Dags att betygsätta årets trupp. Gör det ni också, diskutera och reflektera.
Jag har precis som ifjol använt mig av en 1 till 5-skala. När jag sätter betyg försöker jag se till hela säsongen och inte vad som skedde för ungefär två timmar sen
5 = internationell klass, för bra för SHL
4 = absolut toppklass i SHL
3 = bra SHL-spelare
2 = godkänt SHL-spelare
1 = underkänd, håller inte i SHL
OBS 1. Jag hade gärna velat ge vissa spelare en nolla, men eftersom jag vill kunna jämföra årets resultat med fjolårets behöll jag 1 till 5-skalan.
OBS 2. Se mina egna tankar och betyg som en första ingång till diskussion.
OBS 3. När vi nått 100 röster kommer jag precis som förra säsongen göra en första sammanställning av vad vi på forumet ger för snittbetyg.
Joni Ortio 1
Kom aldrig upp i samma nivå som i slutet av förra säsongen. Petad i kvalet. En stor besvikelse.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Victor Brattström 1
Det här blev inte bra. Levde inte upp till de lågt ställda förväntningarna som båsöppnare. Fick också lämna under säsong.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Frederik Dichow 3
En av säsongens få positiva överraskningar. Blev efter mycket om och men förstavalet i kvalet. Och visst känns det som att laget spelar med en annan trygghet när Dichow står? Höll nollan i två av sex kvalmatcher. Stor kvalhjälte!
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Olle Strandell 1
Fick säsongen förstörd på grund av skada. Men höll heller inte måttet när han väl spelade. Ännu ett bevis på att steget mellan allsvenskan och SHL är större än vad många tror.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Mika Seppälä 2
Värvades in som en försvarsgeneral. Levde inte upp till förväntningarna. Ändå viktig för årets svaga försvar, vilket märktes tydligt när han försvann.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Colby Sissons 2
Otroligt svårbedömd med tanke på att han som en naturligt offensiv lagd back värvades in för att täppa igen hålet efter Seppälä. Gjorde det helt okej ändå, utan att glänsa.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Victor Sjöholm 1
Jag gillar Sjöholm. I synnerhet när han spelar fysiskt. Men den här säsongen blev inte bra. Förhoppningsvis en klassisk andra året-säsong.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Kalle Maalathi 1
En back jag trodde skulle bidra med stabilitet. Som bäst fick vi det. Som sämst fick vi en back som inte höll SHL-nivå. Dessvärre fick vi det senare allt för många gånger under säsongen.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Anton Strålman 3
Inledde säsongen strålande, för att allt eftersom mattas av. Stod för en del tveksamma insatser i kvalet. Men visst var han viktig i en backsida som överlag var jäkligt svajig.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Oliwer Kaski 2
Användes på helt fel sätt av Lindbom. Som någon slags ersättare till LaLeggia. När Kaski började avstå från att skjuta i tid och otid blev han också bättre. Gör sina poäng, men svag defensivt.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Bobby Nardella 3
En av ligans poängstarkaste backar. Fick märkligt nog en rätt undanskymd roll av tränarstaben som föredrog Kaski istället. Bra, men ingen LaLeggia.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Hugo Fransson 2
Lämnade HV mitt under säsong som en valpig junior. Kom tillbaka från lånet som en fullfjädrad A-lagsspelare. Här finns potential.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Axel Landén 1
Känns otroligt tufft att sätta underkänt på en juniorspelare. Men Landén var inte mogen uppdraget. Det skvallrar inte minst hans plus/minus om. Men här finns fortfarande något att bygga vidare på.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Henrik Borgström 3
Inledningsvis rätt hårt kritiserad. Och som center funkade det inte. Men gör man flest mål och poäng. Ja, då har man gjort något bra.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Isac Brännström 2
Klassiskt HV-nyförvärv som värvas till en alldeles förstor roll. Det är inte Isacs fel. Men allt som allt bidrog han väl på ett ungefär med det man kan förvänta sig. Nästan.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Mattias Tedenby 1
Uttrycket att vara slut som artist har nog aldrig passat bättre på en spelare. Det vill sig inte för Teden. Bidrar dock med hjärta, vilket inte ska underskattas i en rätt hjärtlös trupp.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Fredrik Forsberg 1
Många skrek sig hesa efter att få se Foppa på isen igen i kvalet. Men ska vi vara ärliga var Foppa tämligen osynlig även när han fick spela.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Radan Lenc 3
Visst, han försvinner i perioder. Men Lenc bidrar alltid med hårt arbete. På det en naturlig målskytt som fattar att man inte behöver passa pucken in över mållinjen. Radan är inte en toppspelare, men en bra SHL-spelare är han absolut.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Herman Hansson 1
Herman gör vad han kan. Men det är inte bra nog. En svagare säsong än debutåret, och det räcker inte på den här nivån. Blev också till sist petad i kvalet.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Åke Stakkestad 1
Stor hjälte i säsongens sista match. Men slår man ut det på en säsong kan Stakke inte få annat än underkänt. Steget mellan allsvenskan och SHL var alldeles för stort.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Simon Önerud 2
Inte önskvärd efter fjolårssäsongen. Kom in på nåder och var faktiskt i perioder lagets bästa spelare. Här tycker jag HV ska fundera på att förlänga. Vi behöver hjärta, hårt jobb och en breddspelare som faktiskt kan bidra offensivt.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Tommi Tikka 1
Klev fram i kvalet, men sett över en hel säsong blev detta pannkaka. Tikka värvades som andracenter. Slutade som fjärdecenter. Gjorde det visserligen helt okej. Men det räcker inte.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Oskar Stål Lyrenäs 2
Skulle vilja sätta en trea, men faktum är att OSL är alldeles för ojämn. Och när han inte syns, ja då syns han inte alls utan trampar mest vatten. Dock mycket bra när han är på det humöret.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Nick Shore 3
I sina bästa stunder nästan för bra för SHL. Men visade sig i slutet inte vara den ledande spelare han värvats för att vara. LHC-fansen kan inte ha varit särskilt imponerade av det de såg Shore prestera i kvalet…
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
André Petersson 3
Oj, en trea tänker nog många av er. Men faktum är att AP vunnit interna poängligan om han inte varit skadad. På det snittar han en poäng per match i kvalet. När AP är dålig är han med andra ord fortfarande bra.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Oscar Fisker Moelgaard 3
Årets andra utropstecken är också även han dansk. Oscar har verkligen allt för att lyckas. Allt som oftast stabil rakt igenom. Dessutom bidrar han med sina poäng.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Joonas Nättinen 1
Vi skulle få se en ny Nättinen, lovade Nubben. Ja, jo, vi fick till viss del se det innan Nättinen på nytt blev skadad. Därefter var han om möjligt ännu sämre än under sin debutsäsong.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Måns Lindbäck 1
Man vill verkligen gilla Måns. Och det gör man. Men för andra året i rad visar han att han inte riktigt räcker till i SHL. Tyvärr.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Herman Träff 2
Överglänste vår bredd när han väl fick chansen. Bidrog med precis allt det man förväntar sig av spelare som är lägre ner i hierarkin.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Hugo Pettersson 2
Överglänste vår bredd när han väl fick chansen. Bidrog med precis allt det man förväntar sig av spelare som är lägre ner i hierarkin.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Tomas Montén 1
Nej, Tomas du var inte dömd på förhand för att du känner Nubben. Du dömdes på dina tidigare meriter. Och med facit i hand visade sig oron vara befogad. Den på pappret sämsta tränarrekrytering HV gjort visade sig också vara den sämsta någonsin när allt kom omkring.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Johan Lindbom 1
Blev förpassad till bänken permanent i år. Och inte blev det särskilt mycket bättre. Lindbom påminde oss om varför många tyckte det var berättigat att sparka honom 2018/2019.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Pelle Gustafsson 1
Försvaret läckte som ett såll under säsongen. Det var virrigt in i det sista. Eftersom Pelle G hade hand om backarna så kan det inte bli annat än underkänt.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Johan Davidsson 1
Kung som spelare. Misslyckad som ledare. Johan Davidsson lyckades inte heller som assisterande.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
Kent “Nubben” Norberg 1
HV ska enligt uppgift ha haft SHL:s dyraste trupp genom tiderna. Lägg till att Nubben nu fick möjlighet att till hundra procent sätta sin egen stämpel på årets lagbygge. Resultatet år två: en match från att åka ur SHL.
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1