Vi får ge han någon mer match, spelade väll bara mot växjö?
Precis. Sen blev han sjuk. Allvarligt också vad det verkar, med tanke på att han är borta så här länge. Och vi vet ju faktiskt inte när han kommer tillbaka.
Men grejen är att det har inte med Luotos kvalité som spelare att göra. Han faller ändock in i en av de tre kategorierna. Och det gäller alla finnar som de tre senaste sportcheferna har värvat.
Så det har inte med enskild spelare att göra, inte heller vem som är sportchef.
Finska spelare och HV är inte längre kompatibla.
Alla kan väll bli sjuka??? Han har väll aldrig haft någon långvarig skada i HV?
Bland det dummaste jag läst någonsin. Han kan väll få spela 3 SHL matcher iallafall innan vi sätter flopp stämpeln i nacken på han även om han är finne och att det kanske känns osäkert med tanke på hur det blev med värvningen av tikka mfl. Alla ska få en chans oavsett nationalitet.
När du skriver att HV och finnar inte är “kompatibla med varandra” så undrar jag helt ärligt.
Finns det inte spelare från andra länder som floppat i HV under alla år? Har man rätt sportchef med god pricksäkerhet så spelar det ingen roll vilket land du kommer ifrån. Tror inte abbot väger in det i sin bedömning när han rekryterar, men jag kan ha fel.
Gött!!!
Jag tror du missar poängen.
Antar att du menar att vara dryg med ”grattis”. Syftet med det?
Oavsett har vi inte samma flyt med våra finska importer som vi hade förr.
Givet innehållet i dina andra inlägg blir det svårt att avgöra om du skämtar eller inte?
Varför skulle nationalitet alls spela någon roll?
Borgström producerade bättre förra säsongen än vad Rajala gjorde under sin vistelse i HV så… Borgy bör väl räknas som senaste finnen som producerat?
Ja det kanske man kan säga. Rajala började ju bra men fick problem med handleden och sen blev väl det inte riktigt bra igen om jag minns rätt.
Är det per match eller totalt du menar?
Shitkicker vet alltid bäst:)
LOL dummaste jag läste på länge .
Allt beror väl på vem som rekryterar finnarna.
Rajala var väl typ 2013?
Lehtonen 2017 är väl bland dom mest lyckade värvningarna på hela. 2000-talet.
Med det resonemanget slulle vi väl varken värva svenskar eller transatlanter heller .
För vädigt få värvningar sedan 2011-12 och framåt har presterat på förväntad nivå i HV71, en förening som hamnat snett på alla plan sedan dess.
Sen finns det såklart undantag som Borgman , Söderström med ytterligare några som tvärtom överträffat förväntningarna .
Men på det stora hela kan man nog inte beslylla varken Johan Hult eller Nubben eller till och med Stilles sista år för att ha någon vidare fingertopplänsla .
Jag får en känsla av att Abbott överlag är väldigt nogran och kommer ha högre träffsäkerhet .
Nubben hade sannolikt hostat upp 300 lök i månaden för Kossila i detta läget.
Kanske hade fallit väl ut men han klarade ju inte läkarundersökningen i schweiz av ngn anledning …
Jag menar att HV inte lyckas med sina finska värvningar längre på samma sätt som man gjorde för 15 år sen och bakåt.
Du får gärna ta det som ett skämt men det var inte menat som det.
Just det! Lehtonen hade jag faktiskt glömt bort, tack för påminnelsen! Han var verkligen pang för pengarna. En kanonvärvning.
Sen att jag vet bäst? Det har jag aldrig påstått. Jag skriver vad jag tycker.
Ser att du ändrat ditt inlägg. Var kallar jag Luoto flopp?
Jag ändrar således ”tror” i mitt svar till ”vet”.
Sista meningen styrker mitt inlägg hahaha!!
Totalt tänkte jag, Borgy hade ju förvisso 13 matcher mer än Rajala men tycker ändå att 34 pinnar på 50 matcher helt klart räknas som att producera
Ok. Jag har lite svårt att hänga med i vad du menar, men ok. Du lägger ju ord i min mun. Därav så är jag rätt säker på att du missar poängen.
Jo det är sant. Helt ok mot bra papper, absolut.
Men för att vara rättvis mot Rajala så bör man kanske köra p/match eftersom han, som du påpekar, spelade färre anta matcher.
Absolut! Helvete… Sitter och kollar statsen på alla finnar vi hade runt 2007-2010 och drömmer mig tillbaka. Hade suttit fint med några sånna värvningar nu
Finns det några finnar alls lediga som skulle kunna vara aktuella och faktiskt är beprövade i en större liga än Liiga?
Ja det var härliga tider! Nästan succé-garanti på finnarna på den tiden.
@shitkicker jag har inget belägg för detta påstående men 2000-2010 när vi gjorde ena lyckade finnvärvningen efter andra så var det knappast sådan ström av spelare mot khl /dåvarande ryska ligan .
Samt att HV var den klubben som plockade flest finnar över ett antal år. Därefter tog flera klubbar vid och HV har helt enkelt inte kunnat dom bästa på länge .
Ta en som Kalle Sahlstedt . En personlig favorit .
Kom väl till HV 2002-2003 . Året innan guldet.
Kom hit med 3 raka finska mästerskap i bagaget och var grymt viktig när vi bärgade guldet 2004.
Liknande finnar spelar ju numera i schweiz . Och tidgare i khl .
Så poängen är väl att konkurrensen ökat kring dom bästa finnarna och dom bästa hamnar i regel inte längre i shl . Efter Nhl då .
Och på ett sätt dåligt för oss att inte khl längre är ett alternativ för dom flesta .
Helt färståligt dock .
I khl tjänade sannolikt en kille som Lehtonen dubbelt så mycket som i schweiz.
Om 2 år går hans kontrakt ut . Hade han forrfarade varit i Khl ( om rysslande inte invaderat ukraina )hade han nog kunnat avsluta här i HV där han ska ha trivts mycket bra .
Men nu blir det kanske karriären ut i schweiz för att trygga framtiden istället.