Spaningar från träningar

Här samlar vi reflektioner, iakttagelser och spaningar från lagets träningar.

5 gillningar

Två av mina absoluta favoriter att kika på under träningar de senaste åren är Pilut och Lias. Två spelare som verkligen checkar in och ger allt, tävlar i varje moment och höjer nivån på träningarna.

1 gillning

Intervju med Davidsson om tränarnas roll på isen. Man riktigt ser hur kul han tycker det är i nya rollen. Önskar verkligen att vi når framgång med nuvarande tränarkonstellation.

4 gillningar

Tikka har fått mycket beröm ser jag,men hur ser hans skridskoåkning ut,hänger han med bra!?

Jag skulle säga att tikka är nog den som gett bäst intryck på mig ihop med strålman.

Tikka är skicklig med och utan puck och jag tycker han är snabb o rivig. Mer än jag trodde.

Strålman ligger alltid rätt i banan och har en bra första pass , fin på skridskorna och riktigt go teknik.

3 gillningar

Han är helt oki på rören men de som imponerar mer är hans klubbhandling och spelsinne. Det är betydligt bättre än jag trodde av det man sätt när de kör 5v5.

Fan låter intressant med Tikka,är han en bra playmaker då menar du?,utöver hans styrka som power forward!

Nej, Tikka är ingen playmaker, men det finns lite mer finess där än vad man trodde. Inte snabb, men inte heller långsam. Kliver på och driver genom pondus och föredömligt agerande skulle jag säga. För sin spelstil snabb i tanke och även med klubban. Blir en jobbig nöt för motståndarna att ta sig an och lär ge bra balans och tyngd.

4 gillningar

Laine 2?

Eller Määttänen 2!?

1 gillning

Dagens träningar saknade Tikka och Borgström.

AP20 var inte med på eftermiddagen utan körde egen träning med Beach och JD dragningar + avslut innan de andra klev in på isen.

Tikka jagade skåningar i Kronoberg enligt rykte…

Nu har magin avtagit något det märks, fortfarande mycket glädje och tävling men nu är det inte “koutsläpp-känsla” när man glider in i hallen.
Vilket är normalt för vecka två.

Dock skönt för “team-halvtomt” som nu kan börja analysera Nubbens lagbygge utan att vara berusade av oxytocin vid ispremiär.

Tre stars:

Seppu

  • Vilken värvning skill, bra på rören och styrka i en defensiv back i rätt ålder… här snackar vi kvalitet. Kommer bli en topp 5 back i SHL.

Lenc

  • Mest fart och fläkt av samtliga på isen, kör hårt och lyckas oftast med dragningar etc. Otroligt bra skott också, något han gärna får använda mer.

OSL

  • Skill, Fart och dragskott… här kommer ingen ta en plats. Tror han kommer vara otroligt produktiv.

Tre frågetecken

Teddy

  • ser mycket bättre ut än föregående år, men det är inte svårt att se bättre ut heller. Tycker det saknas 25% fart från hans game. Foppa hinner ikapp honom i matchmoment för att ge ett exempel.
    Kan vara att det tar tid att komma in i det?

Nättinen

  • Likt Teddy tycker jag det saknas fart och närvaro på isen. Det känns lite som om han måste vara framme vid mål för att kunna delta fullt ut. Men ingen brist på fysik och skill!

Strandell

  • Relativt osynlig ute på isen och gör mycket misstag (nervös?). Kommer krävas endel för att ta en plats. Men backar går sönder så tillfälle kommer nog ges.

Tränartrion + Gistedt och Beach

  • Jobbar på som vanligt. Montén är VÄLDIGT aktiv i sin kommunikation och pratar mycket medan de andra är mer tysta och iaktagande(förutom Gistedt). Som någon annan skrev känns det som om Montén vill visa att han är här för att vara HC och inget annat.

Spelidé

  • Börjar se ett spel med mycket fart och skill. En modernare “Hv-hockey” med kortare första pass som sedan skall transporteras tillsammans med forwards genom motståndarförsvaret med kanske 1-3 touch. Borta är de lååååååånga passen som sitter 3/10 på bladet alt icing och sedan jaga. Hoppas det finns fart hos våra vingar att hämta för denna typen av spel. Kräver även snabba centrar för att hänga med…

Värt att nämna…

Strålman ser ut som en vikingahövding från västgöta ute på isen, det är något helt annat. Det märks att han inte bara tacklat och täckt skott i NHL om man säger som så. Bobby tillsammans här är en otroligt fin duo.

Kaski Vilken bössa han har, känns som om han kalibrerat den rejält inför säsongen. Tillsammans med Seppu kan han även få lira offensiv-kanon på riktigt!

Sammanfattning

Det har inte varit brist på positiva inlägg sedan premiärer. Står fast vid att det känns överlag positivt med den nya truppen + tränar 5an. Spelidén känns snabb och spännande kanske lite naiv mot ett lag som lirar kontrollerande, men jag är ingen expert.
Tanken slog mig om man hade reagerat lika positivt på en ispremiär om det var ett annat lag som åkte in på isen. Man blir lätt färgblind och farten live tar en ofta med storm
-“Var dom såhär snabba förra året?!”
-“Skjuter hårdare också?!”
-“Rekord på fysen?!”

Väljer invänta SHL och första riktiga matchen innan jag väljer glädjen 100% :white_heart: :yellow_heart: :blue_heart:

29 gillningar

Absolut.

Ni är flera stycken kan er hockey som lyfter varningens finger redan nu för Nättinen.
Lite oroad blir åtminstone jag att vår C-sida kommer att behövas förstärkas.
Nättinen borde käka taggtråd på varje träning.
Låter oroande att det saknas både farten och närvaro.
Får hoppas att detta snabbt ändras till det bättre.

Tycker Nättinens meritlista är överskattad. SHL är dessutom en tuff liga när man inte har ungdomens fart längre. Troliga är väl att både han och Tedenby blir sämre i år än förra året.

Glädjande att Strålman ser bra ut och att Tikka verkar kunna bli den där publikfavoriten.

Varför är det troligt?

Jag tror inte ett ögonblick på att Teden och Nättinen skulle bli sämre.
Teden är på en helt annan nivå fysiskt idag än han var motsvarande tid ifjol. Vore kul om någon visste något om fystester som kan konfirmera eller falsifiera detta. Men jag känner mig trygg i det uttalandet.
Nättinen hade sjukdoms/skadehelvete förra säsongen. Kan inte vara svårt att förbättra sig.
Om det räcker till speltid även efter jul är en helt annan fråga. Som jag ser det måste en center bort för att ge plats åt en ny toppline-center. Om nu inte någon av de vi har överraskar väldigt positivt.

Skulle säga att det är för tidigt för att kunna dra några slutsatser ännu. Torsdagens match mot ett Frölunda med två spelade matcher i bagaget kommer vara en fin mätare.

2 gillningar

Jag får komma tillbaka till Joakim Andersson igen. Han var inte snabbast eller flärdigast på banan och påminner mig mycket om Nättinen. Man ska inte förstora upp JA:s kompetens kanske, men hade han kunnat vara hel en säsong till är det mycket möjligt att vi t o m hade kunnat undvika degradering.

En tvåvägscenter i tredjekedjan (det ser ut som att det är Borgström och Tikka efter alla lovord om #26) eller fjärdekedjan (OFM tredjecenter) med främst ansvar att sätta offensivare kedjor i tek i anfallszon och att hålla tätt bakåt måste ju inte vara Nils van der Poel. (Med facit i hand 2021 hade ju JA dock varit mitt val som förstacenter före Fröberg och Holmström…). Som fjärdecenter är Nättinen t o m överkvalificerad.

1 gillning

Folk måste chilla haha. Jag tror de blir bra med Nättinen åtminstone ge han 10 matcher eller bara kolla kommande matcherna. Han är inte “långsam” mer tyckte att han kanske inte va på hugget de kan ju bero på massa saker. Jag tror fortfarande vi kommer se en rätt mkt bättre Nättinen i år samma med Teden.

@Bauerland Varför tror du de kommer bli sämre? Ska Nättinen va sjuk mer än senast? :rofl:

Fem plus-rapportering. Extra plus för att du plockar ut player of the training :+1:

Intressant det där med Nättinen. Även intressant att så många tar för givet att han kommer bli en viktig pjäs i årets lagbygge…

2 gillningar