Silly season 21/22: Spelardrömmar

Hillding var andracenter när Oskarshamn tog klivet upp för två år sedan. God för 30 poäng i allsvenskan.

I en drömvärld är han i sådana fall tänkt som tredjecenter och man siktar på två ännu tyngre namn i första och andra.

I Hults värld kommer han nog få en topplön och roll som förstecenter…

Håller med. Hillding är en gedigen Allsvensk center med mycket erfarenhet. Hans glansdagar är över men kan fortfarande göra nytta i ett topplag, men som 3 eller 2 center. Får tyvärr lite Fröberg vibbar om han, en ok svensk center men inte mer. Men de är Hult som sätter laget ser han honom garanterat som våran ledande center. Han kanske kan vara 1 center i väsby men i HV, Om hult ser honom som 1 center så bygger vi för div 1 och hult har inte lärt sig ett skit. Om man tar in Bagenda ser jag honom som 1 center

Nu är det ju halvsäkra uppgifter, enligt Quila. Men stämmer det så pekar det ju på att Hult fortsätter i samma gamla spår. En karbonkopia av de värvningar han gjort i SHL.

Hårt jobbande spelare som ligger på runt 0,5 poäng per match. Bandenga skulle bara bli ytterligare en. Så hoppas verkligen inte att två spelare i nivå med Hillding och Bandenga kommer vara våra toppcentrar.

I SHL är nivån högre och du kan i teorin ha fyra jämna kedjor (även om just Hult misslyckats med detta i 6 av 7 säsonger…). I allsvenskan kommer du definitivt behöva spelare som kan ligga på en poäng per match. Kolla bara Timrå och Löven.

Dessutom. Hults strategi att sätta ett lag inför premiären och göra så lite som möjligt med den under säsong funkade inte alls i SHL. I allsvenskan kommer det definitivt inte fungera. Här handlar det om att ha en aktiv sportchef som kan bryta kontrakt och ta in nya spelare, och som hela tiden sonderar terrängen. Det är lite mer rock n’ roll och inte alls som i SHL där man respekterar överenskommelser lagen emellan. Ta som exempel hela NHL-spelarkaoset den här säsongen. Det gäller att jobba proaktivt och snabbt. Alltså helt motsatt Hult.

Hilding skulle garanterat göra ett utomordentligt jobb som tredjecenter i HA. Oklart vad du vill se för nivå på centrar i HA. Jag har inte jättestor koll på Hilding efter Växjö och FBK tiden, men han verkar ha producerat helt ok.

Får HV behålla Törngren, Nybeck och Önerud så är ju alla de goda för 1 poäng per match på HA nivå. Forsberg vore ju en enorm bonus, han har ju kapacitet att slå poängrekord i den serien om han får en ok center jämte sig. Kokkonen har ju tidigare visat sig producera på hög nivå i HA.

Bygger man hemvävt och ungt till nästa säsong så är jag faktiskt inte särskilt orolig. HV kommer ha ett lag för toppen, men där lär ju kanske Modo, Björklöven/Timrå och Karlskoga också vara. Det är inte så enkelt att bara gå upp.

Det jag är rädd för är att man får panik och chansar på en massa transatlanter och annat skräp. Finns inte något lag som gått upp genom att slänga pengar på flashiga namn, här handlar det om att bygga hemvävt och långsiktigt.

Tycker det finns möjlighet att sätta ihop ett rätt ok lag att börja säsongen med, om man får behålla flertalet av de som ännu inte aviserat sin sorti. Ser gärna att man lägger upp lite extra för att få en riktigt bra leading line där Foppa måste vara prioriterad att locka kvar. Sen en kedja med erfarenhet som kan producera på nivån, en hemvävd ung kedja som kan utvecklas och ta HA med storm, samt en som ska göra ont att möta. Förslag:

Törngren - Smith - Forsberg
Thörnberg - Alex Johansson - Önerud
Nybeck - Wikström - Olausson
Kokkonen - Wennlund - Grönhagen

Flera stabila kort kan bli kvar och förhoppningsvis håller Williamssons rygg. Satsa hårt på att få behålla Andrae i en Kinnvall-roll och att ta hit en etablerad försteback för alla spelformer, likt Schira.

Schira - Andrae
Strömberg - Jansson
Williamsson - Bertov
Fransson - Sjöholm

En rutinerad etta och en backup för avlastning.
Gunnarsson - V Brattström

Försökt hitta realistiska namn i tydliga roller, och det borde väl även ge möjlighet att ha lite förändringsutrymme under resans gång?

Ja, det stämmer Lejacques, detta rykte får man ta med en nypa salt.

Kan likväl vara Bagenda som kommer, men tror inte på båda.

Som Blue Vision skriver så är ju spelare som Forsberg av högsta prio. Lyckas man med den bedriften så måste fokus vara att hitta en riktigt bra center till Forsbergs kedja. Vilka spelade förövrigt Forsberg bäst med sett under säsongen tycker ni?

Andrae, Didde, Williamsson och Bertov skulle utgöra en mycket bra stomme i laget där Andrae kan få mycket tid i offensiv zon och i PP. Schira älskade ju tiden i HV och visst är han en drömback att få med sig. Prio i dagsläget är att klargöra möjligheterna till att få hem Hjalmarsson.

Bland Fw:s hoppas man ju innerligt på förlängningar på i stort sett samtliga, men frågetecken för Kokkonen. Ett som är säkert är dock att han skulle passa bra mycket bättre i HA och därmed finns mycket sparkapital i honom, även om jag fortsatt är kluven.

Thörnberg är ju en kille som känns given för uppdraget att spela upp HV i SHL igen. En pungkula kvar, men spelar som att han har fler än alla de som lämnade tillsammans och mer därtill.

Gunnarsson skulle vara grymt bra också!

Ett av dom roligaste inlägg jag läst sen forumets start 2012. Gillar- På gränsen till håla
Du borde fan få en medalj från Kungen :laughing:

Hillding låter som nått hult skulle värva, dvs gammal och på väg utför, inget driv, men ok produktion när det inte behövs.

Tycker att Foppa och Zion visade upp en fin kemi. Tillsammans med en schysst tvåvägscenter tror jag de har möjligheten att bli HA:s bästa line.

Jag skulle inte tacka nej till någon av spelarna som ännu inte “lämnat”.
Forsberg hade såklart varit en dröm att ha i en leading line. Utöver det så hoppas jag man kommer överens med Zion och Andrae. Två spelare som är unga och har väldigt mycket att spela för. Jag tror de skulle axla en större roll riktigt bra redan nästa säsong (topp-6 + topp-4 och PP1).

Håller med dig helt!

Man jobbar hårt för Forsberg och att han kommer vara en av våra spetsar framåt och hans lön kommer inte påverkas så stort av att vi åkt ner en division. Leksand verkar dock sugna på en sign.

Forsberg vore en nyckelförlängning. God för en poäng per match i allsvenskan och kommer definitivt vara en ledande spelare.

Men om andra SHL-lag är intresserade. Ja, då tror jag det är kört. Tror hoppet är att han fixar ett NHL-kontrakt, inte omöjligt (jag menar, det finns lag som kan tänka sig Linus Sandin…), och så blir det utlåning.

Ja, fast samtidigt tror jag Forsberg vill ha en tydlig roll offensivt och det är inte alla lag som är beredda att ge honom det. Men att tro att inte några andra lag är och drar i honom är väl att vara lite väl naiv. Som du säger så är nog NHL med utlåning vårt största hopp i frågan.

Vad tror ni om Niklas Olausson som en center för ngn av toppkedjorna. Oklart om han får fortsätta i Luleå och smålänning.

Känns som han har gjort sitt, anser jag iaf

Jag tror absolut han är kapabel till att göra 25 mål och sammanlagt upp emot 50 poäng i Allsvenskan. Kanske ännu mer. Men en spelare som öser in 17 mål i grundserien för ligans sämsta lag går inte obemärkt förbi. Jag räknar med att lag både i och untanför Sverige kommer lägga bud.

Dessa hade jag velat se kommande säsong.

eliteprospects.com/player/5 … jalmarsson

eliteprospects.com/player/6 … is-bourque

eliteprospects.com/player/9 … -rakhshani

eliteprospects.com/player/1 … -thornberg

eliteprospects.com/player/162177/filip-ahl

eliteprospects.com/player/1 … astian-dyk

eliteprospects.com/player/3 … k-axelsson

Hv71 skulle satsa för att ta oss upp igen. Då kan man inte satsa skrot. Men det är ju Hult som verkar ska vara den som ska bygga ihop en trupp igen och då har jag inga höga förväntningar.

Kan vi komma överens om att skriva ut namnen på spelarna vi länkar till på elite prospects etc?

Jag är nyfiken på vad ni tycker, men jag är inte så intresserad att jag måste gå in på varje elite prospect-sida.

Det blir lite mer flyt i trådarna om man slipper klicka sig iväg. I just Frippe-borås fall ser man ju vilka spelare det rör sig om, men i vanliga fall är det inte alltid så enkelt.

Byter namn på denna tråd för att få enhetlighet

+1 och +1. Ingen skugga ska falla över trådstartaren, men känns så skööönt att ordningen är återställd :smiley: