Spaningar från träningar

Tror och spekulerar är la det man gör mkt nu innan. Väldigt kul vara på träningarna och sitta och gissa och spekulera mkt nu =) Se hur rätt eller fel man kommer ha.

Ja, spekulera gör vi ju hela tiden. Sen kan man ju göra det med vetskap om huruvida man snackar högoddsare eller lågoddsare. Att Nättinen skulle bli en bärande spelare, eller den spelare många förväntar sig/tror/spekulerar i att han kommer bli är väl i mångt och mycket en högoddsare?

1 gillning

Han kommer vara bättre det är jag rätt säker på. En bärande spelare ne knappast. Jag hoppas på stabil center bara. Tror han kommer ligga på typ 6+15. Göra jobbet hemåt i sin kedja.

2 gillningar

Jag håller med om att Nättinen är intressant. Som jag sagt många gånger så är jag säker på att han kommer vara mycket bättre än förra säsongen. Mitt problem är att jag inte ser honom besitta de kreativa egenskaperna som jag tror skulle kunna få ytterparet Lenc/Foppish att lyfta till max potential.
Med ytterforwards som i större utsträckning själva vill/kan stå för det kreative tror jag Nättinen skulle passa utmärkt. Men Lenc/Foppish ser jag mer som “Tillvaratagare” av situationer andra skapat.
Kanske kreativa backar får hjälpa till istället…

2 gillningar

Det är också intressant att man totalsågar Nättinen baserat på förra säsongens prestationer, nu när alla vet hur tufft han hade det.

Är ju inte enkom det som gör att folk tvivlar dock. Sen är det klart. Att tappa en sån säsong på det sättet kan ju aldrig vara bra. Inte bara att trycka på on-knappen och tro att allt kommer vara som vanligt efter det.

Ta Önerud som exempel.

Ni som kikar på träningarna… Hur ser det ut för Maalahti och Fransson? Syns dom?

Sen kan man vända på det finns ju hur många spelare som helst som haft en piss säsong sen höjt sig enormt. Skulle nog säga det är mer vanligt än åt andra hållet. Vi får vänta och se hur som haver ska de bli enormt intressant bara se matchen på Torsdag.

1 gillning

Fransson har sätt lite vilsen ut kan jag tycka, Kalle lugn och fin gör allt bra. Där vet vi nog exakt vad vi får.

Hur ser Önerud ut?
Han har ju just nu press på sig?

Han kör hårt överarbetar mm lite blir lack när de ej går som han vill. Men han vill så sjukt mkt! Men han se absolut pigg ut. Inte slö eller något.

Ett exempel på detta är ju Purres första och andra säsong i HV71. Minns hur totalsågad han var första säsongen.

Ja hans 4p var inte mkt komma med han hade verkligen inga sjukdomar skylla på, sen jävlar!

Fan vad lätt man hamnar OT… Sorry.

1 gillning

Var det inte så också att ett par av poängen kom i de två sista omgångarna?

Nättinen.

  • Han spelade de 13 inledande matcherna, förutom en match, minns inte varför. Det såg inte alls bra ut, håglöst, trött, seg. Lyckades skrapa ihop 1+1.
  • Sedan ett uppehåll på drygt 10 matcher.
  • Återkomst som bara varade i två matcher 0+1. Minns inte hur det såg ut.
  • Skadad i drygt 15 matcher.
  • Spelade de 9 avslutande matcherna. Kom igång mer och mer. Såg stark ut i närkamperna på ett helt annat sätt, vann puck och drev hela tiden in mot mål med eller utan puck. Skrapade ihop 2+1 under de fem avslutande matcherna.

Utifrån de 9 avslutande matcherna, och särskilt efter ett par matcher, såg Nättinen jättebra ut. Det är inte mycket till underlag med bara 9 matcher, men han har visat att kan spela på en annan nivå än i inledningen av säsongen. Jag hoppas vi får se mer av det från start denna säsong.

3 gillningar

Äldre, långsammare och att hans luftrör blir dåliga är en riktig lågoddsare. De får lägga honom i kuvös mellan matcherna

Jag tror Nättinen kommer vara klippt och skuren för tredje centers rollen. HV har ett bra centerdjup, där är det inte problem. Dock är jag tämligen säker på att Tikka kommer avsluta säsongen på en kant och att man tar in en andra center med högre poänggaranti. För Tikka kommer inte med en 30 poängsgaranti. Tror han hamnar runt 10+15 eller så, vilket inte alls är dåligt. Men för att utmana högre upp i ligan krävs det en spetsigare andra center.

Har du sett tikka spela matcher ?
Har du sett honom på träningar nu i hv tröjan?

Fast kollar man tex Växjö har inte de haft tex nån toppcenter nu senast som öste in poäng. De gick rätt bra endå bla. De gick på bra backar med bra uppspel och stabila centrar som alltid gjorde jobbet. Tikka känns som urtypen av center man går långt i slutspel med.

1 gillning

Jag såg alla matcher i semifinalserien mot Pelicans i våras. Bra spelare, men tror han passar bättre på en vinge i SHL. Men vi får se. De som varit på träningarna verkar ju säga att han gjort det bra som center.