Vet inte hur realistiskt det är, men de absolut viktigaste förlängningarna (enligt mig) skulle vara Andrae, Nybeck och Olausson. Nybeck spelade tre matcher med Almtuna och gjorde fem pinnar. Ge honom en sommar till och han är en av ligans bästa spelare.
de borde alla vara väldigt öppna för det. För en i deras ålder kan det ibland vara bättre att spela i allsvenskan än SHL för man får mer speltid i PP med mera.
Jaha. Med Hult som sportchef den närmsta tiden kan vi alltså glömma Martin Thörnberg, eller? Svårt att se hur Hult ska svälja prestigen och lyfta luren… Och svårt att se hur Martin ska vilja signa med en klubb där han har Hult som chef.
– Just nu känner jag att jag har en peak i karriären. Jag håller en hög nivå just nu, och därför blir det några år kvar till utomlands, säger han och fortsätter:
– I framtiden kan jag absolut tänka mig att komma hem och göra det bra här, men det kommer inte bli nästa år. Jag kör utomlands några år till. Sen när barnen börjar skolan är det nog dags att komma hem.
Jag tror vi kan droppa halva världens ishockeyspelare här inne.
Det kommer aldrig bli någon av dem ändå då Hult letar efter en annan kaliber än vi letar efter.
Risk att halva Dalen kommer till denna säsong. Vimlar säkert av rätt karaktär i den klubben då Pelle G har skolat dem.
Rätt svar hade varit: “Just nu känner jag att jag har en peak i karriären. Jag håller en hög nivå just nu, och därför kommer jag så klart hem och etablerar HV71 i SHL igen. Jag har pengar så jag klarar mig efter några år i Nordamerika och Ryssland! Det var HV som gav mig chansen att leva på hockeyn och jag vill gärna återgälda det, inte komma hem för min egen skull när jag nästan inte platsar i SHL/HA”
Jag vill dock tillägga att jag är gubbgrinig över hela situationen och lastar absolut inte Tedenby för något. Men man skulle ju önska lite man ur huse bland de som har byggt sin karriär genom HV och har basen i Jönköping.
Klandrar ingen som väljer pengar före Hv71. Finns ändå ingen själ kvar i denna förening.
Hv71 va för mig stolthet! Det är inte alls samma längre då Hv71 är skadat och man har prioriterat makthavare före sitt eget varunamn.
Att då tro spelare ska komma hem och spela förblir en dröm. Tror behandlingen av Sundh/Thörnberg även är naggat hos en del ”Hv” spelare.
Förläng med:
Jonas Gunnarsson
Emil Andrae
Anton Johannesson
Didrik Strömberg
Fredrik Forsberg
Simon Önerud
Zion Nybeck
Oskar Olausson
Max Wennlund
Jonathan Wikström (redan klart)
Jacob Grönhagen
Då kan du inte klandra Hult och Agne heller för att dom sitter kvar och tjänar sina pengar. Eller att dom prioriterar ekonomin före det sportsliga. Du sa det själv, money talks.
Förstår att de sitter där de sitter! Men är en extrem skillnad. Det är spelarnas marknad jämfört med en ledning där styrelsen bestämmer över Agne och Hult! Så kom inte med ditt pekfinger och spela Allan.
Adam Åhman ska ha skrivit på för Västervik. Sportchefen dementerar dock och säger till Expressen att inget är klart.
Så det ser ut som att vi kan glömma Åhman, som många här haft som förslag i sina allsvenska trupper.
Och det här är väl ett exempel på att vi lever i en helt annan värld med helt andra förutsättningar numera.
Tidigare var det självklart att småländska unga produkter kom till oss. Nu konkurrerar vi med två andra allsvenska lag i Småland. Vill man spela på en högre nivå finns dessutom Växjö och Oskarshamn.
Att Åhman väljer Västervik är inte särskilt konstigt eftersom det är hans moderklubb. Samma princip kan gälla Emil Andrae. Varför skulle han välja HV framför sin egen hemstad om han nu tänkt sig att spela i allsvenskan?
Jag hoppas och tror att de faciliteter/resurser och den satsningen mot framtiden som HV kommer att göra ger större möjligheter för spelarna att ta nästa steg i sin egen utveckling.
Spelare väljer Skellefteå och Örnsköldsvik. Och till och med trivs. Just sayin’
Hade jag valt mellan att spela min hemstad, som dessutom har ett topplag i serien just nu, och ett HV där det mesta är kaos och ovisst hade valet varit enkelt. Men det är ju jag också.
Det här riskerar att bli ett problem för lagbygget. Många av de spelarna som HV fostrat som “egna produkter” de senaste 10-15 åren har helt andra moderklubbar och många av dessa klubbar finns i allsvenskan. Så det kan bli svårt att få dessa spelare att spela för HV nu när HV konkurrerar med spelarnas moderklubbar.
Att spela i HVs J-lag innebär inte att klubbhjärtat byter färg eller tillhörighet…
Helt enkelt därför att vi JKPG är en hyffsat attrativplats att bo på för de allra flesta. Man kan tex rita hockeykartan så här om man ser till hur på atraktiv plats man verkar på. Detta är min högst fördomsfulla uppfattning.
Toppen att bo
Stockholm Göteborg Malmö
SHL:Dif, VHC, MIF
Alls: Aik, SSK
Attrativt att bo
Linköping,Jönköping, Norrköping, Örebro,Uppsala,Ängelholm
SHL: LHC,ÖHC,Rögle
Alls: Vita Hästen,Almtuna, HV
Ok, men ingen metropoler
Karlstad,Växjö,Gävle,Umeå ,Sundsvall, Västerås,Kristianstad
SHL:Växjö,FBK,BIF,
Alls: Björk,Timrå,VIK, KIF