Slutspelet 16/17

Tror vi skulle ha en hygglig chans att slå ut ZAIK. Mardrömsmotståndare är Malmö som vi har fruktansvärt svårt mot. Skulle vi möta dem så är det en ganska stor risk att vi ryker i kvarten på nytt.

Det som talar emot semifinal är att det är 1 veckas uppehåll o hv förlorar nästan alltid de 2 första matcherna efter uppehållet, det är min stora oro. Sen PP måste bli bättre

Haha efter att läst en del kommentarer så har vi nog problem med alla top 8 lag. Att vi ligger 3a är bara en slump. Växjö är ju bästa laget, Linköping hittar alltid vägar o vinna mot Hv. Frölunda vann ju guld förra året. Brynäs har riktigt bra offensiv. Skellefteå kommer ju vakna till liv nu och vara lika dominant som alla senaste åren. Färjestad har ju en defensiv som kan stänga alla lag. Malmö, med seriens bästa målvakt och vassa forwards.

HV då? En andra målvakt som bara ligger 2a i statistiken. Några få målskyttar o väldigt spridda. Vem kan kliva fram liksom? Visst dom har ju släppt in minst mål i serien men det är ju mest en slump. Vilket också gör att de har seriens bäst ±. Men de spelar ingen roll nu :wink:

Nej nu ska jag sluta skämta. Hv har ett bra lag, kanske bästa bredden i ligan. Bra defensiv och en storspelande målvakt. Vi måste se det åt andra hållet och sluta vara nervös över senaste årens historia. Serien känns jämnare än på många år bland top8. Det kommer bli jämna serier där bredden kommer vara viktig. Ikväll får vi se vilket lag som får mardrömsmotståndaren HV71. :sunglasses:

Skellefteå är en drömmotståndare i kvarten. Det är bara att köra en “Pettan” och se till att få matchstraff på Lindström så har de ett ganska vekt lag i fem mot fem. Lägg till turbulensen och osämjan mellan sportchefen och tränare så har du HV 14/15. Det blir inte många som kommer att steppa upp och spela för klubbmärket.
Så hoppas, hoppas att vi får Skellefteå.

Haha höll på att förbereda mig på ett argt svar på din kommentar där, tills jag i sista stycket såg att du skämtade :smiley:
Håller helt med dig om att serien känns jämnare än på många år, vilket i mina ögon bara är positivt. Om några timmar vet vi (typ) vilket lag vi ska bryta kvartsfinalförbannelsen mot! :sunglasses:

Perfekt att spöa skiten ur Färjestad idag och sno andraplatsen så vi får möta dem i kvarten. Då får vi ett psykologiskt övertag som inte går av för hackor. Tänk er 7-0 ikväll trots ett desperat försök att byta målvakt så släpper båda minst 3 mål mot HV och deras defensiv som varit så bra känns helt plötsligt darrig när slutspelet drar igång. Det vore nåt. Hoppas det är så man tänker i laget ikväll och verkligen går ut och öser på som mot Luleå. Börjar nästan tro att det var en läggmatch senast för att spöa skiten ur dem sista matchen på hemmaplan och psyka sönder dem inför vad som komma skall. Hoppas jag har någorlunda rätt.

Tror Fbk ryker mot Djurgården och Malmö slår Luleå dvs vi möter Malmö i kvarten.

Jag bor också i Malmö, men ser det istället som en fördel om Hv skulle möta Malmö.
Vi får se bortamatcher fast istället hemma:)

Vi kommer vinna i bäst av sju matcher mot Malmö med hemmafördel.
Det är jag helt övertygad om!

Ser gärna att DIF slår ut FBK. Både för min egen fördel och för att jag inte kan med FBK.

JPs Patrik Sjöblom om slutspelet. Bra skribent f.ö. OBS, skrivet 9 mars, men ändå läsvärt tycker jag.

“Om HV blir tvåa väntar kvartsfinal mot det bäst placerade laget som tar sig vidare från åttondelen, som kan bli Skellefteå, Färjestad, Malmö, Karlskrona, Djurgården eller Luleå.”

jp.se/article/sjoblom-har-ar … -undvikas/

Håller med om mycket där. Bredden kommer avgöra mycket i ett senare läge i slutspelet :slight_smile:

då blire fbk elr dif i kvarten, vilka vill ne helst ha?

Det lär väl bli Färjestad eller Malmö!!! Djurgården kan det inte bli.

Det blir väl Fbk eller Malmö?

Jag röstar på FBK

Det står mellan FBK och Malmö …
Vinner FBK får vi dem , men skulle DIF ta hem det så får vi istället Malmö …
Känns dock om jag måste välja så tar jag FBK , 9 av 12 möjliga poäng mot dem denna säsong …
Mot Malmö har vi endast tagit 3 av 12 möjliga poäng…

Förlåt tänkte fel

Färjestad känns som ett lag Hv ska slå i bäst av 7. Iallafall störst chans.

Malmö har en bra målvakt och vassa forwards som kan göra stor skillnad. Det saknar Färjestad. :slight_smile:

HV har två bra målvakter och vassa forwards som kan göra stor skillnad… inkl en grym backbesättning… :wink:
Glöm inte ledarstaben som står stark i år!

Kvittar vilka vi får, så starka som vi är i år går vi vidare. Helt annat läge än de föregående åren, stabilt i föreningen och en bra säsong i ryggen. Spelare som blommat ut och stjärnor som levererat. Dessutom skapligt skadefria för tillfället!
Är mycket optimistisk inför detta slutspel!

Nu ska bara våra tigrar på sittplats (Pettan ord) vakna också så blir det fest! :slight_smile:

Det har du ju så rätt i.

Men möter hellre fbk än mif.
Mer spets i mif, men framförallt verkar fbk lite slitet.
Syntes i sista perioden igår, då har de ytterligare en tuff match kvar.
Jag tycker DIF varit bättre än FBK i bägge matcher.
Fbk har en stabil defensiv, men inget mer.

Fbk har dessutom satsat för att nå top6, de kommer inte orka 7 matcher mot HV.

Mif har varit “klara” som 8a ett tag, nu går de på rus, helt utan press.
Fbk har alltid press, åkaut i en kvart är långt från OK i Fbk.

  • att Ryno kan bli avstängd.
    Hmm, undra om Fbk ens kan vinna mot DIF imorgon

Både Christensen och Persson har varit med fullt ut på træningen idag och ær helt skadefria.

Hærlig læsning på JP.

Ikväll avgörs det. Blir det malmö eller fbk.