Abslout. Man kan se det så. Fast som så många andra varit inne på här så är “grinar emot” inte ett topplagsbeteende. Grinar emot är om man kan sluta på en andra plats efter säsongen men några dåliga domslut och ett stolpe ut gör att man slutar femma för att det är så tajt.
Man kan också se det såhär: glappet mellan 12:e och 6:e plats är 12 poäng. Glappet mellan 14:e och 12:e plats är … 12 poäng.
Det finns bara två lag som har 6 poäng upp till motståndaren ovanför (andra glapp är 5 eller lägre). Och det är Modo och HV-71.
Så jämnheten ligger främst inte hos de två sämsta lagen. Man kan snarare se det som att Brynäs lyckats vinna serien med lägst poäng någonsin.
Absolut, håller med. Det var tänkt som ett skämt eftersom man ofta hör från AB att det grinar emot för Hv, som om problemet skulle vara att vi har mer otur än andra lag. Men jag borde ha varit tydligare med att det var ironi, inte alltid så lyckat att försöka skämta i text.
På Youtube finns en kort dokumentär om Niklas Lidström och den var ganska intressant.
Någon gång i början av sin karriär så gick det plötsligt sämre för Niklas och då tog han kontakt med Tommy Sandlin som hjälpte honom styra upp saker i sitt spel.
Det var då han utvecklade sin spelstil.
Han gjorde läxan rejält och det gav enorma resultat.
Något sådant önskar jag att HV nu gör.
Jag tror att ett av de största misstagen man kan göra är att bara slentrianmässigt göra samma saker man alltid har gjort som inte har fungerat.
Jag hoppas därför att man identifierar problemen och åtgärdar dem till nästa säsong.
AB borde sitta non-stop och gå igenom allt som inte fungerat, kolla video på matcherna och tänka nya lösningar, ta hjälp av andra om han fastnar.
Inte spela med en modell som bygger på att vi är lika bra eller bättre än våra motståndare om så inte är fallet utan anpassa efter våra resurser.
När nästa säsong blåses igång så ska allt vara på plats och vi kan börja skörda framgångarna