En modern back kan vara lite spetsigare i ena zonen men också klara av den andra zonen väldigt bra. Då handlar det om hur han utnyttjas.
Andrae ansågs som en offensiv back i SHL och kommer antagligen slipa på sin defensiv och bli en stabil tvåvägsback i NHL.
Det kommer alltid finnas roller där man får ta ett större ansvar i specifika zoner och special teams. Men nog går modern hockey åt att du ska kunna hantera alla zoner på ett bra sätt.
Så är det. Tiden där en utpräglad defensiv spelare som är grym på att stångas framför eget mål, men spelar med en klubba man kan tro saknar blad är sedan länge förbi.
Vet inte hur realistisk tanken är, jag förstår att man baserar en åsikt/tanke på trådens titel. Att man leker med en total fantasi.
Intressant att se hur det skulle gå med ett lag fullt av jättebra tvåvägsspelare. Och som nämnt via exempel så kräver tanken/åsikten att vi kan värva ihop 20 olika lags Franchise-spelare
Men då blir jag mer frågande om en eventuell succe beror på att man värvat tvåvägsspelare eller om det beror på att man har ligans 20 skickligaste spelare.
Vore rätt modernt tänk ändå. Samla in Saudipengar och köpa loss allt.
Nåja, det är en utopi. Framöver fantiserar jag om olika rollspelare, offensiva/defensiva spetsar och egna produkter och en ledande franchise-spelare
Kanske en sjuk spelare att lägga i drömtråden men Bagenda går på mål, kan skjuta när läge uppstår och skapar utrymme för sina kedjekamrater.
På många sätt har vi spelartypen i fjärdekedjan men om vi vill behålla den intakt och få ihop fler fungerande kedjor tror jag Bagenda skulle kunna vara saltet som lyfter de andra smakerna.
Toppkedjorna är överlastade med spelare som håller i puck för att skapa lägen vilket gör att tempot dras ner.
Bagenda hade säkert gjort en del nytta ja men vi har redan flera spelare som är av den kvalisorten. Stakkestad och Lindbeck är på liknande nivå men har svårt att ta en plats. Tror Bagenda hade mött ett liknande öde. Hade vi inte haft varken Stakkestad, Lindbeck eller Hansson hade jag mer än gärna tagit in Bagenda.
Undrar om inte Lausanne hade förväntat sig mer av en så dyr import som Pilut? 3+5 på 21 matcher. Eftersom detta är drömtråden så drömmer jag om att se Pilut, Borgman och LaLeggia i HV71 igen. Helst tillsammans.
Hade varit en skaplig Top 3 på backsidan.
Tänk:
Pilut - LeLeggia
Strålman - Borgman
Seppälä - Sjöholm
Hehe skulle bli skapligt dyrt ![]()
Tänk att guldåret hade vi
Erik Brännström - Borgman
Pilut - Lehtonen
Almqvist - Reese
Persson - Berglund
Niklas Hansson
Skaplig backsida eller?
Det där är ju helt sjukt när man tänker på det.
Okej skulle man satt Kaski och Strålman i ett backpar så hade det varit “onpar” med något av topp 2 backparen från guldåret. Men sen då ? Vem kan mäta sig med någon av dom där sen ? Det är klart Nardella tycker jag är underskattad faktiskt, han kan lätt mäta sig med Almqvist, Reese osv…Men fter Nardella så finns det fan ingen som man mäta sig. 3 backar kan mäta sig med backarna från guldåret, ganska tragisk känsla får man då
Stakkestad och Hermansson är inte alls på samma nivå som Bagenda.
Lindbäck är närmre men har sämre skott. Anledningen till att jag inte vill flytta Lindbäck är att hans kedja fungerar bra i dagsläget.
Vet inte om vi har någon stor, stark och snabb pjäs bland juniorerna men det är vad jag tycker saknas i toppkedjorna. Sandpapper och förmågan att trycka sig in på mål (handlar tyvärr inte bara om vilja).
Spelaren som saknas är väl det som Tikka värvades för.
Man bör kanske ha i åtanke att den backsidan vi hade 2017 var genombrottsår för Pilut, Borgman och sedan också Hansson och Brännström. På det en stagnerande Persson och Berglund. Men oavsett en grym backsida som hade det mesta man kan önska och lite därtill ![]()
Känns inte Mårtensson (sportchef) och Kimby (tränare) från Almtuna som ett fräscht alternativ till nästa säsong? Inga gamla avdankade tränare och sportchefer. Utan två som kan fortsätta att utvecklas samt har ett modernt hockeytänk.
Jo, helt klart. Dock verkar det som att Mårtensson väljer mellan DIF och LHC, tyckte mig läsa det igår.
Spännande namn, Kimby känns på uppgång.
Dock tror jag att dom landar i Djurgården. Kimby har jag för mig att jag läst att han och familjen inte vill flytta så tror han blir kvar däruppe tyvärr.
Men Filanders kontrakt går ju ut nästa säsong! Det är en ändå en tränare som är intressant!
Råkar va i Tampere o ska kolla på tre kronor schweiz . Nån jag ska scouta?
En tung sniper. ![]()
Du får gärna kolla lite extra på Mirco Müller(Om han spelar, han står med på eliteprospects iaf
), nyfiken på hur han ser ut, var en stor talang för San Jose en gång i tiden
Kom igen nubben en till förkastad spelare från Timrå att värva
He he, klockan klämtar Nubben, kommer du att kunna motstå Juolevi?, Finne och nyss spelat i Timrå, tick tack, tick tack….
Pissdålig i leksand