Drömmen är ju på något sätt att Dichow kan hålla samma nivå nästa år och vara förstamålis. Men frågan är om man vågar det? Då hade ju Bibeau varit bra annars känns det som att en bättre måkvakt behlvs. Tänk om man hade kunnat värva en till Dichow!
Läste fel, såg ut som han hade utgående när det stod 2024 på EP, tänker så också. Men det var väll silfverberg också? Kanske kan vara mer aktuellt nästa år då haha…
HAHA fan va gammal man känner sig, tänkte först “jesper fasth aldrig han är för ung för att vända hem” så går man in och kollar, 32år!! vafan kändes som igår han var en ungtupp i Hv.
Han är ett år yngre än Silverberg och levererar liknande stats i NHL, helt omöjligt är det väl inte.
Men kanske mer realistiskt till nästa år.
Fast får vi nog vänta på ett tag. ”Liknande stats som silfverberg” går inte riktigt att säga då Jakob spelat i ett uruselt Anaheim högre upp i hierarkin medan Jesper har en väldigt tydlig roll i ett av ligans bästa lag i Carolina, där han dessutom är lite av en publikfavorit och superviktig i BP bland annat, Ae han har nog definitivt ett till kontrakt i NHL efter detta, det hade inte Silfverberg, därav att han drar hem
Målvaktssidan är ju intressant. Pendlar själv mellan att tycka det finns intressanta val som kan konkurrera med Dichow mer på lika villkor, och att anse att det är otroligt mkt värt med en riktigt bra etta som kan vinna matcher åt oss. Hellberg är naturligtvis ett drömnamn, men frågan är hur realistiskt det verkligen är. Dessutom kommer det med en kostnad.
Hugo Alnefeldt har ju nämnts på andra håll att HV tänker prata med. Arvid Holm (Småland!) hör jag att man iaf kikat på. I mitt tycke en intressant målvakt som gjorde två bra säsonger i FBK och var på väg mot något riktigt bra, men verkar hamnat lite snett i AHL. Då lägger vi dock betydligt mer förtroende på Dichow.
Ett annat namn som jag inte hört, men har en egen spaning på är Strauss Mann, som även han haft ett par tunga år “over there”. Han var dock riktigt bra i ZAIK när han kom direkt från Uni-hockeyn (där han som målvakt faktiskt till och med var kapten en period!) och han hann på sin tid i Norrland även bli otroligt populär för sin person. Efter succén där lirade han både OS och VM för USA.
Kontraktet går ut och kanske lockar tankarna på spel i Sverige mer med tanke på resultaten här, för att bryta den mindre bra trenden i Laval.