Slutspelet 16/17

Tråkigt med ullström. Men vi har fortfarande ett slagkraftigt lag om Christensen kommer igång och hade några bra tendenser senast. Och abbot i fjärde med Bengtsson och Stenlund är faktiskt bättre än Christensen i fjärde med tanke på typen av spelare. Tror abbot vill visa man gjorde fel o peta han. Abbot kan vara en jobbig jävel och hans tekningar i viktiga lägen kan vara avgörande, gjordes ju två mål direkt efter hans tekning i slutet av säsongen.
Han är bra i BP och grym grovjobbare och han var på g mot slutet tyckte jag

Håller med, enda orosmolnet med Abbott är övertändning, var ju nån match där han varit petad och kom tillbaka, helt onöding utvisning vid första bytet typ.

Ja våra tekningar måste vi göra något åt. Från dryga 57% i offensiv zon i serien till ca 41,5% nu mot FBK och då har FBK en medioker statistik på tekningar i serien. Det blir ett jobbigt slutspel om vi, så pass ofta, ska börja med att jaga pucken.

Malmö leder med 3-1 i matcher, om vi vinner, spelar vi semi mot sämst placerade lag i serien va? eller har jag fel?
Tar hellre dem än brynäs, linköping, frölunda eller saik.

Ja, så länge Växjö förlorar så möter vi det sämst placerade laget

Malmö är ett otäckt lag att möta och spelar med ett ruskigt självförtroende just nu. Malmö har kanske seriens bästa målvakt, stark defensiv med Welch i spetsen, bra powerplay och matchvinnare som Hardt, Thuresson, Rakshani, Händemark, Filppula och Alvarez. Rakshani verkar vara i sitt livs form. De är lika bra hemma som borta och har dessutom ett spel som passar oss väldigt illa. Malmö kan bli det första lag efter HV att sluta åtta i serien och vinna SM-guld. Vill undvika Malmö till varje pris så jag hoppas Växjö vänder på det här.

Malmö känns oroväckande starka, förhoppningsvis kan Växjö göra det till en lång serie, samtidigt har även SAIK hittat slutspelsformen nu med Möller tillbaka…känns svårt vilka än HV kan få möta i semi.

SAIK kan vi väl inte få i en semi under några omständigheter? Och det känns rätt skönt faktiskt.

Ah stämmer, vi kan inte få Saik i semi.
Vi får Malmö om de slår ut Växjö
Vi får Brynäs/LHC om Växjö vinner.

Precis! :slight_smile:

Saik var helt sanslöst bra igår.
HV-Malmö
Brynäs-Saik
Så hoppas jag att semifinalerna kommer att se ut.
Sedan hoppas jag på HV-Brynäs i finalen

Som sagt väldigt långt dit men drömma kan man ju.
Edit va tråkigt att Frölunda och Växjö ligger under med 3-1 :laughing: :sunglasses: :smiley: :unamused: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :stuck_out_tongue:

Som det ser ut nu så är det Malmö vi kommer få äran att krossa i semi.
Dom spelar bra och har det gott ställt på framförallt MV-sidan. Dom har hittat ett sätt att slå Växjö.
MEN! Vi är bättre, vi har ett bättre grundspel, mer spets och tyngre bredd. :smiley:

Precis samma sak säger kommentatorerna och experterna om Växjö.
“De är bättre, mer spets, bättre grundspel, att Växjö är ett bättre lag”

Men Malmö vinner ändå, de spelar enkelt, snabbt och rakt.
De är effektiva också.

Klart vi kan slå Malmö, men de är i topform just nu.

HV ser sjukt statrka ut i år men… Jinxa för fan inte nu! :smiley:
Låt oss vinna 4 matcher mot FBK först innan vi börjar diskuterar något annat…

Hur ofta får man chansen att möta ett lag som kom 8 i grundserien i en semifinal? Jag tar det laget alla dagar i veckan.

Som det ser ut nu så ryker alltså Växjö Silver och Glennlunda redan i kvarten, OM det blir så, så bör ju HV vara hyfsat favorittippat till att plocka hem bucklan. Även Chips-Arto nämnde ju igår att han såg HV som favoriter, det är lätt att vända kappan efter vinden :slight_smile:. Jag tror på en final mellan Saik och HV.

Håller normalt sett med, men jag vet i katten om jag ser Malmö som ett lag som kom 8a pga sin kapacitet. Det var en rekordjämn serie i år, och vill minnas att Malmö ledde den en bra stund och radade upp segrar, sen kom skadorna. Hade dom kunnat spela ordinarie trupp, som nu, så tror jag deras placering hade varit betydligt högre än den blev. Med det sagt så möter jag ändå hellre Malmö än Växjö, vi verkar alltid lyckas hitta något sätt att torska matcher mot Växjö oavsett matchbild. Och när vi inte gör det så har domarna fixat det istället.

HV kan inte ställas mot Växjö i semin. 1an och 2an kan mötas först i finalen.

Det känns väldigt positivt för HV att samtliga övriga slutspelsserier drar ut på tiden och sliter på lagen.
Bästa scenario känns som att Växjö - Malmö går till 7e match där Malmö vinner.

Nej det vet jag, men nu snackar jag om just en eventuell final. Vinner Malmö så är Växjö väck, och det är nog det laget jag minst gärna möter i en eventuell final.