Special teams 18-19. Börja nu

Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om detta med special teams. Men insåg att ju mer jag skriver desto mer ”fördunklas” budskapet. Så jag nöjer mig med att låta första inlägget bli riktigt kort!
Så snälla Johannarna… Börja nu! Scouta planera värva. Spelare ledare och konsulter.

Förstod på Hult i någon intervju att de kommer sätta extra fokus på att träna detta under försäsongen. Det har ju knappats saknats spelare med PP-kvaliteter i laget, så jag tror snarare det handlar om att utveckla grundspelet i PP. Jag skulle t.ex. vilja se ett mycket mer och snabbare spel back-back snarare än att PP dirigeras långsamt från kanten av en forward som letar avgörande pass. Eftersom motståndarna är så snabba in i skott linjen måste puck gå snabbt och mycket fram och tillbaka – till slut hamnar någon av motståndarna fel i täcket eller så blir forwards friar då uppmärksamheten riktats mot backarna.

Sant. Mycket träning och framförallt ett betydligt mer konsekvent sätt i hur man vill spela pp och inte minst bp. Om man ska tolka intervjun med Hult. Däremot tror jag inte vi kommer få se några direkt renodlade pp-backar som en del skriker efter. Den punkten Hult tryckte mest på inför nästa säsong var att återfå ett stabilare försvarsspel och antydde att man siktar på att vinkla backbesättningen åt det hållet.

Behövs kreativa spelare också och spelare som inte behöver 10 skott på sig att hänga en puck

Tycker mycket av problemet under sæsongen har varit att vi saknat skarpskjutande backpar. Vårat spel har dærfør varit lættlæst och vældigt lætt att tæcka skott nær vi bara har en back som kan ta avslut.

Så vårat PP har ofta varit 4 mot 4 om jag får sæga mitt.

Kopiera Penguins PP, fyra spelare med klubban inåt banan. Inget kladd med puck. Direktpass och direktskott.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=44-726KzXNQ[/url]

Johannarna :laughing:
Fan, ska säga till lillebror - du är lägst rankad just nu i Johannaligan.

Bra tråd Henke67. Tack!

Kul med lite respons. Nu tänker jag lägga ut texten lite mer än tidigare.
Jag tycker det ser ut som att vi fans fokuserar lite mycket på sista puck kontakten. Dvs den som skall göra mål. Ibland skriks det om en slägga från blå. Andra gånger om en Voutilainen kopia. Kanske har även spelare / tränare gjort det?
Det börjar med att vinna tekningar. Hur många första tek vann vi i PP? Om man tappar ut pucken måste man komma in igen. Hur? Strategier och spetskompetens efterlyses.
Snart kommer nästa steg i mina tankar!

Säga vad man vill om Lindbom och co men det kan ju inte vara kul att få uppdraget att fixa till PP och sen få det spelarmaterialet att arbeta med för just PP…vem fan ska spela PP 18/19 ? Wännström möjligtvist men han kommer bli skadad den 10e matchen ungefär det kan jag slå vad om, sen blir det svårt att spela PP ensam för Wännström också

Jag tror att vi får se en PP-lina med Ljungh Wännström och Önerud…får man drömma så kan vi sätta ihop Andersson med Tedenby och André Peterson, vilka som däremot ska finnas på blå står än så länge skrivit i stjärnorna…

PP FORMATIONERNA som jag ser dem just nu

PP1

N Andersson
Thuresson Ljungh
Thörnberg
J Andersson

PP2
Lehtonen
Wänna Tedenby
Önerud
Törngren

Vill bygga på att de nya från Malmö får implementera deras idéer som dem hade där för lets face it de hade det bästa PP i serien. Så det får bli en paraply uppställning med en back som dem hade med mkt kvicka spelare för att få till många plats byten och rörelser i PP för att förvirra motståndaren. Därav ingen Ytterell! Har tänkt ha Törngren och J Andersson bakom mål och vinna sargdueller och samla puck. Thörna och Önerud som jobbiga jävlar framför mål.

Vad säger detta är väl inte s jäkla dumt???

Tycker din uppställning känns väldigt intressant…
Med detta materialet Lindbom förfogar över så vore det otroligt om det inte kan steppas upp ordentligt här…

Aldrig Jocke Andersson i första PP, aldrig. Önerud där och Lehtonen på back eller nått istället för thörna som inte platsar i ett första PP enligt mig.
Går bara på namnet numera tycker jag.

Tycker vårat PP idag var riktigt bra.

Pucken flyttas snabbt, silver hænger inte med och vips får vi mål med oss!

Kænns dock som att Figren bommar allt, hoppas på att Thørna tar den platsen direkt. Han har ett slagskott som heter duga.

Før att summera BP øver hela sæsongen ær vi ju ruskigt starka (2:a) i ligan. Dock tycker jag ofta att vi spelar fast oss sjælva och inte får ut pucken.

Tyckte också PP såg bra ut senast MEN tyvärr tror jag problemet är att oavsett om dom spelar bra i PP som nu senast, så saknas ändå skillsen för att göra det riktigt bra, sätta chanserna. Dom vaskar fram tillräckligt med bra chanser nu aka dom spelar bra i PP men chanserna förvaltas inte för att det är killar som Thörngren, Sundh, Figren ect som får chanserna, inte seriens grymmaste snipers direkt.
Spets saknas fortfarande. Thörnberg OM han nu är den Thörnberg vi minns nu efter att inte ha spelat hockey på jävligt länge plus börjar bli gammal kan ju såklart lägga till lite spets, men det är ett stort OM.

Med det laget vi har just nu så hade jag gärna sätt.

Tedenby-Ljungh-Wännström
Lehtonen-Andersson
som första pp

Önerud-Gustafsson-Thuresson
Strömberg-Figren
Som andra PP

Kommer Thörnberg tillbaka i gott skick så får han ta Thuressons FW plats medans Thuresson tar Figrens Right PP back plats.

Då får vi den besta spetsen vi har i laget över 2 kedjor och där båda kedjorna har en Rightad back

Vi fortsætter att klættra i PP statistiken!

Nu med mål i 19,10% av våra PP det ger oss en 9:e plats just nu.

20% och en 8 plats.

Om vi skulle sluta ha brunkare inne i PP och låta de femmorna bli samspelta så skulle vi varit betydligt högre det tror jag iaf.

Ge mig:

Thuresson Ljungh Tedenby Lehtonen Figren
Wännström Andersson Önerud Gustafsson N Andersson

tycker man kan börja köra rena kedjor i PP igen. Gav resultat sist. Skulle vilja se att Brännström och Törngren får lite tid i PP nu när det låst sig, smarta spelare som skapar mycket när de får ytorna. Brännström tror jag skulle göra succe om han fick lira första PP. alltid farlig när han får tid med pucken.

Jag tjatar om mina 4 jämna kedjor sjukt mycket nu känner jag men det är ju samma problem i PP.
Dels har vi inte spets nog i laget allmänt eftersom alla kedjor är så jämna men det är ju samma tänk i pp med.
Vi har ingen första andra pp uppställning, alla får spela pp också varje match typ.

Aldrig fattat varför man inte kör en riktigt spetsig första femma i pp, typ Thuresson Ljungh Tedenby Önerud N andersson.
Andra PP Figren-Andersson-Wännström-Lehtonen-Berglund

Vi får ingen kontinutet på pp eftersom vi har typ 4 pp uppställningar, logiken i att tex Gustafsson spelar pp varje match ??? 0 mål