Taktik och statistik

Min åsikt är när det gäller kedjorna är att man ska försöka skapa en bra MIX av spelartyper i varje kedja och då tänka både offensivt och defensivt.

Inte för långsamma spelare i samma kedja , inte för offensiva (utan defensiv) spelare i samma kedja , eller för veka spelare i samma kedja.

Vi är inte i läget att vi är det bättre laget och ska maxa vår offensiv , vi är rätt nöjda med att ta hälften av tabell-poängen. Speciellt mot bättre lag.

Jag tycker vi har en bra mix i första och andra-femman och kanske har just DET lyft oss så att gapet mellan xGF och xGA har minskat senaste tiden.

Spelartyper som Lenc och OSL är bra DEFENSIVT och jobbar hårt bakåt.

Mot flera lag (t.e.x Timrås första formationer) är vi fortfarande inte det bättre laget så om vi bara satsar offensivt kommer vi släppa in fler mål än vi gör.

Jag tycker statistiken visar att vi nu sakta börjar närma oss SHL-standard (vi har nog däremot gått en bit ÖVER vad vi BORDE sista tiden pga bra PP och hög effektivitet)

Kanske inte det andra gillar att höra just nu :slight_smile: , men det är MIN helt ärliga åsikt.

1 gillning

Haha whoops, så går det när man scrollar uppåt i diskussionen utan att kolla datumen så noga. My bad🤦🏻‍♂️
Men vilken signifikant höjning i snittet som gjorts sen dess då!

Haha, har själv gjort samma sak. :slight_smile:
Men ja, det stämmer. Man har höjt sig rejält i poängsnittet.
Vi får hoppas det håller i sig. Om man tar de 1,3 poängen i snitt som man verkar behövt (vi är pessimistiska och tar det övre värdet) så måste man ta totalt 68 poäng. Då behöver man ändå snitta 1,41 poäng per match resterande 22 omgångar. Så snittet måste fortsätta öka sett till hela säsongen.

1 gillning

Det snittet är ju dock vad lag 12 har haft, ska vi undvika kval behöver vi vara före lag 13 så där är snittet lite lägre. Endast en gång de senaste 10 säsongerna har lag 13 haft över 61p, det var Brynäs 22/23. För att nå det är det drygt 1,13 ppg resterande matcher som gäller. Känslan är ju att det kan bli högre i år dock, jämnare än någonsin och alla kan slå alla på sin dag.

1 gillning

Petar in denna, för de som kanske inte hajjat hur bra det där är.

5 gillningar

Detta kan vara det som avgör i kvalet om HV nu hamnar där, vilket jag fortfarande antar.

Hoppas man fortfarande jobbar stenhårt med PP och special teams.

2 gillningar

Fortsätter här. Tack men verka inte finnas förklarat hur spindeln funkar. Eller så behövde man vara prenumerant för att se det.

Det jag specifikt undrar är vad betyder “Rel” i CF60 rel, GF60 rel osv?

Och hur beräknas hur långt mot kanten spindeln man hamnar i varje kategori? Vad betyder det att vara längst ut t.ex? Är det jämfört med alla i spelare i ligan eller bara de på ens egen position, eller nåt annat.

Lägger in den här som referens:

1 gillning

“Jämför upp till tre spelare i en spider. Endast spelare som spelat mer än 100 minuter i lika styrka är med och en spelare kan bara jämföras mot spelare på samma position. Endast spel i lika styrka visas. Längst ut är bäst i ligan och vice versa. Spidern är konstruerad så att längst ut alltid är bäst, det betyder att defensiva kategorier(där låga värden är bra) är omvända.”

Förklaring på vad alla värden betyder står på siten. Som länkat tidigare.
Du hittar det under Spelare.

REL värderna, om spelare är på isen eller inte.
Exempel:
GF60REL Relative goals for per 60 Differensen mellan lagets GF60 med och utan spelaren. Positivt värde indikerar att laget genererar fler mål med spelaren på isen. (GF60 med spelaren) - (GF60 utan spelaren)

2 gillningar

Tack så mycket! Guiden fans under den lilla “info” ikonen längst till höger. Missade den.

Intressant att “rel” värdena med och utan spelaren på isen ges så stor vikt här men det är klart att det blir ju ett ganska bra sätt att mäta en spelares impact i laget. Sen gynnas man ju något kanske om resten av laget är kass. Men ändå.

En annan intressant grej som är med där är “Goals above average”. Det är alltså hur många mer mål man gör än sin xG. Ett bättre sätt att mäta skottprocent antar jag. Sjukt att en spelare kan va i topp i alla kategorier hursomhellst.

1 gillning

Mitt i allt elände kan jag inte låta bli att fascineras över PP-siffrorna hos gänget som spelar i vår första PP-enhet. Jag sammanställde PP-siffror för alla spelare som spelat i SHL sedan 2006/2007 och det är många HV-spelare i toppen. LaLeggia och Ang har just nu högsta poängsnittet i PP “någonsin” (dvs från 2006/2007 och framåt).

PS. Har jämfört årets säsong med fulla säsonger under övriga år, så lite orättvis jämförelse eftersom det fortfarande finns tid för spelarna i årets HV-upplaga att gå ner sig lite grann.

3 gillningar

Att det är Ulla som går in på den listan från säsongen 09/10 överraskar, när superfemman snittade dryga fyra poäng per omgång.

1 gillning

Ja, det är lite överraskande men dubbelkollade och det verkar ändå stämma. Kan väl slå lite konstigt för dem som inte har enorma mängder istid, men ändå skrapar ihop en del poäng. I det här fallet gjorde Ullström 7 poäng på cirka 40 minuters istid i PP.

Här är siffrorna för alla säsonger, men enbart Hv-spelare. Noterar att även Sean Day såhär långt har bättre poängsnitt i PP än Pettan 2009/2010, men siffrorna kan ju som sagt förändras ganska snabbt om de inte fortsätter att ligga på 50 procents effektivitet i PP.

2 gillningar

Ok.
Lite statiskt på Hugo. Blev faktiskt överraskad, både positivt och negativt.
Hugos största problem är i BP, bland de sämsta i ligan där.
Funderat lite på varför. Själv tror jag det handlar om att han “attackerar” för hårt och för tidigt när han tror att ett skott ska komma, hamnar för långt ut och hinner helt inte över på andra sidan när “skytten” byter sida på spelat och nån kan peta in den i mer eller mindre tomt mål.

I 5 mot 5 har Hugo riktigt “skapliga” siffor.
Här har vår målvaktstränare ett jobb att göra. Lyckas de rätta till det där så har vi en 1:a målvakt som inte läcker som ett såll i BP.

Lite siffor i 5 mot 5 och rank i ligan (alla målvakter med fler än 8 matcher, för att kunna jämföra med Gliffen å Dicken)

5 mot 5

SVS% (räddningsprocent) - Rank i SHL
Hugo:91.92% 11:a
Gliffen:89.56% 26:a
Dicken:84.50% 30 av 30…

Innerslot saves
Hugo:88.42% 5:a
Gliffen:87.50% 7:a
Dicken:78.69% 28 av 30…

Outside saves
Dicken:98.55% 14:de
Hugo:98.28% 16:de
Gliffen:97.24% 23:a av 30…

Delta (saves -expected saves)
(Gliffen får lite underlag för siffror)
Hugo: -1.62 1:a
Dicken: -7.51 28 av 30…

GSAx(EQ) Räddningar över förväntade
(Gliffen får lite underlag för vettig siffra)
Hugo: 3.34 12:a
Dicken: -9.90 30 av 30…

Så till Box Play

Räddningsprocent

Dicken: 93.55% 1:a av 30(!)
Gliffen: 86.36% 10:a
Hugo: 72.73% 29:a av 30(!)

Innerslot saves
Dicken: 87.50% 5:a
Gliffen: 80.00% 12:a
Hugo: 46.15% (!!) 30 av 30

Outside saves
Gliffen:100% 1 av 30 (14 andra som har 100%…)
Dicken:100%
Hugo: 87.50% 27 av 30…

Saved goals above expected
Dicken: 2.82 1
Gliffen: -0.52 17
Hugo: -4.02(!) 29 av 30…

Min egen slutsats och lösningar.
Hugo är en habil målvakt i 5 mot 5. Ungefär mitt i smeten.
Urusel i BP.
Så antingen tar målvaktstränare tag i den ihop med BP ansvarig och hittar lösningar eller så byter vi in Dicken i Box play som någon föreslog.

Nyskapande och briljant!!

(Dicken har alldeles för lite BP för att siffrorna ska kunna tas på allvar. Ergo vi behöver en ny målvakt och det fort om nu inte Hugo får ordning på prylarna)

8 gillningar

Alternativ 2. Liljander vaskar fram en ny förstakeeper😅

5 gillningar

Självklart.
Men det är ju vare sig ovanligt i HV eller nyskapande :wink:
Men var f’n hittar man en bra målvakt nu?
Nån som gått skadad och letar nytt lag?
Olätt.

1 gillning

Väldigt intressant statistik du lyft fram här @Jackass2! :+1:t2: Jag tycker det skulle vara coolt med lite nytänk och byta ut Hugo vid BP. Det skulle sätta griller i huvudet på motståndarna dessutom :sweat_smile:

5 gillningar

Kan inte regelboken, så inte kontrollerat svaret.
Men stämmer det så bara KÖR för böveln!
:wink:
(åsså flygande byten på spelare som enbart ska lira i mitt och anfallszon, läs Tedenby)

HV skapar Görkbörkshockey!

2 gillningar

Lite lagstats.

Spindeln.

Inga kommentarer, bara ångest.

XG ± 5 mot 5

En kanon match. Frölunda matchen.

Mål 5 m 5

10 av 33 matcher har vi vunnit i 5 mot 5. Fyra oavgjorda och 19 förluster

Special teams

10 vunna, 8 förlorade (asså inte matchen, utan i spelformen)

Vi åker ur så det brakar om det.

5 gillningar

Mycket intressanta diagram och från och med match 21 var väl vändningen och sen dess har det ändå sett bättre ut på XG ± 5 mot 5 (även om det så klart inte är någon nöjesläsning)

1 gillning

Förvisso.
Men det hjälper fint lite när vi inte får igång mer än en lina.
Poäng kommer vi plocka tack vare PP. Tappa poäng pga BP och tveksamma målvakter.
Och kanske lira ±0 i 5 mot 5 om det här fortsätter.
Men det räcker inte.