Taktik och statistik

Spännande!
Det jag saknar på t ex hockeysiffror är följande:

• Kunna sortera data från matcher.
  • Göra min egen “Game Score” enkelt och lätt, vikta vad jag vill osv.
  • Göra egna formkurvor på valfri data från matchloggarna. Avmarkera matcher. (t ex en spelare som Kero vill man ju enkelt kunna sortera data på utifrån vilken lina han lirat i)
  • Sätta ihop “linor”, lägga till valfri formkurva.

Det jag kom på just nu, kommer säkert på mer när skallebanken är borta och matchdagsångesten släppt.

Kanon, tack för ännu mer input🙌 Får se om jag hittar tiden för att göra verklighet av det som sagt, men det hade varit kul!

3 gillningar

All lust att göra något relaterat till hockey har försvunnit, återkommer om livslusten kommer tillbaka…

1 gillning

Enkel statistik, (har inte tillgång till hockeysiffror etc) plusminus per spelad timme vid lika styrka för de som spelat mer än 1 timme

Har vi överskattat WIN ?

Ska vi ta tillbaka Träff och Fransson ?

Viggo var strax under en spelad timme (så kom ej med i tabellen) men stod på +/- 0 så såg bra ut

1 gillning

det tror jag inte? ingen har väl trott att han skall vara bättre än stakke/hansson/tikka? Vilket han inte heller varit

1 gillning

Fransson går före Engsund och Sepp alla dagar om året

5 gillningar

Gick igenom förra matchen och såg en del grejer, LaLeggia och Brännström bar sig dumt åt .

Men sen såg jag att Almen Bibic gick igenom exakt samma saker som jag såg i periodpausen mellan period 1 & 2 och åskådliggjorde HV:s misstag.

Hoppas verkligen Blomman & Co tittar på det.

Det kanske har med spelintelligens att göra , man tittar puck

Det verkar alltid vara prio 1 för HV - man går 2 spelare mot en motståndare med puck och glömmer att orsaken att man är 2 på honom är nog för att det är en motståndare som befinner sig närmare HV-målet och strax kommer få en smörpass till en målchans.

Det borde sitta nånstans i huvudet att det kanske är onödigt att jag står här i kö för att gå på den här motståndaren.

PS Seppälä såg OK ut mot Malmö den halva av matchen jag såg , LaLeggia not so much i defensivarbetet.

Fast ettan kom av att ingen gick på puckhållare utan fick kliva in ostört i slottets allra ädlaste delar. Så kan man inte heller spela.

På första målet ska LaLeggia av nån anledning gå på samma spelare som en annan Hv-spelare redan är på

Han såg aldrig spelaren alldeles i närheten som fick vandra in ända in och bomba

Men den som från början var puckhållare (spelare A)passade ju till spelaren bredvid (spelare B) som var helt ren för att de var två som gick på spelare A

Ja, du har rätt att det var pucktitt där också, men det fanns också tid att inse sitt misstag och försöka lägga in klubba eller kropp i ekvationen. Nu fick Pasic all tid i världen att komma till isens bästa position och därifrån ostört skjuta.

Det brukar inte se ut sådär i SHL.

Genom sin felaktiga förflyttning mot puckföraren (som redan hade bevakning) hamnade LaLeggia så mycket ur position att han inte hann tillbaka och täcka upp när Malmö-spelaren åkte rakt in och bombade från 3-4 meter.

Jag tyckte som sagt Bibic gick igenom de största felen i periodpausen mellan period 1 & 2 på ett väldigt instruktivt sätt och det finns kvar på tv4play för den som vill kolla.

Nej, andra lag har bättre defensivt spel än HV , tror till och med lag från hockeyettan är bättre än det HV visade i första perioden mot Malmö

1 gillning

Simon Brändström gästar VitaGulaBlå-podden.

Jag vet att vi tidigare lyft en del frågor gällande statistik och HV, nu är chansen att skicka dessa till podden för svar.

Eftersom jag inte orkar leta fram alla frågor så kanske ni kan hjälpa mig att omformulera dem här igen?

1 gillning

Fråga om siffrorna för december. Var det så mycket bättre än tidigare och senare med tanke på poängutdelningen som AB verkar tycka? Var vi dominanta även spelmässigt motsvarande poängen som togs då?

Eller var det PP och Glifford som låg bakom poängen till största del som jag tror? Har vi över eller underprestrerat, har vi mer eller mindre poäng sett till XG?

2 gillningar

En fråga jag har inför kvalet är om det finns någon hjälp i statistiken för att bestämma vem som skall vara förstamålis.

Jag är nyfiken på hur han skulle formera kedjor och backpar utifrån den grundläggande statistiken.

1 gillning

Behålla Engsund sett till statistiken? Jämfört med Hallquisth och Viggo. Även en rak jämförelse emellan Seppeloch Engsund. Vem bidrar mest?

Svårt att gå för en annan målvakt än Hugo sett till säsongen. Är ju om Dichow kommer in i något stim i slutet men inte troligt.

1 gillning

Jag skickade följande frågor till Ragnarsson, baserat på era frågor ovan, men även spörsmål som finns tidigare i denna tråd. Nummer tio lade jag till i all hast :wink:

1. Siffrorna i 5v5 för december. Var det så mycket bättre än tidigare och senare med tanke på poängutdelningen som AB verkar tycka?

2. Har vi över eller underprestrerat, har vi mer eller mindre poäng sett till XG, denna säsong?

3. Hur är det inför kvalet: finns det någon hjälp i statistiken för att bestämma vem som skall vara förstamålis?

4. Hur skulle Simon formera kedjor och backpar utifrån den grundläggande statistiken?

5. Rätt att behålla Engsund sett till statistiken, jämfört med Hallquisth och Viggo?

6. Vem har sämst stats, Seppälä eller Engsund?

7. Sedan efterfrågas allmän “for dummies”-genomgång av avancerade stats. Var kommer datan ifrån, vilka stats skall man ge störst tyngd åt, etc

8. Vilket av alla stats blir oftast feltolkat av lekmän?

9. Är plus-min-stats död/meningslöst?

10. Finns det stats för coacher och varför ligger Anton längst ner där?

16 gillningar

Jättebra frågor, ni lyckades klämma in att vi får en full rekommenderad laguppställning av Simon :slight_smile:

Lite statistik kring Borgström från Simon Brändström på Twitter:

”Han har gjort 0,28 mål per 60 i 5v5 på 0.7 xG per 60.

0.7 är på gränsen mellan första och andraline.

0.28 är på fjärdelines-nivå.”

Borgström skapar alltså målchanser i 5vs5 på en förväntad nivå, vad gäller mål så är han och hans kedjekamrater horribelt dåliga.
Där har vi egentligen svart på vitt att våra toppkedjor levererar mål i paritet med en standard fjärdekedja.

Tragiskt värre och förklarar, ganska brutalt, vår tabellplacering.

7 gillningar