Spelarmarknaden 24/25 (drömmar & farhågor)

Hej!

Vet att vi brukar ha en drömtråd men tänker att det finns ett värde i att kunna spekulera bredare om vad som finns tillgängligt. Om mods misstycker är det bara att ändra!

5 gillningar

Det kan vara bättre än “drömtråden”. Fyller ett bredare intresse.

Låt oss testa :+1:

1 gillning

Hade gärna sett Wagner i HV. Han var grym mot oss i ett skitlag.

1 gillning

Grym var väl att ta i. Men fruktansvärt snabb.

Jag hade gärna sett att Hv värvade Grecco (med reservation för stavning) tack vare hans fart under denna säsongen men Wagner känns riktigt jäkla intressant. Stressar motståndet som tusan med sin fart

1 gillning

Från Oskarshamn kan jag tänka mig:

Austin Wagner
Tror han kan hjälpa vårt genomusla BP. Intressant verktyg för vår tränare och kan lyfta vår botten-6 till att bli jobbigare för motståndarna. Tycker att han likt Lenc kan göra nytta på olika sätt i alla typer av kedjor.

Lukas Jasek
Har gjort omställningsåret till shl och är i en bra ålder. Det är svårt att hitta bra centrar och för mig skulle han absolut fungera som andra-center i en mer offensiv kedja. I ett scenario där Lias Andersson är förstacenter (tycker han egentligen är den ideala andracentern) så tycker jag att vi behöver en playmaker för att komplettera. Han har visat att han kan prestera under extrem press i kvalserien och har producerat poäng i ett bottenlag.

Oscar Engsund
Här är jag mer tveksam utifrån HVs behov. Engsund är bra men om vi har Fransson, Nyberg och Seppälä på vänstersidan känns Engsund lite för “lyxig” utifrån våra behov. Om Seppälä däremot är skadad såpass att framtiden osäker så ser jag Engsund som den perfekta ersättaren som defensiv pjäs. Skulle inte bli upprörd om HV värvar honom.

1 gillning

Jiri Smejkal en spelartyp vi saknar, stor, stark och skillad. Lär knappast harva på i AHL ett år till som 29 åring.

7 gillningar

Mathias Bromé och Philip Holm som blev petade i slutet av säsongen i Örebro. Spontant känns båda intressanta.

2 gillningar

Wagner var väl invärvad för en rätt välbetald lönecheck. Svårt att se honom motivera sig att komma hit på ett relativt ”billigt” kontrakt och lira i tredje/fjärde. Sen gillar man hans speed men vi borde söka högre upp. Däremot Jasek, han hade vart en extremt lockande center.

Sen är det kul att Smejkals namn är uppe, har tänkt på honom under en längre tid. Nu när vi förlängt med Lenc så borde vi kunna använda honom som förhandlingsförmedlare.

Men visst, det lockar med Smejkal/Jasek/Petersson i en förstakedja och sen gå med Lenc/Borgström/Stål Lyrenäs i en andra.

På tal om drömvärvningar. Nu får vi tamefan se till att locka hem Filip Sandberg också. Exakt en sån pådrivare vi behöver i omklädningsrummet.

12 gillningar

Bromé är intressant om vi inte hittar någon skicklig center. Vi saknar skicklighet i pp och Borgström skulle kunna göra mycket nytta från slottet (dessutom hoppas jag på att spelarna roterar positioner i pp och har mycket rörelse nästa år och då behövs en vänsterskytt till).

Speed hade vi i bröderna Davidsson. Det gick sådär. Så hellre bröderna än wagner.

Finns det någon chans att vi kan få hem Erik Brännström eller är det för tidigt?

Tror varken Brännström, Stenlund eller Gustafsson är så aktuella då dom får spela i NHL alla tre och är i bra ålder. Men det är spelare som ska hem när det väl är dags!

6 gillningar

Joachim Blichfelds kontrakt med Växjö går ut. Hugga där?

2 gillningar

vore högst intressant, men varför skulle han vilja gå till ett bottenlag. isåfall lönen.

Färjestad jagar Marian Studenic. Helt klart en intressant spelare för oss med.

Här är några spelare från Rochester, de kommer att behöva rensa ut en del efter den här säsongen då Buffalo har en uppsjö talanger som ska ha speltid nästa säsong.

Vet inte om HV egentligen behöver fler yttrar men Rousek är vindsnabb och skicklig. Passar i alla spelformer. Tar han inte chansen i NHL nu i slutet av säsongen tror jag han lämnar Rochester då de har många spelare som är på väg att bli överåriga samtidigt som Östlund, Savoie och Wahlberg ska in i laget.

Andra spelare som kanske lämnar är Brandon Biro, en skicklig speluppläggare som inte har styrkan för NHL. Tror han passar perfekt för SHL och skulle kunna vara ett alternativ till Bromé som nämnts. Ska i så fall ha motsvarande “Davidsson-rollen” i PP även om jag inte tycker att en sådan roll ska existera 2024/2025. Brandon Biro - Stats, Contract, Salary & More

Weissbach, misstänker att han går till Frölunda. Ytter med bra fart men tycker inte han fyller något behov för HV71. Linus Weissbach - Stats, Contract, Salary & More

2 gillningar

Man kan ju fundera över varför Bromé och Holm var petade i slutet av säsongen med.
Var ju i Örebro på regionsträff och båda två körde rejäl träning efter övriga var klara med matchvärmningen. Så är inte tal om några skador utan de var petade.

Nån skrev på Flashback att dom prata om det i Hockeymorgon podden. Dom visste varför men kunde inte skriva om det. Så nåt mer än att dom är dåliga är det nog.