Spelarmarknaden 24/25 (drömmar & farhågor)

Att han skulle bli sjuk kan väl ändå inte CB förutspå ?

Lehtonen…. Hyfsad :wink:

En spelar från finska ligan som jag nämnt tidigare är Eemeli Suomi. Har i o för sig bara kollar eliteprospect och flashscore men han gör poäng varje match. Har väl gjort runt ett poäng per match flera säsonger i rad, tycker de ser ut som en intressant forward

1 gillning

Precis. Han har ju spelat i landslaget nästan varje år, i motsats till någon enstaka landskamp. Han har ju suverän statistik i Liiga, så såååååå dålig kan han väl inte vara :rofl: tror dock att det inte finns någon chans att Ilves släpper honom mitt under säsongen.

Luoto har jag inte gett upp än.

Borgström tycker jag är en bra värvning. Problemet där har ju varit att både Borgy själv och HV initialt har sett honom som center. Som vinge gör han dock ett bra jobb.

Tror så här. Som jag skrivit tidigare. HV ska ge tusan i att värva direkt från Liiga. Alldeles för dålig kvalitet på den ligan så det blir lite som att köpa grisen i säcken. Poängkung i Finland och spel i EHT säger egentligen ingenting.

Tror ändå att man absolut kan värva finska spelare. Men då måste de ha testat på utlandsspel innan så man har något slags kvitto på vad de kan uträtta. Borgström kom ju direkt från AHL. Likaså Luoto som trots allt sett helt okej ut, baserat på försäsong och första matchen.

5 gillningar

Tror man kan värva från Liiga med goda resultat om man inte heter Kent.

1 gillning

Poängen med att scouta är att identifiera det som gör att en spelare kan prestera i shl. Jag tror inte på regler som att inte värva direkt från liiga. Var väl ingen tvekan om att Puistola skulle prestera?
Om du radikalt minskar ditt underlag att rekrytera från kommer du få sämre resultat än dina konkurrenter. Alla talanger som kan gå till nordamerika och nla kommer vi att missa om vi inte plockar dem direkt från liiga.
Vi har haft Sveriges sämsta sportchefer utan analys- och scoutingverksamhet. Klart som fan utfallet blir kasst på alla spelare som inte är etablerade på förhand då.

Tycker du att Stakkestad, Strandell, Lindbäck och Hansson visar att vi ska skippa hockeyallsvenska spelare eller kan det möjligen vara så att vi valt fel spelare?

3 gillningar

Du har så klart rätt i sak. Men som svar på din fråga. Nej, jag tycker inte HV i regel ska värva från allsvenskan. Nån enstaka spelare hit eller dit. Visst, chansa. Men i övrigt. Rätt less på allsvenska HV-spelare.

4 gillningar

Håller med. Inte så förtjust i att värva från HA om det inte är Jonathan Johnson eller Patrik Karlkvist

1 gillning

Jag kan absolut se att man värvar enstaka från HA, men tycker väl att det är lite som jag vill minnas att ex du @lejacques varit inne på tidigare. Dvs när man värvar från HA som måste man gjort beräkningen vad är det för typ av spelare vi tar in, passar han in hos oss, vad kommer han tillföra i det vi saknar osv. Baserat på att det finns en bra grund där det finns utrymme för HA spelare att växa i. Att ta steget upp ska ju vara utvecklande för båda parter och inte att man kommer från HA och ska vara ledande i SHL. Och så stannar man av och det som torde va bra blir istället ett misslyckat förvärv.

Försäkringsdelen var inte med i min beräkning.

Det gick ju bra både för LOSC och Villa igår. Men idag gör huvudet ont…

1 gillning

@fettkewl är ofta fett ute (det lät fel… :thinking: försök till komplimang!):

8 gillningar

Följer oss säkert bara för att följa Day och Alnefelt.

nu skall du inte vara rationell och logisk. glädjedödare :wink:

10 gillningar

Om jag vore hockeyspelare och min agent vore något smartare än jag själv, vilket i o f s inte är svårt, så skulle jag acceptera 50K mindre i månaden hos typ FBK, SAIK,Frölunda eller t o m Luleå än 50K mer i månaden hos HV!
Chansen att jag lyfter som spelare eller t o m kämpar om Guldet är så ofantligt mycket större i nämnda lag än HV.
Mitt eget varumärke, även om jag inte skulle ha nån framträdande roll i dessa lag blir bättre av att “bara” vara där än att harva runt i HV!
Med andra ord;
De finnar, allsvenska spelare eller för den delen Europalirare som går till HV är och förblir andra klassens lirare.
Våra juniorer är värda en bättre chans än att se dessa föredettingar ta deras plats i truppen VARJE gång!

1 gillning

Rodrigo Abols nedskickad till AHL. Skulle inte förvåna mig om han är rätt osugen på det och drar tillbaka till Europa istället…

2 gillningar

Ge han vad han vill ha, rakt in i förstalinan

13 gillningar

Från afronbladet i somras

Kan återvända till Rögle

Nu är han klar för Philadelphia Flyers då han skrivit på ett ettårskontrakt meddelar klubbens General Manager Daniel Briere.

Spelaren har kontrakt med Rögle över säsongen 2025-26 om han återvänder för spel i Europa.

Abols har representerat Lettland i OS och under flera VM-turneringar.

Är han bunden till Rögle spel då alltså ?

Låter lite som det upplägget FHC har med Jere Innala. Dvs lyckas inte Innala i NHL så är det Frölunda som gäller igen.

Abbot kanske fixa det om han har bra kontakt med Abols.

2 gillningar