Slutspelet

Med tio omgångar kvar börjar man så smått kunna se vilka lag det står mellan som vi kommer att möta i en “åttondelsfinal”.
Visst, man drömmer om en direktplats till kvarten men enligt mig är det mer en dröm än förhoppning.
Om slutspelet skulle dra igång i dag skulle Växjö stå för motståndet.
Utan att ha koll på inbördes möten under säsongen hoppas jag mer på Dif eller Bif, två lag som det faktiskt inte är helt omöjligt att det kan bli.
Hur går era tankar?

BIF(tror på klart störst chans mot detta lag, speciellt efter att Rödin är ur leken och troligtvis också Salmela, 65-35 i vår favör) > DIF (känns som 50-50) > Växjö (20-80,gått hyffsat i år mot dem, men kommun-sponsrade värvningar på slutet gör dom till ett betydligt bättre lag)

Örebro > Brynäs > Djurgården enligt mig.

Vet inte riktigt vad som hänt med Örebro, men känns som att vi slår alla dessa lag i Bo3 om vi vill.

Spontant tar jag hellre Brynäs ön Örebro, Brynäs "vet man var man har, medan Örebro är på något vis mer svårlästa. Tillsammans med att de kan skapa bra tryck i den där ladan. Det känns enklare att de hostar upp sig över en kort period och gör en riktigt bra insats. Även omd eras lägstanivå är lägre än Brynäs.

Tar gärna Örebro, har dock svårt att se att de kan bli dom.

Varför det? ÖHK ligger på plats 10 och 2p bakom HV, vilket innebär att HV och ÖHK skulle mötas i play in med HV med hemmafördel. Växjö ligger på plats 8 och 4p före HV. För att det ska kunna bli HV-Växjö i play in måste antingen både HV och Växjö eller något av lagen åka upp eller ner en eller två platser, eller så måste Växjö och ÖHK byta plats.

Med tanke på hur länge HV och ÖHK legat på nuvarande platser så ser jag det som mindre troligt att det kommer att ske några större förändringar. Möjligtvis att ÖHK skulle kunna gå om HV, med enda följden att ÖHK får hemmafördel i play in. Att ÖHK skulle gå om både HV och Växjö tror jag inte.

Du får nog läsa på lite… Lag 7 möter lag 10 och lag 8 möter lag 9… HV möter alltså Växjö som det ser ut just nu.

Hahahaha! Ja va fan tänkte jag med?! Måste fått en stroke. Bortse från det jag skrev. Nån har kapat mitt konto - that’s my story, and I’m sticking to it! :smiley:

Hahaha aja, kämpar dem på bra nu kanske det blir Örebro ändå :slight_smile:

Frågan är hur bra Frölunda är egentligen, mot slutet har dom verkligen inte imponerat. Det bästa för Hv är kanske att komma 7a eller 8a och hoppas på att ett lag på plats (8) ,9 eller 10 går vidare till kvarten. Det skulle betyda att vi får möta Frölunda i kvarten. (Om nu tabellen i toppen står sig)
I mina ögon är det laget jag helst möter utav Saik, Frölunda, LHC, och LHF.

Om vi lyckas hamna på 6:e plats hoppas jag på Luleå.

Men det är ingen idé att börja spekulera…
Min förhoppning för ett långt slutspel är att vi har spelare som kan höja sig ett eller par snäpp.
Vi har ju trots allt ett ganska meriterat lag som har varit med förr och har spelat många slutspelsmatcher.
Ett minus är ju tränarsidan där inga meriter finns.

Ja äre något topp lag vi har chans mot känns det som fisklunda, även om det känns väldigt tufft.

Jag skulle också välja Frölunda av de lag du nämner, om det hade varit möjligt att välja. De som definitivt måste undvikas är ZAIK, för där tror jag HV åker i fyra raka (förutsatt att man ens når slutspel då såklart).

Vad gäller Frölundas sviktande resultat på senaste tiden så tror jag dock att man kan lura sig något. Visst - det finns ju risk att dom har segrat ihjäl sig eftersom säsongen kanske gått över förväntan, även om de aldrig skulle erkänna detta själva. Men det kan också bero på att dom är inne i, eller har varit inne i, en väldigt tung träningsfas som kommer att ge orken som krävs för ett långt slutspel, även om det kan ha negativa konsekvenser i nuläget.

Sen ser jag inte Rönnberg som en självklar slutspelscoach. Lite för hetsig och konspiratorisk, imo, för att gå hela vägen.

Hur som så hoppas jag att HV går till slutspel, att vi får Frölunda och att de har bränt sitt krut.

Att sluta 6:a skulle väl innebära att vi får möta LHC (3:a) i kvarten? Mardröm… haha

Om LHC slutar trea ja…
Luleå är bara en poäng efter.

Håller med, NÄR vi kommer dit så är det nog Frölunda som känns mest osäker i sin form just nu. Dom andra lagen känns tyngre på något sätt. Det brukar oxå vara roliga matcher emot Frölunda. Laget kan vara årets topp eller flopp sett till säsongen och favoritskapet…Kanske dom inte klara det… :confused:

Hoppas på att Hv tar sig till 7:de-plats och Örebro förblir på 10:de. Det är nog våran bästa chans till slutspel. Väl där så möter vi antingen Saik eller Frölunda antar jag? Får man bara ihop det på slutet nu i defensiven på något mirakulöst sätt så kan man mycket väl skrälla som 95. Lindbom avgör :laughing:

Vore skönt med en sjundeplats och efter en förhoppningsvis lyckat play-in på så sätt undvika Skellefteå i kvarten. Frölunda kan vi ta i kvarten, men Saik vore en mardröm.

Agreed! 7:a, slå Örebro och få Frölunda i kvart vore nog optimalt. Sen hade det vatt förjävla gött att revanchera sig mot LHC i semi

Då var det klart att det blir Örebro! Örebro är det sämsta lag jag sett i Kinnarps i år (om man räknar bort Hv’s insats mot Karlskrona) Hemma är de dock väldigt starka och det hade känts bra mycket bättre att haft två matcher i Jönköping. Hur många platser har bortastå i Bern arena??

Inte helt omöjligt att Brynäs kan slå ut Djurgården heller. Då får vi chansen att slippa SAIK till förmån till Frölunda, vilket är ett rejält uppköp.

Örebro är definitivt ingen omöjlig uppgift…