så länge man inte med enkelhet konkar bort 120 kg finne. Har inte producerat jättedåligt för att vara en rollspelare genom åren och det hade helt ärligt varit rätt kul att se han spela mot LHC och platta till dem en efter en. Vi minns alla Ward men det är knappast för hans bländande spel utan att han gjorde mull av motståndarna och jag tycker vi saknar spelare som gör just mull av motståndarlaget.

Håller med, framförallt så saknar jag att pengarna läggs på topp3 kedjorna så har man en ung hungrig fjärde kedja likt den du har med här.

Jag skulle hellre se en uppställning med två kedjor och två backpar (läs spetsspelare) som får kosta stor del av budgeten, en tredje med stabila SHL spelare som kan bidra i båda ändarna. I den tredje vill jag se “mycket spelare för pengarna”, som inte får bli för dyr. I fjärde vill jag se de unga hungriga “upcoming”-spelarna, som är billiga men som kan bidra med energi.

Ska man ha tre “toppkedjor” så riskerar vi hamna där vi är idag, att det blir mellanmjölk hela vägen utan det riktiga toppen, dvs en dyr trupp utan toppspelare.

Facit nedan. Bara för nästa sportchef att börja jobba :smiley:

Tangnes, Stillman*, Mr.X med FW-ansvar, W.Rahm (lycka till att säkra den kvartetten herr ny SC)

Alnefelt - NY

Martinsson - Donovan
V.Lööv - Murray
Strömberg - Bertov**
Andrae/Williamsson

Wedin - Ilomäki - Tedenby
Bergström - Ullström - Forsberg
Önerud - H.Björninen - F.Sandberg
Törngren - Siikonen - Nybeck
Olausson/Wikström

  • Nyman får gärna stanna om han frisknar till
    ** Inte främmande för att sätta Bertov som 7e, låna ut Andrae (beroende på Williamssons skick) & värva ytterligare en, spelskickligare, back. Enkelt men ändå passande namn vore Almqvist, om han nu skulle bryta med Dinamo Minsk. Inte omöjligt med tanke på hur det blivit där nere. Eller varför inte Hjalmarsson

Är det inte lika bra att bara ta alla pengar HV har och köpa ett franchise i NHL/KHL? :wink:

HV ligger på och vill ha Djurgårdens Jesper Pettersson till nästa säsong enligt Mrmadhawk.

Martinsson lär väl gå till khl/schweiz efter denna säsong. Lär ju ha out i kontraktet.

Jesper Pettersson, Typisk Hult värvning helt ärligt, säkert tänkt som ersättare till Kinvall också om jag känner Hult rätt

Ersätter han Arell så varför inte. Legat över 10 poäng alla säsonger i DIF och alltid varit på plus sen han kom dit. Absolut ingen stjärna men ser ju hellre han än Arell i HV nästa år. Dock får vi samma problem nästa säsong som denna och det är att backlinjen är för trubbig.

Mardrömsscenario är ju att Martinsson har en out i kontraktet och att Kinnvall drar.

Då ser vår backlinje ut såhär 21/22

Williamsson
Strömberg
Johansson
Bertov

Då behövs verkligen ingen Jesper Pettersson in. Det behövs få in 3-4 top 4 backar…

Ska man drömma SHL eller Allsvenska spelare?

Fy fan att man satt sig i denna sits. Det är oförlåtligt och ska kännas för ansvariga.
Agne och Hult ska få ta smällen.

Så länge vi inte vet vart vi hamnar så vågar jag inte ens drömma om spelare.

Verkar som Hult sitter säkert och ledningen inte lärt sig nånting. Man fortsätter att satsa på 5-6 backar ska bli hoppbackar. Defensivt trubbiga, jag blir livrädd för denna inkompetens. Nästan så man hoppas man åker ner

Det här med “hoppbackar” lixom, man ser en ung spelare som Borgman, dominera i Allsvenskan, är det rimligt att tro att han kommer ta ytterligare kliv i SHL ? Ja ganska rimligt faktiskt. Såna värvningar kan man ju förstå, att man värvar någon som har väldigt hög utvecklingspotential/chans.

Men Hult värvar såna “hoppbackar” som är 30plus och som aldrig spelat bra tidigare, och förväntar sig att de ska bli ledande PP spelare när dom gjort 2poäng alla sina andra SHL säsonger “Arell har ett bra skott” (c) Hult

Vi hobby coachar kollar kanske för mycket på statistik och för lite på “denna spelare har potential att göra mer poäng än vad han tidigare gjort” Och det är klart statistik säger inte allt, men det säger fan jävligt mycket och Hult däremot han tittar 0% på statistik och enbart på vad han tror är en spelare som är god för bättre stats i Hv71, snälla Hult var lite ödmjuk och inse att du träffar rätt jävligt sällan med dessa coola “fynd hopp” värvningar som du till 80% försöker bygga Hv med.

Är sugen på att dra en lista på samtliga Hult värvningar och se hur många som varit bra kontra dåligt, men har inte energin just nu.
Hult har hittat några pärlor, Kinvall, Martinsson, Borgman absolut det har han gjort, landade Wedin osv
Men herre va många dåliga värvningar han gjort med…är övertygad om att det är typ 1 bra värvning på 3 dåliga minst

Förläng med Gunnar och hitta en riktig förstemålvakt.

Martinsson - NY
Andrae - NY
Strömberg - Williamsson
Emil J - Bertov

Ser gärna att man får hem Borgman, pilut på de lediga platserna. Om inte så är Donovan och möjligtvis Murray bra alternativ.
Tror Andrae kan ta en plats i andra backpar till nästa säsong. Då har vi 4 spelskickliga backar som är med och producerar poäng.
Eller åtminstone är inne när målen görs. När Bertov Strömberg mfl är inne så görs det inte så mycket mål framåt.
Därför måste vi ha ett gäng bra offensiva backar.

Wedin - NY - Törngren
Bergström - Illomäki - Sandberg
Forsberg - NY - Nybeck
Önerud - NY - Olausson

Förläng med Sandberg och Önerud, hitta 1 riktigt vass 1a center som gör sina 35 ass och 15 mål varje säsong.
En fartfylld skicklig tredjecenter som kan sätta upp Forsberg.
Och i sista någon stabil Center som får sin kedja att spela 0-0.

Är lite osäker på om Illomäki verkligen är bra nog som andra center dock. Men han har ju kontrakt. Men han har mycket att bevisa i spelet med puck. Önerud dras ju av sviterna av corona, men Illomäki är minst lika osynlig.

OBS: om LHC åker ur kan man säkert sno Ljungh. Perfekt förstacenter för HV. Det kan nog bli succe rent av, Sen får vi hålla tummarna för att Tedenby tar sista platsen i den linan. Sen förlängs det med 4 års kontrakt med alla tre.

Jag drömmer mest om att jag ska vakna ur denna mardröm och att HV ska ligga topp 6. Om det är något vi lärt oss denna säsong är att en bra backsida och målvakt är prio. Arell Johansson och även Bertov borde bort, sen ska det in backar med kvalité, inte ngn gissningslek från Hult där det krävs att spelarna ska ta monsterkliv för att det ska leda ngn vart. Vad var det Hult sa om Arell, ett hot från blå med bra skott…
Lägg krutet på att få hem Niklas Hjalmarsson och Borgman, hem med Tedenby och Ullström. Ge oss ett HV som kan vara med och slåss i toppen, och som har förutsättningarna för det. Kan andra lag skriva långtidskontrakt med spetsspelare, så ska väl HV kunna göra detsamma?