Spelarbetyg säsongen 24/25 - omröstning

Här kommer, courtesy of mr @lejacques , den årliga och åtråvärda spelarbetygsomröstningen.

Take it away!

5 gillningar

Tackar!

Så, då kör vi för tredje året i rad. Betygsätt spelarna, diskutera och reflektera över deras insatser den gångna säsongen.

För att kunna jämföra med tidigare säsonger kör jag återigen en skala 1-5. Jag vet vid det här laget att just betygssystem brukar bli en debatt i sig, så jag passar på att klargöra redan här att jag använder mig av samma betyg som kvällstidningarna.

5 = internationell klass, för bra för SHL
4 = absolut toppklass i SHL
3 = bra SHL-spelare
2 = godkänd SHL-spelare
1 = underkänd, håller inte för SHL

OBS 1. Jag vet att det är svårt nu när vi har kvalet färskt på näthinnan. Men jag har försökt ge betyg baserat på HELA säsongen. En bättre eller svagare insats i kvalet vägs naturligtvis in, men jag har lagt tyngden på grundserien.

OBS 2. Se mina egna tankar och betyg som en första ingång till diskussion.

OBS 3. Jag har endast betygsatt de spelare som var ombytta i minst tio matcher.

OBS 4. När vi nått 100 röster sammanställer jag forumets snittbetyg på varje spelare.

Hugo Alnefelt 1
Det blev inte alls en lyckad comeback för Hugo. En direkt svag säsong kröntes av en riktigt dålig insats i den första kvalmatchen. Hugo höll helt enkelt inte.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Fredrik Dichow 3
Faktum är att Dichow hade sämst stats av våra tre målvakter. Men här går det inte att blunda för kvalet. En målvakts största uppgift är att vinna matcher åt sitt lag. Och det gjorde Dichow.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Olof Glifford 2
Den målvakt som hade bäst vinstprocent. Var magisk när han fick chansen för att sen dippa. Borde nog ändå med facit i hand fått fler chanser.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Olle Alsing 3
Vår kapten inledde säsongen strålande. Poängproduktionen mattades sedan av, men allt som allt den back med högst lägstanivå. Dessutom en av få som hade plus i plus/minus-statistiken.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Sean Day 2
Inledde säsongen direkt svagt, men blev bättre allt eftersom. Var fortsatt inne på många mål bakåt och hade i slutändan sämst plus/minus (-18) av alla.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Oscar Engsund 2
Hade det inte varit för kvalet hade betyget nog blivit lägre. Men i sina bästa stunder, även i grundserien, visade Engsund sina kvaliteter som hårdför sheriff. Tyvärr visade han det alltför sällan.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Wilhelm Hallquisth 2
En fin debutsäsong där han belönades med JVM-spel. För att vara så ung känns han förvånansvärt trygg på isen.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Joey LaLeggia 3
33 poäng på 39 matcher skojar man inte bort. HV lyfte när LaLeggia kom in. Men visst kändes det ändå som att något fattades jämfört med sist? Hade gärna velat se honom ta ännu fler avslut.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

John Nyberg 1
Obegriplig värvning som tidigt skeppades till Finland. Gjorde kanske inte bort sig, men uppenbarligen inte tillräckligt bra för SHL.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Mikael Seppälä 2
Egentligen vill jag sätta underkänt. När han väl syns är det på grund av misstag och för att han inte hänger med. Men Seppälä syns trots allt rätt sällan, vilket väl ändå är okej för att vara en defensiv back.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Victor Sjöholm 2
Här balanserar jag mellan en etta och tvåa. Men Victor höjde sig jämfört med fjolårssäsongen. Det finns dock fortfarande mer att önska.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Jonathan Ang 4
Ett svagt kval gör att betyget sänks. Men så bra som Ang var i grundserien, ja, då var han alldeles för bra för att spela i SHL. En av ligans bästa spelare (när han visar den sidan).

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Henrik Borgström 4
Nej, Borgy höll inte som center den här säsongen heller. Men slutar man topp 10 i SHL:s poängliga, och är kanske seriens bästa PP-spelare. Ja, då är man toppklass.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Isac Brännström 1
Följde upp en svag fjolårssäsong med att vara ännu sämre. Totalt iskall större delen av säsongen.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Tanner Kero 2
Stabil och god arbetsmoral. Trots att han många gånger fick spela med hopplösa kedjekamrater så gjorde Kero alltid sitt jobb. Saknar dock det lilla extra för att det ska bli en trea.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Radan Lenc 2
Lite som Kero. Lenc ger alltid allt. Men tycker han inte var lika framträdande som han var ifjol. Därav betyget.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Måns Lindbäck 1
Bjöd stundtals på ett gediget spel i BP. Men vi måste förvänta oss mer av en SHL-spelare.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Joona Luoto 3
En bra grundserie och fantastisk i kvalet. Gick verkligen i bräschen med sitt tuffa spel. Har potential att tillhöra de bästa i serien. Men då krävs det mer.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Oscar Fisker Moelgaard 3
Fisken gjorde succé när han kom tillbaka från skada. Men mot slutet uteblev poängen. Har dock en väldigt hög lägstanivå och gör i stort sett aldrig en dålig match. Lagets bästa center.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

William Nilsson Ignberg 1
Fick en konstig säsong då han missade halva på grund av skada. Vaknade till när det blev kval. Men sett över alla matcher WIN spelade så nådde han inte upp till SHL-nivå.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

André Petersson 3
Målkung i kvalet med två matchavgörande mål. AP klev som vanligt fram när vi behövde det som mest. Men grundserien var faktiskt hans svagaste sedan återkomsten. Om det inte varit för kvalet hade det blivit en tvåa.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Hugo Pettersson 2
HP kommer kanske lite undan på grund av hans ålder. Men killen har ett öga för mål. Sett till förväntningar och speltid absolut godkänd.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Jamiro Reber 2
Snubblande nära en trea. Men Reber gick ner sig efter succéstarten. Klev återigen fram när det blev kval. Här finns potential.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Oskar Stål Lyrenäs 2
Arbetsmoralen var det inget fel på, men sett till roll och istid blev grundserien en plump i protokollet. Betyget höjs efter ett fantastiskt kval där vi såg den OSL vi alla vill se.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Åke Stakkestad 1
Kvalhjälten var om möjligt ännu sämre i år. Helt intetsägande på isen när han väl fick chansen.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Mattias Tedenby 1
Man vill ju så gärna att det ska gå bra för Teden. Men faktum är att den här säsongen blev ytterligare ett steg ner. Tyvärr.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Tommi Tikka 1
Tikka gillar kval. Men det räcker inte med att han vaknar till 6-7 matcher per säsong. I grundserien var han direkt dålig, stundtals lagets sämsta spelare.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Herman Träff 2
Träff har absolut potential och visst önskar man att han fått fler chanser under säsongen? Bättre poängsnitt än spelare som OSL, Tedenby, Tikka och Lindbäck.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Anton Blomqvist 1
Mycket snack, liten verkstad. Man får ge honom att han tog oss genom kvalet, men fick under grundserien ut alldeles för lite av sitt lag.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Johan Davidsson 1
PP var bra. Men berodde det på taktiken eller Borgys skott och grymma form? Jag tror det senare.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Fredrik Stillman 1
Försvaret var direkt virrigt. Påminde dessvärre en hel del om hans senaste sejour som assisterande.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Stefan Nyman 2
Hur mycket påverkan hade Nyman på årets lag? Högst oklart. Men försvarsspelet blev faktiskt bättre när Nyman klev in i båset.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Chris Abbott 2
Ärvde en helt omöjlig trupp från Nubben. Rättade ändå till en hel del genom att ta in en helt ny femma som höjde laget. Borde dock även ha gjort sig av med en del spelare.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Björn Liljander 1
Egentligen orättvist att betygsätta Björn med tanke på att han kom in när truppen var satt. Men det HV behövde inför trading deadling var nyförvärv. Och det fick vi inga.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster

Hugo Fransson 2
Lite märklig säsong. Gjorde inte bort sig inledningsvis, blev ändå utlånad. Kom tillbaka och bjöd på stabilt spel. Fransson är i HV för att stanna. Är känslan.

• 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
0 röster
6 gillningar

Jag är den enda som satt 5 på Laleggia. Killen gjorde 0.78 poäng per match. Finns två-tre backar som slår det (dessa ligger på 0.80, han hade behövt göra en poäng till för att vara bäst i ligan).

Räknar man alla hans spelade matcher (inkl kval) ligger han på 0.84

Detta i ligans sämsta lag. Väldigt få spelare som kan slå flippmackor på 35 meter över två meter upp i luften och få dem att landa mjukt.

Han fick dessutom spela i en annan position i pp så inte konstigt om det blev fler assist än mål.

8 gillningar

Hugo Fransson ?

1 gillning

Ja, för mig är LaLeggia absolut toppklass i SHL vilket enligt angiven skala är en 4:a. Jag fick devalvera mina poäng när jag repeteringsläste den angivna skalan.

Ville nästan inte ens betygsätta Blomman o Tikka i protest. Gab ganska högt betyg till CB. Jag tror att han började en välbehövlig process och gjorde föera bra värvningar. Hade varit spännande att se honom få styra lite längre tid.

Skulle nog ändå sätta Joey och Borgy i “för bra för shl.”
Hade absolut spelat i khl om det varit som förr.

Helt rätt. Glömde bort stackars Hugo Fransson. Uppdaterat inlägget, så sätt era betyg på Fransson också.

2 gillningar

Fransson känns ju också som en spelare som kan stanna en lång tid, tror inte direkt på NHL för honom, men jag kan såklart ha fel.

1 gillning

Tycker LaLeggia är skitbra. Men som jag skrev. Det är något som saknades, i alla fall för mig, för att han i år skulle kännas som toppklass i ligan.

Personligen är jag rätt hård i mina betyg. Förra året gav jag Borgy en trea, fast han vann interna poängligan :grinning_face:

Själv tycker jag kero får för lågt betyg jobbar i det tysta gör mycket nytta som inte syns.. iof inte speciellt synlig i kvalet men gjorde inte bort sig

3 gillningar

internationell klass, för bra för SHL

Det har vi väl bara en av i år – Chris Abbott. Bevisligen för bra för SHL (fakta, inte åsikt). Solkar femma!

För egen del annars bara Ang som var nära en femma, men saknade målskyttet (enligt mig) för att nå dit. I övrigt för bra för SHL, otroligt att vi har honom i tre(?) år till.

5 gillningar

Om man presterar så extremt dåligt i 5vs5 så anser jag att Borgström inte alls är för bra för SHL. Hade det inte varit för hans extrema produktion i PP hade betyget blivit bra mycket lägre. En trea, inte mer.

Laleggia är lite samma. Inte samma tokleverans som förra säsongen och ibland direkt svag defensivt. Sniffar på en fyra när han är som bäst dock.

1 gillning

Jag har väldigt svårt för att inte väga in mina förväntningar. Så mina betyg blir lite fel. Men men. Jag har också svårt att inte höja OSL beroende på hans lyckade kval och den underbara inställningen när det gick som sämst. (Han sa i någon intervju att han var för dålig för att få mer speltid . Men han skulle kämpa för att komma tillbaks!)

Kan de va så att LaLeggia sakna skottvilja? :wink: Tänker att han sköt mer förra gången, denna gång leverera han mer flera assist och så. Oavsett va han lagets bästa offensiva back får man komma ihåg ju.

1 gillning

Det som jag tycker drar ner betyget för Ang är att han var sämst när det gällde, lite som Shore i förra kvalet. En bra spelare lyfter sig när de viktigaste matcherna hägrar, Ang gjorde tyvärr tvärtom. Sen var han grym i serien, helt klart.

Absolut. Skillnaden dock mellan Ang och Shore var att Ang ändå stundtals försökte. Sen att dragningarna och avsluten inte gick hans väg må hända men man såg ändå att han under perioder verkligen försökte ta tag i det, men likväl misslyckades. Shore var bara en stor trött pöl under hela kvalserien, helt värdelös. Kvalet drar dock ner Ang från en 4:a till 3:a i min bok.

1 gillning

Kan tycka att Johan Freijd borde varit med på ett hörn men samtidigt så känns det ju ganska meningslöst att betygsätta hans insats då det är, likt alltid, konstant full pott på den herren.

7 gillningar

Njae. Kan nog vara ge honom en stark 4:a tyvärr. Det som drar ner betyget är att vartannat ord han säger är “liksom”. Hade det inte varit för det så hade det varit en 5:a utan tvekan.

Då summerar vi. Här är forumets betyg till årets spelare (inom parantes förra årets).

Med reservation för fel

Borgström 4,15 (3,29)
Ang 3,77 (-)
LaLeggia 3,49 (-)
Luoto 3,47 (-)
Alsing 3,35 (-)
Moelgaard 3,23 (3,47)
Petersson 3,14 (3,48)
Day 2,68 (-)
Dichow 2,66 (3,71)
Kero 2,60 (-)
Lenc 2,52 (3,15)
Reber 2,46 (-)
Fransson 2,32 (2,91)
Glifford 2,23 (-)
Hallquisth 2,20 (-)
Stål Lyrenäs 2,20 (2,82)
Engsund 2,15 (-)
Träff 2,02 (1,96)
Pettersson 2,00 (1,88)
Seppälä 1,97 (2,38)
Sjöholm 1,73 (2,20)
Ingberg Nilsson 1,66 (-)
Brännström 1,47 (2,38)
Lindbäck 1,4 (1,51)
Alnefelt 1,23 (-)
Tikka 1,2 (1,77)
Tedenby 1,11 (1,19)
Nyberg 1,1 (-)
Stakkestad 1,01 (1,25)
Nyman 2,60 (-)
Abbott 2,52 (-)
Liljander 2,15 (-)
Blomqvist 1,62 (-)
Davidsson 1,36 (1,22)
Stillman 1,18 (-)

Några reflektioner.

• Forumets snittbetyg är marginellt bättre jämfört med fjolåret. Det är framför allt ledarna vi ger bättre betyg i år.
  • Apropå ledare. Nyman får absolut högst betyg av våra tränare. Tror vi alltså på att det var en Nyman-effekt vi såg den här säsongen? Den annars utskällde Davidsson fick visserligen låga betyg i år igen, men faktiskt högre än förra året.
  • Sett till spelartruppen så sänker alla spelare från fjolårets trupp sina betyg. Hugo Pettersson och Träff är de enda som går emot strömmen och får högre snittbetyg (om än bara marginellt). Man kan ju därför fråga sig hur det gått den här säsongen om det inte varit för alla våra nyförvärv…?
  • Dichow, som blev kvalhjälte i år igen, är den som sänker sitt betyg mest jämfört med förra säsongen. Även Brännström sticker ut, som går från godkänd till underkänd.
  • Inte helt oväntat återfinns spelare som inte fick så många matcher i HV-tröjan i botten. Stakkestad fick absolut lägst betyg, Nyberg var inte långt efter. Av de som spelade mer frekvent sticker Tedenby, Tikka och Alnefelt ut i negativ bemärkelse.
  • Årets raket var Borgström som höjde sitt betyg rejält. Han är också den enda spelare som landar på över 4 i snitt.
  • Bland de spelare som vi tyckte höll bra SHL-nivå återfinns nyförvärv som Ang, LaLeggia, Luoto och Alsing. Även Moelgaard och AP är återigen i topp.
12 gillningar