Slutspelet 16/17

Slutspelet närmar sig. Vilket lag hoppas du att vi får möta i kvartsfinal?
Med endast fyra omgångar kvar är det oerhört jämnt i toppen. HV kan sluta allt från etta till sexa.
Beroende på vilken placering vi slutligen når kan vi få möta i stort sett vilket lag som helst i kvarten.
Ja, vi kan tvingas möta i nuläget förstaplacerade Växjö eftersom vi och dom KAN sluta fyra respektive femma.
Det kan även visa sig att vi i en kommande kvart ställs mot nuvarande elvan Djurgården eftersom vi KAN vinna serien och de KAN hanka sig vidare till en åttondels och därefter en eventuell kvart.

Detta till trots valde jag att lägga fokus på de motståndare som jag anser det vara störst sannolikhet att vi ställs mot dvs från andraplacerade Linköping till åttan Malmö.
Tog mig friheten och räkna på hur det gått mot respektive lag under säsongen.

Linköping 1 2 1 (en förlust och en vinst på öt/straffar) 6 poäng
Frölunda 0 1 3 (vinst i öt) 2 poäng
Brynäs 2 1 1 (en förlust på öt) 7 poäng
Skellefteå 2 1 1 (en förlust på öt) 7 poäng
Färjestad 2 0 0 (endast mött FBK två ggr än så länge) 6 poäng
Malmö 1 0 3 3 poäng

Varsågod, nu är det fritt fram att spekulera.
Rösten är fri.

Mot Malmö har vi släppt in 17 mål på 4 matcher och bara tagit en seger och då stod inte ens Alsenfelt i mål så mardröms motståndare är definitivt Malmö.
Hoppas på Färjestad eller Saik i kvarten.

Tabellen just NU

1 VLH 48 45 94
2 HV71 49 47 92
3 FHC 49 25 91
4 LHC 49 18 90
5 BIF 49 31 87
6 SKE 49 11 86

VLH tar 12 p till Örebro x2 LHC KHK
HV tar 6p till FBK x2 Lule
FHC tar 3 p till Rögle SKe LHC
LHC tar 6p till FHC BIF VLH
BIF tar 6 p till LHC LIF KHK
Ske tar 9 p till KHK FHC DIF

Så vinner HV båda sina hemma matcher så tror jag andra platsen är klar

Tror SHL slutar så här

1 VLH 106
2 HV71 98
3 LHC 96
4 SKE 95
5 FHC 94
6 BIF 93

Kollat lite statistik øver hur poængproduktion ser ut i andra lag.

De som liknar oss med många producerande spelare ær: Brynæs, Væxjø och Malmø.
Det ær lag jag vill undvika, dær øver 10 spelare kan blixtra till.

Sedan har vi 2 lag som ær beroende av 2 kedjor som producerar: LHC och Indianerna.
Kænns lite bættre.

Resten av lagen ær beroende av førsta kedjan och har inga andra alternativ.

Mycket möjligt, Frölunda möter LHC i sista omgången så god möjlighet att komma tvåa.
Svårt att vinna grundserien då Växjö har ett ganska lätt schema framför sig med dubbelmöte mot Örebro.
Om HV kan fixa andra platsen så ser det ut just nu som att vi får Färjestad/Malmö i kvarten (om de fixar åttondelen).

Malmö har dubbelmöte med Djurgården nu och kan komma bli avgörande vem som kommer 7:a när FBK och Malmö möts i näst sista omgången.

Intressant resonemang! Samtidigt har vi haft svårt för LHC och lätt för Frölunda (spelmässigt).

Är personligen “livrädd” för att det blir måsarna då jag som bosatt i Malmö vet vad en ev förlust mot dom skulle innebära…

Elr vad en vinst innebär

Vi har ff en stor chans att knipa andraplatsen.
Då Frölunda har Saik och LHC dom 2 sista matcherna
LHC har i sin tur Frölunda i sista och Växjö på tisdag.
Jag tror att vi kommer topp 3.kommer således att bli antingen Saik, FBK elle Brynäs i kvarten. Tror ej Malmö klarar att ta in sex poäng på FBK. Tror vi har hygglig chans mig alla dessa lag.
Finns bara 2 mardrömsmotståndare egentligen. Malmö o LHC men dessa kommer vi ej få möta förrens eventuellt senare i slutspelet.

Nu hoppas vi på andra platsen gott folk.

Nästa så man hoppas vi möter SAIK så svårt som vi hade att tagga till mot Färjestad senast. SAIK har vi varit bra alla matcher men förlorat någon ändå. Men dem tar vi i kvarten det är jag säker på även om det kan bli ganska jämnt och tajt. Färjestad verkar bli lurigare. Dem möter jag helst inte om jag får välja SAIK istället. Malmö är värsta tänkbara motstånd.

Bra tråd Fylke74 och måsarna var ett nytt spännande namn.

Håller inte med om träskodansarna som spelade mycket bra senast, där deras målvakt gjorde sitt livs match.
Finns möjligheten, förutom Rögle så väljer jag Färjestad. Mälmö, som du säger är värsta tänkbara motståndet.
Jävligt märkligt annars. Var ju ett sketlag som vi klappade relativt enkelt innan.

Kommer bli flera luriga kvartsfinaler, personligen var jag inte imponerad av Fbk trots att de slog oss senast, men vill jag möta dem i kvartsfinal? Hade jag fått välja fritt hade jag nog valt Brynäs, Malmö Skellefteå och Linköping känns livsfarliga, Alsenfelt i Malmö kan ju stänga en match totalt. Sen är ju frågan vilket/vilka lag som kan utmana HV i en lång matchserie, vi har fortfarande sparkapital i flera spelare och framförallt PP som inte skrämmer ngn just nu (har möjligen sett ngt bättre ut det senaste). Sen har vi målvaktsfrågan i HV, håller Söderström hård matchning i slutspelet?, väljer Lindbom PW?, känns fortfarande ovisst vem som i tränarens ögon är förstamålis. En kedja med Ullström Thörnberg och Önerud kan bli slutspelets vassaste formation…Å vad jag längtar :slight_smile:

Måsarna är vad de kallas av de som inte gillar dom här nere.
Att fråga varför anser inte jag behöver förklaras. :slight_smile:

Aldrig hört måsarna och jag bor i Helsingborg, däremot “rövhökarna” :laughing:

Som det ser ut just nu ligger vi trea och får därmed möta SAIK i kvarten, vilka jag är tämligen lugn över att HV slår i en matchserie över 7, trots deras spetsspelare.
Men.
Är det en fördel eller nackdel att möta ett lag som spelat play-in (Om vi slår FBK imorgon och LHC förlorar slutar vi tvåa)? De har ändå två (tre?) matcher i benen medan HV i detta fall kommer ha haft en vilovecka.

Så svårt att säga.

Men som ni skriver ovan ser jag Malmö eller Silverköping som mardömsmotståndarna i kvarten.

Shit. Så taggad för slutspel, nu börjar det roliga :smiley: :smiley: :smiley:

Färjestad har samtidigt steppat upp rejält på slutet så tror det spelar mindre roll om vilka vi får nu. Både SAIK, FBK och Malmö har bra målvakter.

Hej forummedlemmar!

Jag har länge följt detta forum utan att vara aktiv själv. Tackar ödmjukast för mycket bra och intressant läsning :slight_smile:

Nu har jag en fundering som jag vill bolla med er:
Jag är ganska förvånad att HV “gett upp” sina power play under slutet av serien genom att rulla på med ordinarie kedjor. Min teori är att man gjort detta för att nollställa dåligt självförtroende i spelformen och göra en nystart i slutspelet. De har under tiden haft möjlighet att nöta in ett fungerande pp/bp på träning och kan överraska med nya varianter och ett oscoutat spel i slutspelet. Om det skulle lyckas (tillsammans med att Linus håller som 1:e keeper och seriens bästa 5 mot 5-spel) kan det vara faktorn som avgör för ett guld! Vad tror ni om min teori? Är det någon som kan bekräfta eller förkasta den, som sett träningar t.ex?

Jag är mest nyfiken/imponerad över det faktum att du lurkat i sex å ett halvt år :smiley:

Välkommen in i värmen!

Ha ha, jag har för mig att jag hade ett annat nick innan detta, så du kan nog lägga på några år till :smiley: Det finns säkert fler som jag därute…
Men tack för välkomnandet iaf :slight_smile:

Jag förstår din tanke och hoppas av hela mitt hjärta att du har rätt. Jag är dock livrädd för att möta ZAIK i kvartsfinal. Tror dom kommer bli livsfarliga i slutspel och förvånar mig inte ett dugg om dom spelar sin sjunde raka final. Men ändå känns de som att de är de lagets om passar HV bäst. Fan vet inte, så sjukt svårt. Börjar bli duktigt nervös nu…