Spaningar från träningar

Jag skulle säga att andracenterplatsen är HVs svagaste punkt inför säsongen. Skulle kunna tänka mig att det är pga den och tränarna som HV är tippade typ 10/11:a av varje expert förutom Wennerholm. Detta trots en stark målvakts och backsida. Men vi får se när säsongen börjar. Jag kan ha tokfel och Tikka kanske dominerar i båda zonerna.

1 gillning

Det som syns på träningar är ju en del och det kommer visa sig framöver på ett mer rättfärdigt vis när vi spelat ett gäng matcher. Visst är det kul och positivt att det ser bra ut på träningar, men träningar i perioder där laget går tungt säger ofta mer än träningar denna tid på året. Av naturliga skäl.

En sidodiskussion i denna tråd är huruvida våra centrar bidrar med poäng. Jag tror inte nödvändigtvis att det behövs centrar som står för massa poäng. Vi känns generellt lite enkelspåriga här på forumet i liknande diskussioner i Laleggia-gate exempelvis där. Poäng kan fördelas på olika vis och spelet kan se ut på tusentals olika sätt. Det jag tänker det snarare handlar om är att hitta ett sätt som passar det laget vi har idag. Ett HV-spel anno 23/24.

4 gillningar

För mig är inte poäng de viktigaste för alla 4 centrar.
En bra center i mina ögon är någon som verkligen tar jobbet i både försvar och anfall och är på rätt position i de olika tillfällen.
Någon som hjälper dom andra 4.

Att tikka skulle bli utskjuten på en kant har jag svårt och tro men vem vet.

3 gillningar

Någon som kollade idag?

Tikka med igen? Borgström med igen?

Borgström var tillbaka. Tikka saknades. Önerud klev av tidigt. En junior, stor, avig, ganska duktig rightare (Herman Träff) var med.

1 gillning

Brattström gjorde några sjuka räddningar :grin:

2 gillningar

Mycket kampmoment under träningarna den här veckan. Alla tävlar verkligen om varje millimeter och fem mot fem-spelet gnuggas det vidare på. Lite besviken över att den spelaren jag var mest spänd på att se, inte har varit med (TIkka). Brännström-Borgström-Petersson kommer bli en attraktion i vinter.

Spännande att se dom första PP-uppställningarna under tisdagen. André var inte med i nån formation (tränade med röd tröja) och jag utgår ifrån att han inte är tilltänkt att spela på torsdag.

Ena uppställningen: Kaski på blå, Borgström till höger, Brännström mitten, OSL till vänster (André ska nog in där när han är matchredo), Lenc vid mål.
Andra uppställningen: Strandell på blå, OFM till höger, Nättinen mitten, Forsberg till vänster, Tedenby vid mål.

Forsberg-formationen var dom som skapade bäst tryck (och gjorde flest mål vad jag kommer ihåg). Strandell och Forsberg såg mer bekväma under detta moment jämfört med fem mot fem-spelet. OFM bra som spelfördelare.

Nardella har sett anonym ut men är inte dålig, han kommer växa in i det.
När Tikka och André är tillgängliga för spel så vill jag att båda ska in i första PP. Jag tänker André till vänster, Tikka i mitten (gjorde i princip alla sina mål i slottet förra säsongen) och Brännström vid mål. Så OSL och Lenc får flytta på sig. Nardella ska väl in istället för Strandell så småningom.

Lätt optimistisk för framtiden. Är väldigt spänd och nyfiken att se första träningsmatchen mot Frölunda.

3 gillningar

Spontant låter det som att vi inte kommer ha ett andra PP värd namnet i år heller. Vi lägger alla ägg i första PP. Och kommer det skador på tongivande spelare (det kommer det att göra) så kommer PP2 bli ännu svagare.

Känslan stärks av att allt hänger på förstakedjan i år.

1 gillning

Kan någon förklara varför man sätter Tedenby framför mål i ett PP? Han är väl något lättflytttad… Har väldigt svårt att förstå tanken där.

Lär flytta på sig när andre och tikka går in i laget. Då ryker nog teden och lilldansk till förmån för OSL och lenc. Då tar nog Lenc plats framför mål men skulle nog vill ha Nättinen där framme som liten bulldozer. Tyckte mig se OSL va mycket mitten i Rögle när han gjorde sina mål

2 gillningar

Min känsla är att vi har en riktigt stark förstakedja som sticker ut, men för den skull inte dåliga kedjor bakom. Tycker inte heller att det är fel att sätta ihop en så stark PP1-uppställning som möjligt och de dom mkt tid.

Man får nog också väga in att Nardella, AP och Tikka saknades i de där PP-övningarna… Exv Kaski, AP, Borgström, Lenc, Brännström i PP1 och Nardella, Foppa, Tikka, OSL, OFM i PP2 låter iaf i mina öron värt namnet.

10 gillningar

Vi har ju ändå tagit några SM-guld på det sättet…

1 gillning

Hmm. Vi må ha haft Sveriges bästa förstakedjor vid gulden på 00-talet. Men frågan är om vi inte även hade Sveriges bästa andrakedjor…

Sahlstedt , Hassinen , Skröder
Ledin, Hrdina, Melin
Laine, Beech, Liket
Arlbrandt, Brithén, Sundh

Skulle säga att minst 10 av spelarna ovan var god för 30 poäng…

3 gillningar

Skulle säga att spelare som tex OSL, Lenc, Foppa också är goda för 30 poäng isf.

1 gillning

Om vi tar in en playmaker under säsongen så kan vi ha ett riktigt bra pp2 forsberg, nardella och lenc kan alla leverera om vi bara hittar en center.

1 gillning

Var det inte framförallt Ledin, Hrdina, Jämtin? :thinking: * saknar *

Till större del ja. Kollade på kedjorna i sista finalmatcherna. Jämtin var “petad” till en tredje i den sjätte finalmatchen mot LHC.

Björn Melin! Viktigt 1-0 i game seven, men jag tyckte att han kunde göra lite vad han själv ville på isen när han var som bäst, men inte realiserade stjärnstatus helt. Han hade stor potential att bli en av de bästa vi haft.

3 gillningar

Absolut! En lirare. (Trots pucktappet på offensiv blå våren 06… :grimacing:)

1 gillning

(Trots pucktappet på offensiv blå våren 06… :grimacing:)

Ja, jag har en FBK-vän som återkommande påminner om den. Men Björn kunde som sagt nästan på egen hand bryta igenom alla försvar då (typ) och befann sig på offensiv blå. Felet var snarare att alla andra bytte samtidigt så jag hävdar fortfarande envist att han faktiskt gjorde rätt som gick på ett avgörande där. Ber om ursäkt för ännu en OT från min sida, men det kändes konstigt att starta en ny diskussion om Björn Melin i forna spelare.

3 gillningar