Slutspelet 16/17

Vill helst inte möta malmö, så hoppas på fbk vinnner ikväll mot djugån.
Malmö har ett rutinerat lag och ganska många slutspelsrävar som är bättre i slutspelet än i grundserien.
Tänker på Rakhshani som plöstligt öste in mål i slutspelet med växjö 2015 när det tog guldet och Hardt vet ju vi själva hur fysiskt han kan spela. Sen med Alsenfelt i målet och det PP som de haft i grundserien så usch.

En mardröm om de blir Malmö!! En MARDRÖM!!

M hellre fbk helt klart

Då blev det FBK. Aningen bättre alternativ än Malmö!

Steen är en väldigt bra målvakt. FBK är tunga att möta och är uppvärmda i en riktigt bra matchserie mot Djurgården. Rätt solida bakåt men något trubbiga framåt.

HV är bättre i varje lagdel dock. Mer genuint lag. Men FBK blir ingen munsbit direkt. Hoppas de är nöjda efter åttondelsfinalen…

Möter mycket hellre FBK än Malmö. FBK har en del spelare som brukar vakna till i slutspelet som t ex Jämtin, Ryno och Gulas men det känns ändå som vi har bra koll på Färjestad och jag tippar 4-1 i matcher till HV.

Är inte helt säker på att Fbk passar bättre än grötsmackarna…Att vi har plusstatistik mot dem betyder egentligen inte ett skit, slutspel är något helt annat. Nu slipper vi Ryno i de 2 första matcherna, alltid ngt! Matchen på lördag blir otrolig viktig, den måste vinnas, betänk då att HV brukar vara lite rostiga efter ett uppehåll. Om man skulle våga tippa så tror jag Hv vinner en stenhård kvartsfinalserie med 4-3 i matcher där hemmaplan avgör.

Ryno är avstängd första två mot HV. Gulas är riktigt på gång efter en svag grundserie. Wikstrand och Holös har definitivt hittat ytterligare en växel. Tror inte det blir en enkel resa på något sätt, tror FBK tar två till tre matcher…

Lider med dif, tycker de vart bortdömda ikväll faktiskt.

Nåja, fbk blir det då.
Läskiga, de hittar sätt att vinna fast de inte spelar speciellt bra.
De har några bra backar och en duktig målvakt, men som någon skrev, lite trubbigt framåt.
Synd att inte någon sänkte JEE, han är framme och spelar tuff vid varje avblåsning.
Mot Kanada i jvm däremot pissade han på sig.

Skulle vara skönt att ta 1a matchen, på Lördag?

Kan bli ett episkt slutspel:
Färjestad i kvarten
Frölunda/Linköping i semin
Frölunda/Linköping/Växjö i finalen

Inga tråkiga matchserier direkt.

Största fördelen med att möta FBK är väl att det är ett riktigt hockeylag med lite tradition. Det betyder att man faktiskt kan förstå att det kan vara så att man tappar ett par matcher. Att förlora mot prutt-percys tragedi till hockeysatsning är otroligt frustrerande och motbjudande. Lite som att förlora mot LHC. Man måste kunna erkänna kvalitet även hos värsta rivalen genom tiderna (fbk).

Med det sagt så skall det naturligtvis bli unterschöööön att tvåla till bk träsko i 4 raka. :smiley:

Tror inte det blir så lätt med 4 raka men visste ska vi slå dem.
Sist vi möttes i kvartsfinal var ju 2012 så lite revansch, även då låg vi före i tabellen och hade hemmaplansfördel.

Här är en artikel från Aftonbladet plus. 16 profiler tippar.

Grundserien är slut. Åttondelsfinalerna är spelade.
Nu drar kvartsfinalerna igång – med några riktiga rysarmatcher.
Läs här vad 16 hockeyprofiler har att säga om slutspurten.
Lasse Granqvist & Sanny Lindström
Lasse Granqvist & Sanny LindströmFoto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
✓ Lasse Granqvist, programledare och kommentator C More
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Svårt att säga, det är ett ovanligt öppet slutspel. Men det är klart att när fjolårsfinalisterna möts redan i kvartsfinal så är det en matchserie som smakar extra. Men samtidigt, jag ska själv till Jönköping på lördag på HV71–Färjestad. Och det är ju två lag som över historen inte gillar varandra. Den är inte så dum den heller. Och jag tror Växjö kan få problem med Malmö, och Linköping och Brynäs är två positiva lag. Men om fjolårsfinalisterna möts i kvartsfinal blir det mitt svar.
Vem blir slutspelets MVP?
Ofta är det ju en målvakt, den målvakt som kliver fram. Men jag är förtjust över att se genombrott, och detta kanske var ett genombrott redan i fjol, men Joel Eriksson Ek i Färjestad tar nya steg hela tiden och är extraordinär. Jag tycker han blir lite bättre varje gång man kollar extra på vad han gör. Med det sagt, jag tror Färjestad är några att titta på.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Tycker det känns mycket lättare att säga vilka som få det knepigt längs resan. Så det känns jättesvårt att säga, det var länge sedan jag kände att det var så här öppet inför ett SM-slutspel. Så jag vill vänta med det tills vi vet vilka fyra lag som går till semifinal, så tar vi det då.
✓ Sanny Lindström, expert C More
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Det är svårt att ta ut en. Men det är klart att finalserien från i fjol sticker ut lite (Frölunda–Skellefteå). Två riktigt bra lag de senaste åren som möts redan i kvartsfinal. Svårt att ta ut en, fyra bra kvartsfinaler, men Frölunda–Skellefteå sticker ut.
Vem blir slutspelets MVP?
Det tror jag blir Simon Önerud i HV71. Han är en spelare som inte fått de stora rubrikerna. Men han är oöm, stor och stark, gör mål, gör poäng och kan spela alla typer av situationer. Han kommer få sitt stora genombrott för den breda massan i det här slutspelet.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Det blir HV71. Jag tycker nog att de egentligen varit det bästa laget tillsammans med Växjö. De har en högstanivå som är nästan högre än de andra lagen, de har en fart som få lag kan hantera. Och de har en större bredd än de haft tidigare år. Får de bara ordning på sitt power play-spel, där det onekligen finns mycket kompetens, så blir de svåra att ha att göra med.

LÄS OCKSÅ
Experterna: Han blir hjälte i Daladerbyt
Marie Lehmann & Emil Kåberg.
Marie Lehmann & Emil Kåberg.Foto: Bildbyrån
✓ Marie Lehmann, programledare SVT
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Tycker det är jättekul att det är igång, och bara de bästa lagen kvar. Så jag ser fram emot allt. Men Frölunda–Skellefteå lite extra, att de möts så tidigt.
Vem blir slutspelets MVP?
Jag hoppas och tycker det skulle vara roligt om det blev Oscar Möller. Med den säsong han haft och så bra han är. Han och Lindström kan komma igång. Man unnar honom det, och att han kan lägga undan allt det tunga som varit.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Borde bli HV71 eller Växjö som varit bäst på slutet av säsongen. Växjö visar långa stunder att de inte har några svagheter och är det bästa laget. Så jag tror på Växjö, de är bäst.
✓ Emil Kåberg, materialförvaltare i Örebro
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Växjö–Malmö. Jag tror att det blir en skräll där och att Malmö vinner. Om Malmö får det att stämma är de vassa.
Vem blir slutspelets MVP?
Oscar Alsenfelt, målvakt i Malmö.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
HV71. De har blivit bättre och bättre och har en jävla fart.

LÄS OCKSÅ
Wennerholm rankar: Klubbarna som berör mest i svensk hockey
✓ Lars-Gunnar Jansson, expert Radiosporten
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Frölunda–Skellefteå ser jag mest fram emot. Giganternas kamp.
Vem blir slutspelets MVP?
Nästan en omöjlig fråga, men jag tror det blir Joakim Lindström i Skellefteå. Han är SHL:s bästa spelare. Både offensivt, defensivt och målskyttemässigt. Allting. Han är fulländad.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Jag säger Växjö. Ett otroligt välkomponerat lag. En lagmaskin som Sam Hallam fått ihop väldigt bra, plus att de har spetskompetens och målskyttar. Så de blir svårslagna.
Jonathan Dahlén & Harald Lückner.
Jonathan Dahlén & Harald Lückner.Foto: Bildbyrån
✓ Jonathan Dahlén, forward i Timrå
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
HV71–Färjestad känns som ett hett möte. De har lite historik.
Vem blir slutspelets MVP?
Jag väljer en outsider: Emil Pettersson i Växjö. Han har varit väldigt duktig sedan han kom hem till Växjö.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Växjö. De känns stabila och stjärnspelarna levererar.
✓ Harald Lückner, expert C More
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Det är klart att Frölunda–Skellefteå sticker ut. Det är de två giganterna de senaste sex-sju-åtta åren som möts redan i kvarten. Det går inte att komma ifrån.
Vem blir slutspelets MVP?
Jag tror att Joacim Ericsson, målvakten i Växjö blir det. Han kommer ligga till grund för att Växjö vinner SM-guld.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Jag tror Växjö. De har visat att de var bäst under 52 omgångar, och de blev bara bättre och bättre ju längre säsongen gick. De har fått ihop ett komplett lag med alla pusselbitar. Och de har fått vila lite nu, och har en tämligen enkel kvartsfinal, tror jag, så de behöver inte slita så hårt för att ta sig fram till semifinal. Till skillnad mot Frölunda och Skellefteå som kommer pumpa livet ur varandra.
✓ Mike Helber, expert C More
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Frölunda–Skellefteå. Två av de bästa lagen de senaste fem-sju åren som möts redan i kvartsfinal. Två lag som tippades högt upp i toppen men kanske inte presterade fullt ut. Kommer bli en otroligt jämn serie.
Vem blir slutspelets MVP?
Det blir Dennis Everberg. Han spelar i det bästa laget med det bästa spelarna runt sig. Och han är en kille som kommer avgöra någon match i sudden under slutspelets gång.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Växjö kommer bli det. De är det bästa och mest kompletta laget.
Per-Åge Skröder.
Per-Åge Skröder.Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
✓ Per-Åge Skröder, forward i Modo
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Frölunda–Skellefteå. De har bäst hockeykvalité, det tilltalar mig.
Vem blir slutspelets MVP?
Frölundas back Henrik Tömmernes.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Frölunda. Jag gillar sättet de spelar hockey på. Frölunda och Växjö har varit bäst, men jag tror att Frölunda tar hem det.
✓ Anton Hedman, forward i Luleå
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Just nu är jag så besviken så jag vet inte om jag orkar se på slutspelet.
Vem blir slutspelets MVP?
Chris Abbott i HV71.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Det känns som jämnare än på många år, men jag tror att HV71 tar hem det. De har sett starka ut på sistone.
✓ Kristofer Ottosson, expert Radiosporten
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Frölunda–Skellefteå. Tycker de byggt upp en lite rivalitet och stött på varandra mycket i slutspelet de senaste åren. Kanske de två bästa klubbarna de senaste fyra-fem åren och möttes ju i final förra året. Jag tror att det finns en lite rivalitet, och det finns mycket profiler. Så det blir mycket kamp och mycket skicklighet.
Vem blir slutspelets MVP?
Det ska gärna vara någon som går långt. Jag tror att det blir Ted Brithén i HV71. Jag tycker han är duktig både offensivt och defensivt. Han spelar i ett lag som jag tror kommer gå långt, vilket är viktigt, så vi får se mycket av honom.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
HV71 gissar jag på. De har utvecklats under säsongen. De har haft, framför allt, ett försvarsspel som varit fantastiskt på slutet, vilket överraskar mig lite. Jag ser dem mer som ett lag med fantastiska forwards. Så deras stigande formkurva och utveckling kombinerat med ett väldigt bra försvarsspel blir nycklarna.
✓ Alexander Urbom, back i Djurgården
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Frölunda–Skellefteå. Två bra lag som var i final förra året. Det kommer bli jämnt, jag skulle nog säga 50/50.
Vem blir slutspelets MVP?
Jag är dålig på att tippa. Jag kommer inte på någon som skulle vara solklar… Sen är det klart att det finns vissa toppspelare, som Joakim Lindström (Skellefteå) och Oscar Möller (Skellefteå). De har stor potential.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Jag får vara tråkig i mina svar, men jag vågar inte säga något. Det finns många bra lag i slutspelet. Ingen solklar favorit.
✓ Joachim Rohdin, forward i Karlskrona
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Linköping–Brynäs. Två lag som jag själv har spelat i. Tror att Brynäs går vidare till semi.
Vem blir slutspelets MVP?
Joakim Lindström (Skellefteå). Han har varit riktigt bra hela säsongen.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
HV71. De har varit bra i alla matcher i serien. Har ett intressant lag med en bra helhet.
Marcus Weinstock & Anders Eldebrink.
Marcus Weinstock & Anders Eldebrink.Foto: Bildbyrån
✓ Marcus Weinstock, forward i Örebro
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Skellefteå–Frölunda. Ett hett möte som kan bli riktigt jämnt.
Vem blir slutspelets MVP?
Simon Önerud (HV71). En allround spelare som alltid är viktig för HV.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
HV71. De har ett intressant lag. Defensiva pjäser varvat med bra forwards, så det är helheten.
✓ Anders Eldebrink, tränare i Rögle
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Skellefteå-Frölunda. Två lag som spelar fartfylld hockey. Det kommer att bli en tuff kamp.
Vem blir slutspelets MVP?
Joakim Lindström (Skellefteå). Seriens bäste spelare. Kan avgöra matcher på egen hand och är guld att ha i laget.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Skellefteå. En liten outsider, men jag tror att de kan komma nu när Möller (Oscar) är tillbaka.
✓ Johan Olofsson, forward i Leksand
Vilken kvartsfinal ser du mest fram emot?
Skellefteå–Frölunda. Två av de skickligaste lagen i serien, finalister i fjol. Tror att Skellefteå tar det, ”Jocke” Lindström och Möller (Oscar) är bäst i serien.
Vem blir slutspelets MVP?
Joakim Lindström. Han är överläges bäst i ligan. Har varit grymt bra och kan bli otroligt viktig. Sen fick han ju ”Guldhjälmen” också, med all rätt.
Vilket lag blir svenska mästare i vår?
Växjö. De har sett jäkligt bra ut och har stor skicklighet i laget. Vann ju serien och lär ha med sig självförtroende efter det.

Intressant att så många spelare tror på HV.

Även Uffe Bodin på hockeysverige tror på HV71, i en final mot Växjö.

Silverköping-Brunäs 0-5 just nu. Blir inte mycket bättre :smiley:

du skall inte räkna bort dem än :stuck_out_tongue:

Intressant är oxå att ingen i ovan tips nämner silverköping :laughing:

Nu hoppas jag inte HV-lirarna läser detta å får vattenskalle…

Näe… glöm inte säsong 12/13 när Hv slog Lhc med 6-0 i första kvarten men torska med 1-4 i matcher…

haha fast ändå gött att de får storstryk på hemmaplan.

Jävla tråkigt med Ullström MEN som jag skrev i matchtråden jag tror faktiskt detta kan ha potential att göra laget bättre om nu Christensen vaknar till liv, vilket jag faktiskt tror att han kommer göra nu.

Säg också att Abbot får spela imorgon och också vaknar till liv, han är ju en klassisk slutspels lirare enligt mig.

Jag tror faktiskt detta kan stärka laget.

Christensen på spelhumör och han är SHL´s bästa offensiva center

Abbot på spelhumör, riktigt grym slutspelscenter som är sådär lagom ful och grym tekare.

Men fatta mig rätt jag sörjer Ullström men jag är inte lika hopplös över det som andra.

Önerud-Christensen-Thörna är den första kedja jag önskat mig hela säsongen och jag tror även den har god potential att jaga bort PP spöket