Taktik och statistik

Abslout. Man kan se det så. Fast som så många andra varit inne på här så är “grinar emot” inte ett topplagsbeteende. Grinar emot är om man kan sluta på en andra plats efter säsongen men några dåliga domslut och ett stolpe ut gör att man slutar femma för att det är så tajt.

Man kan också se det såhär: glappet mellan 12:e och 6:e plats är 12 poäng. Glappet mellan 14:e och 12:e plats är … 12 poäng.

Det finns bara två lag som har 6 poäng upp till motståndaren ovanför (andra glapp är 5 eller lägre). Och det är Modo och HV-71.

Så jämnheten ligger främst inte hos de två sämsta lagen. Man kan snarare se det som att Brynäs lyckats vinna serien med lägst poäng någonsin.

1 gillning

Absolut, håller med. Det var tänkt som ett skämt eftersom man ofta hör från AB att det grinar emot för Hv, som om problemet skulle vara att vi har mer otur än andra lag. Men jag borde ha varit tydligare med att det var ironi, inte alltid så lyckat att försöka skämta i text.

3 gillningar

På Youtube finns en kort dokumentär om Niklas Lidström och den var ganska intressant.

Någon gång i början av sin karriär så gick det plötsligt sämre för Niklas och då tog han kontakt med Tommy Sandlin som hjälpte honom styra upp saker i sitt spel.

Det var då han utvecklade sin spelstil.

Han gjorde läxan rejält och det gav enorma resultat.

Något sådant önskar jag att HV nu gör.

Jag tror att ett av de största misstagen man kan göra är att bara slentrianmässigt göra samma saker man alltid har gjort som inte har fungerat.

Jag hoppas därför att man identifierar problemen och åtgärdar dem till nästa säsong.

AB borde sitta non-stop och gå igenom allt som inte fungerat, kolla video på matcherna och tänka nya lösningar, ta hjälp av andra om han fastnar.
Inte spela med en modell som bygger på att vi är lika bra eller bättre än våra motståndare om så inte är fallet utan anpassa efter våra resurser.

När nästa säsong blåses igång så ska allt vara på plats och vi kan börja skörda framgångarna

Rädd han är ganska envis och bestämd på sitt sätt.

Jag roade mig med att lägga till de “bättre säsongerna” i looserklustret i en lite diskretare färg för att belysa skillnaden mellan bra och dåliga säsonger. Det finns några platta starter fram till omgång 10 vid något tillfälle, men generellt så kan vi se att kring omgång 5 bör vi märka en förbättring gentemot “looserklustret” (20/21 – 24/25).

Kring omgång 20-21 så börjar de bra åren dra ifrån looser-åren och vid halva säsongen så är mönstret tydligt. Där någonstans kommer vi förmodligen ha “point of no return”. HV bör där vara mellan 5 och 10 bättre än vad man tidigare varit (dvs kring 35 till 40 poäng, isf som max 31 poäng i looserklustret)

13 gillningar

Typ 15 poäng efter tio omgångar är att föredra?

3 gillningar

Helst 30.

9 gillningar

Typ. Resultaten har legat mellan 14 och 19 (utom undantaget som var 8 poäng säsong 15/16)

3 gillningar

En bild efter gårdagens match vad som kan bli bättre och vad som va bra. Här rankas alla lag mot varandra i massa olika parametrar. Förra säsongen va HV sämst i allt förutom PP och antal skott i princip.

4 gillningar

Kanske kan lägga till jämförelse mot ÖHK samt alla andras snitt?

Slutsatsen enligt den är att special teams inte fungerade överhuvudtaget. Om jag läser den rätt?

1 gillning

Boxplay va i princip näst sämst av alla lag den första omgången om man tittar på GA och xGA. Annars var man inte sämre än 10a i alla andra parametrar (slutspelslag he he)

Nu har alla våra analytiker något att analysera. Helvete vilken kollektiv kollaps från ingenstans. Slutar man följa gameplan? Finns ingen gameplan att falla tillbaka på?

Tar man 6 pinnar de kommande två matcherna så ligger man bra till men då måste man ju vinna två i rad…

1 gillning

Ärligt.
Tror det är så enkelt att vi är lättlästa. Det tar dom en period lista ut hur stänga ner mittzon och komma ur pressen. När de gör det har vi ingen aning om vad göra.
Då blir det hawaiihockey, långt lag och folk som pinchar alldeles för högt, det tappas folk och le hönsgård ist tebax.
Blommanhockey är tydligen svårt lära sig spela men enkel att läsa.

3 gillningar

@sArg-gubbe Nu måste vi väl ha lämnat looser-klustret? :smiling_face_with_sunglasses:

3 gillningar

Alldeles snart. Vilken omgång som helst nu.

Leksand som vi alla tippat i botten har nu tagit 10% av poängen de måste för att slippa kval. Känns ju hyggligt stört att man får en domedagskänsla efter 2 matcher :rofl:

2 gillningar

Omöjligt

Ska faktiskt se om jag hittar nånstans spela på att HV går poänglösa de kommande tre matcherna.
Spelvärde om bra odds och lätt värt en tusing.
Mycket större sannolikhet för det än 6p in på kontot kommande två.

1 gillning