Special teams 17/18

Tänkte att en sådan här tråd kan behövas om det skulle gå troll i special teams under säsongen.

Diskutera gärna hur ni tycker att de olika formationerna skall se ut och eventuellt taktiska lösningar för att förbättra special teams hos vårt älskade HV71.

Funderat på detta i inledningen varför får inte Engvall chansen i PP? Han styrde ju Moras PP förra året tillsammans med Gagné.

Skulle gärna vilja se formationerna såhär i paraply uppställning

E. Brännström
Ytterell Engvall
Ullström Thörnberg

Dylan Reese
Stenlund Ejdsell
Sweatt Wärn

Nu kommer alla skrika Tedenby då? I mina ögon är han ingen PP spelare då han har en tendens att va alldeles för puckkär och därmed dra ner tempot i PP:t. Det är ju nu man verkligen har chansen att visa testa olika formationer i matcherna mot Esbjerg.

Sedan tillslut måste man hålla högre pucktempo alltså hårda snabba passningar på bladen för att öppna upp mer ytor.

skulle vilja se:

Första PP:
Yterell Pilut
Sweat-Ullström-Thörnberg

Andra PP:
Brännström-Reese
Wännström-Ejdsell-Wärn

Första PP
Pilut - Ytterell
Tedenby - Stenlund - Sweatt

Andra PP
Brännström - Reese
Thörnberg - Ullström - Wännström

Forwards
Tedenby - Stenlund - Sweatt
Thörnberg - Ullström - Wännström
Wärn - Ejdsell - Figren
Sundh - Bengtsson - Andersson

Backar
Pilut - Ytterell
Brännström - Reese
Berglund - Persson
Jakola

Extra: Brännström - Engvall

Så skulle nog jag börja formera laget när SHL drar igång om nu Wännström och Sweatt håller den nivå man ser inne i huvudet. I så fall så skulle jag vilja starta såhär för att sedan utvärdera vad som händer och vilka som presterar/underpresterar.

Jag har inget klart förslag men ändå några tankar. Till att börja med så vill jag ha en superbra formation. Oavsett om det innebär att pp2 suger. Därefter vill jag ha en strategi för hur vi tar in puck i zon. Jag har lite svårt att se vem. Tedenby? Ullström? Kanske någonannan? Men det är väldigt viktigt att låta någon träna mycket på att styra detta. Inte ens Davidsson föddes till kung på detta. Sedan tror jag på Thörnas snabba release/direktskott. Lite Voutilainen mer än hans gamla position. Gärna lite frihet att röra sig och byta plats. Sedan vill jag se mer av de nya innan jag önskar mer…

Det är klart, tedenby och sweat är nog en bra kombination med tanke på deras hastighet

Tycker ni inte Teden håller i pucken ngn sekund för mkt så att läget försvinner. Tror att puck tempot måste upp i zon samt som någon skrev en intränad variant där de tar in den i zon på ett enkelt sätt. Avdamma davidsson sena dropp med Ulla som kommer i fart?!? vad vet jag?

Med risk för att inte följa trådens ämne klockrent vill jag ändå kommentera…
Tycker dina kedjor ser rätt ok ut men har ändå ett par frågor; Tedenby & Sweatt i samma kedja? 2 spelare som vill hämta pucken i egen zon sen driva den hela vägen. Känns som de blir lite kaka på kaka, ser hellre att man delar upp den biten bättre.
Tycker vi byter plats på Wännström & Sweatt för att jämna ut de hela lite å sprida puckkontrollen på fler kedjor.
Tycker även Engvall borde få chansen att starta (på Anderssons bekostnad) trots att hans försäsong lämnat otroligt mkt att önska.
Sen Jaakola som 7e?
Ber om ursäkt för kaoset i tråden, kände bara att jag ville diskutera detta…

PP1
Thörnberg - Ullström - Wännström
Ytterell - Pilut

Wännnström och Ytterell som både är rightare är självskrivna i första PP.

PP2
Sweatt - Stenlund - Ejdsell
Brännström - Reese

Ejdsell vill jag se på ena kanten i pp, gjorde 9 mål och 22 assist i Karlskoga ifjol på den postionen.(Alternativet är Tedenby)
Sweatt är given i ett PP och Stenlund likaså som center.

Måste nog krypa till korset och säga att dina PP femmor är hetast hitills

Thörna Ulla Wännström verkar fler vara inne på, jag satte dem i andra PP men tanken var väl att de skulle vara första PP uppställning egentligen. Tycker det klingar bra på nåt vis den linan, Får gärna lira ihop även ordinarie.

Angående Tedenby och Sweatt i samma lina så tänkte jag mer på att ha någon som kan hänga med Tedenby i speed och vara redo på andra kanten. Lite kontringsspel. Det är deras största styrkor och förmodligen där de torde kunna producera flest poäng. Tedenby sticker ofta lite för mycket själv och blir sedan instängd för att han inte har någon med sig. Nu har han det i sweatt?

I PP så är jag inte heöt säker vilka teden passar bäst att lira med, men jag vill gärna se honom styra andra PP då han kan öppna upp mycket ytor bara han släpper pucken till andra spelare när han öppnat upp ytor. Tycker faktiskt han har blivit mycket bättre på det än tidigare, så det där att han alltid tappar bort pucken tycker jag inte stämmer längre i samma utsträckning. det är lite gammalt. precis som adam blev en hackkyckling trots att han egentligen inte var speciellt dålig!

Jakola är ju inte direkt nån 7:de back men vem ska ta hans plats istället? Tänker mer än konkurrenssituation där, vem är bäst för dagen.
Ingen som förtjänar att va sjundeback i laget egentligen. Samtliga backar är riktigt bra.

PP såg ganska bra ut igår. Men det finns självklart en hel del att förbättra.

Fördelen är att vi kam variera hur vi ställer upp PP och blir därmed svårlästa.

Jag tycker vi i år har 4 väldigt bra PP backar: Reese, Pilut, Brännström och Ytterell. Det gör att vi kan alternera lite hur vi väll ställa upp.
Vill vi spela 1-3-1, 2-2-1 eller 1-2-2. Vi blir dessutom inte så känsliga för skador på PP backarna.

Dock är väll endast Ytterell den enda klassiska hårdskjutande backen, medan Pilut, Reese och Brännström är mer moderna spelfördelande backar och skjuter för styrning och passar längst ned i en paraply uppställning.

Bland forwards har vi ett smörgåsbord av kvalité. Vilka som ska spela PP beror väldigt mycket på hur vi ska ställa upp. En spelare som Wärn är ju given ifall vi ska Spela mer statiskt och ha någon framför mål. Möjligen att Stenlund eller Ejdsell kan spela net man i den typen av uppställning för att inte tapp spelskicklighet. Wärn blir mindre användbar i en 1-2-2 uppställning.

Så här är tre alternativa Första PP:

1-3-1 (Chicago uppställning)
Pilut
ullström-thörna- Ytterell
Wärn

Här ska ullström fungera som spelfördelare. Både Ytterell och Pilut kan gå på skott. Medan thörna ska gå mer på snabb release i slottet. Wärn är net man.

1-2-2
Pilut
Thörna - Ytterell
Ullström Tedenby

Här finns tre alternativa skottmöjligheter, Ytterell, thörna och Pilut. Medan både ullström och Tedenby kan fördela puck och turas om att gå in framför mål och skymma. Fördelen här är att vi slipper offra en gubbe som har en utpräglad roll som Netman.

2-2-1 (old school)
Pilut - Ytterell
Thörnberg - ullström
Wärn

Pilut Ytterell backar, Thörnberg på snabb release, ullström fördelar och Wärn skymmer. Den stora nackdelen med att spela en gubbe som Wärn i PP är att vi tappar viss dynamik i PP, en spelare blir mindre spelskicklig. Men vi får mer tyngd och skymning framför mål.

Med detta ville jag ha sagt att vi kommer komma upp rejält i PP procent i år. Vi blir grymt svårlästa då vi har så många alternativ.

Herregud, det är inte lätt att heta Oscar Sundh! Spelar ingen roll att man gör 11 poäng på 16 slutspelsmatcher, att man kämpar och aldrig gör en dålig match, att man gör fler mål i serien än Sandberg trots 0 minuter i PP! Då väljer man Wärn trots " att man tappar en viss dynamik i PP …och en spelare blir mindre spelskicklig… men vi får mer tyngd och skymning framför mål!" Jo jag tackar - tala om skymning…

Kurre,
Jag har inte en jävla aning om från var du fått dina hockey och fysikkunskaper ifrån. Men Max Wärn är så jävla mycket bättre ishockeyspelare än Sundh. Sundh är en 10-12:E forward. Den dagen Sundh börjar spela EHT etc. Så kan du krypa upp från din håla igen. Wärn är ren klass men har inte spelsinne för att vara annat än Netman i PP.

Strider mot våra regler helt klart(3…), men som jag personligen tycker, i stridens heta, funkar helt klart för mig.

Ingen reprimand och det bestämmer jag.

Nu föll Du i min aktning, sir Ward - regler är till för att följas! En tripping eller holding i stridens hetta ger Dig ändå 2 minuter…

Helt rätt. Hoppas naturligtvis på ett olycksfall i arbetet för vår sir Ward.
Man behöver inte alltid hålla med varandra men att uttrycka sig som “magnus b” gör tycker jag inte är diskussionsfrämjande och hör inte hemma på hv71fans.

Läs vidare på viewtopic.php?f=7&t=50&p=103332#p103332
Uppskattar din åsikt Groucho.

Jag upprepar mitt önskemål.
Se för tusan till att träna in ett bättre sätt att komma in i zon.
Tekningar vore inte heller så dumt att träna. Kanske tom någon variant. Jag skulle gärna se en “Bossy” på Thörna vid vänter tek.
Men då måste man givetvis vinna teken först…

Tack Grouche för Ditt inlägg! Vore snyggt av Sir Ward med en liten ursäkt, för det här är inget som skedde " i stridens hetta", Magnus B hade timmar/dagar på sig för att hyfsa inlägget! Jag lämnar nu Forumet!