Hur bedömer du hans fart, spelstil och egenskaper? Renodlad center eller ytterligare en ytter som kan lira center?
Zohorna hade varit en jättefin förstärkning
Skulle kunna vara. Jag ser dock allra allra helst att spelarna som ska vara våra nyckelpjäser nästa säsong är beprövade i SHL för att minimera riskerna just där. Koukkanen före för min del alltså.
Kuokkanen nu trea i center-hierarkin i Lausanne. Malmö verkar gå hårt för både honom och Pajuniemi, kan ju hoppas att relationen med Liljander är stark efter tiden i Malmö. En helfinsk kedja med Luoto-Kuokkanen-Pajuniemi känns jäkligt välbalanserad och fin.
Tycker vi kan köra Lehtinen i serien, vilket han uppenbart är grym på sen Dichow i slutspel/kval där han är ett monster. Vattentät lösning!
Om man preliminärt, innan man vet exakt vilka avtal som bryts och inte, räknar med följande forwardsbesättning:
Räknar med att Lenc och Tikka trots kontrakt försvinner.
Luoto - X - X
X - Lindström - Ang
Brännström - Reber - OSL
Pettersson - X - Ignberg Nilsson
Träff
Tedenby
Om man förlänger med AP tar han ju en plats i första/andra. Men om man väljer att gå skilda vägar är det tre väldigt viktiga positioner + en fjärdecenter med potential.
Centerettan är den klart viktigaste positionen att träffa rätt med. Så tror inte Björn direkt kommer chansa på en nordamerikan från AHL, det har inte råd med.
En del potentiella namn (dvs spelare utan kontrakt)
Daniel Audette Nej tack.
Oula Palve Nej tack
Aleksi Heponiemi Har kontrakt, men blir inte kvar i Biel. Missat för många matcher de senaste två åren imo. Nej tack.
Joona Koppanen Ingen koll.
Rasmus Asplund Ersättare till Tomasek i Färjestad är känslan.
Radim Zohorna Ehm… alltså… tja… jag vet inte… kanske..
Fredrik Karlström Känns spontat rätt intressant. Kommer från en svag säsong och skulle inte förvåna ifall han vänder hem. Bra ålder. Tillräckligt bra för vår svaga centersida?
Sean Malone Gjort en hel del poäng i Schweiz. Får säkert förlängt.
Rodrigo Abols Rögle med en förmodan förstatjing. Spelat en hel del i NHL det senaste. Ett långskott.
Janne Kuokkanen Har kontrakt, men har ryktats lämna sin klubb hand med. Missat många matcher senaste åren, men svårt att tacka nej.
Linus Fröberg ![]()
Något jättesolklart namn finns det inte. Men Karlström känns rimligast realistiskt sett.
Farligt nära bann med tanke på sista namnet… ![]()
“Och Ohla Paulve avgör…”
Känns dumt att planera med Reber som topp 9 center. Skulle se honom som en kompletterande vinge som kan hoppa in vid behov, allt utöver det är en bonus.
Tittar man på din lista känns det ännu viktigare att förlänga med Kero.
Finns iofs några ahl-veteraner som Peca och Grimaldi som kan behöva lämna ligan.
Gissar att Kero även han tjänar alldeles för bra sett till vad han bidrar med, och skulle inte tro han är allt för villig att sänka sin lön med typ 50%. Tycker det finns ett behov av att matcha in juniorer man tror på. Samtidigt sitter vi med ett väldigt dyrt lag, så på de positionerna man kan spara lite slantar är det nog ingen dum idé att göra det.
Det hörde jag i Lena Sundqvists röst. ![]()
Gillade din HV-uppställning, men jag tror en frisk Träff går före Hugo Pettersson.
Jag håller med dig om Kero också, han är klok, men med den lönen tror jag det går få bättre.
Han har inga spetsegenskaper. Såg inte lika bra ut när det var som viktigast i kvalet.
Mardrömmar ![]()
Tror risken finns att vara dumsnål. Att ha en spelare som är 10% överbetald i en viktig roll skulle jag värdera högre än risken det innebär att hitta en ersättare.
Utan Kero behöver vi 4 nya centrar. Känns som en galen uppförsbacke.
Med Kero, Lindström, Reber skulle vi ha något slags start även om vi i mitt tycke fortfarande skulle behöva två toppcentrar alternativt en lösning med fyra stabila centrar och producerande yttrar.
Jag hoppas på att vi kan få till någon form av byte med lhc. De kan få “landslagsbacken” Nyberg, vi får legoknekten Shore.
Möjligheten finns ju också att spela Ang som center.
Köper att den åsikten finns absolut, speciellt när det finns så många som “underpresterar”. Men jag har svårt att se det ske när det finns så många dåliga kontrakt som kommer kosta mycket pengar att lösa denna sommaren.
Nu måste vi fan sikta högt på våra centrar som ska leda 1-2 kedjan.
Inga mer chansningar med Reber som en av dem.
Här måste Björn plocka in spets av SHL klass.
En jävla tur att Abbott inte lyckades med att få Modo att gå med på Jasek till oss som det snackades om.
Vi behöver Christensen klass!
De var väl nubben som drog i Jasek , inte Abbot
Va väl denna säsongen som man ville ha Jasek då han började dåligt och man såg chansen att få Modo att bli av med honom.
Kan vara ute och cykla med 98,5% säker.
Ja nu när du säger de så var de nog så ja. De har du rätt i.