Special teams 18-19. Börja nu

Tycker coacherna måste in och styra upp PP hårdare.
Absolut ha en dialog med spelarna men någonstans måste man bestämma vad som ska ske när man är inne i PP.
Tycker man har sett lite tydligare linjer i PP senaste men långt ifrån godkänt.
Vi vill helst leta öppet mål varje gång vilket nästan aldrig händer i dagens hockey.

Under Lillis tid tycker att PP-spelet framför kassen har fungerat.
Vad jag saknar är bättre ingångar och backar som får igenom skotten. Lauridsen, Ytterell och Nisse har varit notoriska på att skjuta på närmaste motståndare.
Vi behöver backar med bättre passningar än idag samt att vi bör testa med 1 back och 4 forwards i diamantformation med 2 på mål.

Vill du verkligen att vi spelar med “point” när vi har backar som inte får igenom skotten? Just förmågan att få igenom skotten därifrån brukar väl ses som en av grunderna för att få diamanten att fungera. Det är ju livsfarligt om pointen skjuter på första täcket gång efter gång. Och om han inte är ett riktigt hot utan bara fördelar puckar så brukar det väl inte heller bli så bra?

Däremot håller jag med om det där med ingångarna. Men där är det nog samtidigt så att vi fortfarande jämför lite med “JD eran”. Så vi lär nog inte bli nöjda ens om vi blir bäst i serien… Fast bättre än det är nu måste det gå att fixa till.

Jag tycker det största problemet i pp är just ingångarna. Där tror jag vi har en stor anledning till våra dåliga siffror. Vi har bedrövliga ingångar i pp spelet. Det uppställda spelet tycker jag Ser helt ok ut stundtals. När vi väl kommer in o ställer upp spelet så har de ofta gått en tid av pp spelet pga av att vi misslyckats med att ta oss in i zon på ett effektivt o smart sett.
Sen så efterlyser jag mer avslut, istället för att hels tiden leta dom perfekta passningarna. Lasts på mål, tycker man ska bomba målvakten i ett pp spel.

Jag gillar “nya” pp femman med Önerud-Ljungh-Thörnberg, äntligen lite spets som första pp femma.

Varför ha backar inne överhuvudtaget i PP när dom är så ofarliga? Är väl bättre att skicka in all offensiv kraft som finns istället.

Med dagens PP blir motståndaren box väldigt stor när pucken går upp på blå. Genom det blir det betydligt enklare att täcka skott från back.

Genom att ligga med en runt kassen och en högt i slottet tvingar man deras forwards att ligga nära killen i höga slottet. Skulle dom gå hårt på pointen eller vingarna lägger man ett instick mitt i slottet.
Detta tvingar motståndarna till en liten box som ger både point och vingar bra skottlägen.

Klubborna inåt banan, point till vinge och direktskott, killen framför mål och den i slottet hugger på returerna.

Fler och fler lag i NHL går mot detta så vill man ligga i framkant i PP så tror jag att detta är rätt väg även på bredare rink.

Förstår inte hur det kan se ut som det gör i PP match efter match!
Finns inget hot någonstans.
Sen att vi har spelare i den spelformen som vill kladda med puck när det är pucken som ska förflyttas snabbt för att få luckor i boxen.
Tedenby ska inte spela PP för han drar ner tempot något fruktansvärt.

Man har haft 3år på sig att lösa denna knut samt hitta rollspelare för denna viktiga spelform som kan avgöra matcher. Vi kunde ha stängt kvartsfinalserien nu!
Men nädå vi kör på i tron om att det kommer lösa sig. Men hur kan man på allvar tro att det ska lösa sig när vi aldrig har någon som hotar eller någon som skymmer målis? Blir ju plockpotatis varje gång eller att vi ger bort puck för att vi har för dålig kvalité i pass och speluppfattning!

Nästa säsong vill jag se nyförvärv som är värvade som rollspelare i en PP uppställning.
Man kan inte ha mellanmjölk i denna spelform! Hoppas Hult förstår det någon gång.
Varken Tedenby, Figren, Lauridsen eller Sundh har kvalitén för att spela PP!

Tedenby kladdar för mycket och tar avslut från dåliga vinklar.
Figren är otroligt dålig i sitt passningspel i denna form när tempot ska skruvas upp.
Lauridsen spelar nog mest där för att vi inte har någon annan.
Sundh har en förmåga att inte göra mål men ska ändå spela PP?? Fattar inget här! Älskar Sundh som spelare men någon PP spelare är han absolut inte!

Kanske ska köra med rena kedjor fr om nu då inget funkar i de normala PP uppställningarna. Sämre kan det väl inte bli!?

Nån som har siffror på hur det såg ut i PP 2017?

15/16 23.97%
16/17 16.67%
17/18 18.82%
18/19 17.73%

Visst att det är 11 år sen, och visst, mycket har hänt, hockeyn utvecklas, spelare utvecklas. Men grunden är nånstans den samma. Jämför spelet här med dagens spel. Ett sånt spel vi ser här har vi inte sett i HV71 sen den dagen Stefan Liv förolyckades i Jaroslav.

Räcker med att titta på videon för att sedan komma på sig själv med ett leende. Detta är HVhockey.
Varför ska det vara så svårt för idag?

youtube.com/watch?v=-GUqfcn-t84

Och i slutspelen?

15/16 = 19.05 %
16/17 = 21.95 %
17/18 = 0.00 %
18/19 = 5.88 % (pågår)

Ja tänk om HV hade ett någorlunda fungerande PP, ca 17-20% rimligtvis då hade vi haft ca 3-4 mål mer i denna matchserie mot fbk.

Senast HV gjorde ett PP mål (ordinarie tid) var borta mot Malmö den 28e februari.
Sen dess har HV haft 27 PP tillfällen utan ett enda pp-mål. En man mer i totalt 49min 57sek! (om jag räknat rätt)
Under denna tid har vi snittat ca 1 skott på mål per PP-tillfälle och har -1.

Var inte Figrens avgörande i kvart1 i pp?

Stämmer! FirstSwitch skriver dock om PP-mål under ordinarie tid, om det var det du tänkte på.

Sinnessjukt dålig5

Det är så tragiskt att man nästan får moderskänslor.

HV har haft 14 numerära överlägen i matchserien mot FBK, och gjort mål på 1 av dem (dvs 7,1% PP-effektivitet).

Om de hade haft 17-20% effektivitet så hade det istället blivit mellan 2,4 och 2,8 mål. Det hade alltså inte gett “ca 3-4 mål mer i denna matchserie”.

Håller med om att det finns klar förbättringspotential i vårt PP-spel, men det är ganska lätt att räkna på sånt här istället för att bara dra till med nåt.

Jag roade mig förresten med att räkna ut hur många PP-mål HV hade gjort om de hade haft lika bra effektivitet som FBK, som var bäst i serien med 23,87% under grundserien. HV har haft 141 numerära överlägen, så med 23,87% PP-effektivitet hade man gjort 33,7 mål istället för 25 mål. Alltså ~9 mål fler under hela grundseriens 52 matcher. Det är egentligen inte vansinnigt mycket, men hade säkert varit betydelsefulla mål med tanke på den jämna serien och många uddamålsförluster.

Intressant att det inte skiljer mer men precis som du säger hade det säkert varit betydelsefullt ändå.
Sen blir det ju mer viktigare i ett slutspel, framförallt i denna kvarten mlt fbk. Till och med när vi tog guldet 16/17 höjde vi oss i pp til en okej nivå. Drog till med lite flr många mål men ett elr två pp mål mer så hade vi kanske haft matchboll nu.