Silly season 22/23: Spelardrömmar

Om vi går upp så skulle jag vilja se en backsida så här nånting.

Fantenberg - Pilut
Almqvist -ny
Andrae - ny
Sjöholm

De två nya behöver vara lite fysiska och defensivt lagda. Helst Borgman men omöjligt känns det som efter han gick till fiskrensarna.
Borde inte Fantenberg vara möjlig?

Om man ser topplagen i shl backsida så måste vi ha en så gott som ny backsida om vi ska ha en chans att konkurrera på en topp 6.
Kanske att sikta för högt ett första-år. Fast vi borde ha pengar till det.
Borde finnas utvecklingspotential i Sjöholm.

Fantenberg kan du glömma, han är Frölundait. Jag vill inte se honom i HV-tröja heller.

Han kommer mest troligtvis hamna i Schweiz, efter han lämnat St. Petersburg. Men om HV71 går upp och alla icke ryssar lämnar KHL, så är min dröm att återse Mikko Lehtonen i HV. Skulle utan tvekan var en av SHL’s bästa backar.

Så min dröm att HVs backpar ser kanske ut så här:
Lehtonen-Andrae (perfekt att ha mikko som mentor)
Pilut-Almqvist
Sjöholm-Ny
Torp

Förmodligen fullständigt orealistiskt med tanke på långt kontrakt med Frölunda.
Men Andreas Borgman har kommit tillbaka till Shl och är Över jävligt bra.
Vilken dröm det hade varit och se honom spela i HV71 igen.

Borgman har alltså kontrakt med Frölunda till 25/26. Säkerligen inkl. diverse outs, men tjugofem/tjugosex. Lehtonen får gärna komma hit. Alltså gäääääärna. Äter istid och dominerar i KHL (29min/match), även om det såklart är högst klandervärt i det stora hela. Tyvärr knackar nog Schweiz på Mikko-dörren mer högljutt än samtliga SHL-klubbar.

Hoppas på Pilut, Almqvist, Andrae och dyr tvåvägare bredvid Andrae som vår topp-4. Vad som händer i tredje backpar spelar ingen större roll. Kanske Sjöholm och Grahn från KIK (honom gillar vi skarpt). Kanske Söderberg, om han fortsätter vara Persson återfödd, och Grahn. Vill ha en tydlig topp-4 och bakom dom rum för utvecklingsbara spelare att rygga tidigare nämnda 4a. Blir trångt för den typen av utvecklingsbara spelare om vi är “fast” med Ytterell, Torp, Bertov och Bohm. Eller så gör kanske marknaden att spelare som egentligen är för bra för tredje backpar kan tänka sig just tredje backpar med lön därefter. Isåfall är det spåret det givna.

Vågar man drömma om Pilut, Almqvist, Peterson, Joensuu, Tedenby till nästa säsong? Beroende på om vi går upp förstås.

Vi får inte glömma Donovan. Tyckte han gjorde det överjävligt bra den korta tid han var här. Han och Lehtonen är de två backar som gjort störst intryck på mig i HV-dressen på senare år.

Vad tror ni om en återkomst för Sebastian Strandberg till oss om vi tar oss tillbaka till SHL? Hans kontrakt med djugårn går ut efter kvalspelet.

Visingsökillen fick aldrig riktigt till det i HV, lämnade efter säsongen 14/15 för ECHL och danska ligan, innan Djurgården plockade upp honom och utvecklade honom till en ledande SHL-spelade som producerat bra med poäng i fyra raka säsonger.

I mina ögon en perfekt center för andrakedjan mellan två andra HV-killar, typ Petersson och Teden :smiley:

Edit: fint lag med HV-produkter om Strandberg, Tedenby, Peterson, Almqvist, Pilut (och varför inte värva hem Brännström från Luleå och Sandberg från SAIK?). Säkert glömt någon, men dessa plus att befintliga lirare följer med upp vid ett eventuell avancemang. Vore inte det lite ballt? Dessutom hade alla gjort det bra i SHL.

basse har jag propagerat för under massor av år. Han vore en kanon-värvning!

Strandberg är bra men inte för en 1-2 kedja om vi vill nå toppen!
En 3:e center hade han varit klippt och skuren för. Men hoppas Hv71 har högre mål en så när man jagar 1-2 center för SHL mått… om vi går upp!

Toppen skall vi nog inte sikta på förren om 3-4 år om vi går upp iår. Det tar tid att bygga om denna organisation, nästa år får vi satsa på att undvika kval, säsongen efter slutspel, säsongen därefter topp 6-4 sen kan vi snacka om utmana om guldet igen. Vi har otroligt lång väg att gå och snabbfix kommer inte fungera

Klart man ska sikta högre än hålla oss kvar! Tror inte på att värva för att hålla sig kvar. Man måste spänna musklerna direkt.
Annars är risken stor att vi blir nya Leksand som inte åkt upp och ner som en Jojo!

Wernblom hade varit fint till nästa säsong.
Bra ålder och otroligt jobbig att möta.

Med spelarflykten från KHL, tror ni inte Mikko Lehtonen kan vara en realistisk värvning om vi går upp?

Lehtonen bör vara prio ett att lasta pengar på om vi går upp (tsm med en matchvinnarmålvakt). Gör inte om misstaget att stå med en för svag backsida!

Robin Kovaç har svårt att ta en plats i ett slutspelslag som Örebro.
Detta är en spelare jag mer än gärna hade sett i Hv71 nästa säsong. Speedig och frejdig och en spelare jag förknippar med mitt gamla Hv71.
Har visserligen kontakt över nästa säsong men frågan är om parterna kommer överens att bryta det.
Helt klart en drömspelare att vara en pusselbit i ”återkomsten”.

Kovac har skillsen men jag skulle aldrig vilja se honom i HV. Otroligt pissig attityd mot medspelare och incidenter titt som tätt. Bara läsa om spekulationerna kring petningen i mötena mot Luleå, det är ingen som helst sportslig grund till dem, det är ett som är säkert.

Har hört lite olika saker av för varandra oberoende källor.

Min centerdrömm nästa år
L Andersson
K Stenlund
D Gustafsson
Matson

Behåller gärna Powell men han kanske kan spela forward.
En kille som har potential att nå högre höjder. Tror inte han har nått sin fulla potential.

Vesel är jag däremot mer tveksam till då han faller ur matcher mellan varven. Men hade önskat att hans lägsta nivå vart lite högre för han har enorma skills.

Matson i en 3:e kedja hade jag inte tackat nej till.

Men visst hade drömmen varit Gustavsson- Stenlund men det kan vi glömma.

Elias Andersson har jag läst men tror säkert Frölunda vill ha med ett ord där och då är jag tveksam om han väljer Hv före dem ifall han kommer hem.

Ger mig inte när det gäller Kovaç. Att man haft en taskig attityd i Örebro innebär inte att man har det i andra klubbar. Vem fan hade inte haft en taskig attityd i Örebro! Ta Karalahti som alla spottade galla åt när vi värvade han men vilken succé han gjorde.

Sen har vi ju vår Joensuu som hade varit grymt att få hem tillsammans med Petersson och Tedenby och förlänger med Kelleher!
Det vi behöver mest just nu är ju klassbackar och då hade ju Pilut och Almqvist smakat mumma och så kryddar vi dessa med Lehtonen. Sen kan vi ha kvar Torp och Billins samt Andrea och Sjöholm. Resten kan skeppas till Allsvenska klubbar. Vilken backuppsättning man hade haft!

Bertov, Ytterell, Bohm och Söderberg och Norrbe får leta nya klubbar.

Ser hellre en förlängning med Vesel än Powell. Det på grund av att jag upplever Vesel som än bättre tvåvägscenter än Powell. Om vi går upp i SHL ser jag Vesel som en bättre tredjecenter än Powell. Matson får spela fjärde.

Och vad gäller Kovacs ska han givetvis aldrig spela här. Det finns ju en anledning till att han är bortplockad…