Ah äntligen en drömtråd, här trivs jag som bäst

Jag vill få ut hela den sportsliga ledningen, bygg nytt och bygg med folk som inte kommer från föreningen utan hitta kompetent från annat håll. Angående styrelse så är jag lite delad. Jag tycker inte styrelsen är så kass som alla säger för de har som främsta uppgift att sköta ekonomin i föreningen och detta tycker jag de gjort ganska bra ändå. Enda felet som de gjort är att de har en extrem övertro på den sportsliga ledningen och verkar inte se det som glada amatörer ser i slutet på oktober.
Ny sportslig ledning är följande.
Sakari Välimaa och Jarno Kultanen. Den sportsliga ledningen för Kookoo i SM-liiga som jag anser är den bästa i hela ligan. I säsong efter säsong så lyckas de alltid hålla till på den övre halvan av tabellen trots minimala resurser. De lyckas hitta guldkorn och göra dem bättre. Strömwall är ett bra exempel då han var kass till han kom till Kookoo och där jäklar tog det fart.
Ny förstemålis:
Lasse Lehtinen. Ja han har kontrakt med Lukko över nästa säsong men detta är en drömtråd. Han lär bli kvar eller hamna i bättre liga men det är inget snack om vem som är bästa målvakten i Liiga i år och varför inte en finsk målis? det var ju ändå ett tag sen nu.
Stabil andremålis, skiter i namnet men vi behöver en stabil andrekeeper i laget. Hugo trodde jag skulle försvinna inför denna säsongen men han lär försvinna inför nästa för att spela i AHL. Så en trygg, tråkig andremålis som gör det han ska.
Nya backar:
Jarkko Parikka: Ilves. 23 år och har i många år för sin ålder varit en stabil back i Ilves. En stabil back som aldrig verkar göra en dålig match och som skulle bli ett välkommet tillskott till våra topp 4 backar under en lång tid framöver då han troligtvis inte kommer ta plats i NHL nån gång i framtiden. Lite av en ny Puistola kanske. Hans +/- från de tre senaste säsongerna snackar man inte bort, +16,+17,+15 och han lär vara god för 0,3-0,4 poäng per match i SHL.
Niklas Hjalmarsson: Han har åldern inne att det är dags att vända hemåt och ta ett sista guld innan han tar fram fiskespöt.
Nya FWD:
Emelie Soumi: Ilves. Ja han har också kontrakt över nästa säsong men som sagt detta var en drömtråd. Alltid stabil poängproduktion och mycket goda ledaregenskaper, här har vi kanske äntligen vår nya kapten? Likt Parikka väldigt duktig men troligtvis inte tillräckligt duktig för att nå så mycket högre än SHL vilket gör att han är en vi hade kunnat bygga en stomme runt. Han är även likt Parikka ung och har många bra år framför sig.
Jere Innala: HPK. Har hör och häpna inte kontrakt över nästa säsong. Har säsong efter säsong presterat bra siffror både när HPK gått bra och när HPK gått dåligt. Är ung och även han lite för dålig för de allra bästa ligorna. Min åsikt från när jag såg han sist är att han är lite som Tedenby fast han har något sämre teknik än Tedenby (vilket de flesta har…)
Hannes Björninen: Pelicans. Har producerat bra i flera år och likt alla tidigare nämnda finnar fått göra landskamper i de mindre turneringarna kontinuerligt. Har en riktigt bra säsong i år MEN den ska vi ta med en liten nypa salt för han har nog troligtvis spelat med Lasch och då hade även jag spottat in en poäng eller två. Han ligger dock stadigt i sin poängproduktion men kanske inte tillräckligt högt för att snappas upp av de bästa ligorna.
I övrigt så låter jag det vara osagt. Jag har för stunden lite för dålig koll på hur folk presterat i år.
Men här har vi något som jag saknat väldigt länge som alltid funnits när vi varit framgångsrika och det är en stomme av finsk SISU! Dessutom en stomme av finsk SISU som är realistisk och dessutom kan bli kvar i HV i lång tid framöver. Ska man sikta på det långa perspektivet är det såna här importer man ska ta in.
Tar in en sista för att det är lite kul. Jonne Virtanen, nej han har inte talangen för att spela i SHL men han kommer flytta på jobbiga spelare och dessutom vara rätt jobbig att lyfta på själv så länge man inte med enkelhet konkar bort 120 kg finne. Har inte producerat jättedåligt för att vara en rollspelare genom åren och det hade helt ärligt varit rätt kul att se han spela mot LHC och platta till dem en efter en. Vi minns alla Ward men det är knappast för hans bländande spel utan att han gjorde mull av motståndarna och jag tycker vi saknar spelare som gör just mull av motståndarlaget.