Spaningar från träningar

Man kan tycka att drivet ska komma inifrån precis som du skriver. Jag håller med, men sanningen är den att människan allt som ofta letar genvägar och det hela handlar till syvende och sist om ledarskap. Antingen via spelare som går i bräschen, eller via ledare som sätter standarden, eller kanske allra helst bådadera.

Har inte sett mer än några enstaka träningar denna säsongen och på dessa har jag inte sett skymten av några som agerat ledare och drivit laget. Lite till min besvikelse bör tilläggas då jag anser det vara en av de viktigaste ingredienserna för att bli ett framgångsrikt lag, ty ett ledarskap enbart baserat på tränare och personal kring laget kan bli ganska ”endimensionellt” i längden.

5 gillningar

Detta är också en oro jag har. Vi saknar spelare som leder laget genom exempel. Törnberg, Petrasek Önerud, Sundh typer.

2 gillningar

Är Luoto en sådan ledande spelare? Verkar sätta standard, jobbar bl.a. hårt i båda ändar. Bar tydligen att A i gårdagens match. Men kanske inte drabbats av HV-sjukan än. Men Blomqvist verkar ju göra sitt för att hejda att spelarna faller in i gamla synder s.k. “bra daglig verksamhet”.

Håller med i stort. Dock gäller det också att han inte drar ”det kortet” för ofta, då tappar det effekt.

Bara hoppas att det leder till förbättring.

3 gillningar

De bästa ledarna som jag har stött på, har aldrig behövt “dra det kortet”…

“there are no bad teams, only bad leaders.”
Jocko Willink

Drivet ska komma inifrån? Hur förklarar du de senare 3 SHL-säsongerna då? Eller HVs prestation sen 2011?

Det är en idealistisk utopi att tro på något sådant. Verkligheten är en helt annan. Vilket vi sett i över 10 år nu.

Att ställa krav och vara konsekvent, att inte tillåta att folk tar sig friheter eller inte gör jobbet, är väl precis vad HV71 som arbetsgivare till Blomman vill ha?

Jag köper inte ditt resonemang för fem öre. Faktum är att folk både kan prestera och trivas i en miljö där hårda och stringenta krav ställs.

Men det är klart. Det är inte för alla.

3 gillningar

Dom träningar du sett, har det varit skillnad på träningarna sen förra säsongen tex?

Ser man detta, bristen på ledarskap i truppen?
Eller är man nöjda som det är?

Oja, det har varit skillnad i allt. Till det bättre förstås.

4 gillningar

Vet vi exakt vad Blomman gjorde och hur det framfördes?

Tänker att det är stor skillnad på “det fungerar inte med spel och kampmoment idag, ni för skärpa till er, bättre att vi mängdar skridskor idag så vi får ut något vettigt av träningen” och “vad är det för fel på er? ni presterar för dålig! nu blir det bestraffning med hårdträning”.

Görs det på rätt sätt, konstruktivt och med hjärta där det framgår att man vill spelarnas bästa så kan man få engagemang och få med sig spelarna genom avbryta, hålla ett “brandtal” och förändra träningen.

3 gillningar

Jag tror att det behöver vara en balans på det där för att en grupp ska prestera optimalt. Ja, det måste finnas en inre motivation från början att vilja bli bättre och vinna och det är jag övertygad om att alla spelarna har från grunden. Det är en absolut förutsättning.

Men hos många räcker det inte. Då behövs det också finnas externa krav som gör att det finns negativa konsekvenser om man inte gör jobbet. I en bra grupp tar spelarna hand om det själva. Dvs. det finns ett socialt tryck att göra sitt bästa alltid annars får man höra det från Petrasek, Liv etc och riskerar att bli utfryst.

Saknas det från gruppen så får ledaren ta det (vilket verkar vara det vi ser av blomman). Både det sociala grupptrycket och krav från ledare är ju något som verkar ha varit en bristvara i HV om man får tro diverse röster innifrån föreningen.

Faran är om kraven från ledare börjar kännas som omöjliga att nå, eller att kraven känns godtyckliga och inte är i linje med de inre drivkrafterna, eller att man känner att det inte finns tillräcklig fördel av att uppnå kraven (t.ex tränaren blir aldrig blir nöjd ändå). Då börjar folk ge upp, alternativt slutar lyssna och gör sin egen grej. Om flera ledande spelare i laget känner likadant så har man som det heter “tappat gruppen”.

Säger absolut inte att det är så med den här gruppen och den här tränaren. Antagligen är blomman väl medveten om den balansgången. Tror inte han lyckats så här långt annars. Men ju mer inre driv spelarna har, desto mindre viktiga blir de externa kraven och desto mindre är risken att tappa gruppen.

Sorry för wall of text men det är komplicerade grejer. Inget som går att sammanfatta i en mening.

6 gillningar

Smekmånaden för “nya” HV är verkligen över och för mig som utomstånde uppstår många ???

Jag får en dålig känsla kring hela situationen kring AP. Är det ett spel för galleriet kring honom. Där båda parter spelar med medan det i själva verket pågår ett arbete att hitta en lösning? En lösning som innebär att AP lämnar och en ersättare söks med ljus och lykta?

Detta är som sagt bara en obehaglig känsla jag får jag lägger ihop nedanstående variabler.

Inget klargörande från AP, där han pratar med media.

En av de sista att klara testerna, vad tycker han överhuvudtaget om detta.

Ingen match på Gotland, pga att Blomman vet vart han har AP. Då borde han rimligtvis spela honom och låta AP leda vår offensiv och en PP uppställning.

Skadad mot Frölunda och FBK?

Samtidigt hoppas AP skriva ett långt (dyrt?) nytt kontrakt i en ålder av 35 år. Medan vi har en sportchef som vill se han prestera. Vi suportrar vill se en laddad AP som visar sig från sin bästa sida och som belönas med ett nytt kontrakt. Hmm - vart det barkar känns rätt uppenbart just nu. Omninte förlängningen kommer - hur agerar AP då?

Hoppas verkligen min obehagliga känsla är helt fel och AP “bara” är skadad. Men oavsett vad så är ju knappast situationen önskvärd. Att återigen ha en av våra bäst betalda spelare och nyckelspelare bort en försäsong är inte vad vi behöver.

Vi får heller inte glömma att AP var skadad stora delar av förra säsongen, trots att han enligt egen utsaga egentligen kunde ha spelat. Ytterst märkligt - var han sarkastiskt och menade att HV tyckte han kunde spela och inte var skadad. Medan han själv kände att det inte alls gick att spela? Har vi tolkat hans uttalande helt fel?

Min känsla kring AP och farhågorna från vissa suportrar att Blommans ledarstil riskerar att leda till ett tappat omklädningsrum. Då blir det här en lång säsong…

För inte kan väl HV byta tränare igen?

4 gillningar

Du skriver precis det jag tänker. Misstänker exakt samma sak. Nämligen att AP kommer att lämna och att detta är spel för gallerian för att få lugn o ro.

Jag tror inte AP är skadad, jag tror att det är som aftonbladet o mrmadhawk skrev, att han kommer inte lira med oss denna säsong.

Men Hv o Andre har kommit överens om att klubben måste få lugn o ro därför gick Abbot ut med sitt senaste uttalande.

Kanske låter konstigt. Men så tror jag.

Nån som har insyn som kan avfärda detta?

3 gillningar

Ni är OT så det skriker om det.

10 gillningar

Tänkte pipa iväg och kika på värmningen idag. Visst är den i HG och sen åker dem till Mariestad i eftermiddag?

1 gillning

Japp :+1:t2:

1 gillning

Skönt att ha fel “ibland” :wink:

Får dock bara en dålig känsla över allt. Skönt att du vet mer och att det inte är någon ko på isen.

1 gillning

Skriver samma sak här som i tråden om AP:

Sluta upp med att presentera era känslor som någon typ av bevis för att det förekommer en mörkning eller konspiration. Hela den här soppan som vissa vill koka ihop har inte ens en spik i sig.

Finns det en möjlighet att det är precis så som ni gissar om? Självklart. Men det är inte det mest troliga för stunden och absolut inget vi skall hålla på att underblåsa medelst “känslor”. Det blir en otroligt låg nivå på forumet om vi sitter och skapar egna sanningar. Visar det sig att allt var precis som ni “känner”, ja då kan vi diskutera det efter, när fakta finns. Spekulationer kan vi inte komma ifrån helt och hållet på ett forum, men låt oss hålla det på en rimlig nivå.

14 gillningar

Samtidigt är ju ett forum till för att diskutera.

Har ju varit lite halvdött här under en period. Så klart diskussion om avbruten träning, AP:s frånavaro dyker upp. Fem matcher spelade och lagets största stjärna är inte i spel. Dessutom omgiven av diverse rykten och en galen (enligt många) agent.

Går ju även som läsare att helt enkelt sålla och strunta i vissa inlägg.

Sorry om jag är helt ute och cyklar.

Det finns ju även en historik kring auktoritära ledare i HV. Samt en allmän bild om låg kravställan sensre år. Så jag ser nuvarande situation med utbrottet som en väldigt oroväckande nyhet. Tuppfäktningen mellan Abbot och agenten. Blomman och fystesterna.

Just nu är det enligt mitt sätt att se på saken i en inre fight som pågår. Den ska lösas innan vi ska slåss mot övriga 13 SHL lag…

3 gillningar

Men det är inte vår roll att hitta på och skapa dessa rykten och spekulationer genom att “känna” saker och bygga ihop “sanningar”.

Helt klart är detta ett ställe där man diskuterar saker, men vi har ett ansvar att hålla oss relativt relevanta kopplat till verkligheten. Ingen tjänar på galna spekulationer och förvirrande inlägg.

Vi (mods) tycker det är för mycket av den varan just nu.

13 gillningar

Svarar I rätt tråd