Från Simon Brändström på Twitter. Förlängningen av Blomman är väldigt konstig baserat på hur dåliga vi är i 5vs5 (och mycket annat).
Då borde man ju inte förlänga med en sådan som Rönnberg om man ska följa det argumentet.
Hur många SM-guld har Blomqvist?
Håller Frölunda på att åka ur SHL?
Gör skillnad på päron och äpplen, tack.
Det var en märklig kommentar. Detta är första säsongen i SHL för Blomqvist. Svårt att ha några SM- guld då.
Och är ju precis det jag tänker @PapaEmeritus menar att det därför inte går att jämföra AB med tränare som haft framgångsrika karriärer.
Typ så.
Jo jo men jag tycker att det är märkligt att basera en felaktig förlängning på “målskillnad i 5v5 sen den 26/11” när Rogers Frölunda ligger där. Så uppenbarligen kan man vara en erfaren tränare och ha massa SM guld i bagaget men ändå ligga där nere. Roger driver ett stabilt topp 5 lag i SHL och har ändå ett sämre 5v5 resultat än Blomqvist.
Man borde inte stirra sig blint på 5v5. Det finns mycket fler aspekter man dömer en tränare på.
Tänker man dessutom att man bara ska värva tränare som har tagit SM-guld, ja då kommer det snart inte finnas några tränare kvar.
Satt å grävde i statistik.
I förbifarten så noterade jag att Tedenby gjort lika många mål i 5 mot 5 som Borgström.
Så nu väntar jag på nån Teden-krigare som påpekar att han är precis lika bra om inte bättre då han har mindre istid.
Ge oss en Center så Borgis kan vara ett vapen ute på en vinge.
Helst igår.
Rank. Mål per 60min istid vid 5 m 5.
- Lenc 1.02
- Ang 0.91
- AP 0.90
- Teden 0.90
- Hugo P 0.71
- Träff 0.64
- Reber 0.67
- Louto 0.57
- Fransson 0.51
- Måns L, Alsing, Borgström 0.45
Vet du vad toppspelare i andra lag ligger på?
I genomsnitt borde 3 mål per 60 min räcka för att vinna en match och då borde toppspelare ligga på 3-4?
Nja. Det är ju oftast flera som nätar. Så ligger flera på såna här tal så ramlar segrarna in så länge det inte ramlar in mål bakåt såklart.
Exempel FBK topp 4.
1 Sten 1.80
2 Nygård 1.68
3 Lodin 1.40
4 Tomasek 1.12
- Björklund 0.57
4:a i HV. Tedenby
4:a i FBK. Tomasek
Same same, different name
Någon som har statistik över vunna puckar i egen zon?
Någon som vet om motsvarande statistik finns för SHL?
Dvs när alla spelare har sin istid under en match, man räknar ju istid så denna statistik borde ju också finnas tillgänglig för att visa…
Studsade lite på den här.
Sen brakförlusten mot FBK omgång 20 så har HV inte förlorat en enda matchen i matchen i special teams.
15 matcher i rad. Inte illa pinkat.
(± i PP/BP)
Ett vinnande koncept? Ungefär som under guldguldåren? Lite mer utdelning nu dock. Vet inte vad man låg på som bäst? 25-30? Älskade känslan av när HV inte spelade på topp. Låg under med en puck eller två inför 3e och visste att ett pp kunde vända matchen. Inte klankade fansen ner på laget då? Ni är kassa i 5mot5. Mål som mål. Hitta vägar att vinna. Gubbz! HV har ett vapen och det är livsfarligt för motståndarna.
Tråden heter ju taktik och statistik och efter att ha studerat senaste matchen och gått igenom byte för byte tyckte jag och min kompis se en tendens
När en back stöter upp så märker inte forwards alltid det.
Ingen forward tar därmed det defensiva ansvar som behövs vilket kan sluta med 2 mot 1 etc.
Sen kan jag också tycka att det är onödigt att om HV försvarar sig i egen zon att en back ska jaga ända upp till blå-linjen vilket ibland är fallet - speciellt när det är problem med det jag skrev ovan. Att ingen täcker upp.
Själv skulle jag föredra om backen vänder hem till målet igen ifall det finns andra spelare som kan ta över.
Detta slutade en gång med 2 spelare mot 1 vid HV:s mål när ena backen var uppe vid blå.
Luoto har varit sämre än vanligt sista 2 matcherna och har ibland ögonen för klistrade vid pucken i egen zon - rör sig sakta åt det hållet fast där redan finns täckning medan det verkliga problemet är spelare bakom honom.
Överhuvudtaget föredrar jag att man håller sig innanför än att man jagar långt ut och det slutar med att motståndarna är övertaliga alldeles intill HV:s mål.
Slänger ut en fråga här till er som konsumerar mycket statistik kopplat till hockey. Är det något ni saknar på de plattformar ni använder eller något som är krångligt/otydligt? Har varit sugen på att bygga en statistikplattform som ett hobbyprojekt men har inte hittat någon vinkling som gör det unikt.
Skulle gärna hitta “expected goals” enklare - letat efter det men det är hockeysiffror-sajten som jag hittat det , vet inte om någon annan har andra tips …
Frågan är väl också var du ska hämta data ifrån , SHL och Hockeysiffror, sen finns det väl det antagligen dyra programmet som SHL-klubbarna och TV4 etc. har (glömt vad det heter)
Jo ska man gå live med något så kostar det ju tyvärr lite att få tag i datan, men så länge man kör på hobbynivå så finns det sätt att låna siffror! Skulle man sedan få till något som känns som det kan tillföra något på marknaden så får man börja betala. Sportradar är ju väldigt stora och jag har jobbat med data från dem tidigare (dock kopplat till fotboll). Deras tjänst är otroligt omständig att använda, så helst hade jag velat skriva mitt eget api men då måste jag ha tag i rådatan…
Jag vet inte vad som finns därute.
Men det jag hade velat ha är att man lätt väljer spelare eller lag och därefter ha ett filter där man enkelt kan klicka i vilka matcher man vill räkna med.
Samt vilken statistik som ska visas, xG, corsi, bp, pp etc. Men även vilka spelare som varit inte vid målen både framåt och bakåt. Zonstarter hade nog också varit viktigt om man ska kunna använda statistiken rättvist.
Kanske också något sätt att räkna ut vilka kedjor som matchas mot varandra. T.ex 4e mot 1a. Det kan väl bli svårt men om på något sätt använder sig av motståndarnas speltid och rimligtvis räknar ut vilka man möter och bakar ihop någon formel som skapar ett värde som är mätbart på något sätt.
Det hade varit intressant vilka spelare som är inne som släpper in första målet, även vilka som är inne när det kvitteras samt ledningsmål.
Intressanta idéer! Tack för input. Ska se när jag kan hitta lite tid och komma igång och labba lite👍