Special teams 18-19. Börja nu

9 fler mål jämt fördelat hade sannolikt varit 10-15p fler. Stor skillnad.

Skiter snart i vem som spelar PP, det blir lika dåligt ändå, hur mycket man än hobbycoachar så börjar jag inse att största felet inte beror på vilka spelare som är på isen, det är att man inte gör jobbet framför målvakten…och det är tragiskt att se stora starka spelare som Önerud vara rätt att få lite stryk framför mål faktiskt, Önerud åker in framför målvakten skymmer 1 sekund sen åker han därifrån och ställer sig som ett av 5 torn som passa runt pucken och tillslut skjuter på en målvakt som har 100% sikt.

Så frustrerande att se, fråga spelarna “vem av er kan tänka sig ta stryk och parkera konstant framför målvakten i pp ?” okej in med honom och kör med 5 forwards i PP…all in nu ingenting kan bli sämre

Skicka in Persson framför mål och sen ta skott!
Där har vi lösningen!

Ta hem Stillman igen och sätt hjan i båset. Han är en hv legend som nu vart ute ett tag o fått erfarenhet

Det skrämmer mig och gör mig mörkrädd hur handlingsförlamat detta är med att få igång PP.
Bevisligen så är det absolut inte rätt spelsätt för denna trupp men ändå envisas man 52omg i serien o 7 matcher i slutspelet att tro på denna spelidé som de har.

När tror man att detta spela ska lossna? 2025?
Man spelar ett PP mer ute i sargerna och får motståndarboxen att knappt behöva jobba.
Alla ska kladda några sekunder som gör att motståndarna kan sätta press och vi får tidsbrist. Men tanke på att vi inte har några passningsgenier så blir vi stressade och passar galet och boxen kan stressa sönder oss fullständig.
Genom att ha ett snabbare passningstempo och med längre pass så kommer boxen tillslut inte orka med den press. På så sätt
kan vi trycka in folk på mål när de blir passiva och ta backskott.
Jag ser absolut inga farligheter i vårt PP överhuvudtaget idag.

Sådan rutinerade tränare som Lillis och Rahm och man tror på det spel men har.
En sån som Tedenby ska inte spela PP för han vill kladda med puck 11 av 10ggr.
Sätt Andersson som Pettan för direktskott efter pass av Ljungh. Eller så kan Lehtonen komma från vänster likt Puistola alternativ direktskott från pass av vänsterforward.
Som det är nu så spelar backarna på fel kanter enligt mig då de aldrig har möjlighet att skjuta one timers.

Vi har heller ingen framför mål utan vi har en i mitten av boxen och att man ska göra mål därifrån idag utan skymd målvakt händer inte ofta.

Som sagt så är det så frustrerande att man blir nästan förbannad när Hv får PP för då tappar man allt och känns lika bra att köra 5vs5.

Men frågan kvarstår! Varför gör man ingen ändring i PP! Spelarna som lägger upp ansvaret och det är ju helt otroligt att man får fortsätta med detta med tanke på resultatet!

Åker vi ut nu i kvarten så krävs det att Hult hittar en jävligt skicklig center som kan leda ett PP samt backar och forwards som vet hur man gör mål!

Svårt att spekulera i hur många extra poäng det hade gett, men hade antagligen gjort en viss skillnad. Jag gjorde ytterligare några uträkningar och såg att det verkar finnas något mer att hämta när det gäller boxplay, men framförallt i målvaktsspelet.

Om HV hade haft samma BP-statistik som Luleå (86,15%) hade man släppt in 12 mål färre under grundserien (då man spelat 144 boxplay och klarat sig igenom 77,78% utan att släppa in mål).

Och om Gunnar hade haft samma räddningsprocent som Lassinantti (93,1%) hade han släppt in 18 mål färre under grundserien (Gunnar fick 865 skott på sig och räddade 787, men med Lassinanttis siffror hade han räddat 805 puckar). Sandström hade med samma logik släppt in 9 mål färre.

Iofs osannolikt att båda målvakterna har den räddningsprocenten, men med ett målvaktsspel på Lassinanttis nivå hade det blivit totalt 27(!) mål färre i baken under hela grundserien. Det hade antagligen gjort en jäkla skillnad för vår poängskörd!

Enligt mig finns det 8 på förhand givna pp-spelare:
-Nisse
-Lehtonen
-Thure

  • Önerud
  • Thörna
  • Ljungh
  • Wänna
  • Tedenby

Utöver dessa några helt ok som Ytterell, Figren, Sundh (framför mål) o möjligen Bulan.

Under säsongens gång har några tydligt spelar sig ur PP enligt mig, däribland Ytterell, Figren, Sundh, Bengtsson, men även (tyvärr) Tedenby. I deras ställe borde DG, Törngren och även Brännström få mer förtroende.

Tycker nisse Andersson varit rent av dålig i pp. Precis som i 5-5.
Han kladdar för mycket med pucken.
Verkligen inte blivit den pp back vi önskade.
Tycker man ska testa 5 forwards i pp istället.

Jag måste erkänna en sak.
När truppen för den här säsongen var färdig kände jag att: -“Äntligen”. Nu skulle vi för första gången på många år få ett PP värt namnet.
Jag tyckte att det såg ut som att det skulle kunna bli åtminstone en riktigt bra PP formation.
Jag alltså hålla JL som mer ansvarig än Hult.
Och att fixa till det nu är nog inte helt lätt hur Lillis än försöker formera sig.

Dock har jag för mig att Lillis var PP-ansvarig även under JLs tid. Kommer inte ihåg om det stod i en nyhet på hemsidan eller om det sas i HVTV, men jag har absolut för mig detta. Och sett ur det skenet så känns det lite mindre bra tyvärr.

Jo, visst var det väl Lillis som var PP-ansvarig fram till Lindboms avgång…

En sak jag tänkt på under alla är med Lillis/Lindbom är matchningen.

Första PP får knappt 45-50 sekunder. Sen in med andra i 45-50. Och så envisas man med att låta tredjekedjan spela av de 10-15 sista sekunderna. Det är runt en bortslösad minut om man nu exempelvis får 8 PP-minuter en match…

Återigen faller det tillbaka på det här eviga gnuggandet. Ingen ska sticka ut. ”Alla ska kunna bidra".

Hade gärna sett som man i många andra lag, till exempel Skellefteå och Frölunda, ger sin främsta formation så mycket PP-tid man kan.
Skellefteå snålar ju inte med speltid på Lindström och Möller, liksom Frölunda inte väljer bort Lasch med tio sekunder kvar…

Inför denna säsong var det många, inklusive mig själv som ville ha in en PP back och såg det som nyckeln som skulle lyfta vårt PP.

Jag tror att Hult delade uppfattningen och lösningen han hittade blev Nisse Andersson. Nisse Andersson blev en stor besvikelse i PP och hade han varit ett hot på blå så tror jag att HVs PP iaf godkänt.

Inför nästa säsong efterlyser jag samma sak. En back som kan har lite precision i skotten som därmed kan vara ett hot på blå. Backarna vi har idag sätter 90% av skotten utanför eller på närmsta motspelare.

Håller med till 100%

Fast är det inte bättre att lösa problemet istället för att panga ut en massa pengar på en ny “PP-back”? Vad är det som säger att det kommer bli bättre nästa gång?
Då är det betydligt bättre att se över den allmänna problematiken och varför HVs spel i numerära överlägen år efter år är svagt. Tycker man går runt problemet om man bara tror att en ny back löser powerplayet. För Nisse A är som sagt en riktigt bra PP-back på pappret men har inte alls lyckats i år. Med ett fungerande powerplay hade han dominerat och med ett bra powerplay hade till och med Ytterell kunnat gå in och göra poäng.

+1

Håller delvis med. Givetvis är det mer än en sak som gör att vi har ett urselt PP år efter år.

Min analys av vårt PP är:

  1. Inget hot från blå gör att det blir väldigt enkelt för deras box. Dom kan enklare gå ut och täcka passningsvägar vilket tvingar oss att lägga flipp-pass vilket försvårar direkt skott/pass.
  2. Långsamt och taskigt passningsspel. Passningarna måste sitta på bladet för direktpass eller direktskott. Detta gör även att ingångarna blir taskiga.
  3. Kampen framför mål var stundtals dåligt men har förbättrats sedan Lillis blev HC så en ljuspunkt där.

Löser man #1 så blir troligen #2 bättre direkt. Sedan hade jag gärna sett en bra passningsspelare på blå och högersidan.
#3 där har vi flera om med rätt attityd kan göra ett bra jobb.

Så med ovan skulle mycket lösa sig med en bra PP back.

Fast Nisse är en bra PP-back. En en av seriens bästa sett till de senaste åren.

Visst, jag tar gärna in en till. Men att Nisse skulle gå från bäst till “usel”, som vissa påstår, köper jag inte.

Tror snarare Nisse spelar i ett lag där tränarna har noll koll på hur ett modernt PP ska spelas.

Spännande! Jag har ett par frågor:
Hur spelas ett modernt PP enligt dig och hur skiljer sig det mot HVs nuvarande PP i praktiken?
Vad tror du att man vill åstadkomma i PP och hur bör man åstadkomma det enligt dig?

Haha. Där drog du ner byxorna på mig!

Jag är långt från en taktiker och “modernt” var väl fel ordval.

Menar väl egentligen ett mer ett basic PP, men HV har ett pucktempo som är ungefär som om det var för tjugo år sen. Tiden finns inte idag på samma sätt, men HV drar ner extremt när de kommer ner i offensiv zon.

Sen är det de gamla vanliga med knappt noll trafik på mål. Och lägg till avsaknaden av de där enkla puckarna på mål som FBK behärskat otroligt bra under den här serien.

Till sist som jag skrev ovan tror jag också matchningen är tokig. Se på vilken liga som helst. Erik Karlsson spelar inte 45 sekunder i PP. Naturligt att det låser sig och man börjar tänka när man bara får 45 sekunder på sig, och vet att man måste leverera.

Hade gärna sett Lehtonen och Andersson spela 90 sekunder när det är PP.

Det förklarar ju i så fall varför inte PP lyft sig mer än det har. Och gör väl egentligen att jag än mer vill påstå att denna säsongen bör man nog vara försiktig med att skylla PP problemen på Hult/Davidsson.