Taktik och statistik

Det är just detta som varit illa hela säsongen och som till största del är en coachfråga. Att PP är grymt är givetvis jättebra men är lättare att fixa till och speciellt med våra grymma PP spelare. Kräver inte ett grundspel precis.

Grundspelet och 5-5 spelet kräver sin coach och där är vi för dåliga tyvärr. Ingen jätteförbättring trots nya spelare in och skadade tillbaka. Detta har ju alla pekat på hela tiden. HV och Örebro är lagen som överpresterade poängmässigt under hösten, för många poäng sett till spelet. Örebro ledde ju serien till och med och vi var ju t o m ovanför PlayOut strecket.

Krävs en förändring om vi ska undvika superfiaskot att hamna i Play Out. Börjar bli brådis. Vår överprestation som vi haft hittills kommer inte att hålla i längden.

1 gillning

Bara för att strö lite salt i såren…

SHL Tabellen vid lika styrka Hemma & Borta

SHL Tabellen Hemmaplan vid lika styrka

Hela 20 mål har de bjudit oss på i hemma borgen på 16 matcher. 1.33 mål framåt / match.
-16(!) Hemma i 5 mot 5. (-27 totalt)

Tröst att vi har ligans bästa PP på hemmaplan och ligans sämsta BP?

Kanske bäst hamna sist och slippa hemma fördelen va?

2 gillningar

Växjö kommer nog fortsätta uppåt och Timrå kanske tappa lite. Örebro glada om de når Play In.

1 gillning

Att HV är så dåliga hemma kanske kan peka på att man inte har något vägvinnande grundspel? Hemmalaget ska ju i normala fall vara det lag som för spelet medan bortalaget kan slappna av något och spela mer enkelt.

Orkar du ta fram motsvarande siffror från förra säsongen? Har precis börjat prenumerera på Hockeysiffror (lätt värt ett par tjugolappar i månaden) men har inte fått koll på allt än.

Vore intressant att se om vi blivit bättre eller sämre.

Oavsett vad. Ja, alltså. Som det sagts ett tag nu. Blomman borde nog i första hand gå till sig själv och se vad han kan korrigera spelmässigt innan han börjar peta spelare.

Jag säger fortsatt varken bu eller bä om honom. Men AIK-supportrarna kanske hade sina skäl att vara missnöjda med honom.

2 gillningar

Ja. Imorgon.
Sova strax.
Men kan redan nu säga att det ser helt annorlunda ut.
Tänker du efter så vet du varför.
Vi var ett mittenlag på hemmaplan och bottenlöst urkassa på bortais.

Hemma eft 16 matcher förra året.

Hemma och Borta 33 omg förra året (notera att lite skevt för att få rätt antal hemma matcher över)

Bara göra en Modo och förlänga på 5 år med Blomman imorgon va?

1 gillning

En annan indikator att kika på är hur mycket PP man får på hemma plan när man jämför säsonger. Ett drivande lag får mer PP.

Menade Blomman möjligen att man skulle Villa bort pucken och inte vila med den och allt är en missuppfattning?
Drar täcket över huvudet och hittar ut själv.

1 gillning

För att spä på den ångest som redan finns över vilket haveri vi är denna säsongen, så lägger jag mitt strå till stacken.

Bilden visar gjorda mål per spelad minut av alla våra spelare i 5vs5.
Borgström, Luoto och OSL ser inte särskilt bra ut när man tar bort PP ur ekvationen.
Jag håller tummar, tår och tolvfingertarm att det blir ändring på det nu när AP får spela i andrakedjan.

(Källa: Simon Brändström).

5 gillningar

Ja, tar AP avsluten istället för Borgy i 5/5 så kanske det blir ändring

1 gillning

När man ser denna så undrar man ju vad Fransson gör i Nybro? :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Tre assists på ganska många matcher, så jag funderar på om han inte lyckats bli sämre i Nybro.

Till och med Torp har fler poäng än Fransson.

1 gillning

Snodde den här.
Om alla lag (kommer ju självklart inte ske, men men)
håller samma poängsnitt som de haft sista 10 så slutar serien så här:

Gör mig fint lite om Örebro och Cluben får tjaffsa om vem som aldrig spelar i SHL igen.

5 gillningar

Slänger ut en fråga, men tanke på dagens händelse och den ständiga och öppna frågan kring spelet 5mot5.

Kan ett tränat och erfaret hockeyöga titta på bakomliggande orsaker till att det ser ut på ett visst sätt 5mot5. Kan man se det genom stats? Kan man lära sig av andra lag?

Vi pratar hela tiden om problemet men har HV den data framför sig. Fungerar det så i praktiken?

Behövs ingen statistik. Räcker med att kolla på Skellefteå hur dom tagit/spelat ut pucken från egen zon det senaste decenniet. Gubbe som möter centralt, där det behövs. Tålamod (vila med puck). Passa back för avlastning, få tillbaka centralt etc. Det är så mycket som öppnar upp sig och spelarnas kreativa förmåga kommer till bättre användning. Det blir mindre dumpningar. Blanda detta med kontringar i rätt lägen så har 5mot5-spelet löst sig. Resten kommer av bara farten.

2 gillningar

Det där kräver att det finns en passningssäkerhet som vi ännu drömmer om. Och sen måste man ha mer än 2 varianter, så att man inte blir läst som en öppen bok och hamnar bakom egen målbur direkt igen.

Nån måste tydligt ta tag i 5vs5 och få det spelet att fungera. Om det är Blomman eller en assisterande spelar inte så stor roll. Kanske ska man gå på färre linor oftare och bänka de som inte gör som man kommit överens om.

Får vi ett hyfsat 5vs5 och behåller PP-magin så blir vi farliga i ett slutspel. Annars får vi vara glada om vi fortfarande är farliga för motståndarlaget i kvalet.

Ofta ställer sig 2 utmed sargen och enda lösningen är en skarv ned istället för att åka mer och visa intresse.

2 gillningar

Ja just SAIKs sett att spela har jag skrivit om tidigare. Det är ju en sak. Tänkte mest om man kunde få lite tydligare tecken och förklaringar på vissa delar.

Ger ett halvt svar :blush: Nu har hockeyns värld mer parametrar och data än den värld jag är mest inne i när det kommer till detta, men i min värld (innebandy) så jobbar man mycket mer med siffror och data nu och utvecklingen har gått enormt fort. Där kan datan vara underlag för teser men också ge upphov till teser beroende på hur man tolkar. Den underliggande statistiken kan beroende på hur detaljerad den är lätt få fram brister, styrkor och utvecklingsmöjligheter för grundspel och taktiska ramar. Det är ett bra komplement till tränade ögon om de tränade ögonen är mottaglig för datan och datan är relevant vill säga.

De personer jag känner som är mer insatta i hockeyns värld när det kommer till dessa bitar menar att siffror är viktiga verktyg, men bara om de används och tolkas utefter vad de är typ :blush:

3 gillningar

Först det räcker, jag får en liten mer förståelse. Tack :pray: Jag tänker mig att man använder sig av underliggande statiskt ,ville bara veta precis lite som de du är inne på. Att det är ett hjälpmedel i mångt och mycket. Men för att det ska ge frukt så behöver man veta vad och hur man ska utläsa det.

Intressant att det fäste i innebandyn. Den sport ligger mig varmt om hjärtat. Tyvärr är jag inte lika aktiv som förr. Hade varit kul att vara någon analytiker etc idag.

2 gillningar

Problemet med statistik är att samband ofta tolkas som ”causalitet”.
Sambandet mellan år med många storkar och stora barnkullar (i det gamla jordbrukssamhället) är tydligen statistiskt signifikant och kan inte bortses från.
Hittar man inte sambandet med goda skördar året innan är det lätt att dra slutsatser som skapar konstig folktro…

1 gillning

Så det du säger är att HV har gått dåligt de senaste åren för att det är för lite storkar …

1 gillning

Problemet är väl inte statistiken eller siffrorna i sig. Problemet är att folk inte alltid kan tolka det?

4 gillningar