SM-final 1: HV71 - Djurgårdens IF

HV71 skapar historia när de möter Djurgården i sin första SM-final i SDHL. Finalen avgörs i bäst av tre, och oavsett utgång kommer vi få se en helt ny svensk mästarklubb.

Lagen har mötts fyra gånger tidigare med samma segrare i samtliga matcher, Djurgården.
– Vi måste prestera på topp för att kunna rubba Djurgården. De är ett väldigt bra lag och eftersom vi mött varandra fyra gånger under serien så har vi ganska bra koll på varandra, säger Ulf Johansson till SDHL:s hemsida.

HV71 slog tidigare under säsongen hela SDHL:s publikrekord när de mötte Linköping hemma. Vi håller tummarna för att det blir ett välbesökt Kinnarps även på onsdagskvällen.
– HV har otroliga supportrar och har man HV71 närmast hjärtat kommer man i dag, det spelar ingen roll om det är damer eller herrar på isen. Det är SM–final och det är få förunnat att få spela, men också få förunnat att sitta på läktaren när klubben i ens hjärta spelar den. Det handlar om klubbhjärta och det är väldigt stort i HV och i Jönköping, säger HV:s kapten Jenni Asserholt till hockeybladet.

Notera att…
…Djurgården slutade tvåa i grundserien, 21 poäng före fyran HV71.
…HV71 är obesegrade i årets SM-slutspel.
Fanny Rask är HV:s bästa poängplockare med 6 poäng på 4 matcher. Djurgårdens Tina Enström toppar slutspelets poängliga med 10 poäng på 5 matcher.
…lagen har identisk box play-statistik. 92,86%- bäst i slutspelet.
… HV71 har 12,50% i PP (fjärde bäst i slutspelet), samtidigt som Djurgården har smått otroliga 54,55%.

Matchen startar 19.00 och visas på SVT play.
svtplay.se/video/12375538/is … -mar-20-00

Nu kör vi - mot SM-guld!

Kanon att det finns en tråd här för SDHL :smiley:
Verkar vara bra med folk på läktaren :wink:

Bra att döda PPt, viktigt.

Ser annars helt ok ut, trots att jag inte har mkt att jämföra med…

Gött Fanny, putta te dem!!!

Jag vill se tacklingar i dam-hockey.

Mycket folk och bra tryck från klacken.
Vem är det mer än Chris Härenstam som kommenterar?

Tumme upp lejacques för matchtråden :slight_smile:

Skit.

Fan Fan :imp: :imp:

Hockey blir så mycket bättre med publiktryck! Härligt att se!

Vilken fart Meixner har! Rask ser också riktigt vass ut.

Maria Rooth va?

Ja det är det

Jag med, men är inte en av anledningarna att det skiljer för mycket fysiskt/storlek mellan damspelarna.
Vill minnas Leif “legenden” Boork nämnt det, kan iofs ha fel.

nära utvisning för hv där… såg ut som en tripping.

Fast det kan det ju göra i herrhockeyn också? Men som du säger så blev de europeiska lagen söndertacklade av Kanadensarna när det var tillåtet om jag inte minns fel.

Om tjejerna själva fick bestämma dig så vill de garanterat tacklas. Provocerande nog sitter det väl några gubbar i förbundet och bestämmer att så icke skall ske.

Nu var det ett tag sedan jag såg HV, men jag tycker verkligen att kvaliteten har höjts.

Boork får gärna skylla sina misslyckande på för många importer i SDHL. Jag ser dock inga problem med att ligan får fler spetsspelare som skapar intresse för ligan. Dessa spelare blir även förebilder och idoler för en ny generation hockeyspelare.

Vad gäller matchen tycker jag HV gör det helt okej. Lite oflyt på 0-1-målet, men jag tror de faktiskt kan vända på det här med publikens stöd.

DIF leder… på bägge ställena :frowning:

Ang tacklingar inom damhockeyn.
”Det finns två orsaker till att man inte har infört tacklingar i damhockey”, berättar Boork. ”Nummer ett är en historisk dimension. Den stora ikonen inom damhockeyn är Melody Davidson, coach för kanadensarna. När hon kom in på 80-talet ville hon inte ha den brutala hockey som herrarna spelade, utan en mer teknisk, skridskostark hockey. Hennes röst vägde väldigt tungt internationellt. Sedan handlar det om muskelmassan, som Tilda pratar om: tjejer har generellt sett 30 procent mindre muskelmassa än killarna, och det innebär att lederna finns mindre stöd för smällar emot dem. Med det stora åldersspann som, åtminstone tidigare, fanns kunde det komma en 25-åring och spela mot en 13-åring. Det innebar stor skaderisk, framför allt då just för lederna.”
fbkbloggen.se/2014/09/19/damerna … va-direkt/

Helt okey första period förutom 0-1 målet. Detta tar vi - vi ÄR Hv71.

Känns som att det kan kvitta om vi får möta FBK eller MIF Fast vi väl haft lättare för FBK.

HV helt på hälarna i andra. Ser inte bra ut nu. Dif bättre på allt.

Spel mot ett mål nu. Sabina Eriksson mot Dif. Hur länge håller det? Och HV måste ju göra mål för att komma in i matchen igen.