Taktik och statistik

Kollade lite på de mål som HV släppt in på SHL play (och som inte varit i box-play) :

40 sekunder in i nedan video befinner sig Martinsson (back 1) i defensiv zon med en motståndare, Bertov (den andra HV-backen) kommer rusande tillbaka och rusar rakt mot dessa båda för att “hjälpa till”… När bilden zoomar ut ser man att det befinner sig att tre HV-spelare närmast den där killen i hörnet men att de glömt en motståndare bredvid kassen…
https://www.shl.se/play/video/Orebro_Hockey_HV71-96033?provider=staylive&autoplay=1

På den här videon (FHC 2-0 mål) befinner sig båda backarna också längst ned i hörnet och när pucken kommer ut därifrån så hinner ingen back tillbaka och dessutom tar en återstående HV-forward (Forsberg, tror jag det är) ett felskär och en motståndare åker enkelt förbi och sätter pucken.
https://www.shl.se/play/video/95507?provider=staylive&autoplay=1

Från följande sida
http://howtohockey.com/how-to-play-defense-roles-responsibilities/
CHECK ZONE, SUPPORT ZONE AND NET ZONE
As a defenseman, these are the zones you need to know about. In this situation we will assume the puck is in the right corner (left corner in the picture, but right corner of the rink for the defensive team) The check zone is the area within 5 feet of the puck carrier, usually the defense plays in this zone. The support zone is about 5 – 15 feet from the puck carrier, usually the center stays in the support position. The net zone is about 10 feet out from the net, and we ALWAYS want at least one defenseman responsible for this area.

Vet inte om det är nåt HV ofta gör fel på eller om det bara var olycksfall i arbetet, men tyckte det var intressant att notera …

Så, återupplivar en gammal tråd som vi mods dödade direkt… sorry @matsqq :anguished:

Här i detta inlägg nedan så finns det lite matnyttigt att prata om huruvida man bör gå med en dominant leading line eller göra som ZAIK, Lökars, eller HV71 2017:

Jag är ju mer lutandes åt HV71 2017…

1 gillning

Det där är intressant.

Jag tror att centrarna är extremt viktiga i hur man ska matcha laget. Det är grymt svårt att få tag på en ledande första center, då efterfrågan från NLA är hög på dem. Så priset blir därefter. Därför väljer många av de ledande lagen i SHL att satsa på bättre centerdjup istället och då kunna hota offensivt genom fler formationer. Man får helt enkelt mer hockey kunnande för pengarna.

Ett lag som Oskarshamn måste chansa på att få en leading line pga budget restriktioner. Nu chansar de stort på att Jacek ska kunna leda en första lina, medans det bakom inte finns så mycket. Jacek hade förmodligen spelat andra fiol i HV bakom Borgström och istället varit en av tre centrar som kan hota offensivt.

HV däremot går in i säsongen med 3 väletablerada centrar där Borgström förmodligen är väldigt dyr medan Nättinen och Tikka sitter på bra SHL löner. HV har en av de högsta budgetarna så man har råd att chansa med att Borgström inte blir den där 40-50poängs spelaren han förmodligen har betalt för att vara.

Jag tror man inledningsvis kommer vara ganska framtunga och spela IB-HB-AP ganska hårt, för att spela ihop dem och ge dem chansen, men ifall de inte blir en överlägsen lina så kommer man matcha laget jämnare. HV har en ganska fin fallback option här, då man sitter på ett bra djup på både backar, centrar och yttrar.

Det jag tycker saknas i hierarkin är yngre spelare som kan flåsa de tre första kedjorna i nacken. HV har Fisken och möjligen Pettersson och Träff, men man har helt klart värvat för att ta höjd ifall inte första linan blir en av ligans bästa. Därför tror jag inte man behöver vara särskilt orolig för kvalspel. Men man saknar helt klart upside på unga spelare för att få en konkurrenssituation som leder till Top-6.

2 gillningar