Kollade lite på de mål som HV släppt in på SHL play (och som inte varit i box-play) :
40 sekunder in i nedan video befinner sig Martinsson (back 1) i defensiv zon med en motståndare, Bertov (den andra HV-backen) kommer rusande tillbaka och rusar rakt mot dessa båda för att “hjälpa till”… När bilden zoomar ut ser man att det befinner sig att tre HV-spelare närmast den där killen i hörnet men att de glömt en motståndare bredvid kassen… https://www.shl.se/play/video/Orebro_Hockey_HV71-96033?provider=staylive&autoplay=1
På den här videon (FHC 2-0 mål) befinner sig båda backarna också längst ned i hörnet och när pucken kommer ut därifrån så hinner ingen back tillbaka och dessutom tar en återstående HV-forward (Forsberg, tror jag det är) ett felskär och en motståndare åker enkelt förbi och sätter pucken. https://www.shl.se/play/video/95507?provider=staylive&autoplay=1
Från följande sida http://howtohockey.com/how-to-play-defense-roles-responsibilities/
CHECK ZONE, SUPPORT ZONE AND NET ZONE
As a defenseman, these are the zones you need to know about. In this situation we will assume the puck is in the right corner (left corner in the picture, but right corner of the rink for the defensive team) The check zone is the area within 5 feet of the puck carrier, usually the defense plays in this zone. The support zone is about 5 – 15 feet from the puck carrier, usually the center stays in the support position. The net zone is about 10 feet out from the net, and we ALWAYS want at least one defenseman responsible for this area.
Vet inte om det är nåt HV ofta gör fel på eller om det bara var olycksfall i arbetet, men tyckte det var intressant att notera …
Så, återupplivar en gammal tråd som vi mods dödade direkt… sorry @matsqq
Här i detta inlägg nedan så finns det lite matnyttigt att prata om huruvida man bör gå med en dominant leading line eller göra som ZAIK, Lökars, eller HV71 2017:
Jag tror att centrarna är extremt viktiga i hur man ska matcha laget. Det är grymt svårt att få tag på en ledande första center, då efterfrågan från NLA är hög på dem. Så priset blir därefter. Därför väljer många av de ledande lagen i SHL att satsa på bättre centerdjup istället och då kunna hota offensivt genom fler formationer. Man får helt enkelt mer hockey kunnande för pengarna.
Ett lag som Oskarshamn måste chansa på att få en leading line pga budget restriktioner. Nu chansar de stort på att Jacek ska kunna leda en första lina, medans det bakom inte finns så mycket. Jacek hade förmodligen spelat andra fiol i HV bakom Borgström och istället varit en av tre centrar som kan hota offensivt.
HV däremot går in i säsongen med 3 väletablerada centrar där Borgström förmodligen är väldigt dyr medan Nättinen och Tikka sitter på bra SHL löner. HV har en av de högsta budgetarna så man har råd att chansa med att Borgström inte blir den där 40-50poängs spelaren han förmodligen har betalt för att vara.
Jag tror man inledningsvis kommer vara ganska framtunga och spela IB-HB-AP ganska hårt, för att spela ihop dem och ge dem chansen, men ifall de inte blir en överlägsen lina så kommer man matcha laget jämnare. HV har en ganska fin fallback option här, då man sitter på ett bra djup på både backar, centrar och yttrar.
Det jag tycker saknas i hierarkin är yngre spelare som kan flåsa de tre första kedjorna i nacken. HV har Fisken och möjligen Pettersson och Träff, men man har helt klart värvat för att ta höjd ifall inte första linan blir en av ligans bästa. Därför tror jag inte man behöver vara särskilt orolig för kvalspel. Men man saknar helt klart upside på unga spelare för att få en konkurrenssituation som leder till Top-6.
Givet den usla starten denna säsong så roade jag mig med att titta på poängutvecklingen under de tre senaste säsongerna HV71 varit i SHL. År 20/21 åkte de ur, säsong 22/23 var de tillbaka och hamnade i ingenmansland. Säsong 23/24 var förra säsongen när laget hamnade näst sist.
Det intressanta är att den magiska omgången är den 39:e. Som ni noterar på grafen, så har laget då mest poäng säsongen 20/21 (som sedan alltså avslutas med att de får minst relativa poäng och dessutom åker ut) samtidigt som säsongen 22/23 är det tillfälle de har som minst poäng (39 poäng, d v s ett snitt på exakt 1,0) vid omgång 39 men sedan spurtar och missar play in med bara 1 poäng.
Givetvis krävs det att laget åtminstone drar in några poäng under säsongen. Men givet att man lyckas uppnå ett snitt om 1,0 poäng per match före omgång 40 så visar historiken att utfallet efter 52 omgångar kan hamna lite var som helst (i den lägre halvan). Från 40 och framåt utkristalliseras utfallet ganska snabbt.
Det som är problematiskt med årets start, är dels att det just nu är lika uselt som säsongen 20/21, men också att det såklart är önskvärt att laget ska ligga ovanför de tre kurvorna från de tre senaste säsongerna i SHL. De är nämligen inte bra kurvor och det krävs många vinster för att ta sig ovanför poängsnittet på 1.0 per match.
Men ingenting behöver vara kört förrän omgång 39 …
Jag kollar på grafen och skulle vilja strecka mig till att omgång 43 är minst lika betydelsefull.
Först då sticker de olika kurvorna iväg.
Jag är inte säker på att jag plockar upp signifikansen av omgång 39, så jag kanske missuppfattar något?
Sedan skulle jag vilja flytta denna tråd in i statistik-tråden.
Jag tycker 39 är intressant för att poängtotalen är flippad i relation till det slutliga utfallet. Därefter kommer kurvorna av nödvändigthet mötas eftersom säsong 20/21 och 22/23 behöver byta plats med varandra. Ska man vara mer korrekt så är det nog snarare fråga om ett fönster, säg 38 till 43, men det låter lite sexigare med omgång 39 - enklare att minnas
Därtill är det ju en klassisk problemformulerings-problem. Man kan statistiskt peka på att omgång 38-43 är där det avgörs, men det är ju bara under förutsättningen att man ligger på det låga poängsnittet som HV har hela tiden. Det bästa är såklart att på en gång lägga sig långt över poängsnittet för de tre tidigare säsongerna…
Det hade varit intressant att se en tabell utifrån expected points. vi har ju noll poäng, men utifrån sannorlikheten att vi skulle ha noll poäng i år jämfört med tidigare säsongen så dessa noll poäng rankas högre (ja jag vet hur dumt det låter). Baserar det på motstånd + hemma/bortaplan.
Vi har haft en tuff start (bortsett skador) men man minns ju inte riktigt vilka vi mött tidigare år heller precis.
Spännande är att tar HV 4 poäng de kommande två matcherna så ligger man i fas med tidigare säsonger. Skillnaden nu är att de finns 3 andra lag som i princip är lika dåliga…
Med avseende på taktik så har jag en åsikt om varför PP ej fungerar.
När man kommer in i zon och får kontroll på pucken så hade Leksand (och många andra lag) en defensiv taktik att storma spelaren med pucken med två spelare som rusar mot denne och man ökar trycket på den sidan.
Det viktigaste när man möter det är att agera snabbt och försöka få över pucken till motsatt sida med ett snabbt pass.
Här gör många puck-kära spelare misstaget (inte minst juniora) att försöka hålla i pucken och ta sig ur situationen vilket leder till att man tappar pucken och den åker ur zon.
Men passar man snabbt till andra sidan (och man kan återupprepa detta 2 eller max 3 gånger vid behov) får man mycket mer tidsmarginal.
Därefter har man småtrötta motståndare som står lite fel i positionerna och det är lätt att sätta upp spelet.
Ett annat misstag är att man inte har 100% speed och koncentration i början när man kommit in i zon, men det är då det är som absolut viktigast att ha 100% speed och fokus.
Här är ett annat sätt att presentera poängproduktionen för HV71 i SHL under 20-talet.
Det vi ser är ett poängsnitt beräknat på de fem senaste matcherna (utom de första fyra matcherna som av naturliga skäl har ett snitt på 1, 2, 3 respektive 4 matcher). Omgång 15 är till exempel ett snitt på matcherna 11-15.
Det man kan se med hjälp av detta är formtrender.
Jag har dragit en tjockare linje vid 1,5 poäng i snitt för det illustrerar att laget då är i en fas där de i snitt vinner en match och sedan förlorar en match under en period längre än fem matcher. Det är liksom ingen jätteprestation. Egentligen.
Men som vi kan se har det skett vid väldigt få tillfällen under de senaste 4 åren i SHL. Mest påtagligt är det såklart vid den magiska spurten 22/23.
Antal omgångar HV ligger på ett 5-matchers-snitt som är 1,5 eller högre
20/21: 9 (17 % av omgångarna)
22/23: 19 (37 % av omgångarna)
23/24: 8 (15 % av omgångarna)
24/25: 0 än så länge
För att nå säker mark så bör alltså HV ligga på ett snitt ca 1,3 ppg sett över hela säsongen. Just nu ligger HV på 0,93 ppg och behöver HV ta 54 poäng på de kvarvarande 37 matcherna vilket ger oss ett snitt på 1,45 ppg. Svårt men inte omöjligt.