Spelarbetyg säsongen 25/26 – omröstning

Forumsbetygsättningen™ av spelare och ledare är här. Naturligtvis är det årets enda helt korrekta utvärdering av herrlaget. Det finns ingen mer komplett utvärdering i universum. För så har vi bestämt.

Take it away @lejacques

7 gillningar

Tackar Diabolics!

Dags för den numera årliga traditionen att tycka till om årets trupp och ledarstab. Betygsätt spelarna, diskutera och reflektera över deras insatser den gångna säsongen.

För att kunna jämföra med tidigare säsonger kör jag återigen en skala 1-5. Klargör redan här att jag använder mig av samma betyg som kvällstidningarna och diverse andra medier.

5 = internationell klass, för bra för SHL

4 = absolut toppklass i SHL

3 = bra SHL-spelare

2 = godkänd SHL-spelare

1 = underkänd, håller inte för SHL

OBS 1. Jag har försökt ge betyg baserat på HELA säsongen. En bättre eller svagare insats i kvalet vägs naturligtvis in, men jag har lagt tyngden på grundserien.

OBS 2. Se mina egna tankar och betyg som en första ingång till diskussion. Om ni tror att ni blir påverkade av undertecknads omdöme, scrolla bara förbi och rösta.

OBS 3. Jag har endast betygsatt de spelare som var ombytta i minst tio matcher.

OBS 4. När vi nått 100 röster sammanställer jag forumets snittbetyg på varje spelare.

Frederik Dichow 3

Får dessvärre säsongen spolierad av skador. Men under de matcher han spelar är han faktiskt en av seriens bästa målvakter.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Lassi Lehtinen 1
Den enskilt största besvikelsen i årets trupp? Jag tror det. Skjut högt, var framgångsreceptet. För motståndarna.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Olof Glifford 1
Hade en rätt otacksam roll att som utlånad komma in och täcka upp samtidigt som många hade alldeles för höga förväntningar. Upprepade inte fjolårssuccén.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Felix Sandström 3
Såg darrigt ut till en början, men ju längre in i grundserien vi kom, och framför allt i kvalet klev han fram som ohotad målvaktsetta. Luktar förlängning?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Olle Alsing 1
Upp som en sol och ner som en pannkaka. Från en succéhöst under debutåret till en fiaskosäsong. Från att våra spelaren med kanske högst lägstanivå till den med lägst.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Karl Annborn 2
Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig av en ung utlånad talang som får göra enstaka inhopp under säsong. Att han slutade på plussiffror får ändå ses som godkänt.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Andreas Borgman 2
Tillsammans med Lehtinen var han vårt kanske viktigaste nyförvärv inför säsong. Blev dessvärre inte alls som någon tänkt sig. I sina bästa stunder visade Borgman att han ändå håller högsta SHL-klass.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Hugo Fransson 4
En fyra är kanske i överkant. Men det känns som det var länge sen vi såg en HV-kille ta sådana stora steg under en säsong. Fransson kändes alltid som ett hot framåt så fort han var på isen.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Malte Gustafsson 2
Kom in från ingenstans och kändes direkt given på sex backar. Fick allt eftersom en undanskymd roll. Övertygade ändå och borde kunna konkurrera om en plats nästa säsong. Om han blir kvar…

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Niklas Hansson 1

Skulle vara en ledande back. Det var han dessvärre inte. Precis som i Borgmans fall ser man att det finns hög klass i nummer 19. Men sett till förväntningar och utfall underkänd.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Santeri Hatakka 2
Ingen superstjärna, men en habil SHL-spelare. En bättre variant av Seppälä.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Lucas Lagerberg 2
Kanske det nyförvärv utöver Rindell som överraskade mest positivt. Trots stabilt spel slutade det ändå med utlåning. Ska bli intressant att se vad det kan bli av Lagerberg.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Axel Rindell 4
Riktigt bra offensivt och året utropstecken. Inte alls så dålig defensivt som vi befarade. LaLeggia fick en trea ifjol… Jag rättar till det betyget genom att ge Rindell en fyra.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Jonathan Ang 4
Ang fick välförtjänt kritik under säsong. Men han fick också, i mitt tycke, alldeles för lite cred. 46 poäng på 52 matcher skojar man inte bort. Lagets enskilt viktigaste spelare offensivt.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Isac Brännström 1
På grund av långtidsskadan fick han inte en ordentlig chans att ta revansch. Tyvärr blir det underkänt i år igen.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Oscar Davidsson 1
Fick mest sitta på bänken när han väl kallades tillbaka från lån. När han väl fick minuter kändes han långt från SHL-redo.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Hampus Eriksson 1
Oklar och ifrågasatt värvning mitt under säsong. Och så här med facit i hand känns allt fortfarande väldigt oklart. Varför värvade HV Eriksson?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Alex Heponiemi 2
Tyvärr missade han alldeles för många matcher. Men man såg att det fanns något där när han väl spelade.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Martin Johnsen 1
En märklig säsong. Haussad av tränarstaben på försäsongen och inledningsvis av grundserien för att sen lånas ut och tas tillbaka på nåder. Visade ändå vissa ljusglimtar.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Justin Kloos 2
Inför säsongen räknades han från vissa håll som en av seriens bästa värvningar. Långt från dålig, men inte heller tillräckligt bra för att leda ett lag.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Victor Laz 1
Precis som i fallet Eriksson en ytterst märklig värvning. Väldigt anonym spelare.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Linus Lindström 1
Här trodde många man fått in en stabil SHL-center som kanske till och med borde vara högre upp i hierarkin. Det visade sig Lindström inte vara.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Joona Luoto 2
En skadefylld säsong, men när väl Luoto var hel och frisk så gick han inte att känna igen.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Wille Magnertoft 2
Kom upp från J20 och bjöd på habilt spel, och slutade faktiskt på +3. En smart spelare som spelade enkelt.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

William Nilsson Ignberg 1
Ska man låta sig styras av kvalspelet och gästinhoppet i Leksands bås eller ska man se till helheten? Jag väljer att se till det senare. En ytterst begränsad spelare som visar upp sina bättre sidor vid alldeles för få tillfällen.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Nikola Pasic 1
En tränarfavorit som fick chans på chans på chans. Och tog den aldrig. Pasic var kanske lagets sämsta forward.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Hugo Pettersson 3
Vissa klagar på fem mot fem-spelet. Andra ser en målskytt av rang. Totalt 15 fullträffar blev det för den initialt sidsteppade HV-talangen.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Jamiro Reber 1
Den unge schweizaren hamnade i frysboxen direkt på försäsongen. Fick aldrig en ärlig chans, och kom aldrig in i grejerna innan han lämnade för hemlandet.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Lukas Rousek 3
Här hoppades många på offensiv spets. 31 poäng på 52 matcher är inte dåligt. Men det var framför allt för hans kloka tvåvägsspel som tjecken till slut hyllades för.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Oskar Stål Lyrenäs 1
Fortsatte på samma inslagna väg som förra säsongen. Fick lite som Pasic chans på chans, men poängen vill inte in. Oklart varför HV var så sugna på att förlänga.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Mattias Tedenby 2
Upp ett snäpp spelmässigt jämfört med tidigare säsonger. Men det är framför allt kämparglöden och HV-hjärtat som gör att han kravlar upp på godkänd nivå. Gick under delar av säsongen i bräschen med sitt uppoffrande spel.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Riley Woods 3
Vi fick det vi kunde förvänta oss i Riley. En klassisk clutch scorer som kunde vara stekhet ena dagen för att vara totalt osynlig i långa perioder. Slår dock sitt personbästa i SHL.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Anton Blomqvist 1
Finns det något mer att säga egentligen?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Kris Beech 1
Uppgraderades till assisterande den här säsongen. Många kliar sig fortfarande i huvudet och undrar vad Beech egentligen bidrar med.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Nicklas Rahm 1
Blev ingen lyckad comeback efter fiaskosäsongen 20/21. En ytterst meriterad assisterande. Men klart är att det inte lyfte med Rahm i båset.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Mikael Sundell 2
Ingen förstod vad Blommans tidigare kollega skulle bidra med. Men något hände när han kom in. En förlust och 6 raka vinster blev facit med Sundell i båset.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Björn Liljander 1
Tog många ifrågasatta beslut redan inför säsongen. Valde bort ledande spelare för att i stället gå all in på underliggande siffror. Det sket sig big time. Sättet Liljander och Leise jobbat inför säsongen har nog blivit ett skräckexempel för många sportchefer runt om i landet.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Fredrik Stillman 2
Fullföljde klubbens linje vilket är underkänt i sig. Men presenterade också årets viktigaste midseason-värvning i Felix Sandström. Det ger Stillman godkänt.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster

Johan Hult 1
En favorit i repris. Inte mycket hände med Hult vid rodret. Vems fel det är lär vi fortsätta diskutera. Men intrycket Hult hittills givit är att han inte är något annat än en marionett i kontinuitetsfamiljen HV71.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0 röster
2 gillningar

Edit

2 gillningar

Aldrig har jag haft så många spelarnamn där jag känt: who? what? why?

11 gillningar

Saknar spelaren som hade det högsta poängsnittet: 1.5 p/match. :wink:
5 = internationell klass, för bra för SHL

1 gillning

Vissa spelare har jag gett nåt poäng högre än vad spelet på isen visat.

Somliga då jag fått bilden av att de bidrar med attityd, träningsvilja och andra saker som är viktiga på sidan av. (T.ex Teden/Win)

Andra har oxå fått högre betyg än de visat då jag anser att de lider mer av coachningen och på ett sätt då överpresterat (Kloos/OSL)

Vissa, behöver inte ge exempel tror jag, har fått högre än de ska för att noll inte finns helt enkelt. Nån kanske oxå borde ha negativt värde

1 gillning

Jag fick läsa om betygsskalan 10 gånger. Började med att dela ut alltför höga betyg men insåg att det berodde mest på att jag hade väldigt låga förväntningar på mitt lag. Glädjebetyg från östgötska hockeyakademin fick korrigeras neråt. Nånstans bör ju snittet hamna strax över 1 när man ser vad som presterats.

2 gillningar

Då har alla spelare och ledare fått runt 100 röster. Så här ser våra omdömen ut:

Snittbetyg Förra året Diff
Ang 4,14 3,77 0,37
Rindell 3,64
Fransson 3,57 2,32 1,25
Sandström 3,32
Rousek 3,32
Pettersson 3,01 2,00 1,01
Woods 2,89
Dichow 2,85 2,66 0,19
Borgman 2,75
Hatakka 2,64
Kloos 2,61
Gustafsson 2,50
Heponiemi 2,44
Luoto 2,36 3,47 -1,11
Lagerberg 2,36
Tedenby 2,29 1,11 1,18
Alsing 1,84 3,35 -1,51
Annborn 1,82
Hansson 1,80
Glifford 1,80 2,23 -0,43
Nilsson Ignberg 1,76 1,66 0,10
Magnertoft 1,69
Stål Lyrenäs 1,66 2,2 -0,54
Johnsen 1,56
Laz 1,51
Eriksson 1,28
Brännström 1,26 1,47 -0,21
Reber 1,26 2,46 -1,20
Lindström 1,25
Davidsson 1,11
Lehtinen 1,11
Pasic 1,03
Sundell 2,08
Stillman 1,70 1,18 0,52
Rahm 1,67
Hult 1,53
Liljander 1,29 2,16 -0,87
Blomqvist 1,21 1,62 -0,41
Beech 1,03

Några snabba tankar. Tycker betygen rätt bra speglar diskussionen på forumet den gångna säsongen.
– Få forwards som gör skillnad (bara tre som får 3 eller högre)
– Alldeles för dålig bredd
– Många nyförvärv som inte motsvarar förväntningarna
– Ingen riktig förstakeeper
– En svag ledarsida

Kollar vi till betygen så får årets spelartrupp sämre snitt (2,20) jämfört med fjolårets (2,29). Det är framför allt våra breddspelare som sänker betyget. Men vi har inte heller lika många spelare som når upp till godkänd eller bra nivå.

Kollar vi ledarsidan så sänks även betyget där (från 1,77 till 1,50).

Årets MVP
Jonathan Ang får överlägset högst betyg och är den enda vi tycker håller absolut toppklass i SHL. Kul för Ang, men visar också lite på problemen med årets trupp. 4,14 är historiskt ett högt betyg men inte i närheten av AP:s säsong 22/23 då han var uppe och nosade på 5 av 5.

Årets flopp
Nikola Pasic får absolut sämst betyg (1,03). Vanligtvis brukar de som får lägst betyg vara sådana som antingen lämnat under säsong, eller fått begränsat med speltid. Här sticker Pasic ut som ett unikt exempel då speltid är precis det han fått.

Årets raket
Hugo Franssons succésäsong belönas med en tredjeplats i betygsligan (3,57). Han höjer också sitt betyg med starka 1,25 jämfört med fjolåret. Här bör även Tedenby nämnas som ökar med 1,18.

Årets rakt ner i källaren
Kapten Olle Alsing går från att förra året anses vara en av våra bättre spelare till att inte ens bli godkänd i år (1,84). Han är också den som sänker sitt betyg allra mest (minus 1,51).

Årets All star team
Målvakt
Sandström

Backar
Rindell-Fransson

Forwards
Ang-Rousek-Pettersson

Årets ledare
Mikael Sundell är den enda ledare som får godkänt (2,08). Egentligen inte jätteförvånande med tanke på att en inplockad ass var den som vann ifjol. Då hette han Stefan Nyman. Skillnaden mot nu är att Nyman var uppe på 2,64 i betyg…

Årets ledarflopp
Nej, det blev varken Liljander eller Blomqvist som tog hem priset. En tämligen anonym Kris Beech är den som fått lägst betyg. Med sina 1,03 är han tillsammans med Pasic den vi tycker gjort allra sämst ifrån sig.

Årets vems fel är det?
Vi har stångat oss blodiga i att debattera om vem som är ansvarig för årets fiasko – Blomqvist eller Liljander? Sett till totalbetygen så går Liljander vinnande ur striden. Med sina 1,29 tycker vi han presterat bättre än huvudtränaren Blomqvist (1,21). Värt att nämna är att båda sänker sina betyg jämfört med fjolårssäsongen.

21 gillningar

Jag är nyfiken.
Alla som gav Hult mer än 1. Varför? Han gjorde ju absolut ingenting? Plockade in Antons polare till bänken… är de värt en 2a? Maj gad.

Jag skulle vilja ha möjligheten att lägga en 1a på materialförvaltarna. Att det tar flera veckor att sy på namn på tröjor till kontrakterade, alltså ej inlånade, spelare.

Ej SHL-klass.

7 gillningar

För det första kom han in som “tillfällig lösning” för ganska exakt 2 månader sedan, inte direkt lätt att utvärdera någon på så kort tid.

För det andra tycker jag det är lättast att bedöma spelarna på isen (man ser ju exakt vad de gör) och sen blir det ju lite svårare ju längre man kommer från det …

De sakerna ihop …

Så jag tycker motfrågan är lika relevant, hur vet vi att han gjorde ett så dåligt jobb att han ska få lägsta möjliga betyg på dessa 2 månader ?

5 gillningar

Uselt!

2 gillningar

Egentligen för kort tid för att betygsättas. Han kom också in under lite spännande omständigheter och va den enda sportchefen som “överlevde” denna säsong…

Vi vet ju inte exakt hur mkt Hult grävde och valde mellan tänkbara temporära ass inför kvalet. Men resultatet blev en otrolig förbättring. Absolut, vi mötte inte svåraste motståndet men före “Antons polare” hade vi väl inte ens 3 raka segrar… nu blev det 6.

Jag var inte gladast i världen när Hult förra vändan styrde skeppet, men han måste ju få plusspoäng för det som är bra nu. Kastar jag skit när jag tycker nåt är uselt, måste jag ocå sprida rosenblad när jag ser nåt bra.

Han anställde inte Anton, han förlängde inte Anton, han tvingade inte bort AP, han lånade inte ut HP osv osv…

Han har inte gjort sig av med Anton, det är väl ända minuset i år. (Än så länge)

Men det hade jag kanske inte heller känt mandat för som tf tf.

3 gillningar

Tycker det är väldigt svårt att betygsätta ledarskapet för det är som en orkester där flera instrument spelar fel, är svårt att veta vad exakt problemet är men tror inte någon är direkt bra…

Det är orkesterledarens ansvar. Han har accepterat att leda gruppen. Denna säsong har han dessutom varit med och valt ut instrumentalisterna.

Tänk win på cello :star_struck:

2 gillningar

Precis

Anser att det finns fler faktorer som sportchefen inte styr som påverkar hur dens prestation framstår än hos tränare. Gör det lite svårare att bedöma sportchefen då man inte vet vilka spelare man hade som huvudspår eller hoppades på som man inte fick in. Samtidigt behöver sportchefen kunna hantera den verklighet man befinner sig i.

Hur kunde du glömma Leise?

Förlåter dig aldrig!!

Mitt betyg: Underliggande 1.12, utan nickförmåga.

(271 Kudos för omröstningsmecket)

7 gillningar