Spelarbetyg säsongen 23/24 - omröstning

Dags att betygsätta årets trupp. Gör det ni också, diskutera och reflektera.

Jag har precis som ifjol använt mig av en 1 till 5-skala. När jag sätter betyg försöker jag se till hela säsongen och inte vad som skedde för ungefär två timmar sen :wink:

5 = internationell klass, för bra för SHL
4 = absolut toppklass i SHL
3 = bra SHL-spelare
2 = godkänt SHL-spelare
1 = underkänd, håller inte i SHL

OBS 1. Jag hade gärna velat ge vissa spelare en nolla, men eftersom jag vill kunna jämföra årets resultat med fjolårets behöll jag 1 till 5-skalan.

OBS 2. Se mina egna tankar och betyg som en första ingång till diskussion.

OBS 3. När vi nått 100 röster kommer jag precis som förra säsongen göra en första sammanställning av vad vi på forumet ger för snittbetyg.

Joni Ortio 1
Kom aldrig upp i samma nivå som i slutet av förra säsongen. Petad i kvalet. En stor besvikelse.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Victor Brattström 1
Det här blev inte bra. Levde inte upp till de lågt ställda förväntningarna som båsöppnare. Fick också lämna under säsong.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Frederik Dichow 3
En av säsongens få positiva överraskningar. Blev efter mycket om och men förstavalet i kvalet. Och visst känns det som att laget spelar med en annan trygghet när Dichow står? Höll nollan i två av sex kvalmatcher. Stor kvalhjälte!

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Olle Strandell 1
Fick säsongen förstörd på grund av skada. Men höll heller inte måttet när han väl spelade. Ännu ett bevis på att steget mellan allsvenskan och SHL är större än vad många tror.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Mika Seppälä 2
Värvades in som en försvarsgeneral. Levde inte upp till förväntningarna. Ändå viktig för årets svaga försvar, vilket märktes tydligt när han försvann.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Colby Sissons 2
Otroligt svårbedömd med tanke på att han som en naturligt offensiv lagd back värvades in för att täppa igen hålet efter Seppälä. Gjorde det helt okej ändå, utan att glänsa.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Victor Sjöholm 1
Jag gillar Sjöholm. I synnerhet när han spelar fysiskt. Men den här säsongen blev inte bra. Förhoppningsvis en klassisk andra året-säsong.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Kalle Maalathi 1
En back jag trodde skulle bidra med stabilitet. Som bäst fick vi det. Som sämst fick vi en back som inte höll SHL-nivå. Dessvärre fick vi det senare allt för många gånger under säsongen.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Anton Strålman 3
Inledde säsongen strålande, för att allt eftersom mattas av. Stod för en del tveksamma insatser i kvalet. Men visst var han viktig i en backsida som överlag var jäkligt svajig.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Oliwer Kaski 2
Användes på helt fel sätt av Lindbom. Som någon slags ersättare till LaLeggia. När Kaski började avstå från att skjuta i tid och otid blev han också bättre. Gör sina poäng, men svag defensivt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Bobby Nardella 3
En av ligans poängstarkaste backar. Fick märkligt nog en rätt undanskymd roll av tränarstaben som föredrog Kaski istället. Bra, men ingen LaLeggia.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Hugo Fransson 2
Lämnade HV mitt under säsong som en valpig junior. Kom tillbaka från lånet som en fullfjädrad A-lagsspelare. Här finns potential.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Axel Landén 1
Känns otroligt tufft att sätta underkänt på en juniorspelare. Men Landén var inte mogen uppdraget. Det skvallrar inte minst hans plus/minus om. Men här finns fortfarande något att bygga vidare på.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Henrik Borgström 3
Inledningsvis rätt hårt kritiserad. Och som center funkade det inte. Men gör man flest mål och poäng. Ja, då har man gjort något bra.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Isac Brännström 2
Klassiskt HV-nyförvärv som värvas till en alldeles förstor roll. Det är inte Isacs fel. Men allt som allt bidrog han väl på ett ungefär med det man kan förvänta sig. Nästan.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Mattias Tedenby 1
Uttrycket att vara slut som artist har nog aldrig passat bättre på en spelare. Det vill sig inte för Teden. Bidrar dock med hjärta, vilket inte ska underskattas i en rätt hjärtlös trupp.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Fredrik Forsberg 1
Många skrek sig hesa efter att få se Foppa på isen igen i kvalet. Men ska vi vara ärliga var Foppa tämligen osynlig även när han fick spela.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Radan Lenc 3
Visst, han försvinner i perioder. Men Lenc bidrar alltid med hårt arbete. På det en naturlig målskytt som fattar att man inte behöver passa pucken in över mållinjen. Radan är inte en toppspelare, men en bra SHL-spelare är han absolut.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Herman Hansson 1
Herman gör vad han kan. Men det är inte bra nog. En svagare säsong än debutåret, och det räcker inte på den här nivån. Blev också till sist petad i kvalet.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Åke Stakkestad 1
Stor hjälte i säsongens sista match. Men slår man ut det på en säsong kan Stakke inte få annat än underkänt. Steget mellan allsvenskan och SHL var alldeles för stort.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Simon Önerud 2
Inte önskvärd efter fjolårssäsongen. Kom in på nåder och var faktiskt i perioder lagets bästa spelare. Här tycker jag HV ska fundera på att förlänga. Vi behöver hjärta, hårt jobb och en breddspelare som faktiskt kan bidra offensivt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Tommi Tikka 1
Klev fram i kvalet, men sett över en hel säsong blev detta pannkaka. Tikka värvades som andracenter. Slutade som fjärdecenter. Gjorde det visserligen helt okej. Men det räcker inte.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Oskar Stål Lyrenäs 2
Skulle vilja sätta en trea, men faktum är att OSL är alldeles för ojämn. Och när han inte syns, ja då syns han inte alls utan trampar mest vatten. Dock mycket bra när han är på det humöret.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Nick Shore 3
I sina bästa stunder nästan för bra för SHL. Men visade sig i slutet inte vara den ledande spelare han värvats för att vara. LHC-fansen kan inte ha varit särskilt imponerade av det de såg Shore prestera i kvalet…

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

André Petersson 3
Oj, en trea tänker nog många av er. Men faktum är att AP vunnit interna poängligan om han inte varit skadad. På det snittar han en poäng per match i kvalet. När AP är dålig är han med andra ord fortfarande bra.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Oscar Fisker Moelgaard 3
Årets andra utropstecken är också även han dansk. Oscar har verkligen allt för att lyckas. Allt som oftast stabil rakt igenom. Dessutom bidrar han med sina poäng.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Joonas Nättinen 1
Vi skulle få se en ny Nättinen, lovade Nubben. Ja, jo, vi fick till viss del se det innan Nättinen på nytt blev skadad. Därefter var han om möjligt ännu sämre än under sin debutsäsong.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Måns Lindbäck 1
Man vill verkligen gilla Måns. Och det gör man. Men för andra året i rad visar han att han inte riktigt räcker till i SHL. Tyvärr.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Herman Träff 2
Överglänste vår bredd när han väl fick chansen. Bidrog med precis allt det man förväntar sig av spelare som är lägre ner i hierarkin.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Hugo Pettersson 2
Överglänste vår bredd när han väl fick chansen. Bidrog med precis allt det man förväntar sig av spelare som är lägre ner i hierarkin.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Tomas Montén 1
Nej, Tomas du var inte dömd på förhand för att du känner Nubben. Du dömdes på dina tidigare meriter. Och med facit i hand visade sig oron vara befogad. Den på pappret sämsta tränarrekrytering HV gjort visade sig också vara den sämsta någonsin när allt kom omkring.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Johan Lindbom 1
Blev förpassad till bänken permanent i år. Och inte blev det särskilt mycket bättre. Lindbom påminde oss om varför många tyckte det var berättigat att sparka honom 2018/2019.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Pelle Gustafsson 1
Försvaret läckte som ett såll under säsongen. Det var virrigt in i det sista. Eftersom Pelle G hade hand om backarna så kan det inte bli annat än underkänt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Johan Davidsson 1
Kung som spelare. Misslyckad som ledare. Johan Davidsson lyckades inte heller som assisterande.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Kent “Nubben” Norberg 1
HV ska enligt uppgift ha haft SHL:s dyraste trupp genom tiderna. Lägg till att Nubben nu fick möjlighet att till hundra procent sätta sin egen stämpel på årets lagbygge. Resultatet år två: en match från att åka ur SHL.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster
2 gillningar

Varför finns inte 0? :rofl:

3 gillningar

Så jag kan jämföra med fjolårets resultat :wink:

2 gillningar

Läste ej betygen hur du hade tänkt jag tänkte så här typ i mina tankar haha!

5 Hög SHL klass
4 Bra SHL klass
3 Godkänd SHL spelare
2 Tveksam för SHL
1 Underkänd

2 gillningar

Nubben skulle ha alternativ till att sätta minuspoäng på!

Min skala inspirerad av kvällstidningarnas
5 = internationell klass, för bra för SHL
4 = absolut toppklass i SHL
3 = bra SHL-spelare
2 = godkänd SHL-spelare
1 = underkänd, håller inte i SHL

Saknad bedömning på målvaktscoachen men det tar vi nästa år. Sen höjde jag Strålman och Önerud ett hack pga ledarskapet det stod för under hela säsongen, det var stort.

Just här gillar jag Dovahkins skala bättre än Lejaques.

3 borde vara snitt i SHL , 2 under snittet i SHL , 1 dålig

Det gamla betygssystemet bygger ju på att snitt-eleven var en. 3:a , så tycker det blir förvirrande att 2 skulle vara SHL-snitt här in my mycket humble opinion

1 är kvarsittning när det gäller Hv dvs nytt kontrakt :slight_smile:

2 gillningar

Diskutera gärna hellre spelarnas insatser än att fastna på vad som är ett rimligt betygsystem :wink: det finns nämligen en ocean av sådana, mitt är ett av många som alltså används rätt flitigt i media.

1 gillning

Gott så! Förslag till nästa år då :slight_smile:

2 gillningar

Nubbens forum alias är funnet!

12 gillningar

Ja, och särskilt denna säsong hade vi behövt en massa grader i helvetet:
5 acceptabel
4 lätt underkänd
3 underkänd
2 bottenlöst dålig
1 nubben

13 gillningar

Perfekt BlackIce, den skalan hade behövts senaste åren !

Förutom ungdomarna Dichow och Fransson (den senare relativt sin ungdom för det är svårt att bli SHL-back) hade det nog inte varit några större problem med den skalan :slight_smile:

1 gillning

Tycker att det är svårt att sätta rättvisa betyg då jag ser omgivande faktorer som spelsystem, lagsammansättning och coachande som högst bidragande orsaker till att varje enskild spelare inte fick ut tillräckligt mycket av sin kapacitet.

Med en organisation i balans hade de flesta spelarna således fått ett snäpp högre betyg.

Vad jag vill förmedla med detta är väl egentligen att många av spelarna (absolut inte alla) gärna får vara kvar nästa år, i kontinuitetens anda. Däremot ska vi näppeligen ha kontinuitet på ledande positioner.

Det är bara att banna alla som inte har tryckt på 1 :rofl:

:joy: :sweat_smile: :ok_hand:

Så. Runt 130 pers har tyckt till. Här är forumets betyg till årets spelare och tränare (inom parentes fjolårets totalbetyg).

Dichow 3,71 (-)
Petersson 3,48 (4,94)
Moelgaard 3,47 (3,19)
Borgström 3,29 (-)
Strålman 3,26 (-)
Nardella 3,22 (-)
Lenc 3,15 (3,11)

Shore 2,96 (3,62)
Fransson 2,91 (-)
Kaski 2,86 (3,71)
Stål Lyrenäs 2,92 (-)
Önerud 2,50 (1,37)
Seppälä 2,38 (-)
Brännström 2,38 (-)
Sissons 2,32 (-)
Sjöholm 2,20 (4,05)

Träff 1,96 (-)
Pettersson 1,88 (-)
Tikka 1,77 (-)
Landén 1,68 (-)
Lindbäck 1,51 (2,47)
Forsberg 1,48 (2,49)
Ortio 1,40 (4,08)
Hansson 1,25 (2,57)
Stakkestad 1,25 (-)
Strandell 1,21 (-)
Maalathi 1,20 (3,37)
Nättinen 1,20 (2,20)
Tedenby 1,19 (1,80)
Brattström 1,04 (-)

Tränare/Ledare:
Lindbom 1,31
Davidsson 1,22
Gustafsson 1,16
Nubben 1,11
Montén 1,00

Några reflektioner

  • Forumet ger inte helt oväntat med tanke på säsongens resultat lägre betyg till årets spelare/ledare jämfört med fjolåret.
  • Dichow är vår MVP med högst betyg. André Petersson är den forward som får högst snittbetyg och Strålman är enligt forumet bäste back.
  • Bara tre spelare från föregående års trupp höjer sina snittbetyg. Lenc, Moelgaard och Önerud. Önerud står för störst ökning, från 1,37 till 2,50.
  • Ortio är den spelare som sänker sitt betyg mest. Från 4,08 till 1,40. Även Maalathi sticker ut som förra året hade över 3 i betyg…
  • Brattström är den spelare som får absolut lägst betyg (1,04). Ovanför honom ett koppel av spelare som landar runt 1,2, Tedenby, Nättinen, Maalathi, Strandell, Stakkestad och Hansson.
  • Men allra lägst poäng får Montén som får det absolut lägsta poänget man kan få (1,00).
  • Kollar man övriga ledarna har Lindbom högst betyg med sina 1,31. Nubben landar in på 1,11 vilket kan jämföras med ifjol då han fick 2,16.
16 gillningar

16 godkända eller mer
14 underkända
Vi är väldigt snälla.

1 gillning

Förra året var bara 8-9 underkända. Så vi är i alla fall mindre snälla.:wink:

Intressant hur Shore med nästan en poäng per match i grundserien knappt är på godkänt.

Det dåliga kvalet och att han ska till LHC går nog påverkat rejält där.

Men det är rimligt. Kvalet blev ju de viktigaste matcherna och där var han ganska anonym.

1 gillning