Spelarmarknaden 25/26 (drömmar & farhågor)

Ja

Konstigt resonemang. Ingen av de du nämner har gjort 5+ säsonger i samma klubb.

Håller med. Vi står med en fot i kvalet och att då inte försöka stärka upp lagets största svagheter för att man kanske inte behåller personen i fråga om tre säsonger känns knepigt.

HV71 ligger just nu i en ambulans där någon gör HLR. Då bör akuten kanske vara förberedda på att lösa det kortsiktiga för att individen ska överleva och inte fokusera på den rehabplan som väntar om ett år. Den kan jobbas parallellt med de akuta åtgärderna men man bör nog inte utesluta en akut åtgärd som räddar livet på patienten bara för att den inte har någon nämnvärd inverkan på patientens långsiktiga rehabilitering.

Konstig liknelse men vafan vi måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt.

4 gillningar

Little och Arntzen.

1 gillning

Little och Arntzen.

Det är inte 2008 längre. Spetsspelare försvinner snabbt, även våra egna. Önerud åkte till Ryssland efter guldet 2017, och Tedenby åkte till Schweiz 2018 tex.

1 gillning

Men oftast blir inte importerna del av en stomme under en längre tid. De är mer kryddan i ett lag. Jag tror iaf att det är viktigt att ha en stomme i laget.

Självklart, håller helt med om det! Men ta en sån som Little, Greg Scott eller Brian Cooper tex. Det är eller har varit riktiga hörnstenar och ledare.

1 gillning

Fast det ligger väl också i hur vi skriver våra kontrakt! Finns ju uppenbara risker att faktiskt tappa spelare till andra klubbar inom shl eller schweiz om vi enbart skriver 2års avtal.

Så det är ett balansspel om vi skall chansa och vågra skriva ett 4 årsavtal och hoppas att det faller väl ut, eller om vi skall riskera att tappa spelaren efter 2 år om värvningen är lyckad.

Känns ju inte som att det spelar någon roll om det är nubben som blundar och pekar eller om det är leise med sina underliggande siffror som värvar spelare åt oss. känns mer som yatzy när hv värvar nuförtiden.

1 gillning

Liljander har iallafall skirivt lite bättre kontrakt än Knubben. Men det är fortfarande många gissningar.

2 gillningar

Det beror på hur man ser det. Vi skrev väl enbart 2års kontrakt med hataka, Rousek och Kloos. Nu är det inte så, men skulle alla tre rosat och hv legat längre upp i tabellen, så hade risken att tappa alla 3 till konkurrenter eller schweiz varit överhängande och då hade alla skrikit på lijander, hur vi kunde vara så jävla dumma å bara skriva 2 års kontrakt.

Så jag tror att det är lätt att vara efterklok när det gäller kontraktslängden.

2 år är ju rätt bra ändå. Man kan utvärdera en säsong och förlänga efter den. Men man hade väl egentligen önskat lite längre direkt från början, särskilt när det inte är lika mycket “chansvärvningar”

Men jämfört med kontrakt som Tikkas 3-år 300k/mån är ju de nya kontrakten världsklass.

2 gillningar

Jag tycker att när det gäller kontrakt på tre år eller mer bör det vara en spelare som man vet fungerar i SHL sedan tidigare.

Jacob Josefson i DIF tvingas till operation. Alla kamper om centrar blev nyss mycket tuffare, mycket, mycket tuffare.

Jo så är det ju.

samtidigt så har ju vissa kontrakt inte fallit så väl ut med liljander heller.

Här kanske kommer en vattendelare, men jag tycker att exempelvis Niclas Hanssons kontrakt är åt helvete. Vet inte exakt hur mycket han tjänar, men borde vara bästa betalda back efter Borgman.

I mitt tycke vår sämsta back iår som verkar få nytt förtoende gång på gång oavset hur dåligt han spelar. Verkar mer intresserad av att åka runt och tugga sönder sitt tandskydd som han använder mer som tuggumi än tandskydd.

Likadant var det ju med Tedenfart, vars kontrakt jag tror ingen ifrågasatte när det skrevs förrens efter 10 matcher in på säsongen. Detta var iuförsej inte Liljander utan Knet, men ändå svårt att lasta dem för det. Förhoppningsvis så har inte Hansson lika lång startsträcka som tedenby och behöver 3 säsonger på sig för att hitta formen :wink:

Hansson har ett idiotkontrakt ja. Men Liljander har iallafall skrivit några rimliga kontrakt och bara några idiotkontrakt. Alla Nubbens var idiotkontrakt. Eller nästan alla.

1 gillning

Det roligaste här är ju att de som är för dåliga blir svindyra lösningar. Då man typ skriver kontrakt på 300 lax i månaden på 3 år. Medan de bästa skriver man 1-2 år med, sen sticker de.

Den mismatchen är inte något som våran ledning kan vara stolta över.

1 gillning

Hataka och Rousek hade jag gärna sett längre kontrakt med än 2 år. De är kvalité för den lönen de plockar ut.

4 gillningar

Varje gång jag får en pushnotis på telefonen hoppas jag att det ska vara HV-appen som säger att Dickinson är klar :rofl: :rofl: :rofl:

1 gillning

Trodde det innan men de var ju Tedens intervju

2 gillningar

Finns ingen anledning att skriva längre kontrakt än 1 år. Om en spelare överpresterar sett till lön så försvinner den till NLA med hjälp utav någon klausul.